Kia Sportage 1,6 T-GDi 150 k 4x4 Edícia 30 – prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 26 990 / 35 690 |
Spotreba – výrobca / test (l) | 6,8 / 6,9 |
Objem batožinového priestoru (l) | 562 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2680; 4515; 1865; 1650 |
Spomeniete si ešte, ako boli kedysi v Európe vnímané kórejské autá? Nadbiehali zákazníkom cenou, ale na prvotiny sa spoločnosť pozerala tak trochu cez prsty. Podobne ako dnes na čínske autá, ktoré sú označované za bezpečnostnú hrozbu.
Niekde tam sa na začiatku ocitla aj Kia, ale nakoniec sa etablovala a dnes ju môžeme považovať za domácu značku, pretože na Slovensku dokonca vyrába množstvo áut.
Vďačí za to najmä modelu Sportage, ktorý nedávno oslávil tridsiate narodeniny, a práve k nim sa viaže aj výročná Edícia 30, ktorú sme vyskúšali v redakčnom teste.
Kým sa nám dostala do rúk, udiala sa v ponuke jedna zvláštna zmena, no o nej až neskôr.
Od začiatku s európskym pôvodom
Málokto vie, že Sportage mal takmer od začiatku európsky pôvod. Už prvá generácia, pri ktorej sa ešte ani nepoužívalo označenie SUV, sa totiž vyrábala v nemeckom Osnabrücku v továrni Karmannu.
Sympatické, hoci dizajnovo dosť nenápadné auto sa v 90. rokoch predávalo aj na Slovensku. Hitom síce nebolo, no zaujalo kombináciou kompaktných rozmerov, pohonom všetkých kolies a celkom priaznivou cenou.
Prakticky to platí dodnes, až na pár bonusov navyše – dizajn je už skôr extravagantný a zo Sportageu sa stal vyslovene hit.
Potvrdzuje to fakt, že vlani išlo o najpredávanejšie SUV na našom trhu, čo je malé víťazstvo Kie v záplave rôznych modelov od Škody. Nečudo, pretože cena Sportageu sa začína od 26 990 eur a má bohatú štandardnú výbavu a štvorvalcové motory.

V narodeninovej edícii
Ak sa dnes obzeráte pod novom kompaktnom SUV, tak treba počítať najčastejšie s cenovým rozpätím medzi 30- až 40-tisíc eur. Kia pre Sportage spravila Edíciu 30, ktorá odzrkadľuje najčastejšie kupované verzie s výbavami Gold alebo Platinum.
Farbou limitovanej edície sa stala šedá Wolf Grey, ktorá je však za príplatok. Je v kombinácii so zaujímavým zelenkavým interiérom Midnight Green. K tomu sa pridávajú dizajnové prvky zo športovo ladenej výbavy GT-line, napríklad čierne lakované kryty zrkadiel aj líšt pod oknami alebo čierny strop v interiéri.
Viac nás však zaujímala praktická výbava auta. Jej súčasťou sú full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových, navigácia s 12,3-palcovou obrazovkou, bezkľúčové odomykanie aj štartovanie alebo adaptívny tempomat.

V relatívne bohatej výbave nám však chýbalo elektrické otváranie kufra, sledovanie mŕtvych uhlov alebo bezdrôtové pripojenie či nabíjanie smartfónu. Zásadný dôvod rozhodnúť sa pre Edíciu 30 sme nenašli, ide viac-menej len o vzhľad, ktorý si výrobca započítal do zvýhodnenia 1500 eur.
Dostávame sa však aj k trochu prekvapivej zmene pod kapotou.
Ešte v marci bol Sportage v cenníku vo verzii, v akej sme ho skúšali, teda s 1,6-litrovým štvorvalcovým turbom s výkonom 110 kW (150 koní) s pomocou 48-voltového mild-hybridného systému a so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, v kombinácii s pohonom všetkých kolies.
Silnejšia alternatíva bola s výkonom 132 kW (180 koní). Dnes už oba motory nahrádza verzia s výkonom 118 kW (160 koní).

Výhody mild-hybridu sa nepreukázali
Z pohľadu hrania sa na ekológiu je zaujímavé, že motor je už bez mild-hybridného systému. Ten zaviedla Kia zaviedla v roku 2018. Ostáva už len pri naftovej motorizácii CRDi.
Oficiálny dôvod zrušenia benzínového mild-hybridu sme sa od výrobcu nedozvedeli, no podľa všetkého sa neoplatil. Výrobcovi a ani zákazníkom.
Naznačuje to aj porovnanie spotreby a emisií CO2 podľa meracieho cyklu WLTP. Podľa údajov výrobcu sú totiž úplne rovnaké, teda 153,8 gramu CO2 na kilometer. Silnejšia 180-koňová verzia dosiahla 155,6 gramu CO2 na kilometer. Priemerná spotreba je tiež úplne rovnaká ako predtým, a to 6,8 litra.
Pripomeňme, že limit flotilových emisií oxidu uhličitého pre osobné autá s benzínovým motorom je tento rok ešte 95 gramov na kilometer, od budúceho roka sa znižuje na 93,6 g/km.

Je na výrobcoch, ako ich priemer znížia. Či rozširovaním predaja elektromobilov, alebo hybridov. Napríklad full-hybridný Sportage HEV 4x4 má emisie CO2 na úrovni 140 g/km, pri prednom pohone len 125 g/km.
Tu niekde treba hľadať aj odpoveď, prečo výrobcovia SUV rušia pohon všetkých kolies a prečo sú na štvorkolky dlhšie čakacie lehoty.

Dynamika stačí, no s plynom opatrne
Riadenie je príjemne presné, jazdné režimy ho však nijako nemenia, rovnako ani podvozok, keďže nie je adaptívny. Prepínať auto do režimu Sport sa nám tak zdalo zbytočné.
Na dávkovanie plynu sme si zvykali ťažšie, chvíľu sa pri stláčaní nič nedeje, potom už zrazu motor letí do otáčok viac, než by sme si priali. Tu naozaj mild-hybridný systém akosi spal a štartér generátor nepomáhal vykryť hluché miesto, ktoré spôsobovalo oneskorenú reakciu na pokyn vystreliť vpred.
Keď sa však už Sportage rozbehne, ide o príjemného a komfortného spoločníka. Treba však počítať, že dynamika 150-koňovej verzie je priemerná – zrýchlenie z nuly na stovku trvá 9,7 sekundy, pri predbiehaní na okreskách si však vodič môže pekne manuálne podradiť vďaka pádlam pod volantom.

Pochvala rozhodne ide za naladenie podvozka, ktorý ani z najväčšími 19-palcovými kolesami nebol príliš tvrdý a tlmiče veľmi elegantne zvládali aj početné priečne nerovnosti. Auto navyše dobre držalo v zákrutách, svoje robil aj fakt, že vzadu je viacprvková náprava.
Oplatí si priplatiť za hybrid?
Pri diaľničnej 130-kilometrovej rýchlosti motor točí 2400 otáčok za minútu a má stále celkom dobré utlmenie, viac počuť aerodynamický hluk od zrkadiel a od kolies. Po diaľnici sme jazdili za 7,3 litra.
Na okresných cestách sa nám darilo jazdiť za 6,3 litra, pri deväťdesiatke motor točil 1600 otáčok za minútu.
V meste mal Sportage s najslabším motorom 1400 otáčok pri päťdesiatke a pod sedemlitrovú spotrebu sme sa nedostali. Suma sumárum, priemerná spotreba bola 6,9 litra, teda len o desatinu vyššia ako udáva výrobca.
Dilemu, či si vybrať slabšiu alebo silnejšiu benzínovú verziu, vyriešil za zákazníka výrobca – v ponuke nechal už len jednu.
Otázkou skôr je, či si si náhodou nepriplatiť za full-hybridnú verziu HEV, ktorej systémový výkon je teraz 158 kW (215 koní).
Cenový rozdiel je 2400 eur. Z pohľadu dynamiky a plynulejších rozbehov priplatenie za Sportage HEV určite stojí za zváženie. No v spotrebe je podľa výrobcu rozdiel len 0,6 litra. Darmo, s ekológiou to v automobilovom priemysle občas býva zvláštne.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Kia Sportage |
Verzia | Edícia 30 1,6 T-GDi 150k 4x4 7DCT |
Cena modelu od / verzie od / testovaný model (€) | 26 990 / 35 690 / 36 290 |
Motor | Preplňovaný benzínový štvorvalec, 1598 cm3 |
Výkon motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 110 (150) / 5500 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 250 / 1500 – 4000 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická dvojspojková / 7 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 9,7 |
Spotreba WLTP – výrobca / test (l/100 km) | 6,8 / 6,9 |
Objem palivovej nádrže (l) | 54 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 722 |
Rozmer pneumatík | 235/50 R19 |
Objem batožinového priestoru (l) | 562 / 1 751 |
Minimálna svetlá výška (mm) | 170 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2680; 4515; 1865; 1650 |