SME

Čínske elektromobily budú z Poľska. Stellantis našiel svojské riešenie

Montovať ich majú v meste Tychy.

Leapmotor T03Leapmotor T03 (Zdroj: Leapmotor)

Vstup čínskeho výrobcu elektromobilov do koncernu Stellantis má rýchly priebeh. Agentúra Reuters priniesla informáciu o výrobe v Poľsku, ktorá sa má začať už o niekoľko mesiacov.

Koncom októbra 2023 podpísal Stellantis strategické partnerstvo s čínskym výrobcom elektrických áut Leapmotor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatkom marca čínska Národná komisia pre rozvoj a reformy (NDRC) odobrila Stellantisu kúpu 21-percentného podielu Leapmotor v prepočte za takmer 1,5 miliardy eur.

Súvisiaci článok Motory od Fiatu sú už nepotrebné. Stellantis zatvára tradičnú továreň v Poľsku Čítajte 

Medzitým sa rozbehli rokovania o možnom umiestnení výroby v Európe. Po počiatočných špekuláciách o existujúcom závode Fiatu v talianskom Mirafiori, sa pozornosť upiera na poľské mesto Tychy, kde sa vyrábajú Fiat 600, Jeep Avenger a čoskoro pribudne aj Alfa Romeo Milano.

SkryťVypnúť reklamu

Lacnejší než konkurencia

Vo všetkých prípadoch ide v elektrickej verzii o modely, ktorých základná cena je nad 35-tisíc eur.

Stellantis však v týchto týždňoch spúšťa aj sériovú výrobu cenovo dostupnejšieho elektromobilu zo závodu v Trnave. Ide o Citroen e-C3, pri ktorom sa počíta s cenou okolo 25-tisíc eur, na vybraných trhoch sa v základnej výbave priblíži k sume 23-tisíc eur.

Spolupráca s Leapmotorom však má cenu za malý elektromobil A-segmentu stlačiť pod hranicu 20-tisíc eur. Z poľskej výrobnej linky môže model T03 schádzať už tento rok v lete, pretože pôjde zatiaľ len o kompletizáciu dodaných dielcov z Číny, teda európsku montovňu.

Súvisiaci článok Nová Dacia Spring prináša viacero noviniek, no zostáva najlacnejším elektromobilom v Európe Čítajte 

Stellantisu takéto riešenie pomôže obísť vysoké dovozné clo, ktoré Európska únia zavádza na čínske elektromobily. Tie totiž čelia zo strany EÚ vyšetrovaniu obchodných praktík pre nespravodlivé dotovanie výroby čínskou vládou.

SkryťVypnúť reklamu

Dotácie majú slúžiť na udržanie nízkych maloobchodných cien čínskych elektromobilov v Európe, čím získavajú výhodu pred európskymi elektromobilmi.

Lepší ako Spring

Leapmotor T03 je malý hatchback, ktorého najbližším konkurentom je Dacia Spring. Aj tá sa zatiaľ kompletne vyrába v Číne a do Európy sa dováža. Jej slovenská cena bola pred poslednou modernizáciou od 21 500 eur, v prípade Leapmotoru sa očakáva ešte nižšia.

Predné kolesá modelu T03 poháňa elektromotor s výkonom 80 kW (109 koní) a krútiaci moment je 158 Nm.

V podlahe je 41 kWh LFP batéria s kombinovaným dojazdom 280 kilometrov, pri čisto mestskom jazdení až 417 km. Pri rýchlonabíjaní do výkonu 80 kW sa batéria nabije na 80 percent za 34 minút.

Pod vlastnou značkou

Finančná riaditeľka Stellantisu Natalie Knightová v závere minulého roka informovala, že technológia Leapmotoru sa neobjaví pri ďalších značkách z produkcie francúzsko-talianskeho koncernu. Malo by to tiež znamenať, že malý elektromobil T03 sa nebude predávať pod inou značkou, napríklad s logom Fiatu alebo Citroenu.

SkryťVypnúť reklamu

Pre Stellantis však je dôležité, že predaje Leapmotoru sa mu započítajú do celkového priemeru.

Súvisiaci článok Zápas o dostupný elektromobil sa začína. Ako stlačiť jeho cenu? Čítajte 

Mladá čínska značka chce preraziť najprv na trhoch ako Francúzsko, Španielsko, Taliansko a Nemecko. Na rýchlu expanziu môže navyše využiť existujúcu predajnú sieť Stellantisu.

Nejde však o jedinú čínsku značku, ktorá chce v Európe vyrábať autá. Prvou mal byť pôvodne BYD (Build Your Dreams), ktorý chce popri existujúcej výrobe autobusov postaviť pri maďarskom Segedíne aj novú fabriku na osobné elektromobily. Dokončená bude do troch rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  2. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 499
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 056
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 3 934
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 236
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 2 961
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 419
  7. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 2 172
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 093
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Judita Vargová: Pozemšťan nie je vysávač alebo pohľad na reformu Erika Tomáša
  2. Dalibor Eštočák: V Boha ver, ale farárovi nie!
  3. Štefan Šturdzík: Demencia zasiahla parlament . Pozor je nákazlivá vyhýbajte sa politikom !!!
  4. Monika Albertiová: Pýtam sa vás: máte dvojitý meter, pán Šimečka?
  5. Norbert Kaník: Budú parlamentné voľby férové?
  6. Jozef Sitko: Súdruh Fico, Rusov si môžete pozvať k sebe na haciendu
  7. Jozef Černek: Cez bolesť k potlesku
  8. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 751
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 808
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 674
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 766
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 452
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 135
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 223
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 6 964
  1. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  2. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  3. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  4. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  5. Tupou Ceruzou: Iný
  6. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
  7. Karol Galek: 5 klamstiev ministerky Sakovej o energopomoci
  8. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
SkryťZatvoriť reklamu