SME

Kia Sportage sa naučila ponúkať zákazníkom aj to, čo nepotrebujú

Mild-hybrid sa vytratil, nemal zmysel.

Kia SportageKia Sportage (Zdroj: Marek Čepa)
Kia Sportage 1,6 T-GDi 150 k 4x4 Edícia 30 – prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)26 990 / 35 690
Spotreba – výrobca / test (l)6,8 / 6,9
Objem batožinového priestoru (l)562
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2680; 4515; 1865; 1650

Spomeniete si ešte, ako boli kedysi v Európe vnímané kórejské autá? Nadbiehali zákazníkom cenou, ale na prvotiny sa spoločnosť pozerala tak trochu cez prsty. Podobne ako dnes na čínske autá, ktoré sú označované za bezpečnostnú hrozbu.

Niekde tam sa na začiatku ocitla aj Kia, ale nakoniec sa etablovala a dnes ju môžeme považovať za domácu značku, pretože na Slovensku dokonca vyrába množstvo áut.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vďačí za to najmä modelu Sportage, ktorý nedávno oslávil tridsiate narodeniny, a práve k nim sa viaže aj výročná Edícia 30, ktorú sme vyskúšali v redakčnom teste.

SkryťVypnúť reklamu

Kým sa nám dostala do rúk, udiala sa v ponuke jedna zvláštna zmena, no o nej až neskôr.

Od začiatku s európskym pôvodom

Málokto vie, že Sportage mal takmer od začiatku európsky pôvod. Už prvá generácia, pri ktorej sa ešte ani nepoužívalo označenie SUV, sa totiž vyrábala v nemeckom Osnabrücku v továrni Karmannu.

Sympatické, hoci dizajnovo dosť nenápadné auto sa v 90. rokoch predávalo aj na Slovensku. Hitom síce nebolo, no zaujalo kombináciou kompaktných rozmerov, pohonom všetkých kolies a celkom priaznivou cenou.

Prakticky to platí dodnes, až na pár bonusov navyše – dizajn je už skôr extravagantný a zo Sportageu sa stal vyslovene hit.

Potvrdzuje to fakt, že vlani išlo o najpredávanejšie SUV na našom trhu, čo je malé víťazstvo Kie v záplave rôznych modelov od Škody. Nečudo, pretože cena Sportageu sa začína od 26 990 eur a má bohatú štandardnú výbavu a štvorvalcové motory.

SkryťVypnúť reklamu

V narodeninovej edícii

Ak sa dnes obzeráte pod novom kompaktnom SUV, tak treba počítať najčastejšie s cenovým rozpätím medzi 30- až 40-tisíc eur. Kia pre Sportage spravila Edíciu 30, ktorá odzrkadľuje najčastejšie kupované verzie s výbavami Gold alebo Platinum.

Farbou limitovanej edície sa stala šedá Wolf Grey, ktorá je však za príplatok. Je v kombinácii so zaujímavým zelenkavým interiérom Midnight Green. K tomu sa pridávajú dizajnové prvky zo športovo ladenej výbavy GT-line, napríklad čierne lakované kryty zrkadiel aj líšt pod oknami alebo čierny strop v interiéri.

Viac nás však zaujímala praktická výbava auta. Jej súčasťou sú full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových, navigácia s 12,3-palcovou obrazovkou, bezkľúčové odomykanie aj štartovanie alebo adaptívny tempomat.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Kia Sportage má 30 rokov. Aká je jej história a špeciálna výbava k jubileu? Čítajte 

V relatívne bohatej výbave nám však chýbalo elektrické otváranie kufra, sledovanie mŕtvych uhlov alebo bezdrôtové pripojenie či nabíjanie smartfónu. Zásadný dôvod rozhodnúť sa pre Edíciu 30 sme nenašli, ide viac-menej len o vzhľad, ktorý si výrobca započítal do zvýhodnenia 1500 eur.

Dostávame sa však aj k trochu prekvapivej zmene pod kapotou.

Ešte v marci bol Sportage v cenníku vo verzii, v akej sme ho skúšali, teda s 1,6-litrovým štvorvalcovým turbom s výkonom 110 kW (150 koní) s pomocou 48-voltového mild-hybridného systému a so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, v kombinácii s pohonom všetkých kolies.

Silnejšia alternatíva bola s výkonom 132 kW (180 koní). Dnes už oba motory nahrádza verzia s výkonom 118 kW (160 koní).

Výhody mild-hybridu sa nepreukázali

Z pohľadu hrania sa na ekológiu je zaujímavé, že motor je už bez mild-hybridného systému. Ten zaviedla Kia zaviedla v roku 2018. Ostáva už len pri naftovej motorizácii CRDi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oficiálny dôvod zrušenia benzínového mild-hybridu sme sa od výrobcu nedozvedeli, no podľa všetkého sa neoplatil. Výrobcovi a ani zákazníkom.

Naznačuje to aj porovnanie spotreby a emisií CO2 podľa meracieho cyklu WLTP. Podľa údajov výrobcu sú totiž úplne rovnaké, teda 153,8 gramu CO2 na kilometer. Silnejšia 180-koňová verzia dosiahla 155,6 gramu CO2 na kilometer. Priemerná spotreba je tiež úplne rovnaká ako predtým, a to 6,8 litra.

Pripomeňme, že limit flotilových emisií oxidu uhličitého pre osobné autá s benzínovým motorom je tento rok ešte 95 gramov na kilometer, od budúceho roka sa znižuje na 93,6 g/km.

Súvisiaci článok Kia Sportage sa snaží byť najlepším SUV, ale aký je výsledok? (test) Čítajte 

Je na výrobcoch, ako ich priemer znížia. Či rozširovaním predaja elektromobilov, alebo hybridov. Napríklad full-hybridný Sportage HEV 4x4 má emisie CO2 na úrovni 140 g/km, pri prednom pohone len 125 g/km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu niekde treba hľadať aj odpoveď, prečo výrobcovia SUV rušia pohon všetkých kolies a prečo sú na štvorkolky dlhšie čakacie lehoty.

Dynamika stačí, no s plynom opatrne

Riadenie je príjemne presné, jazdné režimy ho však nijako nemenia, rovnako ani podvozok, keďže nie je adaptívny. Prepínať auto do režimu Sport sa nám tak zdalo zbytočné.

Na dávkovanie plynu sme si zvykali ťažšie, chvíľu sa pri stláčaní nič nedeje, potom už zrazu motor letí do otáčok viac, než by sme si priali. Tu naozaj mild-hybridný systém akosi spal a štartér generátor nepomáhal vykryť hluché miesto, ktoré spôsobovalo oneskorenú reakciu na pokyn vystreliť vpred.

Keď sa však už Sportage rozbehne, ide o príjemného a komfortného spoločníka. Treba však počítať, že dynamika 150-koňovej verzie je priemerná – zrýchlenie z nuly na stovku trvá 9,7 sekundy, pri predbiehaní na okreskách si však vodič môže pekne manuálne podradiť vďaka pádlam pod volantom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Hyundai Tucson v edícii Play láka na čierne detaily a výhodnú cenu (test) Čítajte 

Pochvala rozhodne ide za naladenie podvozka, ktorý ani z najväčšími 19-palcovými kolesami nebol príliš tvrdý a tlmiče veľmi elegantne zvládali aj početné priečne nerovnosti. Auto navyše dobre držalo v zákrutách, svoje robil aj fakt, že vzadu je viacprvková náprava.

Oplatí si priplatiť za hybrid?

Pri diaľničnej 130-kilometrovej rýchlosti motor točí 2400 otáčok za minútu a má stále celkom dobré utlmenie, viac počuť aerodynamický hluk od zrkadiel a od kolies. Po diaľnici sme jazdili za 7,3 litra.

Na okresných cestách sa nám darilo jazdiť za 6,3 litra, pri deväťdesiatke motor točil 1600 otáčok za minútu.

V meste mal Sportage s najslabším motorom 1400 otáčok pri päťdesiatke a pod sedemlitrovú spotrebu sme sa nedostali. Suma sumárum, priemerná spotreba bola 6,9 litra, teda len o desatinu vyššia ako udáva výrobca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dilemu, či si vybrať slabšiu alebo silnejšiu benzínovú verziu, vyriešil za zákazníka výrobca – v ponuke nechal už len jednu.

Otázkou skôr je, či si si náhodou nepriplatiť za full-hybridnú verziu HEV, ktorej systémový výkon je teraz 158 kW (215 koní).

Cenový rozdiel je 2400 eur. Z pohľadu dynamiky a plynulejších rozbehov priplatenie za Sportage HEV určite stojí za zváženie. No v spotrebe je podľa výrobcu rozdiel len 0,6 litra. Darmo, s ekológiou to v automobilovom priemysle občas býva zvláštne.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelKia Sportage
VerziaEdícia 30 1,6 T-GDi 150k 4x4 7DCT
Cena modelu od / verzie od / testovaný model (€)26 990 / 35 690 / 36 290
MotorPreplňovaný benzínový štvorvalec, 1598 cm3
Výkon motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)110 (150) / 5500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)250 / 1500 – 4000
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková / 7
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)9,7
Spotreba WLTP – výrobca / test (l/100 km)6,8 / 6,9
Objem palivovej nádrže (l)54
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 722
Rozmer pneumatík235/50 R19
Objem batožinového priestoru (l)562 / 1 751
Minimálna svetlá výška (mm)170
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2680; 4515; 1865; 1650

Kia

Súvisiace témy: SUV
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 639
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 904
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 232
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 209
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 968
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 905
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 685
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 065
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  2. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  3. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  4. Tomas Hlavaty: Lev XIV. vidi budúcnost
  5. Milan Srnka: S Matovičom sa vládnuť nedá, no bez neho to zrejme nepôjde
  6. Blažej Pánik: Ľavica či pravica?
  7. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  8. Ján Škerko: Stretávka spolužiakov zo strednej po 50. rokoch. Od logaritmického pravítka po smartfóny
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 505
  2. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 874
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 758
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 111
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 986
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 291
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu