SME

Osem áut, ktoré si u predajcov už čoskoro nekúpite, končia vo výrobe

Končia pre bezpečnosť či emisie.

Fiat 500 končí po 17 rokoch a lúči sa verziou Collezione 1957.Fiat 500 končí po 17 rokoch a lúči sa verziou Collezione 1957. (Zdroj: Fiat)

Trend SUV, vyššie požiadavky na bezpečnosť, nezáujem zákazníkov aj snaha o znižovanie emisií. Dôvody, pre ktoré roky známe modely áut zrazu končia, sú rôzne.

Prinášame výber tých, ktoré mali väčšinou dobrú kariéru, ale na trhu už pre ne akosi neostalo miesto alebo vedenie automobiliek nevnímalo ich budúcnosť perspektívne.

Fiat 500

Odchodom roka v automobilovom svete je bez pochýb koniec európskej výroby ikonického Fiatu 500, a to po neuveriteľných 17 rokoch na trhu. Za ten čas sa predalo vyše 3,2 milióna malých fiatiek.

SkryťVypnúť reklamu

Popularita päťstovky by pokračovala, no väz jej zlomili nové nároky na bezpečnosť, ktoré od júla vstupujú do platnosti. Inovovať technicky zastarané auto by sa už výrobcovi neoplatilo, hoci pre podobný krok sa rozhodol v prípade súčasnej Pandy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri nej však zohral úlohu tlak Talianov udržať ešte pár rokov výrobu na domácej pôde. Nová Grande Panda už bude zo Srbska. Fiat 500 takýto problém nemal, skôr musel v Poľsku uvoľniť priestor novým modelom Stellantisu.

Na rozlúčku prichádza verzia 500 C Collezione 1957 pomenovaná podľa roku príchodu pôvodnej päťstovky. Celkom logický je aj limitovaný počet kusov, vznikne ich 1957. Zberateľský kúsok s plátenou strechou stojí 23 990 eur.

Život najúspešnejšieho retro auta sa však úplne nekončí. Stellantis v závere minulého roka spustil výrobu benzínovej päťstovky v novej továrni v Alžírsku. Auto však už nebude určené pre európsky trh.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Fiat 500e 3+1: Ľahké počty v názve, ťažšie v cenníku (test) Čítajte 

Dodajme, že už viac ako štyri roky existuje aj nový Fiat 500, ktorý prišiel pôvodne len ako elektromobil. Najnovšie informácie však hovoria o úprave modernejšej päťstovky tak, aby mohla mať aj spaľovací motor s mild-hybridom pod označením 500 Ibrida. Výrobu zabezpečí tiež továreň Mirafiori v Turíne.

Na Slovensku sa predošlý Fiat 500 Icon s litrovým benzínovým trojvalcom dopredáva s cenou od 13 990 eur.

Mazda 6

Prechod k SUV modelom zažíva aj Mazda a obeťami tohto rozhodnutia sa stali sedan a kombi strednej triedy známe ako Mazda 6.

Šestka, v Japonsku známa pod menom Atenza, sa predstavila svetu v roku 2002. Jej tretia generácia vydržala na trhu až 12 rokov, životný cyklus súčasných áut je pritom o polovicu kratší.

Mazda však svojej vlajkovej lodi dopriala za ten čas hneď niekoľko modernizácií, aby držala krok s dobou. Japonská značka ja známa tým, že rada ide proti prúdu. Aj na konci produkcie ste ju tak mohli kúpiť s 2,5-litrovým atmosférickým štvorvalcom a manuálnou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Po potvrdení informácií, že SUV Mazda CX-60 dostane aj šesťvalcové motory, sa predpokladalo, že obdobný scenár sa zopakuje aj pri ďalšej Mazde 6 a navyše so zadným pohonom.

Súvisiaci článok Mazda 6 po facelifte: Lekcia kvalitného interiéru (prvá jazda) Čítajte 

Po tohtoročnom autosalóne v Pekingu však nádej na šestku so šesťvalcom prakticky zhasla.

Mazda síce predstavila nový liftback so zadným pohonom, ale už vo forme elektromobilu. Ide o spoločný projekt Mazdy a čínskeho Changanu. Novinka sa volá Mazda EZ-6 a po technickej stránke je dvojičkou čínskeho auta Deepal SL03. O príchode na európsky trh sa nehovorí.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAWDN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Automobilka Jaguar Land Rover

Britský premiér Keir Starmer v apríli 2025 navštívil závod Jaguaru Land Rover v Birminghame.

Výrobca luxusných automobilov Jaguar Land Rover (JLR) ruší v Spojenom kráľovstve až 500 pracovných miest v manažmente.


TASR
Súvisiace témy: Fiat, Hyundai, Kia, Renault, Jaguar, Talianske autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 10 653
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 737
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 043
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 153
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 522
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 369
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 821
  8. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 523
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.8.1925)
  2. Ernest Klotton: Niekto sa tu bojí o demokraciu
  3. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch!
  4. Ivan Mlynár: Robert Fico vie, že bez bubáka nie je dobráka, takže – the show must go on.
  5. David Talian: Anna Záborská a hranice spomínania v dobrom
  6. Branislav Hláčik: Nový princíp eliminácie časových paradoxov
  7. Martin Zielosko: Mission: Impossible - Posledné zúčtovanie
  8. Ján Šeďo: Okupačného zradcu Šalgoviča trafil na tribúne vajcom a šiel do basy.
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 415
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 16 323
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 742
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 688
  5. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 9 661
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 319
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 495
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 5 114
  1. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi znemožnili ísť čínskou cestou.
  2. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  3. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  4. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  5. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  6. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  7. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  8. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
SkryťZatvoriť reklamu