Vstup čínskeho výrobcu elektromobilov do koncernu Stellantis má rýchly priebeh. Agentúra Reuters priniesla informáciu o výrobe v Poľsku, ktorá sa má začať už o niekoľko mesiacov.
Koncom októbra 2023 podpísal Stellantis strategické partnerstvo s čínskym výrobcom elektrických áut Leapmotor.
Začiatkom marca čínska Národná komisia pre rozvoj a reformy (NDRC) odobrila Stellantisu kúpu 21-percentného podielu Leapmotor v prepočte za takmer 1,5 miliardy eur.

Medzitým sa rozbehli rokovania o možnom umiestnení výroby v Európe. Po počiatočných špekuláciách o existujúcom závode Fiatu v talianskom Mirafiori, sa pozornosť upiera na poľské mesto Tychy, kde sa vyrábajú Fiat 600, Jeep Avenger a čoskoro pribudne aj Alfa Romeo Milano.
Lacnejší než konkurencia
Vo všetkých prípadoch ide v elektrickej verzii o modely, ktorých základná cena je nad 35-tisíc eur.
Stellantis však v týchto týždňoch spúšťa aj sériovú výrobu cenovo dostupnejšieho elektromobilu zo závodu v Trnave. Ide o Citroen e-C3, pri ktorom sa počíta s cenou okolo 25-tisíc eur, na vybraných trhoch sa v základnej výbave priblíži k sume 23-tisíc eur.
Spolupráca s Leapmotorom však má cenu za malý elektromobil A-segmentu stlačiť pod hranicu 20-tisíc eur. Z poľskej výrobnej linky môže model T03 schádzať už tento rok v lete, pretože pôjde zatiaľ len o kompletizáciu dodaných dielcov z Číny, teda európsku montovňu.

Stellantisu takéto riešenie pomôže obísť vysoké dovozné clo, ktoré Európska únia zavádza na čínske elektromobily. Tie totiž čelia zo strany EÚ vyšetrovaniu obchodných praktík pre nespravodlivé dotovanie výroby čínskou vládou.
Dotácie majú slúžiť na udržanie nízkych maloobchodných cien čínskych elektromobilov v Európe, čím získavajú výhodu pred európskymi elektromobilmi.
Lepší ako Spring
Leapmotor T03 je malý hatchback, ktorého najbližším konkurentom je Dacia Spring. Aj tá sa zatiaľ kompletne vyrába v Číne a do Európy sa dováža. Jej slovenská cena bola pred poslednou modernizáciou od 21 500 eur, v prípade Leapmotoru sa očakáva ešte nižšia.
Predné kolesá modelu T03 poháňa elektromotor s výkonom 80 kW (109 koní) a krútiaci moment je 158 Nm.
V podlahe je 41 kWh LFP batéria s kombinovaným dojazdom 280 kilometrov, pri čisto mestskom jazdení až 417 km. Pri rýchlonabíjaní do výkonu 80 kW sa batéria nabije na 80 percent za 34 minút.
Pod vlastnou značkou
Finančná riaditeľka Stellantisu Natalie Knightová v závere minulého roka informovala, že technológia Leapmotoru sa neobjaví pri ďalších značkách z produkcie francúzsko-talianskeho koncernu. Malo by to tiež znamenať, že malý elektromobil T03 sa nebude predávať pod inou značkou, napríklad s logom Fiatu alebo Citroenu.
Pre Stellantis však je dôležité, že predaje Leapmotoru sa mu započítajú do celkového priemeru.

Mladá čínska značka chce preraziť najprv na trhoch ako Francúzsko, Španielsko, Taliansko a Nemecko. Na rýchlu expanziu môže navyše využiť existujúcu predajnú sieť Stellantisu.
Nejde však o jedinú čínsku značku, ktorá chce v Európe vyrábať autá. Prvou mal byť pôvodne BYD (Build Your Dreams), ktorý chce popri existujúcej výrobe autobusov postaviť pri maďarskom Segedíne aj novú fabriku na osobné elektromobily. Dokončená bude do troch rokov.