Trend SUV, vyššie požiadavky na bezpečnosť, nezáujem zákazníkov aj snaha o znižovanie emisií. Dôvody, pre ktoré roky známe modely áut zrazu končia, sú rôzne.
Prinášame výber tých, ktoré mali väčšinou dobrú kariéru, ale na trhu už pre ne akosi neostalo miesto alebo vedenie automobiliek nevnímalo ich budúcnosť perspektívne.
Fiat 500

Odchodom roka v automobilovom svete je bez pochýb koniec európskej výroby ikonického Fiatu 500, a to po neuveriteľných 17 rokoch na trhu. Za ten čas sa predalo vyše 3,2 milióna malých fiatiek.
Popularita päťstovky by pokračovala, no väz jej zlomili nové nároky na bezpečnosť, ktoré od júla vstupujú do platnosti. Inovovať technicky zastarané auto by sa už výrobcovi neoplatilo, hoci pre podobný krok sa rozhodol v prípade súčasnej Pandy.
Pri nej však zohral úlohu tlak Talianov udržať ešte pár rokov výrobu na domácej pôde. Nová Grande Panda už bude zo Srbska. Fiat 500 takýto problém nemal, skôr musel v Poľsku uvoľniť priestor novým modelom Stellantisu.
Na rozlúčku prichádza verzia 500 C Collezione 1957 pomenovaná podľa roku príchodu pôvodnej päťstovky. Celkom logický je aj limitovaný počet kusov, vznikne ich 1957. Zberateľský kúsok s plátenou strechou stojí 23 990 eur.
Život najúspešnejšieho retro auta sa však úplne nekončí. Stellantis v závere minulého roka spustil výrobu benzínovej päťstovky v novej továrni v Alžírsku. Auto však už nebude určené pre európsky trh.

Dodajme, že už viac ako štyri roky existuje aj nový Fiat 500, ktorý prišiel pôvodne len ako elektromobil. Najnovšie informácie však hovoria o úprave modernejšej päťstovky tak, aby mohla mať aj spaľovací motor s mild-hybridom pod označením 500 Ibrida. Výrobu zabezpečí tiež továreň Mirafiori v Turíne.
Na Slovensku sa predošlý Fiat 500 Icon s litrovým benzínovým trojvalcom dopredáva s cenou od 13 990 eur.
Mazda 6

Prechod k SUV modelom zažíva aj Mazda a obeťami tohto rozhodnutia sa stali sedan a kombi strednej triedy známe ako Mazda 6.
Šestka, v Japonsku známa pod menom Atenza, sa predstavila svetu v roku 2002. Jej tretia generácia vydržala na trhu až 12 rokov, životný cyklus súčasných áut je pritom o polovicu kratší.
Mazda však svojej vlajkovej lodi dopriala za ten čas hneď niekoľko modernizácií, aby držala krok s dobou. Japonská značka ja známa tým, že rada ide proti prúdu. Aj na konci produkcie ste ju tak mohli kúpiť s 2,5-litrovým atmosférickým štvorvalcom a manuálnou prevodovkou.
Po potvrdení informácií, že SUV Mazda CX-60 dostane aj šesťvalcové motory, sa predpokladalo, že obdobný scenár sa zopakuje aj pri ďalšej Mazde 6 a navyše so zadným pohonom.

Po tohtoročnom autosalóne v Pekingu však nádej na šestku so šesťvalcom prakticky zhasla.
Mazda síce predstavila nový liftback so zadným pohonom, ale už vo forme elektromobilu. Ide o spoločný projekt Mazdy a čínskeho Changanu. Novinka sa volá Mazda EZ-6 a po technickej stránke je dvojičkou čínskeho auta Deepal SL03. O príchode na európsky trh sa nehovorí.