SME

Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry. Jazdí ako elektromobil a netreba ho nabíjať

Rodinné SUV skrýva odvážnu dušu.

Nový Nissan X-Trail s revolučným pohonom e-POWERNový Nissan X-Trail s revolučným pohonom e-POWER (Zdroj: Barbora Girmanová, SME Creative)

Dlhoočakávané predstavenie X-Trail je posledným kúskom skladačky generačnej výmeny SUV modelov od Nissanu. Splnenie emisných požiadaviek spôsobilo, že európsky trh sa dočkal japonskej ikony o niečo neskôr. Trpezlivosť sa však oplatila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzigeneračný skok do budúcnosti

Rovnako ako nový Qashqai, aj najnovší X-Trail je postavený na aliančnej platforme Nissan CMF-C, no jeho konštrukcia je zaujímavejšia. Konštruktéri využili viacero hliníkových dielov a pokročilým lisovaním a zváraním plechov dosiahli zvýšenú torznú tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť skeletu. Použili tiež veko batožinového priestoru vyrobené z kompozitného materiálu.

Rozmery novinky sa s predchodcom líšia minimálne, dizajnovo však X-Trail prešiel výrazným prerodom. Zachováva si robustný dojem s dávkou dobrodružnosti, čo mu veľmi svedčí.

Prednej časti dominuje zväčšená a výraznejšia mriežka chladiča V-motion. Delené LED svetlomety zvýrazňujú jeho prenikavý pohľad. Hladšie a oblejšie línie karosérie sú nielen vizuálne príťažlivé, ale podpisujú sa tiež pod lepšiu aerodynamiku.

Kabína dýcha zmesou prémiových materiálov s množstvom odkladacích priestorov. Centrálnej časti dominuje 12,3-palcový dotykový infotainment panel, ktorý umožňuje zrkadlenie smartfónu cez Apple CarPlay či Android Auto. Rovnako veľký je aj digitálny prístrojový panel, head-up displej nad ním má uhlopriečku až 10,8 palcov. Dizajnéri vypočuli priania zákazníkov a ponechali X-Trailu mechanické ovládače klimatizácie a audiosystému. Panoramatické strešné okno kabínu počas slnečných dní príjemne presvetľuje.

Predné sedadlá s vylepšenou ergonómiou majú nastaviteľnú bedrovú opierku a pamäť pre viacerých vodičov. O dostatok miesta nemajú núdzu ani pasažieri na zadných sedadlách. S polohovateľnými a posuvnými sedadlami bude jazda pohodlná aj pre vyššie osoby.

X-Trail je dušou rodinné SUV, praktickosť je preto kľúčová. Kufor s objemom 575 litrov pohodlne prepraví kočík, rodinnú výbavu na dovolenku, presťahuje menšie veci. Oceníte aj praktické takmer 90-stupňové otváranie zadných dverí.

Výhody elektromobilu bez nabíjania

Najväčšiu inováciu skryl japonský výrobca pod kapotu. Revolučný pohon e-POWER využíva spaľovací motor iba na generovanie elektrickej energie. Na rozdiel od bežných hybridov však kolesá poháňa výlučne elektromotor.

Platí to v prípade pohonu predných kolies, no v ponuke je aj štvorkolka s druhým elektromotorom na zadnej náprave. Plynulosť zrýchlenia je podobná ako pri čisto elektrickom vozidle. Chod motora je tak tichý, až sa chvíľami pýtate, či vôbec pracuje.

Zaujímavý je aj vylepšený systém ProPILOT s bezpečnostnými technológiami Navi-link. Počas jazdy asistuje s centrovaním v jazdnom pruhu, prispôsobuje rýchlosť rozpoznanej dopravnej značke či blížiacej sa ostrej zákrute. Dokáže tiež auto úplne zastaviť a potom sa znova rozbehnúť bez zásahu vodiča alebo zabráni zmene jazdného pruhu, ak v zóne mŕtveho uhla deteguje iné vozidlo. S panoramatickou 360-stupňovou kamerou s pohľadom zvrchu bolo parkovanie jednoduché aj v úzkych uliciach hlavného mesta.

V meste sme si vyskúšali i jazdu v režime e–Pedal. Vozidlo zrýchľuje a spomaľuje iba pomocou plynového pedálu, ktorý stačí mierne uvoľniť. Ak zvyknete jazdiť na zotrvačnosť, automatické spomaľovanie spočiatku zaskočí. Kombinovaná spotreba vrátane jazdy po diaľnici dosiahla 6,5 litra na sto kilometrov. Počas jazdy v meste sme dokonca jazdili aj s priemerom 5,5 až 5,8 litra na sto kilometrov.

Mild hybridná verzia

Pozornosť síce priťahuje najmä revolučný e-POWER, X-Trail je však dostupný aj v motorizácii s klasickým 1,5-litrovým spaľovacím agregátom. Mild hybridná technológia pomáha pri rozbehu zvýšením krútiaceho momentu o 6 nm a pri brzdení ukladá rekuperovanú energiu do lítiovo-iónovej batérie. Spaľovací motor s variabilnou kompresiou podľa štýlu jazdy plynule prepína na vyšší a nižší pomer, a tak optimalizuje spotrebu i emisie.

Tradičný benzínový motor je výborne akusticky utlmený, no v porovnaní s tichým chodom hybridu ho počuť. Akcelerácia je plynulá, no reakcie menej pohotové. e-POWER vyhráva aj z pohľadu spotreby paliva. Testovacia trasa viedla mestom, diaľnicou i okresnými cestami, striedali sme i trojicu jazdných režimov. Kombinovaná spotreba napokon dosiahla 7,3 litra na sto kilometrov.

Testované modely:

  • Nissan X-Trail e-POWER 204 k 2WD 5ST N-Connecta + Comfort pack + panoramatická strecha + 19″ kolesá
  • Nissan X-Trail 1.5 VC-T mHEV 164 k CVT 2WD 5ST N-connecta + Comfort pack + panoramatická strecha + 19″ kolesá

Tento článok vám prináša Nissan.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Nissan

Nissan X-Trail

Predaje vozidiel v Číne aj v ďalších krajinách klesli.


TASR

Prudké zhoršenie výhľadu automobilka odôvodnila nákladnou reštrukturalizáciou a neistotou v medzinárodnom obchode.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 358
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 123
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 820
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 561
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 253
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 718
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 367
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 093
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Eštočák: PREŠOVSKÁ HANBA: Ako vyhodili môjho známeho z mestskej firmy, nastala politická fraška a dnes jeho IT činnosti nahrádzame predraženými zákazkami z BA
  2. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  3. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  4. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  5. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  6. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  7. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  8. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 312
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 647
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 013
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 704
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 655
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 222
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 346
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 428
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu