Mercedes A 160 CDI Autotronic

Vďaka nezvyčajnej sendvičovej konštrukcii sa Mercedes triedy A stal symbolom technických inovácií v rámci nižšej strednej triedy. Druhá generácia najmenšieho Mercedesu si zachováva základné črty svojho predchodcu a zároveň prináša ďalšie zaujímavé tech

Vďaka nezvyčajnej sendvičovej konštrukcii sa Mercedes triedy A stal symbolom technických inovácií v rámci nižšej strednej triedy. Druhá generácia najmenšieho Mercedesu si zachováva základné črty svojho predchodcu a zároveň prináša ďalšie zaujímavé technické prvky. Okrem plochej zadnej nápravy v tvare luku (sférická parabolická náprava) je to bezstupňová automatická prevodovka Autotronic, ktorú sme vyskúšali v kombinácii s naftovým motorom 160 CDI.

Zdanie klame
Vzhľadom na označenie modelu 160 CDI by človek čakal naftový motor objemu 1,6 l litra. V skutočnosti však na pohon slúži naftový dvojliter s priamym vstrekom paliva, štvorventilovou technikou ale na dnešnú dobu nízkym výkonom 60 kW (82 k). Ak niektorým vodičom takýto výkon postačuje, prekážať môže zbytočne veľký objem. Na druhej strane klienti značky Mercedes kvôli zákonnému poisteniu nesiahajú na posledné úspory. Skrátka k modernému naftovému dvojlitru by pristal vyšší výkon.

Zahoď starosti
Automatické prevodovky súčasnosti nie sú v žiadnom prípade prekážkou, skôr kľúčom k pokojnej a príjemnej jazde, čo určite platí o bezstupňovom mechanizme autotronic. Vodiča neobťažuje stláčanie spojky v rannej a popoludňajšej špičke a s prižmúrením oboch očí si s variátorom dokáže dobre zajazdiť. Za príplatok 68 000 Sk si totiž do Mercedesu A môže objednať Autotronic. V histórii značky ide o prvú prevodovku, ktorá pracuje na princípe "Continuous Variable Transmission", teda plynulo meniteľného prevodu. Prevod medzi otáčkami motora a kolies sa mení bez ozubených kolies a bez radenia stupňov prostredníctvom variátora s kuželovitými kotúčmi a pásom. Prácu variátora sme si najlepšie vychutnali pri zrýchlení. Motor sa dostane do príslušných otáčok a mení sa iba prevod bez prerušenia ťahu. Kým ručička otáčkomera stojí na jednom mieste, ukazovateľ rýchlosti sa šplhá smerom hore. Zvuková kulisa motora a kolísanie otáčok pri bežnej jazde chce trochu zvyku, ale jazda s Autotronicom je mimoriadne pohodlná. Variátoru však chvíľu trvá, kým zareaguje na prudké zošliapnutie plynového pedálu. V kopcoch a pri predbiehaní je preto lepšie využiť manuálnu voľbu prevodového pomeru. Rozdiely vo fungovaní základného alebo športového režimu prevodovky sú takmer zanedbateľné. Akurát športový režim lepšie pracuje v kopcoch a v hustej premávke, kedy motoru dovolí dosiahnuť vyššie otáčky. Do manuálneho režimu sa vchádza posunutím radiacej páky do strany. Prevodovka tak ponúkne vodičovi sedem pevných polôh variátora (sedem stupňov). Poloautomatické radenie jednotlivých stupňov je celkom zábavné a v našom prípade aj úsporné. Jedine v manuálnom režime sme sa priblížili sľubovanej spotrebe 5,6 l/100 km. Za komfort sa platí, pretože okrem zaobstarávacej ceny prevodovky treba rátať so spotrebou približne o liter vyššou ako pri manuálnej prevodovke. Celkový priemer v teste bol 6,9 l/100km. Autotronic zatiaľ neprináša ekonomické výhody, ale zlepšenie v oblasti komfortu je citeľné. V kombinácii so silnejším motorom by mohla byť jazda celkom dynamická a zábavná. Vlastne o zábave sú aj tri režimy, pretože pri porovnaní dynamiky sme dosiahli takmer identické časy v slalome i šprinte. Maximálna rýchlosť 165 km/h u nás povolené limity prevyšuje ale podvozok má rozhodne na viac. Šprint z 0 na 100 km/h za 15 s zodpovedá parametrom i poslaniu mestskej verzie Mercedesu A.

V šprinte na  10 sekúnd prešiel Mercedes  najkratšiu dráhu v automatickom a normálnom "C" móde prevodovky . .

 

 

 

 

 

 

. . . o niečo rýchlejší bol poloautomatický režim "M", pri ktorom vodič  radí pákou jednotlivé odstupňovania variátora. . . .

 

 

 

 

 

... a najdlhšiu dráhu za 10 s prešiel Mersedes A 160 CDI  s prevedovkou v športovom móde "S".  Minimálne rozdiely sme namerali aj na malom testovacom okruhu. V hustej premávke mimo obce odporúčame používať manuálnu voľbu vopred zadefinovaných polôh variátora. Motor tak lepšie a rýchlejšie reaguje na stlačenie plynového pedála. V automatickom móde najskôr vystúpia otáčky a až potom sa začína meniť prevodový pomer. Reakcia je tak pomalšia a spotreba vyššia.

 

Výhody nevýhody prevodovky
AUTOTRONIC

+ komfort
+ plynulý ťah bez rázov
+ využitie sily motora

- reakcia na plynový pedál
- spotreba v športovom móde

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  3. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  4. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 298
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 909
  3. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 13 294
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 13 139
  5. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 12 780
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 711
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 389
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 882
  9. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 567
  10. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 4 532

Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

EKONOMIKA

Kočnerove výpovede nesedia. Klamal o zmenkách súdu alebo polícii?

Kočnera vypočúvali pre vraždu Valka.

DOMOV

Polícia zatkla Šajgala z kauzy vraždy Jána Kubašiaka

Odsúdeného podnikateľa zatkli v okrese Rimavská Sobota.

Neprehliadnite tiež

Audi A1 je už v predaji. Koľko stojí a aké prvky výbavy ponúka?

Mestské autá sú hitom, no zákazníci sú na cenu citliví.

Volkswagen čaká plodný rok 2019. Vieme, čo prinesie

Najočakávanejší je príchod nového radu elektromobilov.

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako sa bude dariť autopriemyslu na Slovensku?

Svoj moderný závod nedávno otvoril Jaguar Land Rover.

Fiat Panda aj Jeep Wrangler v testoch Euro NCAP prepadli

Panda a Punto sú najhoršie hodnotenými autami v histórii testov.