SME

Nová Škoda Kodiaq dáva prémiovým SUV dôvody na obavy (test)

Praktická naftová štvorkolka je dnes ohrozeným druhom.

Škoda KodiaqŠkoda Kodiaq (Zdroj: Filip Režný)
Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)38 470 / 49 010
Spotreba - výrobca / test (l)6,0 - 6,6 / 6,5
Objem batožinového priestoru (l)910
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2 791; 4 758; 1 864; 1 658

Veľké rodiné SUV od Škody malo od začiatku predpoklady stať sa bestsellerom. Sedemmiestne auto s dobrým pomerom ceny a hodnoty, navyše od u nás tak obľúbenej českej značky?

Prvá generácia očakávania naplnila a na Slovensku si našla takmer 11 000 majiteľov, celosvetové predaje prekročili 860 000 kusov. Je preto pochopiteľné, že sa dočkala pokračovania v podobe druhej generácie.

S ňou sme sa už stihli krátko zoznámiť počas prvých jázd v okolí španielskej Barcelony. Konečne však prišiel čas aj na poriadny redakčný test a po stovkách kilometrov za volantom novinky sa zdá, že má potenciál zopakovať úspech predchodcu.

SkryťVypnúť reklamu

Začnime dizajnom exteriéru, ktorý je o niečo oblejší a odvážnejší ako pri prvej generácii. Nemusí sadnúť každému, no podľa nás sa nový Kodiaq celkom vydaril. Zmiešané pocity vyvolávala iba zadná časť, v ktorej svetelný pás prepája svetlá netradične nízko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mohutné SUV na dĺžku narástlo asi o 6 centimetrov, pritom z výšky asi 2 centimetre ubudli. Karosériu opticky predlžuje C-stĺpik v striebornej farbe, ale aj spojler nad zadným oknom. Celkom mu dokonca sedia aj veľké 20-palcové disky s aerodynamickými krytmi.

Vnútri je ešte väčší

Po otvorení dverí sa naskytne pohľad do priestranného interiéru, ktorý vždy patril k prednostiam najväčšieho SUV v ponuke mladoboleslavskej automobilky. Bohatý priestor ešte zvýrazňuje veľké panoramatické okno.

Súvisiaci článok Po Superbe má ceny aj nový Kodiaq. Koľko stojí a čo ponúka? Čítajte 

Okrem neho pri testovanom aute umocňovalo "obývačkový" dojem tiež príplatkové čalúnenie hnedou kožou, dekoratívne obloženie však svojim vzorom evokovalo skôr kuchynskú linku. Ako celok však pôsobí interiér až prémiovo, oproti základnému textilnému si však priplatíte 1 938 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Dojem kazilo iba nie úplne dokonalé lícovanie niektorých dielcov, nič však nevŕzgalo ani nepôsobilo príliš nekvalitne. Podobné chybičky pri nových modeloch nie sú ničím neobvyklým a často sa ich po pár mesiacoch výroby podarí eliminovať.

Vynikajúcim riešením sú otočné ovládače Smart dials umiestnené uprostred pod výduchmi klimatizácie. Každý z trojice ovládačov s displejom zastáva niekoľko funkcií, ktoré sa menia stlačením, ovládať môžu napríklad klímu, vyhrievanie sedadiel, hlasitosť rádia či jazdné režimy. Toto šikovné riešenie spája čistejší a modernejší dizajn s praktickosťou tradičných fyzických ovládačov.

Keďže je reč o Škode, tieto ovládače samozrejme nie sú ani zďaleka jediným praktickým riešením. Vrátil sa napríklad dáždnik vo dverách alebo výsuvné plastové lišty, ktoré chránia hranu dverí pred otlčením.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Škoda Kodiaq v novej generácii ponúka lepší zážitok z jazdy (prvá jazda) Čítajte 

Potešilo nás tiež množstvo odkladacích priestorov vrátane dvojice priehradok pred spolujazdcom, ale aj drobnosti ako odpadkový kôš, držiaky na tablety v zadnom rade či šikovná pomôcka na čistenie displeja.

Ten centrálny má v základe uhlopriečku 10,4 palca, testované auto však bolo vybavené lepším multimediálnym systémom s 13-palcovou dotykovou obrazovkou a prémiovým audiosystémom Canton. Digitálne prístroje pred vodičom môže dopĺňať tiež príplatkový head-up displej premietaný na čelné sklo.

Pohodlie môžu závidieť aj drahšie autá

Sedenie na predných sedadlách sa tiež môže porovnávať s prémiou. Už základné sedadlá sú mimoriadne pohodlné aj pri dlhých, za príplatok môžu byť elektricky nastaviteľné a pre tých najnáročnejších môžu byť dokonca vybavené masážnymi funkciami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sedadlá v druhom rade sú pochopiteľne menej výrazne tvarované, no napriek tomu pohodlné. O nedostatku miesta nemôže byť reč, ku komfortu prispieva tiež trojzónová klíma, možnosť vyhrievania zadných sedadiel, slnečné clony na oknách či dva nabíjacie USB-C porty a dvanásťvoltová zásuvka.

Súvisiaci článok Kupujeme bazárovú Škodu Kodiaq. Na čo si dať pozor pri výbere? Čítajte 

Bez problémov sa sem zmestia dvaja dospelí ľudia, no ani traja pasažieri nebudú príliš trpieť. Tomu prostrednému však z miesta na nohy uberá akási konzola s držiakmi na nápoje a odkladacím priestorom umiestnená na stredovom tuneli, dá sa však jednoducho vybrať.

Priestor v treťom rade sedadiel žiaľ zhodnotiť nevieme, keďže testované auto ním nebolo vybavené. Namiesto neho sme dostali o niečo väčší kufor s objemom 910 litrov, ktorý po sklopení druhého radu narastie až na 2 105 litrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naftové motory sa pomaly vytrácajú a tak mnohých poteší správa, že aj nový Kodiaq sa predáva hneď s dvojicou vznetových jednotiek. Slabší z nich posiela 110 kw (150 koní) na prednú nápravu, testované auto dostalo výkonnejšie TDI, ktoré dodáva 143 kW (193 koní).

Súvisiaci článok Prvý Kodiaq končí, otestovali sme jeden z posledných kusov v obľúbenej výbave (test) Čítajte 

Tento motor je vždy kombinovaný so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom a pohonom všetkých kolies. Čoraz častejšie sa stretávame s "falošnými" hybridnými štvorkolkami, kedy zadnú nápravu poháňa iba elektromotor, mnohých preto môže osloviť veľké SUV s dieselom a poctivým mechanickým pohonom oboch náprav.

Napriek slušnému výkonu však dvojliter pôsobí lenivejšie, než napovedajú papierové údaje. V záujme znižovania emisií ho totiž obmedzuje výrazne oneskorená reakcia na plyn, kvôli ktorej auto pôsobí lenivo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odmenou je slušná spotreba, ktorá počas testu dosiahla priemernú hodnotu 6,5 litra. Iba pri jazde v meste stúpla takmer o liter. Pri rozmeroch Kodiaqu ide o veľmi slušné hodnoty, ktoré by šli úspornou jazdou stlačiť ešte nižšie.

Pochváliť musíme dobré odhlučnenie kabíny, do ktorej aj pri diaľničnej stotridsiatke preniká minimum aerodynamického hluku. Neruší ani hladký chod naftového štvorvalca, ktorý pri tejto rýchlosti točí približne 2 000 otáčok za minútu.

Adaptívny podvozok je skvelá voľba

Opäť musíme vyzdvihnúť vylepšený adatívny podvozok DCC+, ktorý je súčasťou paketu Performance a dáva autu omnoho všestrannejší charakter. Okrem neho balík obsahuje volič jazdných režimov, progresívne riadenie a v prípade verzie 4x4 aj režim pre jazdu v teréne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nastaviteľné tlmiče sme po väčšinu času nechávali v komfortnom režime, kedy aj na 20-palcových diskoch perfektne vstrebávajú nerovnosti a ešte zdôrazňujú komfortný charakter veľkého pohodlného SUV.

Súvisiaci článok Test najdrahších škodoviek: Elektrický Enyaq alebo rýchly benzínový Kodiaq RS? Čítajte 

V tomto režime je však podvozok skutočne mäkký a občas sa vie až nepríjemne rozhojdať, vtedy sme ocenili možnosť prepnúť do normálneho režimu. Ten športový sme využívali len zriedkavo, hlavne kvôli zlepšenej odozve motora v tomto jazdnom režime.

Novej Škode Kodiaq športová jazda príliš nesvedčí, no pokiaľ ide o komfort, boduje ako máloktoré iné auto v tomto segmente. Lepšie výbavy útočia na prémiu a rozmaznávajú posádku skvelou výbavou aj asistenčnými systémami, nie je však problém cenu navýšiť takmer na dvojnásobok základu.

Škoda však ponúka bohaté možnosti prispôsobenia a novinka sa dá vyskladať tak, aby vyhovovala takmer každému. Zdá sa, že česká automobilka nenecháva nič na náhodu a jej najväčšie SUV má rozhodne potenciál byť bestsellerom aj v druhej generácii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelŠkoda Kodiaq
Verzia2,0 TDI 142 kW 4x4 Top Selection
Cena modelu od / verzia od a testovací model (eur)38 470 / 49 010 / 61 252
MotorNaftový štvorvalec s turbom, 1 968 cm3
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)142 (193) / 3 500 - 4 200
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)400 / 1 750 - 3 250
Typ prevodovky / počet stupňovAutomatická DSG / 7
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)7,8
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100km)6,0 - 6,6 / 6,5
Objem palivovej nádrže (l)58
Rozmer pneumatík235/45 R20
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 792 - 1964
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l)910 / 2 105
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2 791; 4 758; 1 864; 1 659

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 387
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 438
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 346
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 058
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 106
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 936
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  2. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  3. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  4. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  5. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  6. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  7. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  8. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete z pohľadu historického vývoja ľudstva
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 078
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 009
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 911
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 707
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 452
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 259
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 903
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 427
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu