Na slovo elektromobily už začínajú byť niektorí ľudia alergickí. Hoci stále pribúdajú nové modely, ich cenu sa nedarí vyrovnať s autami so spaľovacím motorom.
Slovensko bolo podľa štatistík zo Zväzu automobilového priemyslu za minulý rok na chvoste v počte registrácii nových elektromobilov. Neznamená to však, že by na našich cestách nepribúdali a nelákali čoraz viac záujemcov.
Aj preto je dobré pozrieť sa, ako vyzerá aktuálna ponuka na slovenskom trhu. Vybrali sme jedenásť najdostupnejších modelov.
Boj o stlačenie ceny do rozmedzia 20- až 25-tisíc eur sa už začal, a to mnohé projekty ešte len čakajú na svoje predstavenie. O zákazníka zabojujú Renault, Fiat, Hyundai aj ďalší.
Dacia Spring
od 16 990 €

Aktuálne najdostupnejším novým elektromobilom na domácom trhu ostáva Dacia Spring, ktorá už stihla prejsť druhou modernizáciou. Je rozsiahlejšia ako predtým a prináša výraznejšie dizajnové zmeny, hoci stále ide o rovnakú generáciu.
Zatiaľ je Spring stále jediný elektromobil s cenou hlbšie pod 20-tisíc eur. Najdostupnejšia verzia však znamená slabší elektromotor s výkonom 33 kW (45 koní) a krútiacim momentom 125 Nm.
Kapacita batérie 26,8 kWh je rovnaká ako pri silnejšej 48-kilowattovej (65-koňovej) verzii. Udávaný dojazd je 225 kilometrov, v čisto mestskom prostredí má zvládnuť na jedno nabitie až 305 kilometrov.
Základná výbava Essential je pomerne skromná a jej najväčšou nevýhodou je, že nepodporuje rýchle DC nabíjanie, len pomalé AC s výkonom 6,6 kW. Ďalšou nevýhodou je absencia klimatizácie, majú ju až vyššie výbavy.
Stačiť musí elektrické sťahovanie predných okien, cúvacie senzory, svetelný senzor a LED denné svietenie. Namiesto centrálnej obrazovky má základná výbava len držiak pre smartfón. Celý rad bezpečnostných asistentov je už samozrejmosťou.

Dongfeng Box
od 21 990 €

Najčerstvejšou novinkou tohto roka, ktorá môže ovplyvniť predaje cenovo dostupných elektromobilov, je príchod malého modelu Box od Dongfengu.
S cenou pod 22-tisíc eur ponúkne suverénne najbohatšiu výbavu a to je ešte v pláne verzia s menšou batériou. Na začiatok bude v ponuke najvyššia výbava E3, ktorá má 70 kW (95 koní) a krútiaci moment 160 Nm.
Lítium-železo-fosfátová batéria má kapacitu 42,3 kWh a výrobca udáva dojazd 340 kilometrov podľa európskej WLTP normy. Auto disponuje tiež funkciou napájania rôznych spotrebičov, prípadne domácnosti alebo iného vozidla (V2L a V2V). Využiť sa dá 60 kW rýchlonabíjanie.