SME

Aplikácia vodiča upozorní na blížiaci sa vlak či auto v protismere

Škoda a Leo Express spustili pilotný projekt.

Aplikácia zatiaľ upozorní na vlak na trati Bratislava-Komárno, rozšíriť sa má aj na ďalšie trate. Aplikácia zatiaľ upozorní na vlak na trati Bratislava-Komárno, rozšíriť sa má aj na ďalšie trate. (Zdroj: Škoda)

Dostať sa na diaľnici do protismeru alebo uviaznuť na železničnom priecestí v čase prichádzajúceho vlaku. Aj k takýmto nebezpečným situáciám dochádza na našich cestách a neraz majú tragický koniec.

Predísť podobným nehodám má pomôcť online aplikácia v aute, ktorá vodiča upozorní na hroziace riziká.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nahlasovanie nebezpečia na ceste dnes už nie je žiadnou novinkou, väčšinou však ide o statické prekážky ako auto odstavené na krajnici, výtlk alebo práce na ceste.

Problémom sú však pohybujúce sa riziká a nemusí ísť len o blížiaci sa vlak či auto idúce v protismere, ale napríklad aj o náhlu prietrž mračien, ktorá prináša zníženú viditeľnosť a množstvo vody na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Aplikácia Traffication od Škody je príkladom, ako využiť vzájomnú komunikáciu áut, ale aj ďalších subjektov na predídenie takýmto rizikám.

Česká značka navyše spustila pilotnú spoluprácu s dopravcom Leo Express, ktorá upozorní na blížiaci sa vlak. Na Slovensku zatiaľ ide len o jednu železničnú trať.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme za vás školu šmyku: V mnohom prekvapí, ale rozhodne pridá na sebavedomí Čítajte 

Bezpečnejšie zatiaľ len na trati do Komárna

„Po pilotnej fáze v Českej republike sa už aj slovenskí vodiči na trase Bratislava – Komárno môžu spoľahnúť na varovania pred prejazdom našich vlakov, čím predchádzame potenciálnym nehodám a ďalej zvyšujeme bezpečnosť cestujúcich vo vlakoch, ako aj vo vozidlách,“ uviedol Emil Sedlařík, hovorca spoločnosti Leo Express.

Ako takýto systém varovania vlastne funguje? Poloha vlakových súprav sa pravidelne ukladá do cloudového úložiska, odkiaľ sa informácie následne prenášajú do všetkých vozidiel Škoda vybavených aplikáciou Traffication a nachádzajúcich sa v blízkosti železničného priecestia, ku ktorému sa vlak približuje.

SkryťVypnúť reklamu

„Varovanie o prichádzajúcej súprave sa potom zobrazuje na stredovom displeji infotainmentu ako vyskakujúca správa a súčasne zreteľne zaznie aj hlasová výstraha,“ vysvetlila Zuzana Kubíková, PR manažérka Škoda Auto Slovensko.

Vstavané navigácie Škody využívajú softvér HERE We Go, ktorý je rozšírený aj pri iných značkách áut, čo zlepšuje relevantnosť informácií a aktuálnych hlásení, napríklad aj o dopravných zápchach.

Zbytočných nehôd na priecestí je stále veľa

Na bezpečnosť a nehody s vlakom sa pred pár rokmi pozrel aj Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ). A výsledky neboli dobré. Za štyri roky (2017 – 2020) bolo na priecestiach evidovaných 175 nehôd, ktoré si vyžiadali 38 obetí a 51 ťažko zranených osôb. Škody sa vyšplhali do výšky 5,4 milióna eur. Do štatistiky neboli započítané samovraždy.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2022 mali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v prevádzke 2074 priecestí, z ktorých takmer polovica bola buď bez závor alebo aj bez signalizácie.

Najčastejšími dôvodmi nehôd na železničných priecestiach sú nepozornosť a nerešpektovanie výstražnej signalizácie.

ŽSR vyzýva verejnosť k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničnej trate. „Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti aj viac ako kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne,“ píšu na svojej stránke.

Súvisiaci článok Cesta po diaľnici v Česku vyjde drahšie. Cena ročnej známky výrazne stúpla Čítajte 

Nezmätkuje a závory radšej prerazte

Železnice tiež radia, ako postupovať v prípade, že sa s autom ocitnete medzi spustenými závorami. Vodiči v takejto situácii zbytočne zmätkujú.

„Ak dôjde k zastaveniu vozidla na priecestí, spustí sa svetelná výstraha a zatvoria sa závory, treba spustené závory bez zaváhania preraziť,“ znie rada ŽSR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôvod je jednoduchý – za krátku chvíľu vojde na priecestie vlak alebo iné koľajové vozidlo, ktorého hmotnosť býva niekoľko stoviek ton, brzdná dráha stovky metrov a rušňovodič nemá vo väčšine prípadov žiadnu šancu pred prekážkou zastaviť.

Pokiaľ sa vozidlo pokazí na železničnom priecestí, treba okamžite volať číslo 112 a oznámiť skutočnosť Integrovanému záchrannému systému a nahlásiť jedinečné identifikačné číslo, ktorým je vybavené každé priecestie.

Nehody

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 031
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 493
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 952
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 416
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 098
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 699
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 357
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 234
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Čo znamená športová hala v Handlovej pre Slovensko ?
  2. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  3. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  4. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  5. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Úvod + 1 kapitola
  6. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  7. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  8. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 21 079
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 593
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 943
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 683
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 246
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 153
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 321
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 851
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu