SME

Škoda Fabia si prešla nenápadnými zmenami, stúpla jej cena aj výkon (test)

Najpredávanejší motor dostal o 4 kW viac.

Škoda FabiaŠkoda Fabia (Zdroj: Marek Čepa)
Škoda Fabia 1,0 TSI 85 kW Selection - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)15 330 / 16 850
Spotreba - výrobca / test (l)5,0 - 5,5 / 5,9
Objem batožinového priestoru (l)380
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2564; 4108; 1780; 1459

Praktická malá Fabia si na Slovensku dlhodobo drží titul najpredávanejšieho auta. Na cestách dodnes bežne vidíme jej prvú generáciu, čoraz častejšie však stretávame aj súčasný model.

Ten je v predaji od roku 2021 a zatiaľ vyzerá úspešným nástupcom populárnych predchodcov. Počas niekoľkých redakčných testov sme mali možnosť sa s ňou dôkladne zoznámiť a aj nás si získala praktickosťou a dostupnosťou.

Ponuka však nedávno prešla výraznými zmenami, ktoré so sebou priniesli bohatšiu štandardnú výbavu, ale aj obávané zdražovanie. Aktuálne sa predáva v troch rôznych úrovniach výbavy s cenami začínajúcimi sa od 15 330 eur.

SkryťVypnúť reklamu

My sme si vyskúšali zlatý stred ponuky, ktorým je verzia Selection s populárnym litrovým TSI. Výkonnejší z dvoch motorov sa tiež dočkal zmien, ktoré priniesli aj niekoľko koní navyše, no o motore si povieme viac neskôr.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nemá príliš zmysel rozpisovať sa o dizajne súčasnej Fabie, drobnou zmenou je iba modernejšie označenie názvu automobilky na kufri. V čiernej metalíze s chrómovou lištou pod oknami a 16-palcovými kolesami vyzerá hatchback vkusne a nenápadne.

Za lepšiu výbavu nepriplatíte veľa

Už v základnej výbave Essence Fabia ponúka LED svetlomety, rozpoznávanie dopravných značiek, únavy, ale aj asistent udržiavania v jazdnom pruhu či manuálnu klimatizáciu. Nedá sa však kombinovať s automatickou prevodovkou.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme tri cenovo dostupné autá Škoda v špeciálnej edícii: Je čo oslavovať? (test) Čítajte 

Testovaná výbava Selection je iba o 520 eur drahšia, no ponúka toho omnoho viac. Spomeňme napríklad tempomat, asistent pre rozjazd do kopca, LED svetlá aj vzadu, bezdrôtové zrkadlenie smartfónu, či dokonca dáždnik vo dverách.

SkryťVypnúť reklamu

Poslednou z trojice nových výbav je Top Selection, ktorá za príplatok 1770 eur prináša komfort v podobe dvojzónovej automatickej klimatizácie, vyhrievaných sedadiel a ambientneho osvetlenia. Vrcholom ponuky stále zostáva športovo ladené Monte Carlo.

Podarený dizajn interiéru v testovanej verzii zdobí textilné čalúnenie palubnej dosky. Poteší množstvo fyzických tlačidiel a staromódnejším šoférom bude vyhovovať aj mechanická ručná brzda.

Príplatková výbava zahŕňala balíky ako Winter Plus, ktorý obsahuje lepšiu klimatizáciu a vyhrievané sedadlá. Selection Plus zase robí z kabíny o niečo príjemnejšie miesto vďaka lepším sedadlám, lakťovej opierke alebo elektrickému ovládaniu zadných okien.

Keďže Fabia je štandardne vybavená len zadnými parkovacími senzormi, určite odporúčame aj paket Park & Go s prednými senzormi a parkovacou kamerou. Tá je dokonca vybavená ostrekovačom, ktorý často chýba aj pri omnoho drahších autách. Príjemným bonusom je bezkľúčové odomykanie a volič jazdných režimov.

SkryťVypnúť reklamu

Fabia na svoje rozmery boduje skutočne veľkorysým priestorom. Bez problémov odvezie aj štyroch dospelých ľudí v relatívnom pohodlí.

Výnimkou nie je ani kufor s objemom 380 litrov, ktorý po sklopení sedadiel narastie až na 1190 litrov. Obľúbené kombi sa štvrtej generácie nedočkalo, jeho úlohu prevzala o niečo väčšia Scala.

Batožinový priestor malého hatchbacku konkuruje aj o triedu väčším autám, na využiteľnosti mu navyše pridávajú doplnky ako priehradky či závesná kapsa. Nechýba ani tradičná škrabka na ľad vo viečku nádrže.

Zmien sa dočkali aj ponúkané motorizácie. Fabiu môže poháňať jeden z dvoch litrových trojvalcov TSI, vrchol ponuky tvorí štvorvalec s objemom 1,5 litra.

Silnejší trojvalec je z dvojice jasnou voľbou

Nové motory radu EA211 generácie evo2 v záujme efektivity dostali lepšie vstrekovače paliva či nový katalyzátor s filtrom pevných častíc. Aj vo štvrtej generácii sa Fabia zaobišla bez akejkoľvek formy elektrifikácie pohonu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Litrové TSI sa ponúka v dvoch rôznych výkonových verziách. Slabšia z nich stále dáva rovnakých 70 kW (95 koní), my sme si vyskúšali silnejší motor. Jeho výkon stúpol o štyri kW na výsledných 85 kW (115 koní), krútiaci moment 200 Nm zostal bez zmeny.

Súvisiaci článok Porovnali sme dve najpredávanejšie Fabie. Ktorú vybrať? (test) Čítajte 

Je však dostupný v širšom pásme otáčok, o 500 otáčok nižšie nastupuje tiež maximálny výkon, v praxi je však rozdiel úplne zanedbateľný. Motor je na trojvalec pomerne tichý a kultivovaný, na náš vkus však trochu pomaly reaguje a preberá sa až vo vyšších otáčkach.

Tento motor sa jediný ponúka s manuálnou aj s automatickou prevodovkou. Za sedemstupňové DSG si priplatíte 1500 eur, my sme si vyskúšali dostupnejší šesťstupňový manuál. Iba ťažko sa mu dá niečo vyčítať, páka má ľahký chod a presnú kulisu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri mestskej päťdesiatke motor točí na päťke asi 1300 otáčok za minútu, pri deväťdesiatke sa už na šestke blíži k dvom tisícom. Trojvalec však trochu stráca dych na diaľnici, kde sa otáčky pri 130 km rýchlosti pohybujú okolo 2700 za minútu.

Aj na diaľnici sme však mali spotrebu iba 5,5 litra. Na okreskách si vypýtala 5,2, pričom v meste s opatrnou jazdou stále nie je problém udržať spotrebu hlboko pod šesť litrov.

Pri výbere by sme rozhodne uprednostnili tento motor pred jeho výkonovo slabšou verziou, pri ktorej výrobca uvádza takmer identickú spotrebu aj emisie. Cenový rozdiel medzi nimi je iba 300 eur a silnejšia verzia so sebou prináša aj kotúčové brzdy na zadnej náprave a o prevodový stupeň viac.

Ak litrové turbo ženiete do vysokých otáčok, Fabia s manuálom dokáže byť aj prekvapivo zábavná. Ľahký hatchback sa do zákrut vrhá s chuťou, pod čo sa určite podpísal aj športový podvozok za skromný príplatok 143 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Testované auto pokorí stovku za 9,3 sekundy, nejde teda o žiadnu raketu. Na akékoľvek bežné manévre však úplne postačuje a nevydesí vás ani pri pripájaní sa na diaľnicu, našou voľbou však stále zostáva väčší štvorvalec.

Zostáva praktická a dostupná

Štvrtá generácia Fabie je pod atraktívnym dizajnom príjemne staromódne auto, ktoré je vďaka nízkej hmotnosti efektívne aj bez hybridu. Aj napriek stúpajúcim cenám zostáva dostupná a s priestorom čaruje ako žiadne iné auto vo svojej triede.

Súvisiaci článok Škoda Fabia so silným motorom je tá najlepšia, aká kedy bola Čítajte 

Hranicu 15 000 eur už nepodleziete ani so základnou výbavou a atmosférickým trojvalcom, testované auto dokonca prekročilo cenovku 20 000 eur. Škoda však aktuálne ponúka akciový model Drive, ktorého cena sa začína na 13 990 eur.

Stále patrí k najlacnejším novým autám na trhu s cenovo dostupnými príplatkami a množstvom pridanej hodnoty. Stačí len zopár rozumne zvolených príplatkov a z Fabie je skvelé auto na každý deň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelŠkoda Fabia
VerziaSelection 1,0 TSI 6M
Cena modelu od / verzia od a testovací model (eur)15 330 / 16 850 / 20 008
MotorBenzínový trojvalec s turbom, 999 cm3
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)85 (115) / 5500
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)200 / 2000 - 3500
Typ prevodovky / počet stupňovManuálna / 6
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)9,7
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100 km)5,0 - 5,5 / 5,9
Objem palivovej nádrže (l)40
Rozmer pneumatík195/55 R16
Pohotovostná hmotnosť (kg)1178 - 1319
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l)380 / 1190
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2564; 4108; 1780; 1459

Škoda

Súvisiace témy: Škoda Fabia, Kompaktné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 409
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 022
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 727
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 120
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 887
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 661
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 203
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 012
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Blažej Pánik: Ľavica či pravica?
  2. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  3. Ján Škerko: Stretávka spolužiakov zo strednej po 50. rokoch. Od logaritmického pravítka po smartfóny
  4. Anna Miľanová: Keď vytláčame faunu z jej prirodzeného prostredia (medveďov, vlkov, bobrov, lastovičky, vrabce...),
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti
  6. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo?
  7. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  8. Viktor Pamula: ačohentizmus v praxi
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 388
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 9 577
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 837
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 643
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 139
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 386
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 5 412
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 296
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu