SME

Nový hybridný motor malému Peugeotu 208 najviac pasuje (test)

Konštrukčné zmeny riešia dlhoročný problém.

Peugeot 208 HybridPeugeot 208 Hybrid (Zdroj: Marek Čepa)
Peugeot 208 Hybrid – prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)16 390 / 25 290
Objem batožinového priestoru (l)352
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2540; 4055; 1745; 1430

Peugeot prichádza s novinkou, ktorá ovplyvní väčšinu modelov z koncernu Stellantis.

Je ním totiž nový, mierne elektrifikovaný trojvalec, ktorý vie prekvapiť. Platí pri ňom totiž trochu vágne, ale opodstatnené konštatovanie, že nie je hybrid ako hybrid.

Nový motor sme si vyskúšali v inovovanom Peugeote 208, a práve v takomto malom aute má potenciál fungovať najefektívnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odišiel z Trnavy a zažiaril

Odkedy sme naposledy sedeli v dvesto osmičke, zmenilo sa všeličo. Napríklad aj rodisko. Roky ním bola roky Trnava, teraz je to už španielska Zaragoza. Malý Peugeot vyrába po boku Opelu Corsa a najnovšie aj Lancie Ypsilon.

SkryťVypnúť reklamu

Najľahšie sa facelift Peugeotu 208 dá rozpoznať, keď ho stretnete v žiarivej žltej farbe Agueda, ktorá rozhodne patrí najvýraznejšej vizuálnej novinke tohto auta. A potom je to nová maska.

V nej sa zmenili hlavné reflektory, ktoré charakteristické tri LED pásiky prenechali dennému svieteniu v nárazníku. Prekryté sú čírym plastom a pri jeho rozmeroch sa objavuje otázka, či toto riešenie nebude drahšie v prípade opravy. Rozšírila sa tiež mriežka chladiča a malé levíča dostalo drsnejší pohľad.

Vzadu modernizovanú verziu prezradia len svetlá, v novej optike má LED svietenie s 3D efektom po novom horizontálne a nie zvislé pásiky.

Stále platí, že vďaka lemom blatníkov z čierneho lesklého plastu vyzerá vrcholná verzia GT o čosi atraktívnejšie a so žltou vytvára pekný kontrast.

SkryťVypnúť reklamu

Vo vnútri prešiel zmenami najmä infotainment s centrálnou 10-palcovou obrazovkou. Dostala viac možností, ako si prispôsobiť menu, napríklad ktoré funkcie chcete mať na očiach a tiež možnosť bezdrôtovo pripojiť smartfón cez Android Auto.

Interiér s tmavou alcantarou a svetlým prešívaním sedadiel pôsobí elegantne, dojem zlepšuje aj tmavý strop a obkladová imitácia matného karbónu.

Už sme skoro aj zabudli, ako dobre sa s týmto malým Peugeotom jazdí, pritom veľký podiel má na tom kontroverzná koncepcia prístrojovej dosky i-Cockpit. Znamená, že na displej sa vodič pozerá ponad volant.

Za kontroverzné sa toto riešenie považuje preto, že nie každému vyhovuje. Nájdu sa prípady, keď si vodič nájde ideálnu polohu za volantom a ten mu ako naschvál zakrýva obrazovku s údajmi o jazde. Tento problém sa nám našťastie nepotvrdil, veniec volantu kryl len spodnú časť obrazovky, kde nie sú informácie.

SkryťVypnúť reklamu

Tentokrát sme sa s Peugeotom 208 vybrali na cestu do Chorvátska, pretože nás zaujímali dve veci. Ako zvláda malé auto dlhú cestu, ale aj aký je nový motor.

Vyriešenie problémov z minulosti

Ten je veru celkom zaujímavým prekvapením a v malom aute funguje zrejme najlepšie. Peugeot nový motor označuje ako Hybrid, no ide o mild-hybrid so 48-voltovou technológiou.

Najprv nám prišlo až zbytočné, že aké halo robí koncern Stellantis okolo mild-hybridu, veď ten má dnes väčšina značiek. Skôr to už vyzeralo, že Peugeot sa dočkal posledný. Nie je to však klasický mild-hybrid.

Éra 1,2-litrových trojvalcov s označením PureTech sa začala v roku 2012 pri predošlej generácii Peugeotu 208 a druhého vydania Citroënu C3.

Keď tento motor dostal turbo, disponoval slušnou dynamikou a postupne sa dostal aj do väčších modelov rôznych značiek pod Stellantisom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lenže objavoval sa pri ňom aj jeden konštrukčný problém. Motor mal ozubený remeň rozvodov namočený v motorovom oleji. Ten ho sám osebe neničil, no problémom bolo palivo, ktoré z hlavy valcov stiahol piestny krúžok a kontaminovalo olej.

Časom a aj podcenením servisu dochádzalo k degradácii materiálu na remeni a jeho postupného rozpadu. Ešte pred pretrhnutím remeňa vedeli jeho vydrolené kúsky upchať sitko čerpadla motorového oleja. Keď sa takéto prípady začali objavovať, výrobca zvolil rozvodový remeň z odolnejšieho materiálu, no stále nešlo o ideálne riešenie.

Prišlo až teraz, s novým motorom.

Vítaná pomoc elektriny

Mild-hybridný trojvalec s turbom a s priamym vstrekovaním má teraz s výkon buď 74 kW (100 koní) alebo 100 kW (136 koní). Silnejšia verzia sa v prípade 208 ponúka len pre výbavu GT, čo bol aj náš prípad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyzerá, že sa podarilo odstrániť aj spomínanú slabinu z minulosti. Namiesto remeňa sa už totiž začala používať rozvodová reťaz.

V cenníkoch nový motor nájdete pod označením 1,2 Hybrid 48V. Nečakajte síce technológiu ako napríklad v hybridnej Toyote Yaris, ale nejakým zázračným spôsobom sa konštruktérom Stellantisu podarilo docieliť podobný výsledok.

Pre znižovanie emisií pribudol malý elektromotor integrovaný do novej automatickej prevodovky, čo je na mild-hybridy neobvyklé. Väčšinou si vystačí s elektromotorom v podobe vysokonapäťového štartér-generátora.

V tomto prípade však elektromotor s výkonom do 21 kW (29 koní) a krútiacim momentom 55 Nm nepomáha len spaľovaciemu motoru pri rozbehoch, ale vie kolesá aj sám roztáčať. Samozrejme, len za určitých podmienok a pri nízkej záťaži. Ide napríklad o pomalé posúvanie sa v kolóne, parkovanie, ale aj plachtenie na diaľnici môže byť elektrické.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď dá vodič nohu z plynu, hneď sa začne rekuperácia, ktorá kinetickú energiu ukladá do 48-voltovej batérie pod spolujazdcovým sedadlom. Celkovú kapacitu má takmer 0,9 kWh, čo už je porovnateľné s full-hybridnými autami. Treba však dodať, že využiteľná kapacita je 0,4 kWh, systém batériu nikdy nevybije úplne.

V prípade prevodovky už nejde o 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom, ale o 6-stupňovú dvojspojku. Elektromotor sa vie pri nej hocikedy pripojiť.

Ako funguje nový mild-hybrid v praxi?

Pri prvom zoznámení je tento mild-hybrid veľmi podobný tomu, ktorý už zopár rokov používajú Taliani pri značkách Fiat, Alfa Romeo alebo Jeep. Tam však ide o 1,5-litrový štvorvalec, ktorý však nemá veľmi hladké radenie, a to napriek sedemstupňovej dvojspojke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci ide o rovnaký koncern, pri motore 1,2 Hybrid nám prišlo, že prácu spomínanej technológie sa podarilo lepšie vyladiť. Prvotný rozbeh po štarte síce nie je plne elektrický, ale ani auto potom necukne pri prepnutí pohonov.

Trochu desivé je, ako často sa snaží zapájať elektromotor a vypína pritom spaľovací trojvalec. Tu pomáha, keď sa vodič snaží jazdiť čo najviac plynulo a ustálenou rýchlosťou, pretože každé zrýchlenie prebudí benzínový motor, aby pri spomalení opäť zhasol.

Nielen striedanie pohonov sprevádzajú rôzne zvláštne zvuky. Aj po zaparkovaní a vypnutí motora počuť chvíľu syčanie, potom zase cvakanie na rozlúčku.

Plynulosť je však dobrá, vadilo nám len posúvanie sa v kolóne, kde prevodovka s autom trochu cuká, hybrid od Toyoty by podobnú situáciu zvládol lepšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mieru rekuperácie si nenastavíte, deje sa automaticky a zo začiatku nám prišla príliš intenzívna. Postupne však vodič získa odhad a zapáči sa mu jej využívanie, napríklad kedy dať nohu z plynu, aby sa s autom dokotúľal na križovatku a ku koncu len jemne dobrzdil.

So spotrebou vyniká najmä v meste

Nás však zaujímala najmä spotreba, ktorá bude najväčším argumentom pre rozhodovanie, či si za tento nový mild-hybrid priplatiť, keď môžete mať auto aj bez neho. Cenový rozdiel je v prípade Peugeotu 208 na úrovni 1400 eur.

Najprv sme auto zobrali na náš tradičný okruh s takzvaným trimixom spotreby. Na diaľnici si motor pri 130-kilometrovej rýchlosti vypýtal 6,4 litra. Pri jazde na okreskách sme jazdili za 4,9 litra. Najpríjemnejšie prekvapenie bolo mesto, kde je mild-hybrid najúčinnejší a spotrebovali sme 4,3 litra. Až vtedy sme začali veriť Peugeotu, že tento mild-hybrid vie v meste vyše polovicu času jazdiť na elektrinu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celkovo teda bola naša spotreba v trimixe 5,2 litra, ale zároveň sme s týmto autom absolvovali aj vyše 2000 kilometrov do Chorvátska a naspäť. Tam nám pri dvojčlennej posádke s batožinou vyšla priemerná spotreba 5,7 litra.

Jazdenie s dvesto osmičkou nás bavilo. Najmä vďaka malému volantu, ktorý dobre padne do rúk a rýchlo si na jeho kompaktné rozmery zvyknete. S výhľadom na prístrojový štít je to trochu horšie, ideálna poloha sa pri peugeotských i-Cockpitoch lepšie hľadá v SUV modeloch.

Kým s komfortom, spotrebou nového motora aj jazdnými vlastnosťami sme boli spokojní, tak na jazdných asistentoch by mal Peugeot ešte popracovať.

Vôbec sa nedá spoľahnúť na systém sledovania jazdných pruhov, hoci sa auto občas tvári, že aktívne udržiavanie v pruhu zvláda. Občas sa tiež stalo, že senzorom sa z nejakého dôvodu zdalo, že kamión idúci v pravom pruhu zasahuje do ľavého, takže adaptívny tempomat začal spomaľovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sú to presne tie malé iritujúce drobnosti, ktoré by mal facelift vždy odstrániť, lebo inak zbytočne kazia celkovo dobrý dojem z auta.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Peugeot 208 Hybrid

VerziaGT 1,2 Hybrid 136k e-DCS6
Cena modelu od / verzia od (eur)16 390 / 25 290
Motorbenzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3 + 21 kW elektromotor
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)100 (136) / 5500
Krút. moment – (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)230 / 1750
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková / 6
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s)8,1
Spotreba kombinovaná – výrobca / test (l/100 km)4,6 – 4,7 / 5,2 – 5,7
Objem palivovej nádrže (l)44
Rozmer pneumatík205/45 R17 83H
Maximálna pohotovostná hmotnosť (kg)1335
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l)352
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2540; 4055; 1745; 1430

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 670
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 949
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 443
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 413
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 154
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 470
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 111
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 594
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  2. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  3. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  4. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  5. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  6. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  7. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  8. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 222
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 079
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 978
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 471
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 726
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 315
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 681
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 6 267
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu