SME

Aplikácia vodiča upozorní na blížiaci sa vlak či auto v protismere

Škoda a Leo Express spustili pilotný projekt.

Aplikácia zatiaľ upozorní na vlak na trati Bratislava-Komárno, rozšíriť sa má aj na ďalšie trate. Aplikácia zatiaľ upozorní na vlak na trati Bratislava-Komárno, rozšíriť sa má aj na ďalšie trate. (Zdroj: Škoda)

Dostať sa na diaľnici do protismeru alebo uviaznuť na železničnom priecestí v čase prichádzajúceho vlaku. Aj k takýmto nebezpečným situáciám dochádza na našich cestách a neraz majú tragický koniec.

Predísť podobným nehodám má pomôcť online aplikácia v aute, ktorá vodiča upozorní na hroziace riziká.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nahlasovanie nebezpečia na ceste dnes už nie je žiadnou novinkou, väčšinou však ide o statické prekážky ako auto odstavené na krajnici, výtlk alebo práce na ceste.

Problémom sú však pohybujúce sa riziká a nemusí ísť len o blížiaci sa vlak či auto idúce v protismere, ale napríklad aj o náhlu prietrž mračien, ktorá prináša zníženú viditeľnosť a množstvo vody na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Aplikácia Traffication od Škody je príkladom, ako využiť vzájomnú komunikáciu áut, ale aj ďalších subjektov na predídenie takýmto rizikám.

Česká značka navyše spustila pilotnú spoluprácu s dopravcom Leo Express, ktorá upozorní na blížiaci sa vlak. Na Slovensku zatiaľ ide len o jednu železničnú trať.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme za vás školu šmyku: V mnohom prekvapí, ale rozhodne pridá na sebavedomí Čítajte 

Bezpečnejšie zatiaľ len na trati do Komárna

„Po pilotnej fáze v Českej republike sa už aj slovenskí vodiči na trase Bratislava – Komárno môžu spoľahnúť na varovania pred prejazdom našich vlakov, čím predchádzame potenciálnym nehodám a ďalej zvyšujeme bezpečnosť cestujúcich vo vlakoch, ako aj vo vozidlách,“ uviedol Emil Sedlařík, hovorca spoločnosti Leo Express.

Ako takýto systém varovania vlastne funguje? Poloha vlakových súprav sa pravidelne ukladá do cloudového úložiska, odkiaľ sa informácie následne prenášajú do všetkých vozidiel Škoda vybavených aplikáciou Traffication a nachádzajúcich sa v blízkosti železničného priecestia, ku ktorému sa vlak približuje.

SkryťVypnúť reklamu

„Varovanie o prichádzajúcej súprave sa potom zobrazuje na stredovom displeji infotainmentu ako vyskakujúca správa a súčasne zreteľne zaznie aj hlasová výstraha,“ vysvetlila Zuzana Kubíková, PR manažérka Škoda Auto Slovensko.

Vstavané navigácie Škody využívajú softvér HERE We Go, ktorý je rozšírený aj pri iných značkách áut, čo zlepšuje relevantnosť informácií a aktuálnych hlásení, napríklad aj o dopravných zápchach.

Zbytočných nehôd na priecestí je stále veľa

Na bezpečnosť a nehody s vlakom sa pred pár rokmi pozrel aj Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ). A výsledky neboli dobré. Za štyri roky (2017 – 2020) bolo na priecestiach evidovaných 175 nehôd, ktoré si vyžiadali 38 obetí a 51 ťažko zranených osôb. Škody sa vyšplhali do výšky 5,4 milióna eur. Do štatistiky neboli započítané samovraždy.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2022 mali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v prevádzke 2074 priecestí, z ktorých takmer polovica bola buď bez závor alebo aj bez signalizácie.

Najčastejšími dôvodmi nehôd na železničných priecestiach sú nepozornosť a nerešpektovanie výstražnej signalizácie.

ŽSR vyzýva verejnosť k opatrnosti pri pohybe v blízkosti železničnej trate. „Vlak je obrovský kolos, ktorý môže mať brzdnú dráhu v závislosti od rýchlosti aj viac ako kilometer a následky zrážky s ním bývajú fatálne,“ píšu na svojej stránke.

Súvisiaci článok Cesta po diaľnici v Česku vyjde drahšie. Cena ročnej známky výrazne stúpla Čítajte 

Nezmätkuje a závory radšej prerazte

Železnice tiež radia, ako postupovať v prípade, že sa s autom ocitnete medzi spustenými závorami. Vodiči v takejto situácii zbytočne zmätkujú.

„Ak dôjde k zastaveniu vozidla na priecestí, spustí sa svetelná výstraha a zatvoria sa závory, treba spustené závory bez zaváhania preraziť,“ znie rada ŽSR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dôvod je jednoduchý – za krátku chvíľu vojde na priecestie vlak alebo iné koľajové vozidlo, ktorého hmotnosť býva niekoľko stoviek ton, brzdná dráha stovky metrov a rušňovodič nemá vo väčšine prípadov žiadnu šancu pred prekážkou zastaviť.

Pokiaľ sa vozidlo pokazí na železničnom priecestí, treba okamžite volať číslo 112 a oznámiť skutočnosť Integrovanému záchrannému systému a nahlásiť jedinečné identifikačné číslo, ktorým je vybavené každé priecestie.

Nehody

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 18 087
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 218
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 368
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 834
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 235
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 3 540
  7. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 3 352
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 306
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Hrubý: Minúta ticha a hodina smiechu
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Marek Horňanský: Work Life Balance. Rovnováha, ktorá mení život | Marek Horňanský
  4. Štefan Šturdzík: Súdruhovia tento týždeň ste to všetko totálne pokašľali.
  5. Ján Valchár: Ešte jeden vnútropolitický blog (rozprávka o troch rybníkoch)
  6. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  7. Ľuboslav Farkaš: Čo s vraždou pána Kirka?
  8. Dušan Piršel: Duchovnou inteligenciou k samo uzdraveniu
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 579
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 779
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 565
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 070
  5. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 8 000
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 633
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 321
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 212
  1. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  4. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  5. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  6. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  7. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  8. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
SkryťZatvoriť reklamu