Dostať sa na diaľnici do protismeru alebo uviaznuť na železničnom priecestí v čase prichádzajúceho vlaku. Aj k takýmto nebezpečným situáciám dochádza na našich cestách a neraz majú tragický koniec.
Predísť podobným nehodám má pomôcť online aplikácia v aute, ktorá vodiča upozorní na hroziace riziká.
Nahlasovanie nebezpečia na ceste dnes už nie je žiadnou novinkou, väčšinou však ide o statické prekážky ako auto odstavené na krajnici, výtlk alebo práce na ceste.
Problémom sú však pohybujúce sa riziká a nemusí ísť len o blížiaci sa vlak či auto idúce v protismere, ale napríklad aj o náhlu prietrž mračien, ktorá prináša zníženú viditeľnosť a množstvo vody na ceste.
Aplikácia Traffication od Škody je príkladom, ako využiť vzájomnú komunikáciu áut, ale aj ďalších subjektov na predídenie takýmto rizikám.
Česká značka navyše spustila pilotnú spoluprácu s dopravcom Leo Express, ktorá upozorní na blížiaci sa vlak. Na Slovensku zatiaľ ide len o jednu železničnú trať.

Bezpečnejšie zatiaľ len na trati do Komárna
„Po pilotnej fáze v Českej republike sa už aj slovenskí vodiči na trase Bratislava – Komárno môžu spoľahnúť na varovania pred prejazdom našich vlakov, čím predchádzame potenciálnym nehodám a ďalej zvyšujeme bezpečnosť cestujúcich vo vlakoch, ako aj vo vozidlách,“ uviedol Emil Sedlařík, hovorca spoločnosti Leo Express.
Ako takýto systém varovania vlastne funguje? Poloha vlakových súprav sa pravidelne ukladá do cloudového úložiska, odkiaľ sa informácie následne prenášajú do všetkých vozidiel Škoda vybavených aplikáciou Traffication a nachádzajúcich sa v blízkosti železničného priecestia, ku ktorému sa vlak približuje.
„Varovanie o prichádzajúcej súprave sa potom zobrazuje na stredovom displeji infotainmentu ako vyskakujúca správa a súčasne zreteľne zaznie aj hlasová výstraha,“ vysvetlila Zuzana Kubíková, PR manažérka Škoda Auto Slovensko.
Vstavané navigácie Škody využívajú softvér HERE We Go, ktorý je rozšírený aj pri iných značkách áut, čo zlepšuje relevantnosť informácií a aktuálnych hlásení, napríklad aj o dopravných zápchach.
Zbytočných nehôd na priecestí je stále veľa
Na bezpečnosť a nehody s vlakom sa pred pár rokmi pozrel aj Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ). A výsledky neboli dobré. Za štyri roky (2017 – 2020) bolo na priecestiach evidovaných 175 nehôd, ktoré si vyžiadali 38 obetí a 51 ťažko zranených osôb. Škody sa vyšplhali do výšky 5,4 milióna eur. Do štatistiky neboli započítané samovraždy.
V roku 2022 mali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v prevádzke 2074 priecestí, z ktorých takmer polovica bola buď bez závor alebo aj bez signalizácie.
Najčastejšími dôvodmi nehôd na železničných priecestiach sú nepozornosť a nerešpektovanie výstražnej signalizácie.
ŽSR vyzýva verejnosť k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničnej trate. „Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti aj viac ako kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne,“ píšu na svojej stránke.

Nezmätkuje a závory radšej prerazte
Železnice tiež radia, ako postupovať v prípade, že sa s autom ocitnete medzi spustenými závorami. Vodiči v takejto situácii zbytočne zmätkujú.
„Ak dôjde k zastaveniu vozidla na priecestí, spustí sa svetelná výstraha a zatvoria sa závory, treba spustené závory bez zaváhania preraziť,“ znie rada ŽSR.
Dôvod je jednoduchý – za krátku chvíľu vojde na priecestie vlak alebo iné koľajové vozidlo, ktorého hmotnosť býva niekoľko stoviek ton, brzdná dráha stovky metrov a rušňovodič nemá vo väčšine prípadov žiadnu šancu pred prekážkou zastaviť.
Pokiaľ sa vozidlo pokazí na železničnom priecestí, treba okamžite volať číslo 112 a oznámiť skutočnosť Integrovanému záchrannému systému a nahlásiť jedinečné identifikačné číslo, ktorým je vybavené každé priecestie.
Kedy vodič nesmie vojsť na železničné priecestie:
- ak dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
- ak sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
- ak sa spúšťajú, ak sú spustené alebo ak sa zdvíhajú závory,
- ak už vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak alebo iné dráhové vozidlo, alebo ak počuť najmä jeho húkanie či pískanie,
- ak osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia dáva znamenie na zastavenie vozidla krúžením červenou alebo žltou zástavkou a za zníženej viditeľnosti krúžením červeným svetlom v hornom polkruhu,
- ak situácia na železničnom priecestí alebo za ním nedovoľuje, aby ho bezpečne prešiel a pokračoval v jazde.