BMW iX2 xDrive 30 | |
Cena od / verzia od (eur) | 47 760 / 55 360 |
Spotreba WLTP výrobca / test (kWh) | 16,3 - 17,7 / 20,7 |
Objem batožinového priestoru (l) | 525 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2692; 4554; 1845; 1560 |
Za súčasnú popularitu módnych áut s karosériou SUV-kupé je jednoznačne zodpovedné najmä BMW. Modelom X6 dodalo obľúbeným SUV športovejšiu siluetu a dodnes patrí k najčastejšie vídaným autám tohto typu.
Jeho úspech rýchlo nasledovali ďalšie autá od konkurencie, ale aj z vlastných radov. A tak sa stalo, že sme dostali najprv jeho menšiu kópiu X4 a neskôr aj štýlové BMW X2.
V prvej generácii sa držalo konvenčnejšieho tvaru malého SUV, ktorému dodalo o niečo viac štýlu pomocou nižšej strechy a dynamickejšej línie okien. Teraz však prichádza nový model, ktorý sa od klasického kompaktného SUV odlišuje omnoho výraznejšie.
Dnes je už tradíciou, že nové modely mníchovskej automobilky musia prísť s kontroverzným vzhľadom. Viac by nás asi zaskočilo, keby mala novinka jednoduchý dizajn, najmä ak ide o imidžový model, akým je najmenšie SUV-kupé v ponuke.
Vďaka dlhej línii klesajúcej strechy, ktorá je v prípade modelov s balíkom M Sport zakončená výrazným spojlerom, omnoho viac pripomína kupé. V porovnaní s predchodcom narástla X2 do všetkých smerov, no najmä do dĺžky (takmer o 20 centimetrov).
Vďaka vysokým bokom či zadnej časti, ale aj výraznému prednému nárazníku pôsobí aj na pohľad masívnejšie. Pridajme ešte svietiaci lem prednej masky či príplatkové lakovanie matnou metalízou za 2594 eur a nedá sa ubrániť pocitu, že sa tu toho deje jednoducho priveľa a celé to tak nejak úplne nefunguje.
O niečo príjemnejšie pôsobí základný model s decentnejšími nárazníkmi a farebne odlíšenými prahmi a lemami blatníkov, ktoré pomáhajú narušiť obrovskú bočnú plochu.
Elektromobil zvonka takmer nespoznáte
Od začiatku spomíname model X2, hoci sme v skutočnosti testovali jeho elektrickú verziu iX2. Aj keď sa líšia názvom, ide o to isté auto, ktorého pohon prezrádza iba odlišná mriežka vpredu.
Po zmiešaných dojmoch zvonka nás našťastie upokojil pohľad dovnútra. Interiéry sú vo vozidlách BMW na vysokej úrovni a výnimkou nie je ani tento model.
Obzvlášť dobre vyzerá v dvojfarebnom vyhotovení testovaného auta, ktorého kabína sa zaobišla bez akýchkoľvek živočíšnych materiálov. Syntetická náhrada kože je príjemná a pôsobí kvalitne a luxusne, v ponuke je však stále aj tradičnejšie kožené čalúnenie.

Interiéru dominujú kvalitné materiály, treba však podotknúť, že pri testovacom aute sa zjavne na cenovku nehľadelo. Luxus na palube dotvára ambientné osvetlenie, palubná doska čalúnená mäkkým vzorovaným materiálom aj kovové kryty reproduktorov prémiového audiosystému.
Pred vodičom nájdeme široký zdvojený displej, ktorý využíva najnovšiu deviatu generáciu palubného infotainmentu. Opäť musíme pochváliť prístrojový štít s peknou prehľadnou grafikou a bohatými možnosťami prispôsobenia. Menej sa nám už páčilo nešikovné ovládanie jazdných režimov či klimatizácie cez dotykový displej.
Pochváliť treba vynikajúci posed za volantom, a to aj napriek vysokej podlahe s batériou. Príplatkové športové sedadlá sú pohodlné a perfektne obopnú telo, páči sa nám aj hrubý veniec športového volantu, ktorý je súčasťou balíka M Sport.
SUV-kupé nemusí byť nepraktické
Príjemne nás prekvapila praktickosť a priestrannosť auta vpredu. Nechýba množstvo odkladacích priestorov, vzdušnosť ešte zdôrazňuje stredová konzola, ktorá pôsobí akoby sa medzi sedadlami vznášala.
O niečo horšie je to so sedením v zadnom rade, kde medzi vysokou podlahou a klesajúcou strechou nezostalo priveľa miesta nad hlavou. Skromnejší je aj priestor na nohy a kolená, a tak sedenie v druhom rade ostáva vyhradené skôr na krátke trasy či pre deti.
Do kufra sa vojde 525 litrov batožiny, čo je dokonca o desať viac ako pri základnej X2 so spaľovacím motorom. Žiaľ, sedadlá sa nedajú sklopiť do roviny, no dokážu uvoľniť až 1400 litrov priestoru. Na využiteľnosti priestoru pridávajú tiež bočné odkladacie priestory či háčiky. Dodatočný priestor pod prednou kapotou však žiadny nenájdeme.

Autá od BMW boli vždy známe najmä jazdnými vlastnosťami a platí to aj pri elektromobiloch. Mnohé elektrické autá vedia byť trochu nudné a ťažkopádne, táto automobilka si však dáva záležať, aby boli minimálne rovnako dobré, ak nie lepšie ako modely spaľujúce fosílne palivá.
Platí to aj v prípade testovanej iX2, ktorej napriek vysokej karosérii svižná jazda nesmierne svedčí. Základnú elektrickú verziu sme zatiaľ nemali možnosť vyskúšať, no testovaná xDrive 30 s pohonom všetkých kolies a balíkom M Sport takmer nemá chyby.
S výkonom 230 kW (313 koní) a krútiacim momentom 494 Nm, nás živé zrýchlenie z nuly na stovku za 5,6 sekundy neprekvapí, pri elektromobiloch sme si už zvykli. Získala si nás však ľahkosť, s ktorou BMW iX2 zvláda jazdu po kľukatých cestách.
Adaptívny podvozok je príjemne tuhý a s vyššou hmotnosťou auta si hravo poradí aj pri rýchlych prejazdoch zákrutami. Pri výjazde zase zapracuje pohon všetkých kolies a okamžitý nástup krútiaceho momentu, ktorý vás dokáže vystreliť zo zákruty až prekvapivo rýchlo.
Aj bežná jazda je s ním príjemne pohodlná a auto pôsobí na vozovke stabilne a sebavedome. Príjemne vyladené riadenie iba dopĺňa vynikajúci podvozok a výkonný elektrický pohon.
Asistenty pomôžu na parkovisku aj na diaľnici
Cestovanie výrazne uľahčuje príplatkový balík asistentov Driving Assistant Professional, ktorý ponúka prakticky všetko, čo aj väčšie modely - od samostatnej jazdy v zápche až po adaptívny tempomat fungujúci po maximálnu rýchlosť 180 km/h.
Odporúčame tiež balík parkovacích asistenčných systémov, ktorý zjednodušuje manévrovanie v úzkych priestoroch. Okrem automatického parkovania dokáže sám cúvať, ponúka tiež množstvo rôznych pohľadov na okolie auta snímané kamerami. Oceňujeme tiež ostrekovač zadnej kamery, ktorý v mnohých autách chýba.

Pri plnom nabití auto hlásilo dojazd takmer 400 kilometrov, čo je o niečo menej, ako uvádza výrobca. S ľahkou nohou však nebude najmenší problém prekročiť spodnú hranicu uvádzanej hodnoty 417 - 449 kilometrov podľa cyklu WLTP.
S autom sme tiež jazdili prevažne v meste, pričom sme dosiahli spotrebu 20,7 kWh na sto kilometrov. Pri plynulej jazde v ideálnych podmienkach sa však dá dostať aj na slušných 17 kWh.
S efektivitou pomáha regenerácia energie pri brzdení, ktorá však mohla byť v prípade tohto auta o niečo lepšie vyladená. Hlavne pri režime jazdy s jedným pedálom je nástup brzdenia po zdvihnutí nohy až príliš agresívny.
Žiaľ, nabitie prázdnej batérie doplna sme si vyskúšať nestihli, no z 50 na 80 percent sa nám podarilo auto nabiť pri výkone 79 kW za menej ako 20 minút, pričom sme získali asi 120 kilometrov dojazdu.
Niektoré detaily nezodpovedajú cene
Aj keď sme do testu vstupovali so zmiešanými pocitmi, tie spôsoboval v prvom rade dizajn auta. Ten je, samozrejme, subjektívny, no nevieme si pomôcť a toto SUV-kupé musíme zaradiť medzi menej podarené z odvážnych dizajnov BMW z predchádzajúcich rokov.
Horšie pocity sa však pomerne rýchlo rozplynuli po sadnutí za volant a krátkej jazde. iX2 je stále BMW so všetkým, čo k tomu patrí, a na skvelej dynamike opäť neuberá ani elektrický pohon.
V mnohých detailoch však auto pôsobí trochu nedoladené, napríklad plasty použité na niektorých ovládacích prvkoch mohli byť lepšie. Tichý pohon tiež dáva vyniknúť nepríjemným zvukom od kolies pri rozbehu, ale aj kompresor klimatizácie, ktorý pri kapote občas znie ako stará chladnička.
Nad tým všetkým by sa dalo mávnuť rukou, kým sa nepozrieme do cenníka. Nová X2 s benzínovým trojvalcom sa predáva od 43 860 eur, elektrická iX2 s predným pohonom a výkonom 150 kW v základe stojí 47 760 eur.
Silnejšia verzia BMW iX2 xDrive 30 sa už začína na 55 360 eur bez príplatkov, ktorých malo testovacie auto v celkovej hodnote prevyšujúcej 20-tisíc eur a zastavilo sa až na cene 75 260 eur. A pri nej sa už niektoré nedostatky odpúšťajú iba ťažko.
Aj keď nás auto po prvotnom šoku presvedčilo o svojich kvalitách, určite by sme siahli po skromnejšej výbave a možno aj slabšej verzii, s ktorou sme sa však zatiaľ nezoznámili. Za cenu testovaného kusa je však veľmi náročné toto auto odporučiť.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | BMW iX2 |
Verzia | xDrive 30 |
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur) | 47 760 / 55 360 / 75 620 |
Výkon - kW(k) | 230 (313) |
Krút. moment - (Nm) | 494 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s) | 5,6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100 km) | 16,3 - 17,7 / 20,7 |
Kapacita batérie (kWh) | 64,8 |
Kombinovaný dojazd výrobca / test (km) | 417 - 449 / 389 |
Nabíjanie (kW) | 22 AC, 130 DC |
Rozmer pneumatík | 245/40 R20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2095 |
Objem batožinového priestoru / so sklopenými sedadlami (l) | 525 / 1400 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2692; 4554; 1845; 1560 |