SME

Za koľko jazdí modernizovaná Octavia s novým základným štvorvalcom?

Zbavenie sa trojvalcu prinieslo viacero výhod.

Škoda Octavia a jej o 65 rokov starší menovec. Škoda Octavia a jej o 65 rokov starší menovec. (Zdroj: Peter Kálmán)

Najpredávanejšie auto na Slovensku prichádza so zmenami, ktoré na prvý pohľad nie sú veľmi veľké. Najzásadnejšiu z nich totiž nájdeme až pod kapotou.

Octavia je dnes v najlepšej kondícii a mohlo by sa zdať, že štvrtá generácia má už polovicu kariéry za sebou. Ešte však môžu prísť ďalšie prekvapenia. Čoraz častejšie automobilky priznávajú, že tlak na elektromobilitu nakoniec nebude taký veľký, ako sa predpokladalo, čo Octavii hrá do karát.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Octavia mala vždy špecifickú pozíciu na trhu. Patrí do rodiny kompaktných áut C-segmentu, ale karosériou liftback, niekde nazývanou aj limuzína, vždy pôsobila honosnejšie aj reprezentatívnejšie ako napríklad Volkswagen Golf, hoci z neho technicky vychádza.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok O koľko zdražela Octavia po modernizácii? S nižšou cenou odišiel aj trojvalec Čítajte 

Posledná generácia Octavie

Súčasná štvrtá generácia tu s nami bude zrejme ešte dlho. V budúcnosti Octaviu síce nahradí elektromobil, no medzitým sa má dočkať ešte jedného faceliftu. Zatiaľ však nepredbiehajme, všetko má svoj čas.

Kto dizajn súčasnej Octavie nemá až tak v oku, môže facelift ľahko prehliadnuť. Po predošlých nových tvárach pre druhú a tretiu generáciu Octavie, ktoré boli vnímané kontroverzne, sa skôr prikláňame k takýmto decentnejším zmenám.

Vynovenú Octaviu spoznáte podľa predných svetiel, ktoré pri mriežke chladiča zasahujú novými výčnelkami do nárazníka. Potom záleží, či sa stretnete so základnými full-LED svetlami alebo matrixovými, ktoré majú úplne odlišný tvar denného svietenia.

Pribudli im tiež pixely na lepšie tieňovanie oproti idúcich áut, doteraz bolo pixelov 24, po novom je ich až 36. Kým základné svetlá majú podľa intenzity osvetlenia 100 luxov, matrixové až 200 luxov.

SkryťVypnúť reklamu

Kto sa rozhodne pre Octaviu vo vyššej výbave Top Selection, zrejme ho poteší, že za matrixové svetlá si už nemusí priplácať.

Facelift tiež spoznáte podľa chýbajúcich hmloviek v nárazníku, tie sa už stávajú pri nových autách prežitkom, s nepriaznivým počasím si poradia hlavné LED svetlá.

Výrobca tiež na podobných príkladoch ako hmlovky, argumentuje optimalizáciou výroby. Tá mu znižuje náklady a zákazníkovi zbytočne nepredraží opravu auta pri nehode.

Súvisiaci článok Škoda Octavia má 65 rokov. Previezli sme sa autom, ktoré stavalo domy a zažilo povodne Čítajte 

Lepšie, ale stále dotykové ovládanie

Okrem nových farieb interiéru sa zmeny týkajú aj obrazoviek. Desaťpalcová pred vodičom dostala novú grafiku a hlavná 13-palcová má kompletne nový infotainment s rýchlejšou reakciou aj väčšími ikonami. Tie potešia, keďže Octavia sa oproti Superbu stále spolieha prevažne na dotykové ovládanie.

SkryťVypnúť reklamu

Oceňujeme, že niektoré funkcie sa dajú ovládať rôznymi spôsobmi, napríklad vypnutie akustického upozornenia na prekročenú rýchlosť ľahko vybavíte cez volant, ale aj cez obrazovku.

Dodajme tiež, že čo sa zmien týka, s nie príliš obľúbeným slovom optimalizácia súvisí aj zjednodušenie jednotlivých výbavových stupňov a príplatkov.

Úplne napríklad skončila oplastovaná Octavia Scout a pohonu všetkých kolies sa dočkáme len v dvojlitrovej benzínovej verzii, ktorá príde o rok. Aj športová verzia RS bude hrabať len prednými kolesami a návrat plug-in hybridnej Octavie nechce Škoda zatiaľ komunikovať.

Súvisiaci článok Škoda Octavia Scout: Najlepšiu verziu kazí jeden otravný detail (test) Čítajte 

Najviac Octaviu kupujú Nemci

Informácie o predajoch ukazujú, ako sa od uvedenia prvej modernej Octavie v roku 1996 menilo nákupné správanie zákazníkov.

Napríklad, prvá generácia sa lepšie predávala ako liftback, ktorý si zvolilo až 68 percent kupujúcich. Dnes, pri štvrtej generácii platí, že 67 percent zákazníkov chce Octaviu radšej vo verzii kombi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tej sa najviac darí v Nemecku, Českej republike a Poľsku. Verziu liftback najviac kupujú tiež Česi a Poliaci, no dobieha ich Turecko.

Škoda Octavia a jej predaje na Slovensku*liftbackkombispolu
1. generácia (A4) 1997 - 2011 (aj Tour)47 40812 44659 854
2. generácia (A5) 2004 - 2014 (aj Tour)27 33919 88547 224
3. generácia (A7) 2013 - 202115 46020 46735 927
4. generácia (A8) 2020 - doteraz5 7258 95614 681
celkovo predaných áut95 93261 754157 686

*Zdroj: Škoda Auto Slovensko, Zväz automobilového priemyslu SR

Diesel je stále obľúbený

Zaujala tiež informácia, že až 87 percent predajov v Európe tvoria firemní zákazníci.

Podľa toho potom vyzerá aj prevládajúca farba karosérie - čierna Magic, potom strieborná Brilliant a sivá Graphite, ktorá sa nám aj ušla na prvú jazdu s faceliftom.

Pri súčasnej štvrtej generácii Octavie je v Európe najžiadanejšia naftová motorizácia 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní) a s automatickou prevodovkou. Platí to aj pre slovenský trh, kde má diesel v Octavii stále vyše 61-percentný podiel. Predajom nahráva aj fakt, že mnohé konkurenčné značky sa nafty už zbavujú, napríklad Hyundai, Kia či Peugeot.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lenže na budúci rok sa opäť sprísnia limity na emisie nových áut, až postupne zasadia dieselovým motorom smrteľnú ranu, pretože automobilky si ich už nebudú môcť dovoliť predávať vo veľkých objemoch.

Aj preto nás na prvej jazde viac zaujímali benzínové motory, ktorých vývoj ďalej pokračuje.

Súvisiaci článok Na Škodu Octaviu so silným motorom sa oplatilo čakať (test) Čítajte 

Štvorvalec je opäť štandardom

Pri nich zároveň došlo s faceliftom Octavie k najväčšej zmene. Základný litrový trojvalec s výkonom 81 kW (110 koní) sa stal minulosťou a nahradila ho slabšia verzia štvorvalca 1,5 TSI.

Oproti známejšej a silnejšej verzii s výkonom 110 kW (150 koní) s krútiacim momentom 250 Nm má základný motor 85 kW (116 koní) a 220 Nm.

Treba tiež dodať, že obe verzie 1,5 TSI sú okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky k dispozícii aj so 7-stupňovým dvojspojkovým automatom DSG, pri ktorom je motor navyše doplnený o 48-voltovú mild-hybridnú technológiu označovanú pri Škode ako mHEV alebo e-Tec. Úlohou systému s remeňovým štartér-generátorom a 0,7 kWh batériou je využívať rekuperovanú energiu z brzdenia na pridaný výkon pri zrýchlení (boost) alebo pri plachtení s vypnutým motorom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetky verzie 1,5 TSI sú už vybavené systémom ACT+, ktorý pri nízkej záťaži motora vypína dva valce, čím si Octavia tiež pomáha k nižšej spotrebe a emisiám.

Už prvý výjazd z obce so základným štvorvalcom ukázal, aký je rozdiel oproti predošlému trojvalcu. Automatická prevodovka dlhšie podrží motor v otáčkach, respektíve maximálny krútiaci moment 220 Nm je k dispozícii od 1500 do 3000 otáčok, predtým sa trojvalec zbieral až od 2000 otáčok za minútu.

Súvisiaci článok Škoda Octavia RS zostala v predaji už len s benzínom, ľutovať však netreba (test) Čítajte 

So spotrebou hybridu

Motor teraz DSG prevodovka zbytočne nepodtáča, takže aj menej duní. Samozrejme, aj zvuk je príjemnejší na voľnobehu ako pri trojvalci a menšie sú tiež vibrácie.

Oproti 85 kW verzii bez mild-hybridu a automatu je podľa výrobcu spotreba nižšia o 0,4 litra a o 10 gramov CO2 na kilometer sú nižšie aj emisie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri porovnaní so silnejšou 110 kW verziou však treba logicky počítať s horšou dynamikou, zrýchlenie z nuly na sto trvá 10,6 sekundy, so silnejšou verziou 1,5 je Octavia o 2,1 sekundy rýchlejšia.

S novou základnou motorizáciou s mild-hybridom sme mali možnosť jazdiť zatiaľ len po moravských okreskách, kde bola dynamika postačujúca. Jediné, čo nám prekážalo, boli oneskorené reakcie motora na zošliapnutie plynu. Pri predbiehaní si pomôžete manuálnym podradením páčkami pod volantom, no pri situáciách, keď spomalíte a opäť potrebujete zrýchliť, nás takéto správanie trochu iritovalo.

Čo nás však príjemne prekvapilo, bola spotreba. S autom sme jazdili v trojčlennej posádke a s batožinou. Terén v oblasti Pálavy pripomína kopanice, je zvlnený, takže sme nejazdili len po rovinách či z kopca. Octavia si napriek tomu vypýtala len 4,5 litra na 100 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Škoda Octavia e-TEC s litrovým trojvalcom je majster v plachtení (test) Čítajte 

Adaptívny podvozok zlepšuje komfort

Jazdenie s Octaviou po nie príliš kvalitných cestách bolo príjemné aj vďaka kvalitným sedadlám a najmä adaptívnemu podvozku DCC, ktorý je za príplatok 1056 eur. Ani si nevšimnete, že motorizácie Octavie s nižším výkonom, ktoré sú aktuálne v ponuke, nemajú vzadu viacprvkovú nápravu.

Ak si nezvolíte najväčšie 19-palcové kolesá pre verziu Sportline, tak v režime Comfort je jazda naozaj príjemná, no na kľukatých cestách sa nám občas žiadalo prepnúť aj do režimu Sport.

Škoda Octavia je dnes doslova kráľovnou služobných áut. Je priestranná, pohodlná, ponúka šikovné riešenia na palube. Veľkostná anomália tohto auta ho však posúva cenovo vyššie než kompaktné hatchbacky.

Preto aj znie lepšie, že základom sa stal štvorvalec, najmä keď si Škoda vypýta za Octaviu minimálne 25 130 a našťastie už nie s biednou výbavou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Značka a modelŠkoda Octavia
Verzia1,5 TSI 85 kW 7 DSG mHEV
Top Selection
Cena Octavia od / verzia od (eur)25 130 / 30 920
Motorbenzínový štvorvalec
s turbom, 1498 cm3, 48V mild-hybrid
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. /min.)85 (116) / 5000 - 6000
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. /min.)220 / 1500 - 3000
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická DSG / 7
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)10,6
Spotreba - výrobca / test (l)4,9 - 5,4 / 4,5 (len okresky)
Objem palivovej nádrže (l)45
Rozmer pneumatík225/45 R18
Pohotovostná hmotnosť (kg)1385 - 1535
Objem batožinového priestoru (l)600 / 1555
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2686, 4689, 1829, 1470

Škoda

Súvisiace témy: Škoda Octavia
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  2. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  3. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 10 289
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 746
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 594
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 545
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 496
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 176
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 868
  8. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 534
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Huljak: Prečítal som si, ako oficiálne čínske médiá informovali o návšteve ministra zahraničných vecí ČĽR v Afganistane
  2. Martin Eštočák: Primátor Oľha, Prešov a zákazky za 260-tisíc: zať v hre alebo len rodinná náhoda?
  3. Peter Vernarec: Susedská hranica a plot: Čo môžete postaviť a kde?
  4. Marian Vojtko: Gustík, poď! Naučím ťa lietať.
  5. Viktor Pamula: Nikdy viac
  6. Ján Valchár: O profesionálnych kresťanoch a o mŕtvych nielen dobre
  7. Irena Šimuneková: Gánovske slaniská
  8. Martin Škopec Antal: "Socializmus s ľudskou tvárou"? Propagandistická odrhovačka!
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 135
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 14 737
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 694
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 642
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 060
  6. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 383
  7. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 6 532
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 6 387
  1. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  2. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  3. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  4. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  5. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  7. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  8. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
SkryťZatvoriť reklamu