Dlhoočakávané predstavenie X-Trail je posledným kúskom skladačky generačnej výmeny SUV modelov od Nissanu. Splnenie emisných požiadaviek spôsobilo, že európsky trh sa dočkal japonskej ikony o niečo neskôr. Trpezlivosť sa však oplatila.
Medzigeneračný skok do budúcnosti
Rovnako ako nový Qashqai, aj najnovší X-Trail je postavený na aliančnej platforme Nissan CMF-C, no jeho konštrukcia je zaujímavejšia. Konštruktéri využili viacero hliníkových dielov a pokročilým lisovaním a zváraním plechov dosiahli zvýšenú torznú tuhosť a zároveň nižšiu hmotnosť skeletu. Použili tiež veko batožinového priestoru vyrobené z kompozitného materiálu.
Rozmery novinky sa s predchodcom líšia minimálne, dizajnovo však X-Trail prešiel výrazným prerodom. Zachováva si robustný dojem s dávkou dobrodružnosti, čo mu veľmi svedčí.
Prednej časti dominuje zväčšená a výraznejšia mriežka chladiča V-motion. Delené LED svetlomety zvýrazňujú jeho prenikavý pohľad. Hladšie a oblejšie línie karosérie sú nielen vizuálne príťažlivé, ale podpisujú sa tiež pod lepšiu aerodynamiku.

Kabína dýcha zmesou prémiových materiálov s množstvom odkladacích priestorov. Centrálnej časti dominuje 12,3-palcový dotykový infotainment panel, ktorý umožňuje zrkadlenie smartfónu cez Apple CarPlay či Android Auto. Rovnako veľký je aj digitálny prístrojový panel, head-up displej nad ním má uhlopriečku až 10,8 palcov. Dizajnéri vypočuli priania zákazníkov a ponechali X-Trailu mechanické ovládače klimatizácie a audiosystému. Panoramatické strešné okno kabínu počas slnečných dní príjemne presvetľuje.

Predné sedadlá s vylepšenou ergonómiou majú nastaviteľnú bedrovú opierku a pamäť pre viacerých vodičov. O dostatok miesta nemajú núdzu ani pasažieri na zadných sedadlách. S polohovateľnými a posuvnými sedadlami bude jazda pohodlná aj pre vyššie osoby.
X-Trail je dušou rodinné SUV, praktickosť je preto kľúčová. Kufor s objemom 575 litrov pohodlne prepraví kočík, rodinnú výbavu na dovolenku, presťahuje menšie veci. Oceníte aj praktické takmer 90-stupňové otváranie zadných dverí.

Výhody elektromobilu bez nabíjania
Najväčšiu inováciu skryl japonský výrobca pod kapotu. Revolučný pohon e-POWER využíva spaľovací motor iba na generovanie elektrickej energie. Na rozdiel od bežných hybridov však kolesá poháňa výlučne elektromotor.
Platí to v prípade pohonu predných kolies, no v ponuke je aj štvorkolka s druhým elektromotorom na zadnej náprave. Plynulosť zrýchlenia je podobná ako pri čisto elektrickom vozidle. Chod motora je tak tichý, až sa chvíľami pýtate, či vôbec pracuje.

Zaujímavý je aj vylepšený systém ProPILOT s bezpečnostnými technológiami Navi-link. Počas jazdy asistuje s centrovaním v jazdnom pruhu, prispôsobuje rýchlosť rozpoznanej dopravnej značke či blížiacej sa ostrej zákrute. Dokáže tiež auto úplne zastaviť a potom sa znova rozbehnúť bez zásahu vodiča alebo zabráni zmene jazdného pruhu, ak v zóne mŕtveho uhla deteguje iné vozidlo. S panoramatickou 360-stupňovou kamerou s pohľadom zvrchu bolo parkovanie jednoduché aj v úzkych uliciach hlavného mesta.
V meste sme si vyskúšali i jazdu v režime e–Pedal. Vozidlo zrýchľuje a spomaľuje iba pomocou plynového pedálu, ktorý stačí mierne uvoľniť. Ak zvyknete jazdiť na zotrvačnosť, automatické spomaľovanie spočiatku zaskočí. Kombinovaná spotreba vrátane jazdy po diaľnici dosiahla 6,5 litra na sto kilometrov. Počas jazdy v meste sme dokonca jazdili aj s priemerom 5,5 až 5,8 litra na sto kilometrov.
Mild hybridná verzia
Pozornosť síce priťahuje najmä revolučný e-POWER, X-Trail je však dostupný aj v motorizácii s klasickým 1,5-litrovým spaľovacím agregátom. Mild hybridná technológia pomáha pri rozbehu zvýšením krútiaceho momentu o 6 nm a pri brzdení ukladá rekuperovanú energiu do lítiovo-iónovej batérie. Spaľovací motor s variabilnou kompresiou podľa štýlu jazdy plynule prepína na vyšší a nižší pomer, a tak optimalizuje spotrebu i emisie.
Tradičný benzínový motor je výborne akusticky utlmený, no v porovnaní s tichým chodom hybridu ho počuť. Akcelerácia je plynulá, no reakcie menej pohotové. e-POWER vyhráva aj z pohľadu spotreby paliva. Testovacia trasa viedla mestom, diaľnicou i okresnými cestami, striedali sme i trojicu jazdných režimov. Kombinovaná spotreba napokon dosiahla 7,3 litra na sto kilometrov.
Špecifikácia vozidla
- Dĺžka: 4 680 mm
- Šírka (bez spätných zrkadiel): 1 840 mm
- Výška: 1 725 mm
- Rázvor kolies: 2 705 mm
- Dostupné motorizácie a výkon: 1.5 VC-T mHEV 120 kW (163 k)/e-POWER 150 kW (204 k)/e-POWER e-4FORCE 157 kW (213 k)
- Cena: od 32 990 eur
Testované modely:
- Nissan X-Trail e-POWER 204 k 2WD 5ST N-Connecta + Comfort pack + panoramatická strecha + 19″ kolesá
- Nissan X-Trail 1.5 VC-T mHEV 164 k CVT 2WD 5ST N-connecta + Comfort pack + panoramatická strecha + 19″ kolesá
Tento článok vám prináša Nissan.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.