SME

Americký výrobca elektromobilov je blízko bankrotu, pomôcť nemusia ani veľké zľavy

Dánsky dizajnér opäť neuspel.

Fisker OceanFisker Ocean (Zdroj: Fisker)

Americký výrobca elektromobilov Fisker bol na podobnej štartovej čiare ako Tesla. Potom sa však dostal do problémov a dnes hrozí značke v poradí už druhý bankrot.

V roku 2023 vzniklo 10 142 kusov modelu Fisker Ocean, no z nich sa podarilo predať len 4 700. Teraz navyše začali zákazníci vo veľkom rušiť svoje objednávky. Spoločnosť verí, že jej podarí už vyrobené autá predať do konca apríla. Ich hodnota je podľa portálu InsideEVs 272 miliónov eur.

Nie je však jasné, ako by chcela automobilka tento cieľ dosiahnuť.

SkryťVypnúť reklamu

Priamy predaj áut zákazníkom, aký funguje pri Tesle, sa Fiskeru neosvedčil a chýba mu dílerská sieť. Výrobca síce tvrdí, že má v USA vyše 100 záujemcov, ktorí by chceli predávať jeho autá, no môže byť už neskoro.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aby Fisker znížil stratu a dokázal fungovať, rozhodol sa pre veľké zľavy na model Ocean. V USA, aj v Európe v marci pri niektorých verziách znížil cenu aj o 23-tisíc eur.

Prirodzene, nepáči sa to zákazníkom, ktorí vlani alebo začiatkom tohto roka auto kupovali ešte za viac ako 58-tisíc eur. To je cena v najvyššej výbave Extreme.

Aj preto výrobca čelí masívnemu rušeniu objednávok. Ešte vlani sa Fisker pochválil, že má na Ocean 70-tisíc objednávok. V uplynulých mesiacoch, keď vývoj v automobilke nabral rýchly spád, však značka prišla o vyše 40-tisíc objednávok.

SkryťVypnúť reklamu

Lákavá ponuka

S veľkou zľavou môže pre fanúšika elektromobilov vyzerať Fisker Ocean celkom lákavo. Základná verzia Sport v USA vychádza bez miestnej dane na 23 470 eur, čo už je podobná cena, za ktorú vo Francúzsku začali predávať malý elektrický Citroen e-C3.

Prémiový Fisker Ocean pritom nie je žiaden drobec, ide o elektrické SUV s dĺžkou 4774 mm, čo znamená, že je dlhší ako Škoda Enyaq.

Súvisiaci článok Výrobcu prvých solárnych áut Lightyear zastavil bankrot Čítajte 

Verzia Sport má na rozdiel od Enyaqu pohon predných kolies, pričom elektromotor dáva maximálny výkon výkon 205 kW (279 koní) a krútiaci moment je 386 Nm. Použitá je 73 kWh LFP batéria, ktorá má zvládať dojazd vyše 400 kilometrov.

Rodiskom modelu Ocean je továreň Magna Steyr v rakúskom Grazi, ktorá vyrába autá aj pre iné značky, napríklad BMW, Toyotu či Jaguar. Aktuálne výrobu Oceanu na šesť týždňov pozastavili.

SkryťVypnúť reklamu

Do budúcna je tiež otázne, či v prípade bankrotu budú mať majitelia Oceanu zabezpečený servis a náhradné dielce.

Raz sa už popálil

Dánsky automobilový dizajnér Henrik Fisker sa už raz popálil. Niekdajší tvorca modelu BMW Z8, ktoré preslávil James Bond, prišiel v roku 2011 s vlastným projektom, štvordverovým plug-in hybridným sedanom Karma.

Súvisiaci článok Oživenie nemeckej značky áut nevyšlo, výrobca ohlásil bankrot Čítajte 

Na výrobných linkách vydržala sotva rok, väz jej zlomili problémy jediného dodávateľa akumulátorov. Aj s upraveným modelom Revero vzniklo dokopy len 2667 kusov.

Fisker sa však nevzdával a po bankrote spoločnosti Fisker Automotive vznikla v roku 2016 nová spoločnosť Fisker Inc. . Opäť si musela prejsť vývojom startupu, kým sa v roku 2022 nerozbehla výroba kompaktného elektrického SUV Ocean.

Sen o automobilke sa ďalej rúca

Fisker využil podvozkovú platformu od Magny a tiež jej výrobné kapacity, batérie zase dodal čínsky CATL.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O dva roky neskôr sa však ukázalo, že Fiskerova spoločnosť je v čistej strate takmer 435 miliónov eur a nebude schopná prežiť do konca roka 2024.

Nepomohlo zníženie počtu zamestnancov, ani zastavenie vývoja menšieho modelu Pear, ktorý vlani značka prezentovala svojim akcionárom.

Stroskotala tiež snaha ponúknuť vlastnú elektrickú platformu chystaného pick-upu Alaska niektorej z veľkých automobiliek výmenou za finančnú injekciu do potápajúceho sa Fiskeru.

Zareagovala už aj newyorská burza a zastavila obchodovanie s akciami tejto firmy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 645
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 504
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 153
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 467
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 321
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 269
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu