SME

Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry. Jazdí ako elektromobil a netreba ho nabíjať

Rodinné SUV skrýva odvážnu dušu.

Nový Nissan X-Trail s revolučným pohonom e-POWERNový Nissan X-Trail s revolučným pohonom e-POWER (Zdroj: Barbora Girmanová, SME Creative)

Dlhoočakávané predstavenie X-Trail je posledným kúskom skladačky generačnej výmeny SUV modelov od Nissanu. Splnenie emisných požiadaviek spôsobilo, že európsky trh sa dočkal japonskej ikony o niečo neskôr. Trpezlivosť sa však oplatila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzigeneračný skok do budúcnosti

Rovnako ako nový Qashqai, aj najnovší X-Trail je postavený na aliančnej platforme Nissan CMF-C, no jeho konštrukcia je zaujímavejšia. Konštruktéri využili viacero hliníkových dielov a pokročilým lisovaním a zváraním plechov dosiahli zvýšenú torznú tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť skeletu. Použili tiež veko batožinového priestoru vyrobené z kompozitného materiálu.

Rozmery novinky sa s predchodcom líšia minimálne, dizajnovo však X-Trail prešiel výrazným prerodom. Zachováva si robustný dojem s dávkou dobrodružnosti, čo mu veľmi svedčí.

Prednej časti dominuje zväčšená a výraznejšia mriežka chladiča V-motion. Delené LED svetlomety zvýrazňujú jeho prenikavý pohľad. Hladšie a oblejšie línie karosérie sú nielen vizuálne príťažlivé, ale podpisujú sa tiež pod lepšiu aerodynamiku.

Kabína dýcha zmesou prémiových materiálov s množstvom odkladacích priestorov. Centrálnej časti dominuje 12,3-palcový dotykový infotainment panel, ktorý umožňuje zrkadlenie smartfónu cez Apple CarPlay či Android Auto. Rovnako veľký je aj digitálny prístrojový panel, head-up displej nad ním má uhlopriečku až 10,8 palcov. Dizajnéri vypočuli priania zákazníkov a ponechali X-Trailu mechanické ovládače klimatizácie a audiosystému. Panoramatické strešné okno kabínu počas slnečných dní príjemne presvetľuje.

Predné sedadlá s vylepšenou ergonómiou majú nastaviteľnú bedrovú opierku a pamäť pre viacerých vodičov. O dostatok miesta nemajú núdzu ani pasažieri na zadných sedadlách. S polohovateľnými a posuvnými sedadlami bude jazda pohodlná aj pre vyššie osoby.

X-Trail je dušou rodinné SUV, praktickosť je preto kľúčová. Kufor s objemom 575 litrov pohodlne prepraví kočík, rodinnú výbavu na dovolenku, presťahuje menšie veci. Oceníte aj praktické takmer 90-stupňové otváranie zadných dverí.

Výhody elektromobilu bez nabíjania

Najväčšiu inováciu skryl japonský výrobca pod kapotu. Revolučný pohon e-POWER využíva spaľovací motor iba na generovanie elektrickej energie. Na rozdiel od bežných hybridov však kolesá poháňa výlučne elektromotor.

Platí to v prípade pohonu predných kolies, no v ponuke je aj štvorkolka s druhým elektromotorom na zadnej náprave. Plynulosť zrýchlenia je podobná ako pri čisto elektrickom vozidle. Chod motora je tak tichý, až sa chvíľami pýtate, či vôbec pracuje.

Zaujímavý je aj vylepšený systém ProPILOT s bezpečnostnými technológiami Navi-link. Počas jazdy asistuje s centrovaním v jazdnom pruhu, prispôsobuje rýchlosť rozpoznanej dopravnej značke či blížiacej sa ostrej zákrute. Dokáže tiež auto úplne zastaviť a potom sa znova rozbehnúť bez zásahu vodiča alebo zabráni zmene jazdného pruhu, ak v zóne mŕtveho uhla deteguje iné vozidlo. S panoramatickou 360-stupňovou kamerou s pohľadom zvrchu bolo parkovanie jednoduché aj v úzkych uliciach hlavného mesta.

V meste sme si vyskúšali i jazdu v režime e–Pedal. Vozidlo zrýchľuje a spomaľuje iba pomocou plynového pedálu, ktorý stačí mierne uvoľniť. Ak zvyknete jazdiť na zotrvačnosť, automatické spomaľovanie spočiatku zaskočí. Kombinovaná spotreba vrátane jazdy po diaľnici dosiahla 6,5 litra na sto kilometrov. Počas jazdy v meste sme dokonca jazdili aj s priemerom 5,5 až 5,8 litra na sto kilometrov.

Mild hybridná verzia

Pozornosť síce priťahuje najmä revolučný e-POWER, X-Trail je však dostupný aj v motorizácii s klasickým 1,5-litrovým spaľovacím agregátom. Mild hybridná technológia pomáha pri rozbehu zvýšením krútiaceho momentu o 6 nm a pri brzdení ukladá rekuperovanú energiu do lítiovo-iónovej batérie. Spaľovací motor s variabilnou kompresiou podľa štýlu jazdy plynule prepína na vyšší a nižší pomer, a tak optimalizuje spotrebu i emisie.

Tradičný benzínový motor je výborne akusticky utlmený, no v porovnaní s tichým chodom hybridu ho počuť. Akcelerácia je plynulá, no reakcie menej pohotové. e-POWER vyhráva aj z pohľadu spotreby paliva. Testovacia trasa viedla mestom, diaľnicou i okresnými cestami, striedali sme i trojicu jazdných režimov. Kombinovaná spotreba napokon dosiahla 7,3 litra na sto kilometrov.

Testované modely:

  • Nissan X-Trail e-POWER 204 k 2WD 5ST N-Connecta + Comfort pack + panoramatická strecha + 19″ kolesá
  • Nissan X-Trail 1.5 VC-T mHEV 164 k CVT 2WD 5ST N-connecta + Comfort pack + panoramatická strecha + 19″ kolesá

Tento článok vám prináša Nissan.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 333
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 518
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 696
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 605
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 128
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 555
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 420
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  2. Štefan Šturdzík: Robo
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  4. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  5. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  6. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  7. Adriana Karvaiová: Sedem dôvodov, prečo sa nestať muzikoterapeutom
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 653
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 341
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 165
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 095
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 10 646
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 320
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 884
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 5 844
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu