Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 38 470 / 49 010 |
Spotreba - výrobca / test (l) | 6,0 - 6,6 / 6,5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 910 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 791; 4 758; 1 864; 1 658 |
Veľké rodiné SUV od Škody malo od začiatku predpoklady stať sa bestsellerom. Sedemmiestne auto s dobrým pomerom ceny a hodnoty, navyše od u nás tak obľúbenej českej značky?
Prvá generácia očakávania naplnila a na Slovensku si našla takmer 11 000 majiteľov, celosvetové predaje prekročili 860 000 kusov. Je preto pochopiteľné, že sa dočkala pokračovania v podobe druhej generácie.
S ňou sme sa už stihli krátko zoznámiť počas prvých jázd v okolí španielskej Barcelony. Konečne však prišiel čas aj na poriadny redakčný test a po stovkách kilometrov za volantom novinky sa zdá, že má potenciál zopakovať úspech predchodcu.
Začnime dizajnom exteriéru, ktorý je o niečo oblejší a odvážnejší ako pri prvej generácii. Nemusí sadnúť každému, no podľa nás sa nový Kodiaq celkom vydaril. Zmiešané pocity vyvolávala iba zadná časť, v ktorej svetelný pás prepája svetlá netradične nízko.
Mohutné SUV na dĺžku narástlo asi o 6 centimetrov, pritom z výšky asi 2 centimetre ubudli. Karosériu opticky predlžuje C-stĺpik v striebornej farbe, ale aj spojler nad zadným oknom. Celkom mu dokonca sedia aj veľké 20-palcové disky s aerodynamickými krytmi.
Vnútri je ešte väčší
Po otvorení dverí sa naskytne pohľad do priestranného interiéru, ktorý vždy patril k prednostiam najväčšieho SUV v ponuke mladoboleslavskej automobilky. Bohatý priestor ešte zvýrazňuje veľké panoramatické okno.

Okrem neho pri testovanom aute umocňovalo "obývačkový" dojem tiež príplatkové čalúnenie hnedou kožou, dekoratívne obloženie však svojim vzorom evokovalo skôr kuchynskú linku. Ako celok však pôsobí interiér až prémiovo, oproti základnému textilnému si však priplatíte 1 938 eur.
Dojem kazilo iba nie úplne dokonalé lícovanie niektorých dielcov, nič však nevŕzgalo ani nepôsobilo príliš nekvalitne. Podobné chybičky pri nových modeloch nie sú ničím neobvyklým a často sa ich po pár mesiacoch výroby podarí eliminovať.

Vynikajúcim riešením sú otočné ovládače Smart dials umiestnené uprostred pod výduchmi klimatizácie. Každý z trojice ovládačov s displejom zastáva niekoľko funkcií, ktoré sa menia stlačením, ovládať môžu napríklad klímu, vyhrievanie sedadiel, hlasitosť rádia či jazdné režimy. Toto šikovné riešenie spája čistejší a modernejší dizajn s praktickosťou tradičných fyzických ovládačov.
Keďže je reč o Škode, tieto ovládače samozrejme nie sú ani zďaleka jediným praktickým riešením. Vrátil sa napríklad dáždnik vo dverách alebo výsuvné plastové lišty, ktoré chránia hranu dverí pred otlčením.

Potešilo nás tiež množstvo odkladacích priestorov vrátane dvojice priehradok pred spolujazdcom, ale aj drobnosti ako odpadkový kôš, držiaky na tablety v zadnom rade či šikovná pomôcka na čistenie displeja.
Ten centrálny má v základe uhlopriečku 10,4 palca, testované auto však bolo vybavené lepším multimediálnym systémom s 13-palcovou dotykovou obrazovkou a prémiovým audiosystémom Canton. Digitálne prístroje pred vodičom môže dopĺňať tiež príplatkový head-up displej premietaný na čelné sklo.
Pohodlie môžu závidieť aj drahšie autá
Sedenie na predných sedadlách sa tiež môže porovnávať s prémiou. Už základné sedadlá sú mimoriadne pohodlné aj pri dlhých, za príplatok môžu byť elektricky nastaviteľné a pre tých najnáročnejších môžu byť dokonca vybavené masážnymi funkciami.
Sedadlá v druhom rade sú pochopiteľne menej výrazne tvarované, no napriek tomu pohodlné. O nedostatku miesta nemôže byť reč, ku komfortu prispieva tiež trojzónová klíma, možnosť vyhrievania zadných sedadiel, slnečné clony na oknách či dva nabíjacie USB-C porty a dvanásťvoltová zásuvka.

Bez problémov sa sem zmestia dvaja dospelí ľudia, no ani traja pasažieri nebudú príliš trpieť. Tomu prostrednému však z miesta na nohy uberá akási konzola s držiakmi na nápoje a odkladacím priestorom umiestnená na stredovom tuneli, dá sa však jednoducho vybrať.

Priestor v treťom rade sedadiel žiaľ zhodnotiť nevieme, keďže testované auto ním nebolo vybavené. Namiesto neho sme dostali o niečo väčší kufor s objemom 910 litrov, ktorý po sklopení druhého radu narastie až na 2 105 litrov.
Naftové motory sa pomaly vytrácajú a tak mnohých poteší správa, že aj nový Kodiaq sa predáva hneď s dvojicou vznetových jednotiek. Slabší z nich posiela 110 kw (150 koní) na prednú nápravu, testované auto dostalo výkonnejšie TDI, ktoré dodáva 143 kW (193 koní).

Tento motor je vždy kombinovaný so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom a pohonom všetkých kolies. Čoraz častejšie sa stretávame s "falošnými" hybridnými štvorkolkami, kedy zadnú nápravu poháňa iba elektromotor, mnohých preto môže osloviť veľké SUV s dieselom a poctivým mechanickým pohonom oboch náprav.
Napriek slušnému výkonu však dvojliter pôsobí lenivejšie, než napovedajú papierové údaje. V záujme znižovania emisií ho totiž obmedzuje výrazne oneskorená reakcia na plyn, kvôli ktorej auto pôsobí lenivo.
Odmenou je slušná spotreba, ktorá počas testu dosiahla priemernú hodnotu 6,5 litra. Iba pri jazde v meste stúpla takmer o liter. Pri rozmeroch Kodiaqu ide o veľmi slušné hodnoty, ktoré by šli úspornou jazdou stlačiť ešte nižšie.

Pochváliť musíme dobré odhlučnenie kabíny, do ktorej aj pri diaľničnej stotridsiatke preniká minimum aerodynamického hluku. Neruší ani hladký chod naftového štvorvalca, ktorý pri tejto rýchlosti točí približne 2 000 otáčok za minútu.
Adaptívny podvozok je skvelá voľba
Opäť musíme vyzdvihnúť vylepšený adatívny podvozok DCC+, ktorý je súčasťou paketu Performance a dáva autu omnoho všestrannejší charakter. Okrem neho balík obsahuje volič jazdných režimov, progresívne riadenie a v prípade verzie 4x4 aj režim pre jazdu v teréne.
Nastaviteľné tlmiče sme po väčšinu času nechávali v komfortnom režime, kedy aj na 20-palcových diskoch perfektne vstrebávajú nerovnosti a ešte zdôrazňujú komfortný charakter veľkého pohodlného SUV.

V tomto režime je však podvozok skutočne mäkký a občas sa vie až nepríjemne rozhojdať, vtedy sme ocenili možnosť prepnúť do normálneho režimu. Ten športový sme využívali len zriedkavo, hlavne kvôli zlepšenej odozve motora v tomto jazdnom režime.
Novej Škode Kodiaq športová jazda príliš nesvedčí, no pokiaľ ide o komfort, boduje ako máloktoré iné auto v tomto segmente. Lepšie výbavy útočia na prémiu a rozmaznávajú posádku skvelou výbavou aj asistenčnými systémami, nie je však problém cenu navýšiť takmer na dvojnásobok základu.
Škoda však ponúka bohaté možnosti prispôsobenia a novinka sa dá vyskladať tak, aby vyhovovala takmer každému. Zdá sa, že česká automobilka nenecháva nič na náhodu a jej najväčšie SUV má rozhodne potenciál byť bestsellerom aj v druhej generácii.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Škoda Kodiaq |
Verzia | 2,0 TDI 142 kW 4x4 Top Selection |
Cena modelu od / verzia od a testovací model (eur) | 38 470 / 49 010 / 61 252 |
Motor | Naftový štvorvalec s turbom, 1 968 cm3 |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 142 (193) / 3 500 - 4 200 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 400 / 1 750 - 3 250 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Automatická DSG / 7 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 7,8 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100km) | 6,0 - 6,6 / 6,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 58 |
Rozmer pneumatík | 235/45 R20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 792 - 1964 |
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l) | 910 / 2 105 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 791; 4 758; 1 864; 1 659 |