Škoda Fabia 1,0 TSI 85 kW Selection - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 15 330 / 16 850 |
Spotreba - výrobca / test (l) | 5,0 - 5,5 / 5,9 |
Objem batožinového priestoru (l) | 380 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2564; 4108; 1780; 1459 |
Praktická malá Fabia si na Slovensku dlhodobo drží titul najpredávanejšieho auta. Na cestách dodnes bežne vidíme jej prvú generáciu, čoraz častejšie však stretávame aj súčasný model.
Ten je v predaji od roku 2021 a zatiaľ vyzerá úspešným nástupcom populárnych predchodcov. Počas niekoľkých redakčných testov sme mali možnosť sa s ňou dôkladne zoznámiť a aj nás si získala praktickosťou a dostupnosťou.
Ponuka však nedávno prešla výraznými zmenami, ktoré so sebou priniesli bohatšiu štandardnú výbavu, ale aj obávané zdražovanie. Aktuálne sa predáva v troch rôznych úrovniach výbavy s cenami začínajúcimi sa od 15 330 eur.
My sme si vyskúšali zlatý stred ponuky, ktorým je verzia Selection s populárnym litrovým TSI. Výkonnejší z dvoch motorov sa tiež dočkal zmien, ktoré priniesli aj niekoľko koní navyše, no o motore si povieme viac neskôr.
Nemá príliš zmysel rozpisovať sa o dizajne súčasnej Fabie, drobnou zmenou je iba modernejšie označenie názvu automobilky na kufri. V čiernej metalíze s chrómovou lištou pod oknami a 16-palcovými kolesami vyzerá hatchback vkusne a nenápadne.
Za lepšiu výbavu nepriplatíte veľa
Už v základnej výbave Essence Fabia ponúka LED svetlomety, rozpoznávanie dopravných značiek, únavy, ale aj asistent udržiavania v jazdnom pruhu či manuálnu klimatizáciu. Nedá sa však kombinovať s automatickou prevodovkou.

Testovaná výbava Selection je iba o 520 eur drahšia, no ponúka toho omnoho viac. Spomeňme napríklad tempomat, asistent pre rozjazd do kopca, LED svetlá aj vzadu, bezdrôtové zrkadlenie smartfónu, či dokonca dáždnik vo dverách.
Poslednou z trojice nových výbav je Top Selection, ktorá za príplatok 1770 eur prináša komfort v podobe dvojzónovej automatickej klimatizácie, vyhrievaných sedadiel a ambientneho osvetlenia. Vrcholom ponuky stále zostáva športovo ladené Monte Carlo.

Podarený dizajn interiéru v testovanej verzii zdobí textilné čalúnenie palubnej dosky. Poteší množstvo fyzických tlačidiel a staromódnejším šoférom bude vyhovovať aj mechanická ručná brzda.
Príplatková výbava zahŕňala balíky ako Winter Plus, ktorý obsahuje lepšiu klimatizáciu a vyhrievané sedadlá. Selection Plus zase robí z kabíny o niečo príjemnejšie miesto vďaka lepším sedadlám, lakťovej opierke alebo elektrickému ovládaniu zadných okien.
Keďže Fabia je štandardne vybavená len zadnými parkovacími senzormi, určite odporúčame aj paket Park & Go s prednými senzormi a parkovacou kamerou. Tá je dokonca vybavená ostrekovačom, ktorý často chýba aj pri omnoho drahších autách. Príjemným bonusom je bezkľúčové odomykanie a volič jazdných režimov.
Fabia na svoje rozmery boduje skutočne veľkorysým priestorom. Bez problémov odvezie aj štyroch dospelých ľudí v relatívnom pohodlí.
Výnimkou nie je ani kufor s objemom 380 litrov, ktorý po sklopení sedadiel narastie až na 1190 litrov. Obľúbené kombi sa štvrtej generácie nedočkalo, jeho úlohu prevzala o niečo väčšia Scala.

Batožinový priestor malého hatchbacku konkuruje aj o triedu väčším autám, na využiteľnosti mu navyše pridávajú doplnky ako priehradky či závesná kapsa. Nechýba ani tradičná škrabka na ľad vo viečku nádrže.
Zmien sa dočkali aj ponúkané motorizácie. Fabiu môže poháňať jeden z dvoch litrových trojvalcov TSI, vrchol ponuky tvorí štvorvalec s objemom 1,5 litra.
Silnejší trojvalec je z dvojice jasnou voľbou
Nové motory radu EA211 generácie evo2 v záujme efektivity dostali lepšie vstrekovače paliva či nový katalyzátor s filtrom pevných častíc. Aj vo štvrtej generácii sa Fabia zaobišla bez akejkoľvek formy elektrifikácie pohonu.
Litrové TSI sa ponúka v dvoch rôznych výkonových verziách. Slabšia z nich stále dáva rovnakých 70 kW (95 koní), my sme si vyskúšali silnejší motor. Jeho výkon stúpol o štyri kW na výsledných 85 kW (115 koní), krútiaci moment 200 Nm zostal bez zmeny.

Je však dostupný v širšom pásme otáčok, o 500 otáčok nižšie nastupuje tiež maximálny výkon, v praxi je však rozdiel úplne zanedbateľný. Motor je na trojvalec pomerne tichý a kultivovaný, na náš vkus však trochu pomaly reaguje a preberá sa až vo vyšších otáčkach.
Tento motor sa jediný ponúka s manuálnou aj s automatickou prevodovkou. Za sedemstupňové DSG si priplatíte 1500 eur, my sme si vyskúšali dostupnejší šesťstupňový manuál. Iba ťažko sa mu dá niečo vyčítať, páka má ľahký chod a presnú kulisu.

Pri mestskej päťdesiatke motor točí na päťke asi 1300 otáčok za minútu, pri deväťdesiatke sa už na šestke blíži k dvom tisícom. Trojvalec však trochu stráca dych na diaľnici, kde sa otáčky pri 130 km rýchlosti pohybujú okolo 2700 za minútu.
Aj na diaľnici sme však mali spotrebu iba 5,5 litra. Na okreskách si vypýtala 5,2, pričom v meste s opatrnou jazdou stále nie je problém udržať spotrebu hlboko pod šesť litrov.
Pri výbere by sme rozhodne uprednostnili tento motor pred jeho výkonovo slabšou verziou, pri ktorej výrobca uvádza takmer identickú spotrebu aj emisie. Cenový rozdiel medzi nimi je iba 300 eur a silnejšia verzia so sebou prináša aj kotúčové brzdy na zadnej náprave a o prevodový stupeň viac.
Ak litrové turbo ženiete do vysokých otáčok, Fabia s manuálom dokáže byť aj prekvapivo zábavná. Ľahký hatchback sa do zákrut vrhá s chuťou, pod čo sa určite podpísal aj športový podvozok za skromný príplatok 143 eur.
Testované auto pokorí stovku za 9,3 sekundy, nejde teda o žiadnu raketu. Na akékoľvek bežné manévre však úplne postačuje a nevydesí vás ani pri pripájaní sa na diaľnicu, našou voľbou však stále zostáva väčší štvorvalec.
Zostáva praktická a dostupná
Štvrtá generácia Fabie je pod atraktívnym dizajnom príjemne staromódne auto, ktoré je vďaka nízkej hmotnosti efektívne aj bez hybridu. Aj napriek stúpajúcim cenám zostáva dostupná a s priestorom čaruje ako žiadne iné auto vo svojej triede.

Hranicu 15 000 eur už nepodleziete ani so základnou výbavou a atmosférickým trojvalcom, testované auto dokonca prekročilo cenovku 20 000 eur. Škoda však aktuálne ponúka akciový model Drive, ktorého cena sa začína na 13 990 eur.
Stále patrí k najlacnejším novým autám na trhu s cenovo dostupnými príplatkami a množstvom pridanej hodnoty. Stačí len zopár rozumne zvolených príplatkov a z Fabie je skvelé auto na každý deň.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Škoda Fabia |
Verzia | Selection 1,0 TSI 6M |
Cena modelu od / verzia od a testovací model (eur) | 15 330 / 16 850 / 20 008 |
Motor | Benzínový trojvalec s turbom, 999 cm3 |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 85 (115) / 5500 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 200 / 2000 - 3500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Manuálna / 6 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 9,7 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100 km) | 5,0 - 5,5 / 5,9 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Rozmer pneumatík | 195/55 R16 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1178 - 1319 |
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l) | 380 / 1190 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2564; 4108; 1780; 1459 |