Urobili sme losí test Dacie Logan – strecha sa zeme nedotkla!

Búrlivá diskusia okolo prevrátenia Dacie Logan pri testoch nemeckého automotoklubu ADAC ešte nekončí. S cieľom vniesť viac svetla do celého problému sme s Loganom uskutočnili vlastný losí test podľa metodiky ADAC a spojili sme sa s jeho technikmi. Da

Búrlivá diskusia okolo prevrátenia Dacie Logan pri testoch nemeckého automotoklubu ADAC ešte nekončí. S cieľom vniesť viac svetla do celého problému sme s Loganom uskutočnili vlastný losí podľa metodiky ADAC a spojili sme sa s jeho technikmi. Dacia Logan sa naklonila ale neprevrátila.

Kontaktovali sme ADAC
Nemecký automotoklub po vlne kritiky, otázok a dohadov okolo prevrátenia Dacie Logan stiahol z internetu informácie o kritických výsledkoch losieho testu Dacie Logan. Dôvodom stiahnutia správy bola skutočnosť, že auto absolvovalo testovaciu procedúru a prevrátilo sa iba počas dodatočného fotografovania. Verejnosť sa však na základe správy začala obávať o bezpečnosť vozidla a médiá uverejnili materiál ako trhák. Automobilka Renault poukázala na nedostatky správy následkom čoho ADAC stiahol test z internetovej stránky. Vznikla tak otázka, aké sú skutočné jazdné vlastnosti Dacie. Zástupca redakcie Autožurnálu, ktorá sa podieľa na dlhodobom teste, sa telefonicky spojil s nemeckým automotoklubom, aby zistil podrobnosti. V ADAC-e potvrdili našu analýzu o použití rezervného kolesa. V momente prevrátenia mala Dacia tri hliníkové disky a jeden plechový s iným typom pneumatiky (rezervu). Technici skotrolovali tlak v rezervnej pneumatike, ale pri vytváraní fotodokumentu z losieho testu si počínali tak, že automobil sa prevrátil práve na strane rezervného kolesa. Viac informácii však ADAC neposkytol, pretože v súčasnosti vedie rokovania s koncernom Renault o ďalšom postupe v dočasne pozastavených testoch. Naša analýza fotodokumentácie bola správna.


Prvý pokus prekazil dážď
Prvý test sme postavili na asfaltovej dráhe, kde zvyčajne testujeme automobily. Už počas stavania trate podľa rozmerov ADAC sa spustil hustý dážď, a tak sme Daciu skúšali na mokrom povrchu viac-menej zo zaujímavosti. Losí test na mokrom asfalte Dacia zvládla do rýchlosti 60 km/h, pretože pri vyšších rýchlostiach už pneumatiky strácali priľnavosť a nastával šmyk. Vďaka mokrému povrchu sa karoséria extrémne nenakláňala, ale pri jednom pokuse sa nadvihlo pravé zadné koleso.

 

 

Druhý pokus sa vydaril
Na západnom Slovensku zrážky postupne ubúdali, preto sa druhé kolo testu uskutočnilo v padoku pod Pezinskou Babou. Na drsnom asfalte, kde ešte nedávno parkovali pretekárske stroje, sme naniesli presné rozmery dráhy a postavili losí test. Bolo nám jasné, že na tomto povrchu sa bude auto s vyšším ťažiskom výraznejšie nakláňať, preto sme začali test v rýchlosti 50 km/h. Pri 65 km/h (na tachometri cca 68 km/h) sa Dacia nakláňala výraznejšie a náklon prechádzal do pretáčavého šmyku, avšak ešte stále sa vodič stihol vtesnať do vymedzenej dráhy. Vyššia karoséria a mäkkšie pruženie sú citlivé na prudké trhnutie volantom, ale aj napriek tomu klopný moment nedostal auto do kritického náklonu (65 km/h). So zyvšujúcou sa rýchlosťou padalo stále viac kuželov, pretože výsledná ulička je pomerne úzka (2,4m). Pri niektorých nájazdoch sme sa dostali na 80 km/h  a vtedy vodič reflexívne pribrzdil a pokus sa musel opakovať pri nižšej rýchlosti. Vyhýbanie sa prekážke v losom teste prebieha tak, že vodič nesmie brzdiť, pridávať ani uberať plyn. Asi najväčšia kríza nastala pri rýchlosti vyše 75 km/h, kedy sa po prudkom zatočení nadvihli obe pravé kolesá a v zápätí sa Dacia dostala do pretáčavého šmyku. Za volantom sa vystriedali dvaja vodiči (Rastislav Chvála - SME a Michal Karpat - Autožurnál), nádrž bola naplnená asi pod 1/3 a teplota okolitého vzduchu 16 stupňov. Testovaný model mal stabilizátor prednej nápravy a pneumatiky dodávané výrobcom (Barum 165/80 R14 85 T).

 

Výsledok?
Podstatné je, že Dacia Logan sa pri teste a prudkom manévri neprevrátila, hoci na nerovnom asfalte, kde by sa mohli zaťažené kolesá zaseknúť, by od toho nemala ďaleko. Pod výrazné bočné náklony a horšiu smerovú stabilitu sa výraznou mierou podpísali sériové pneumatiky s vysokým bočným profilom. Vodičom, ktorí plánujú s Loganom jazdiť prevažne mimo mesta a vo vyšších rýchlostiach odporúčame hliníkové disky a druhý povolený rozmer pneumatík 185/65 R15 88T. Práca stabilizátora na prednej náprava je v prípade auta s vyšším podvozkom neoceniteľná, preto tiež odporúčame druhý stupeň vybavenia s posiľňovačom riadenia a stabilizátorom (príplatok). Po sérii testov si dovolíme tvrdiť, že dacia Logan patrí k automobilom s priemernými jazdnými vlastnosťami a stabilitou primeranou svojim proporciám a zameraniu. Výrobca si mohol dať viac záležať na použitých pneumatikách a tvrdšom pružení prednej nápravy. Na snímkach vidieť ohnutú pneumatiku ľavého predného kolesa, ktorej dezén sa oproti pôvodnej polohe posúva smerom do vnútra vozidla takmer o 5 cm. Klopný moment karosérie sa tým pádom zväčšuje do takej miery akoby bol rozchod kolies o 5 cm menší. V konečnom hodnotení nás Dacia nesklamala a potvrdila očakávania.



Najkritickejšia situácia, aká sa nám pri prejazde losieho testu ADAC-u podarila dosiahnuť. Auto ide rýchlosťou 80 km/h a bez zaradenia prevodového stupňa – teda bez akejkoľvek kontroly okrem volantu. Obe pravé kolesá sú vo vzduchu. Zadné viac, predné  menej. Ľavá predná pneumatika sa  zdeformovala, ale puklica stále drží na svojom mieste a ráfik má veľmi ďaleko od kontaktu s vozovkou. Aj táto situácia mala ešte dosť ďaleko od prevrátenia...

... nasledoval mohutný pretáčavý šmyk a nájazd do pôvodnej stopy, ktorý sa už nedal zvládnuť bez zvalcovania niekoľkých kúželov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  2. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  3. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  6. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  7. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  10. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 25 457
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 198
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 16 277
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 14 588
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 594
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 11 207
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 10 903
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 835
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 263
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 455

Téma: Dacia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Fisker mení plány a chystá lacnejšieho konkurenta pre Teslu Y

Funkčný prototyp predstaví ešte tento rok.

Fisker SUV

Peugeot 308 SW: úsporné biele kombi nemusí byť nudné (test)

Osemstupňový automat sa k dieselu hodí dokonale.

Audi e-tron

V Bratislave sa vodiči zdržia pätnásť minút, auto sa zrazilo s električkou

Kolóny sa tvoria na D2 za Stupavou v smere do Bratislavy.

V Bratislave sa postupne od piatka 15. februára začali rozsiahle dopravné obmedzenia.
Hyundai Sonata