SME

Mercedes A 160 CDI Autotronic

Vďaka nezvyčajnej sendvičovej konštrukcii sa Mercedes triedy A stal symbolom technických inovácií v rámci nižšej strednej triedy. Druhá generácia najmenšieho Mercedesu si zachováva základné črty svojho predchodcu a zároveň prináša ďalšie zaujímavé tech

Vďaka nezvyčajnej sendvičovej konštrukcii sa Mercedes triedy A stal symbolom technických inovácií v rámci nižšej strednej triedy. Druhá generácia najmenšieho Mercedesu si zachováva základné črty svojho predchodcu a zároveň prináša ďalšie zaujímavé technické prvky. Okrem plochej zadnej nápravy v tvare luku (sférická parabolická náprava) je to bezstupňová automatická prevodovka Autotronic, ktorú sme vyskúšali v kombinácii s naftovým motorom 160 CDI.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zdanie klame
Vzhľadom na označenie modelu 160 CDI by človek čakal naftový motor objemu 1,6 l litra. V skutočnosti však na pohon slúži naftový dvojliter s priamym vstrekom paliva, štvorventilovou technikou ale na dnešnú dobu nízkym výkonom 60 kW (82 k). Ak niektorým vodičom takýto výkon postačuje, prekážať môže zbytočne veľký objem. Na druhej strane klienti značky Mercedes kvôli zákonnému poisteniu nesiahajú na posledné úspory. Skrátka k modernému naftovému dvojlitru by pristal vyšší výkon.

SkryťVypnúť reklamu

Zahoď starosti
Automatické prevodovky súčasnosti nie sú v žiadnom prípade prekážkou, skôr kľúčom k pokojnej a príjemnej jazde, čo určite platí o bezstupňovom mechanizme autotronic. Vodiča neobťažuje stláčanie spojky v rannej a popoludňajšej špičke a s prižmúrením oboch očí si s variátorom dokáže dobre zajazdiť. Za príplatok 68 000 Sk si totiž do Mercedesu A môže objednať Autotronic. V histórii značky ide o prvú prevodovku, ktorá pracuje na princípe "Continuous Variable Transmission", teda plynulo meniteľného prevodu. Prevod medzi otáčkami motora a kolies sa mení bez ozubených kolies a bez radenia stupňov prostredníctvom variátora s kuželovitými kotúčmi a pásom. Prácu variátora sme si najlepšie vychutnali pri zrýchlení. Motor sa dostane do príslušných otáčok a mení sa iba prevod bez prerušenia ťahu. Kým ručička otáčkomera stojí na jednom mieste, ukazovateľ rýchlosti sa šplhá smerom hore. Zvuková kulisa motora a kolísanie otáčok pri bežnej jazde chce trochu zvyku, ale jazda s Autotronicom je mimoriadne pohodlná. Variátoru však chvíľu trvá, kým zareaguje na prudké zošliapnutie plynového pedálu. V kopcoch a pri predbiehaní je preto lepšie využiť manuálnu voľbu prevodového pomeru. Rozdiely vo fungovaní základného alebo športového režimu prevodovky sú takmer zanedbateľné. Akurát športový režim lepšie pracuje v kopcoch a v hustej premávke, kedy motoru dovolí dosiahnuť vyššie otáčky. Do manuálneho režimu sa vchádza posunutím radiacej páky do strany. Prevodovka tak ponúkne vodičovi sedem pevných polôh variátora (sedem stupňov). Poloautomatické radenie jednotlivých stupňov je celkom zábavné a v našom prípade aj úsporné. Jedine v manuálnom režime sme sa priblížili sľubovanej spotrebe 5,6 l/100 km. Za komfort sa platí, pretože okrem zaobstarávacej ceny prevodovky treba rátať so spotrebou približne o liter vyššou ako pri manuálnej prevodovke. Celkový priemer v teste bol 6,9 l/100km. Autotronic zatiaľ neprináša ekonomické výhody, ale zlepšenie v oblasti komfortu je citeľné. V kombinácii so silnejším motorom by mohla byť jazda celkom dynamická a zábavná. Vlastne o zábave sú aj tri režimy, pretože pri porovnaní dynamiky sme dosiahli takmer identické časy v slalome i šprinte. Maximálna rýchlosť 165 km/h u nás povolené limity prevyšuje ale podvozok má rozhodne na viac. Šprint z 0 na 100 km/h za 15 s zodpovedá parametrom i poslaniu mestskej verzie Mercedesu A.

SkryťVypnúť reklamu

V šprinte na  10 sekúnd prešiel Mercedes  najkratšiu dráhu v automatickom a normálnom "C" móde prevodovky . .

 

 

 

 

 

 

. . . o niečo rýchlejší bol poloautomatický režim "M", pri ktorom vodič  radí pákou jednotlivé odstupňovania variátora. . . .

 

 

 

 

 

... a najdlhšiu dráhu za 10 s prešiel Mersedes A 160 CDI  s prevedovkou v športovom móde "S".  Minimálne rozdiely sme namerali aj na malom testovacom okruhu. V hustej premávke mimo obce odporúčame používať manuálnu voľbu vopred zadefinovaných polôh variátora. Motor tak lepšie a rýchlejšie reaguje na stlačenie plynového pedála. V automatickom móde najskôr vystúpia otáčky a až potom sa začína meniť prevodový pomer. Reakcia je tak pomalšia a spotreba vyššia.

SkryťVypnúť reklamu

 

Výhody nevýhody prevodovky
AUTOTRONIC

+ komfort
+ plynulý ťah bez rázov
+ využitie sily motora

- reakcia na plynový pedál
- spotreba v športovom móde

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 496
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 173
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 786
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 992
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 529
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 772
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 505
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 413
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 635
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 311
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 798
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 541
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 566
  7. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 953
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 861
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu