SME

Americký výrobca elektromobilov je blízko bankrotu, pomôcť nemusia ani veľké zľavy

Dánsky dizajnér opäť neuspel.

Fisker OceanFisker Ocean (Zdroj: Fisker)

Americký výrobca elektromobilov Fisker bol na podobnej štartovej čiare ako Tesla. Potom sa však dostal do problémov a dnes hrozí značke v poradí už druhý bankrot.

V roku 2023 vzniklo 10 142 kusov modelu Fisker Ocean, no z nich sa podarilo predať len 4 700. Teraz navyše začali zákazníci vo veľkom rušiť svoje objednávky. Spoločnosť verí, že jej podarí už vyrobené autá predať do konca apríla. Ich hodnota je podľa portálu InsideEVs 272 miliónov eur.

Nie je však jasné, ako by chcela automobilka tento cieľ dosiahnuť.

SkryťVypnúť reklamu

Priamy predaj áut zákazníkom, aký funguje pri Tesle, sa Fiskeru neosvedčil a chýba mu dílerská sieť. Výrobca síce tvrdí, že má v USA vyše 100 záujemcov, ktorí by chceli predávať jeho autá, no môže byť už neskoro.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aby Fisker znížil stratu a dokázal fungovať, rozhodol sa pre veľké zľavy na model Ocean. V USA, aj v Európe v marci pri niektorých verziách znížil cenu aj o 23-tisíc eur.

Prirodzene, nepáči sa to zákazníkom, ktorí vlani alebo začiatkom tohto roka auto kupovali ešte za viac ako 58-tisíc eur. To je cena v najvyššej výbave Extreme.

Aj preto výrobca čelí masívnemu rušeniu objednávok. Ešte vlani sa Fisker pochválil, že má na Ocean 70-tisíc objednávok. V uplynulých mesiacoch, keď vývoj v automobilke nabral rýchly spád, však značka prišla o vyše 40-tisíc objednávok.

SkryťVypnúť reklamu

Lákavá ponuka

S veľkou zľavou môže pre fanúšika elektromobilov vyzerať Fisker Ocean celkom lákavo. Základná verzia Sport v USA vychádza bez miestnej dane na 23 470 eur, čo už je podobná cena, za ktorú vo Francúzsku začali predávať malý elektrický Citroen e-C3.

Prémiový Fisker Ocean pritom nie je žiaden drobec, ide o elektrické SUV s dĺžkou 4774 mm, čo znamená, že je dlhší ako Škoda Enyaq.

Súvisiaci článok Výrobcu prvých solárnych áut Lightyear zastavil bankrot Čítajte 

Verzia Sport má na rozdiel od Enyaqu pohon predných kolies, pričom elektromotor dáva maximálny výkon výkon 205 kW (279 koní) a krútiaci moment je 386 Nm. Použitá je 73 kWh LFP batéria, ktorá má zvládať dojazd vyše 400 kilometrov.

Rodiskom modelu Ocean je továreň Magna Steyr v rakúskom Grazi, ktorá vyrába autá aj pre iné značky, napríklad BMW, Toyotu či Jaguar. Aktuálne výrobu Oceanu na šesť týždňov pozastavili.

SkryťVypnúť reklamu

Do budúcna je tiež otázne, či v prípade bankrotu budú mať majitelia Oceanu zabezpečený servis a náhradné dielce.

Raz sa už popálil

Dánsky automobilový dizajnér Henrik Fisker sa už raz popálil. Niekdajší tvorca modelu BMW Z8, ktoré preslávil James Bond, prišiel v roku 2011 s vlastným projektom, štvordverovým plug-in hybridným sedanom Karma.

Súvisiaci článok Oživenie nemeckej značky áut nevyšlo, výrobca ohlásil bankrot Čítajte 

Na výrobných linkách vydržala sotva rok, väz jej zlomili problémy jediného dodávateľa akumulátorov. Aj s upraveným modelom Revero vzniklo dokopy len 2667 kusov.

Fisker sa však nevzdával a po bankrote spoločnosti Fisker Automotive vznikla v roku 2016 nová spoločnosť Fisker Inc. . Opäť si musela prejsť vývojom startupu, kým sa v roku 2022 nerozbehla výroba kompaktného elektrického SUV Ocean.

Sen o automobilke sa ďalej rúca

Fisker využil podvozkovú platformu od Magny a tiež jej výrobné kapacity, batérie zase dodal čínsky CATL.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O dva roky neskôr sa však ukázalo, že Fiskerova spoločnosť je v čistej strate takmer 435 miliónov eur a nebude schopná prežiť do konca roka 2024.

Nepomohlo zníženie počtu zamestnancov, ani zastavenie vývoja menšieho modelu Pear, ktorý vlani značka prezentovala svojim akcionárom.

Stroskotala tiež snaha ponúknuť vlastnú elektrickú platformu chystaného pick-upu Alaska niektorej z veľkých automobiliek výmenou za finančnú injekciu do potápajúceho sa Fiskeru.

Zareagovala už aj newyorská burza a zastavila obchodovanie s akciami tejto firmy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 10 576
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 436
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 074
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 503
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 450
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 749
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 305
  8. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 172
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Hrubý: Papier, nie baliace hlášky
  2. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - prvá časť.
  3. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  4. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  5. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  6. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  7. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  8. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 069
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 697
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 209
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 677
  5. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 7 726
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 529
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 306
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 096
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu