SME

Osem áut, ktoré si u predajcov už čoskoro nekúpite, končia vo výrobe

Končia pre bezpečnosť či emisie.

Fiat 500 končí po 17 rokoch a lúči sa verziou Collezione 1957.Fiat 500 končí po 17 rokoch a lúči sa verziou Collezione 1957. (Zdroj: Fiat)

Trend SUV, vyššie požiadavky na bezpečnosť, nezáujem zákazníkov aj snaha o znižovanie emisií. Dôvody, pre ktoré roky známe modely áut zrazu končia, sú rôzne.

Prinášame výber tých, ktoré mali väčšinou dobrú kariéru, ale na trhu už pre ne akosi neostalo miesto alebo vedenie automobiliek nevnímalo ich budúcnosť perspektívne.

Fiat 500

Odchodom roka v automobilovom svete je bez pochýb koniec európskej výroby ikonického Fiatu 500, a to po neuveriteľných 17 rokoch na trhu. Za ten čas sa predalo vyše 3,2 milióna malých fiatiek.

SkryťVypnúť reklamu

Popularita päťstovky by pokračovala, no väz jej zlomili nové nároky na bezpečnosť, ktoré od júla vstupujú do platnosti. Inovovať technicky zastarané auto by sa už výrobcovi neoplatilo, hoci pre podobný krok sa rozhodol v prípade súčasnej Pandy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri nej však zohral úlohu tlak Talianov udržať ešte pár rokov výrobu na domácej pôde. Nová Grande Panda už bude zo Srbska. Fiat 500 takýto problém nemal, skôr musel v Poľsku uvoľniť priestor novým modelom Stellantisu.

Na rozlúčku prichádza verzia 500 C Collezione 1957 pomenovaná podľa roku príchodu pôvodnej päťstovky. Celkom logický je aj limitovaný počet kusov, vznikne ich 1957. Zberateľský kúsok s plátenou strechou stojí 23 990 eur.

Život najúspešnejšieho retro auta sa však úplne nekončí. Stellantis v závere minulého roka spustil výrobu benzínovej päťstovky v novej továrni v Alžírsku. Auto však už nebude určené pre európsky trh.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Fiat 500e 3+1: Ľahké počty v názve, ťažšie v cenníku (test) Čítajte 

Dodajme, že už viac ako štyri roky existuje aj nový Fiat 500, ktorý prišiel pôvodne len ako elektromobil. Najnovšie informácie však hovoria o úprave modernejšej päťstovky tak, aby mohla mať aj spaľovací motor s mild-hybridom pod označením 500 Ibrida. Výrobu zabezpečí tiež továreň Mirafiori v Turíne.

Na Slovensku sa predošlý Fiat 500 Icon s litrovým benzínovým trojvalcom dopredáva s cenou od 13 990 eur.

Mazda 6

Prechod k SUV modelom zažíva aj Mazda a obeťami tohto rozhodnutia sa stali sedan a kombi strednej triedy známe ako Mazda 6.

Šestka, v Japonsku známa pod menom Atenza, sa predstavila svetu v roku 2002. Jej tretia generácia vydržala na trhu až 12 rokov, životný cyklus súčasných áut je pritom o polovicu kratší.

Mazda však svojej vlajkovej lodi dopriala za ten čas hneď niekoľko modernizácií, aby držala krok s dobou. Japonská značka ja známa tým, že rada ide proti prúdu. Aj na konci produkcie ste ju tak mohli kúpiť s 2,5-litrovým atmosférickým štvorvalcom a manuálnou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Po potvrdení informácií, že SUV Mazda CX-60 dostane aj šesťvalcové motory, sa predpokladalo, že obdobný scenár sa zopakuje aj pri ďalšej Mazde 6 a navyše so zadným pohonom.

Súvisiaci článok Mazda 6 po facelifte: Lekcia kvalitného interiéru (prvá jazda) Čítajte 

Po tohtoročnom autosalóne v Pekingu však nádej na šestku so šesťvalcom prakticky zhasla.

Mazda síce predstavila nový liftback so zadným pohonom, ale už vo forme elektromobilu. Ide o spoločný projekt Mazdy a čínskeho Changanu. Novinka sa volá Mazda EZ-6 a po technickej stránke je dvojičkou čínskeho auta Deepal SL03. O príchode na európsky trh sa nehovorí.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAWDN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 936
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 448
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 928
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 143
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 483
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 316
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 093
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 047
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Branislav Gröhling: Gröhling odpovedá Ficovi na list
  2. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  3. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  4. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  5. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  6. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 29 856
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 16 708
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 670
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 393
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 031
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 959
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 139
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 893
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu