Slovenské zastúpenie Dacie zverejnilo ceny nového Dusteru. Tretia generácia prináša množstvo inovácií nielen v dizajne, ale aj v technológii pohonu a vo výbave.
Rumunské kompaktné SUV si najmä vo svojej predošlej generácii získalo veľkú popularitu. Zaujalo totiž pomerom ceny a ponúknutej hodnoty, počas životného cyklu sa zlepšovala aj výbava, keď pribúdali najmä komfortné prvky.
V tomto trende pokračuje aj nástupca, ktorý dostal štýlovejší dizajn.
Viac vnútorného priestoru
Duster sa zmenil od základu, využíva podvozkovú platformu CMF-B, ktorú poznáme napríklad z Renaultu Arkana či Nissanu Juke.
Rozmery Dacia Duster:
- Rázvor: 2657 mm
- Dĺžka: 4343 mm
- Šírka: 1813 mm
- Výška: 1661 mm
- Kufor: 517 l (456 l pri 4 x 4)
Na dĺžku sa auto natiahlo len o zanedbateľné dva milimetre, takže má celkovo 4343 mm a kratší rázvor kolies 2657 mm.
Napriek tomu sa vraj podarilo konštruktérom vyčarovať viac vnútorného priestoru. Zadným pasažierom pribudlo pred kolenami 30 milimetrov, kufor verzie s predným pohonom má až 517 litrov, čo je o 50 litrov viac ako v minulom Dusteri.

Na plyn alebo na elektrinu
Naďalej ostáva v ponuke verzia, ktorá jazdí na benzín alebo LPG, má označenie Eco-G 100. Za názvom sa skrýva litrový preplňovaný trojvalec s nepriamym vstrekovaním, s výkonom 74 kW (100 koní) a krútiacim momentom 170 Nm pri jazde na LPG. Štandardom je 6-stupňová manuálna prevodovka.
Naj verzie:
- Najlacnejšia s LPG: 17 490 €
- Najlacnejšia so 4x4: 24 290 €
- Najlacnejšia s HEV: 25 290 €
- Najdrahšia verzia: 27 270 €
Kto sa chce plynovej verzii vyhnúť alebo potrebuje aj pohon všetkých kolies, preňho bude nový motor TCe 130.
Ide o 1,2 -litrový preplňovaný trojvalec s priamym vstrekovaním, ktorý má výkon 96 kW (130 koní) a krútiaci moment 230 Nm. Vždy je so 6-stupňovým manuálom, a to aj v prípade pohonu všetkých kolies.
Prvýkrát s hybridom od Renaultu
Ďalšou novinkou a technologickým vrcholom Dusteru je full-hybridný motor, ktorý nájdeme aj v Renaultoch Clio, Captur či Arkana, kde má označenie E-Tech.
V prípade Dusteru je jeho názov Hybrid 140, čím odkazuje na systémový výkon 104 kW (140 koní).
V takejto forme sa pod kapotu Dusteru vracia 1,6-litrový atmosférický štvorvalec s nepriamym vstrekovaním, ale už spoločne s elektromotorom, vysokonapäťovým štartér-generátorom a malou trakčnou batériou.
Hybridný Duster je nateraz jedinou možnosťou, ako ho získať s automatickou multimódovou prevodovkou. Tá má dva stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor.
S naftovými motormi sa už v Dusteri nepočíta.

Zaujať majú najmä vyššie výbavy
Predošlý Duster sa ku koncu kariéry predával od 15 790 eur, nový je od 17 490 eur. Znamená to, že najdostupnejšia verzia je o 1700 eur drahšia, no pri zohľadnení porovnateľnej motorizácie je medzigeneračne cena vyššia len o 1100 eur.
Cenník Dacia Duster III | 1,0 Eco-G 100 6MT | 1,2 TCe 130 6MT | 1,2 TCe 130 6MT 4 x 4 | 1,6 Hybrid 140 6AT |
---|---|---|---|---|
Essential | 17 490 € | |||
Expression | 18 990 € | |||
Journey | 20 390 € | 21 890 € | 24 290 € | 25 290 € |
Extreme | 20 390 € | 21 890 € | 24 290 € | 25 290 € |
Základná výbava Essential obsahuje manuálnu klimatizáciu, LED svetlá, nastaviteľný volant potiahnutý umelou kožou, cúvacie senzory, tempomat, elektricky ovládané a vyhrievané zrkadlá, multimediálny systém Media Control, kde si vodič vytvorí obrazovku infotainmentu pomocou svojho smartfónu, teda podobne ako pri základnom Sandere. Stačiť musia aj 16-palcové plechové disky s puklicami.
Vyšší stupeň Expression od 18 990 eur pridáva 17-palcové hliníkové disky, 10-palcovú obrazovku multimediálneho systému, 7-palcovú obrazovku pred vodičom, cúvaciu kameru, elektrické ovládanie zadných okien, kľúč s diaľkovým ovládaním a štyri reproduktory.
Dve rovnocenné výbavy
Až od výbavy Journey sa otvára cesta k ostatným motorizáciám, nielen plynovej. S ňou je cena od 20 390 eur.
Duster Journey má automatickú klimatizáciu, elektrickú parkovaciu brzdu, navigáciu, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, hmlové svetlá, 18-palcové hliníkové disky, elektricky sklápateľné zrkadlá a šesť reproduktorov.

Za rovnakú cenu môže byť Duster aj v outdoorovo orientovanej výbave Extreme, no oproti stupňu Journey toho veľa nepridáva. Iné sú sedadlá, ktoré dostali špeciálny odolný poťah, v interiéri sú tri klipsy na upevnenie príslušenstva a strešné lyžiny majú integrovaný priečny nosič.
Opäť nechýbajú príplatkové balíky výbav, za 300 eur pridáva balík winter vyhrievané sedadlá a volant, ďalší balík Parkovanie za 500 eur obsahuje sledovanie mŕtvych uhlov, predné a bočné senzory či 360-stupňový kamerový systém. Nakoniec balík Technológie za 550 eur obsahuje pri výbave Extreme online navigáciu, indukčné nabíjanie smartfónu a elektronickú parkovaciu brzdu.
Prvé z nových Dusterov by sa mali na našich cestách objaviť už začiatkom leta.