SME

Osem áut, ktoré si u predajcov už čoskoro nekúpite, končia vo výrobe

Končia pre bezpečnosť či emisie.

Fiat 500 končí po 17 rokoch a lúči sa verziou Collezione 1957.Fiat 500 končí po 17 rokoch a lúči sa verziou Collezione 1957. (Zdroj: Fiat)

Trend SUV, vyššie požiadavky na bezpečnosť, nezáujem zákazníkov aj snaha o znižovanie emisií. Dôvody, pre ktoré roky známe modely áut zrazu končia, sú rôzne.

Prinášame výber tých, ktoré mali väčšinou dobrú kariéru, ale na trhu už pre ne akosi neostalo miesto alebo vedenie automobiliek nevnímalo ich budúcnosť perspektívne.

Fiat 500

Odchodom roka v automobilovom svete je bez pochýb koniec európskej výroby ikonického Fiatu 500, a to po neuveriteľných 17 rokoch na trhu. Za ten čas sa predalo vyše 3,2 milióna malých fiatiek.

SkryťVypnúť reklamu

Popularita päťstovky by pokračovala, no väz jej zlomili nové nároky na bezpečnosť, ktoré od júla vstupujú do platnosti. Inovovať technicky zastarané auto by sa už výrobcovi neoplatilo, hoci pre podobný krok sa rozhodol v prípade súčasnej Pandy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri nej však zohral úlohu tlak Talianov udržať ešte pár rokov výrobu na domácej pôde. Nová Grande Panda už bude zo Srbska. Fiat 500 takýto problém nemal, skôr musel v Poľsku uvoľniť priestor novým modelom Stellantisu.

Na rozlúčku prichádza verzia 500 C Collezione 1957 pomenovaná podľa roku príchodu pôvodnej päťstovky. Celkom logický je aj limitovaný počet kusov, vznikne ich 1957. Zberateľský kúsok s plátenou strechou stojí 23 990 eur.

Život najúspešnejšieho retro auta sa však úplne nekončí. Stellantis v závere minulého roka spustil výrobu benzínovej päťstovky v novej továrni v Alžírsku. Auto však už nebude určené pre európsky trh.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Fiat 500e 3+1: Ľahké počty v názve, ťažšie v cenníku (test) Čítajte 

Dodajme, že už viac ako štyri roky existuje aj nový Fiat 500, ktorý prišiel pôvodne len ako elektromobil. Najnovšie informácie však hovoria o úprave modernejšej päťstovky tak, aby mohla mať aj spaľovací motor s mild-hybridom pod označením 500 Ibrida. Výrobu zabezpečí tiež továreň Mirafiori v Turíne.

Na Slovensku sa predošlý Fiat 500 Icon s litrovým benzínovým trojvalcom dopredáva s cenou od 13 990 eur.

Mazda 6

Prechod k SUV modelom zažíva aj Mazda a obeťami tohto rozhodnutia sa stali sedan a kombi strednej triedy známe ako Mazda 6.

Šestka, v Japonsku známa pod menom Atenza, sa predstavila svetu v roku 2002. Jej tretia generácia vydržala na trhu až 12 rokov, životný cyklus súčasných áut je pritom o polovicu kratší.

Mazda však svojej vlajkovej lodi dopriala za ten čas hneď niekoľko modernizácií, aby držala krok s dobou. Japonská značka ja známa tým, že rada ide proti prúdu. Aj na konci produkcie ste ju tak mohli kúpiť s 2,5-litrovým atmosférickým štvorvalcom a manuálnou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Po potvrdení informácií, že SUV Mazda CX-60 dostane aj šesťvalcové motory, sa predpokladalo, že obdobný scenár sa zopakuje aj pri ďalšej Mazde 6 a navyše so zadným pohonom.

Súvisiaci článok Mazda 6 po facelifte: Lekcia kvalitného interiéru (prvá jazda) Čítajte 

Po tohtoročnom autosalóne v Pekingu však nádej na šestku so šesťvalcom prakticky zhasla.

Mazda síce predstavila nový liftback so zadným pohonom, ale už vo forme elektromobilu. Ide o spoločný projekt Mazdy a čínskeho Changanu. Novinka sa volá Mazda EZ-6 a po technickej stránke je dvojičkou čínskeho auta Deepal SL03. O príchode na európsky trh sa nehovorí.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAWDN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 942
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 762
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 569
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 404
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 3 208
  6. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 084
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 161
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 001
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  2. Martin Turčan: O čom svedčí aféra Hacienda. O neutralite a zbrojení
  3. Erik Kriššák: Michael McDowell – Blackwater, kniha první
  4. Branislav Hláčik: Superpozícia 6
  5. Lukáš Jankovič: 5 grafov o Slovensku v roku 2025
  6. Jozef Huljak: V tieni rastúceho napätia: Prečo je Han Kuang dôležitejší než kedykoľvek predtým
  7. Tomáš Kiebel: Platba cez kľúčenku? Vitaj vo svete Bitcoinu a bleskových platieb!
  8. Štefan Šturdzík: S každej strany zlé správy do čerta !! Alebo zle počujem ??
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 17 861
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 251
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 12 462
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 498
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 6 350
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 384
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 092
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 008
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťZatvoriť reklamu