SME

Aplikácia vodiča upozorní na blížiaci sa vlak či auto v protismere

Škoda a Leo Express spustili pilotný projekt.

Aplikácia zatiaľ upozorní na vlak na trati Bratislava-Komárno, rozšíriť sa má aj na ďalšie trate. Aplikácia zatiaľ upozorní na vlak na trati Bratislava-Komárno, rozšíriť sa má aj na ďalšie trate. (Zdroj: Škoda)

Dostať sa na diaľnici do protismeru alebo uviaznuť na železničnom priecestí v čase prichádzajúceho vlaku. Aj k takýmto nebezpečným situáciám dochádza na našich cestách a neraz majú tragický koniec.

Predísť podobným nehodám má pomôcť online aplikácia v aute, ktorá vodiča upozorní na hroziace riziká.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nahlasovanie nebezpečia na ceste dnes už nie je žiadnou novinkou, väčšinou však ide o statické prekážky ako auto odstavené na krajnici, výtlk alebo práce na ceste.

Problémom sú však pohybujúce sa riziká a nemusí ísť len o blížiaci sa vlak či auto idúce v protismere, ale napríklad aj o náhlu prietrž mračien, ktorá prináša zníženú viditeľnosť a množstvo vody na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Aplikácia Traffication od Škody je príkladom, ako využiť vzájomnú komunikáciu áut, ale aj ďalších subjektov na predídenie takýmto rizikám.

Česká značka navyše spustila pilotnú spoluprácu s dopravcom Leo Express, ktorá upozorní na blížiaci sa vlak. Na Slovensku zatiaľ ide len o jednu železničnú trať.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme za vás školu šmyku: V mnohom prekvapí, ale rozhodne pridá na sebavedomí Čítajte 

Bezpečnejšie zatiaľ len na trati do Komárna

„Po pilotnej fáze v Českej republike sa už aj slovenskí vodiči na trase Bratislava – Komárno môžu spoľahnúť na varovania pred prejazdom našich vlakov, čím predchádzame potenciálnym nehodám a ďalej zvyšujeme bezpečnosť cestujúcich vo vlakoch, ako aj vo vozidlách,“ uviedol Emil Sedlařík, hovorca spoločnosti Leo Express.

Ako takýto systém varovania vlastne funguje? Poloha vlakových súprav sa pravidelne ukladá do cloudového úložiska, odkiaľ sa informácie následne prenášajú do všetkých vozidiel Škoda vybavených aplikáciou Traffication a nachádzajúcich sa v blízkosti železničného priecestia, ku ktorému sa vlak približuje.

SkryťVypnúť reklamu

„Varovanie o prichádzajúcej súprave sa potom zobrazuje na stredovom displeji infotainmentu ako vyskakujúca správa a súčasne zreteľne zaznie aj hlasová výstraha,“ vysvetlila Zuzana Kubíková, PR manažérka Škoda Auto Slovensko.

Vstavané navigácie Škody využívajú softvér HERE We Go, ktorý je rozšírený aj pri iných značkách áut, čo zlepšuje relevantnosť informácií a aktuálnych hlásení, napríklad aj o dopravných zápchach.

Zbytočných nehôd na priecestí je stále veľa

Na bezpečnosť a nehody s vlakom sa pred pár rokmi pozrel aj Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ). A výsledky neboli dobré. Za štyri roky (2017 – 2020) bolo na priecestiach evidovaných 175 nehôd, ktoré si vyžiadali 38 obetí a 51 ťažko zranených osôb. Škody sa vyšplhali do výšky 5,4 milióna eur. Do štatistiky neboli započítané samovraždy.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2022 mali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v prevádzke 2074 priecestí, z ktorých takmer polovica bola buď bez závor alebo aj bez signalizácie.

Najčastejšími dôvodmi nehôd na železničných priecestiach sú nepozornosť a nerešpektovanie výstražnej signalizácie.

ŽSR vyzýva verejnosť k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničnej trate. „Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti aj viac ako kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne,“ píšu na svojej stránke.

Súvisiaci článok Cesta po diaľnici v Česku vyjde drahšie. Cena ročnej známky výrazne stúpla Čítajte 

Nezmätkuje a závory radšej prerazte

Železnice tiež radia, ako postupovať v prípade, že sa s autom ocitnete medzi spustenými závorami. Vodiči v takejto situácii zbytočne zmätkujú.

„Ak dôjde k zastaveniu vozidla na priecestí, spustí sa svetelná výstraha a zatvoria sa závory, treba spustené závory bez zaváhania preraziť,“ znie rada ŽSR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôvod je jednoduchý – za krátku chvíľu vojde na priecestie vlak alebo iné koľajové vozidlo, ktorého hmotnosť býva niekoľko stoviek ton, brzdná dráha stovky metrov a rušňovodič nemá vo väčšine prípadov žiadnu šancu pred prekážkou zastaviť.

Pokiaľ sa vozidlo pokazí na železničnom priecestí, treba okamžite volať číslo 112 a oznámiť skutočnosť Integrovanému záchrannému systému a nahlásiť jedinečné identifikačné číslo, ktorým je vybavené každé priecestie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 466
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 355
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 660
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 062
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 041
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 433
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Gde zobrali tých 1,67 ?
  2. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  3. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  4. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  5. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  6. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  7. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  8. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 035
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 540
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 433
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 400
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 916
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 466
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 723
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 070
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu