Vidieť a zažiť legendy v akomkoľvek odvetí na vlastné oči je lákavé. Platí to aj pre autá.
Takúto možnosť ponúkol automobilovým nadšencom aj 11. ročník slávnosti Legendy 2024, ktorú hostilo výstavisku v Prahe-Holešoviciach. V krajinách východnej Európy neexistuje veľa podobných akcií, ktoré by dokázali v jednom areáli zhromaždiť také rozmanité množstvo automobilov.
Usporiadatelia aj napriek nepriaznivému počasiu vystavili viacero zaujímavých modelov, najmä noviniek z dielní nemeckého Mercedesu. Automobilka predstavila niekoľko nových modelov a tri koncepty, ktoré sú „stelesnením kľúčových vyhliadok pre budúcnosť značky Mercedes-Benz“.
Každý Mercedes bude unikátny
Oproti minuloročnej expozícii Mercedesu sa tohtoročná sekcia niesla v duchu luxusu a budúcnosti. Prvýkrát bolo možné naživo vidieť luxusné SUV Mercedes-Maybach EQS 680 SUV, ktorý je považovaný za budúcu vlajkovú loď luxusných SUV modelov značky a vystavený kus bol prvým svojho druhu v Českej republike.
Alexander Henzler, riaditeľ divízie Mercedes-Benz pre strednú a východnú Európu, v prezentácii prezradil, že práve luxus a takmer nekonečné možnosti individualizácie sú hlavné prvky, na ktorých si automobilka do budúcnosti zakladá. Víziou je vyrábať najžiadanejšie vozidlá na svete, a preto ich musia vedieť prispôsobiť aj tým najosobnejším podmienkam klienta.

Ak by sa zákazník rozhodol napríklad pre špecifickú farbu karosérie, poťahový materiál alebo výšivky, všetky prvky mu zabezpečia v rámci programu Manufaktur.
Široké možnosti individualizácie modelov pravdepodobne spôsobia, že sa každé vozidlo, ktoré programom prejde, stane vzácnym unikátom, ktorý na cestách nebude mať svoje „dvojča“.
Vision EQXX je nový rekordér
Hlavnými hviezdami Mercedesu však boli tri koncepty. Výskumný prototyp Vision EQXX je strieborný štvormiestny sedan, farbou pripomínajúci legendárne pretekárske modely ako 300 SL Gullwing. Navrhli ho ako praktickú ukážku toho, ako môže v najbližších rokoch vyzerať udržateľná a bezpečná doprava.
Koncept EQXX by mal dosiahnuť dojazd minimálne tisíc kilometrov na jedno nabitie pri spotrebe energie nižšej ako 10 kWh/100 km. Inžinieri Mercedesu ho otestovali na troch prezentačných jazdách za rôznych poveternostných podmienok.
Prvá chladná jazda viedla z nemeckého Sindelfingenu do francúzskeho Cassis na plné nabitie. Vozidlo počas nej prekonalo 1008 kilometrov pri zachovaní priemernej spotreby 8,7 kWh/100 km, čo je niečo viac ako 10 km/kWh. Druhou jazdou bola cesta zo Stuttgartu do britského Silverstone, počas ktorej vozidlo prekonalo rekord prvej jazdy.
Poslednú trasu absolvoval vo veľkej horúčave z Rijádu do Dubaja. Opäť dokázal, že s využitím najmodernejších technológií je možné zabezpečiť revolučný dojazd cez tisíc kilometrov. Jednou z príčin týchto výsledkov je aj koeficient aerodynamického odporu cx=0,17, ktorý je zároveň svetovým rekordom. V praxi sa to prejavilo aj na prednom logu, ktoré je na kapote umiestnené v podobe hladkého polepu.

Concept CLA je elektromobil s litrovou spotrebou
V stánku Mercedesu zaujal aj Concept CLA, ktorý výzorom aj interiérom ukazuje, ako bude vyzerať modelový rad novej generácie vozidiel na modulárnej platforme Mercedes-Benz (MMA). Ich súčasťou bude aj nový interný operačný systém MB.OS (Mercedes-Benz Operation System), ktorý má priniesť uľahčenie a väčšiu pohodu za volantom.
Nové pohonné ústrojenstvo je priamo odvodené od inovatívneho systému z prototypu VISION EQXX a je založené na 800-voltovej palubnej sieti v kombinácii s trakčným akumulátorom s výnimočne vysokou hustotou energie.
V spojení s efektívnym pohonom prináša nižšiu hmotnosť a očakávaný dojazd na elektrinu viac než 750 km podľa WLTP, čo by sériové vozidlo zaradilo na špičku v kategórii. Spotreba elektriny okolo 12 kWh/100 km urobí z konceptu CLA „jednolitrový“ automobil pre elektrickú éru.
Vision One-Eleven nasleduje pôvodnú myšlienku
Nechýbala ani štúdia superšportového vozidla navrhnutá v duchu experimentálnych modelov C 111. Oranžové superšporty v 60. a 70. rokoch slúžili na overenie vlastností Wankelovho motora a turbodieselov spolu s polymérmi na konštrukciu karosérie.
Medzi nové technologické lákadlá patrí trakčný akumulátor s vysokovýkonnými kvapalinou chladenými valcovými článkami s novým chemickým zložením. Pri vývoji využili znalosti pretekárskych expertov zo spoločnosti Mercedes-AMG High Performance Powertrain sídliacej v britskom Brixworthe.

Vision One-Eleven je vybavený výnimočne výkonnými a pokročilými motormi s axiálnym tokom od spoločnosti YASA, ktorá je od júla 2021 dcérskou spoločnosťou Mercedes-Benz AG. Automobilka si tak zaistila prístup k unikátnej technológii budúcnosti, ktorá má potenciál posunúť elektrický pohon na úplne novú úroveň.
Okrem vysokého výkonu a krútiaceho momentu sú ďalšou výhodou nízke nároky na zástavbu a asi len tretinová hmotnosť v porovnaní s dnešnými elektromotormi. Budúca generácia axiálnych motorov YASA sa bude vyrábať v berlínskom závode automobilky v Marienfelde pre vysoko výkonné modely.
O novinky nebola núdza
Nemci nezabudli ani na úplne nové elektrické minivany EQV a E-Vito stojace na platforme novej Triedy V, ktorá mala premiéru. Je skôr rozsiahlejším faceliftom súčasného „véčka“ s novým interiérom, aerodynamickejšími krivkami karosérie a novým dizajnom zliatinových diskov. Novinkou je aj možnosť umiestnenia trojcípej hviezdy priamo na kapote.

Novinkou bola aj mierne faceliftovaná Trieda G, ktorá onedlho dorazí v plne elektrickej verzii. Mercedes s ňou ponúkne zaujímavú technológiu otočenia vozidla o 360 stupňov priamo na mieste.
Na svoje si prídu aj milovníci spaľovacích motorov, pretože vo faceliftovanej Triede G zostávajú naftové aj benzínové pohonné jednotky V6 a V8.
Henzler oznámil, že na elektrickú verziu si budeme musieť počkať, pretože všetky elektrické „géčka“ sú v súčasnosti vo Francúzsku, kde prebiehajú školenia produktových špecialistov z celého sveta.
A keď je reč o legendách, automobilka nezabudla ani na svoje úspechy z minulosti. Návštevníci mohli obdivovať aj historické kúsky členov Mercedes Klubu ČR a športové modely ako CLK 63 AMG alebo GT-S AMG GT3, ktorý v roku 2016 vyhral 24-hodinové preteky na Nürburgringu.