Búrlivá diskusia okolo prevrátenia Dacie Logan pri testoch nemeckého automotoklubu ADAC ešte nekončí. S cieľom vniesť viac svetla do celého problému sme s Loganom uskutočnili vlastný losí podľa metodiky ADAC a spojili sme sa s jeho technikmi. Dacia Logan sa naklonila ale neprevrátila.
Kontaktovali sme ADAC
Nemecký automotoklub po vlne kritiky, otázok a dohadov okolo prevrátenia Dacie Logan stiahol z internetu informácie o kritických výsledkoch losieho testu Dacie Logan. Dôvodom stiahnutia správy bola skutočnosť, že auto absolvovalo testovaciu procedúru a prevrátilo sa iba počas dodatočného fotografovania. Verejnosť sa však na základe správy začala obávať o bezpečnosť vozidla a médiá uverejnili materiál ako trhák. Automobilka Renault poukázala na nedostatky správy následkom čoho ADAC stiahol test z internetovej stránky. Vznikla tak otázka, aké sú skutočné jazdné vlastnosti Dacie. Zástupca redakcie Autožurnálu, ktorá sa podieľa na dlhodobom teste, sa telefonicky spojil s nemeckým automotoklubom, aby zistil podrobnosti. V ADAC-e potvrdili našu analýzu o použití rezervného kolesa. V momente prevrátenia mala Dacia tri hliníkové disky a jeden plechový s iným typom pneumatiky (rezervu). Technici skotrolovali tlak v rezervnej pneumatike, ale pri vytváraní fotodokumentu z losieho testu si počínali tak, že automobil sa prevrátil práve na strane rezervného kolesa. Viac informácii však ADAC neposkytol, pretože v súčasnosti vedie rokovania s koncernom Renault o ďalšom postupe v dočasne pozastavených testoch. Naša analýza fotodokumentácie bola správna.
Prvý pokus prekazil dážď
Prvý test sme postavili na asfaltovej dráhe, kde zvyčajne testujeme automobily. Už počas stavania trate podľa rozmerov ADAC sa spustil hustý dážď, a tak sme Daciu skúšali na mokrom povrchu viac-menej zo zaujímavosti. Losí test na mokrom asfalte Dacia zvládla do rýchlosti 60 km/h, pretože pri vyšších rýchlostiach už pneumatiky strácali priľnavosť a nastával šmyk. Vďaka mokrému povrchu sa karoséria extrémne nenakláňala, ale pri jednom pokuse sa nadvihlo pravé zadné koleso.
Druhý pokus sa vydaril
Na západnom Slovensku zrážky postupne ubúdali, preto sa druhé kolo testu uskutočnilo v padoku pod Pezinskou Babou. Na drsnom asfalte, kde ešte nedávno parkovali pretekárske stroje, sme naniesli presné rozmery dráhy a postavili losí test. Bolo nám jasné, že na tomto povrchu sa bude auto s vyšším ťažiskom výraznejšie nakláňať, preto sme začali test v rýchlosti 50 km/h. Pri 65 km/h (na tachometri cca 68 km/h) sa Dacia nakláňala výraznejšie a náklon prechádzal do pretáčavého šmyku, avšak ešte stále sa vodič stihol vtesnať do vymedzenej dráhy. Vyššia karoséria a mäkkšie pruženie sú citlivé na prudké trhnutie volantom, ale aj napriek tomu klopný moment nedostal auto do kritického náklonu (65 km/h). So zyvšujúcou sa rýchlosťou padalo stále viac kuželov, pretože výsledná ulička je pomerne úzka (2,4m). Pri niektorých nájazdoch sme sa
dostali na 80 km/h a vtedy vodič reflexívne pribrzdil a pokus sa musel opakovať pri nižšej rýchlosti. Vyhýbanie sa prekážke v losom teste prebieha tak, že vodič nesmie brzdiť, pridávať ani uberať plyn. Asi najväčšia kríza nastala pri rýchlosti vyše 75 km/h, kedy sa po prudkom zatočení nadvihli obe pravé kolesá a v zápätí sa Dacia dostala do pretáčavého šmyku. Za volantom sa vystriedali dvaja vodiči (Rastislav Chvála - SME a Michal Karpat - Autožurnál), nádrž bola naplnená asi pod 1/3 a teplota okolitého vzduchu 16 stupňov. Testovaný model mal stabilizátor prednej nápravy a pneumatiky dodávané výrobcom (Barum 165/80 R14 85 T).
Výsledok?
Podstatné je, že Dacia Logan sa pri teste a prudkom manévri neprevrátila, hoci na nerovnom asfalte, kde by sa mohli zaťažené kolesá zaseknúť, by od toho nemala ďaleko. Pod výrazné bočné náklony a horšiu smerovú stabilitu sa výraznou mierou podpísali sériové pneumatiky s vysokým bočným profilom. Vodičom, ktorí plánujú s Loganom jazdiť prevažne mimo mesta a vo vyšších rýchlostiach odporúčame hliníkové disky a druhý povolený rozmer pneumatík 185/65 R15 88T. Práca stabilizátora na prednej náprava je v prípade auta s vyšším podvozkom neoceniteľná, preto tiež odporúčame druhý stupeň vybavenia s posiľňovačom riadenia a stabilizátorom (príplatok). Po sérii testov si dovolíme tvrdiť, že dacia Logan patrí k automobilom s priemernými jazdnými vlastnosťami a stabilitou primeranou svojim proporciám a zameraniu. Výrobca si mohol dať viac záležať na použitých pneumatikách a tvrdšom pružení prednej nápravy. Na snímkach vidieť ohnutú pneumatiku ľavého predného kolesa, ktorej dezén sa oproti pôvodnej polohe posúva smerom do vnútra vozidla takmer o 5 cm. Klopný moment karosérie sa tým pádom zväčšuje do takej miery akoby bol rozchod kolies o 5 cm menší. V konečnom hodnotení nás Dacia nesklamala a potvrdila očakávania.
Najkritickejšia situácia, aká sa nám pri prejazde losieho testu ADAC-u podarila dosiahnuť. Auto ide rýchlosťou 80 km/h a bez zaradenia prevodového stupňa – teda bez akejkoľvek kontroly okrem volantu. Obe pravé kolesá sú vo vzduchu. Zadné viac, predné menej. Ľavá predná pneumatika sa zdeformovala, ale puklica stále drží na svojom mieste a ráfik má veľmi ďaleko od kontaktu s vozovkou. Aj táto situácia mala ešte dosť ďaleko od prevrátenia...
... nasledoval mohutný pretáčavý šmyk a nájazd do pôvodnej stopy, ktorý sa už nedal zvládnuť bez zvalcovania niekoľkých kúželov.
Autor: Rastislav Chvála - foto : Tomáš Benedikovič