SME

Jazdili sme novým Volkswagenom Tiguan. Stačí mu najmenší motor? (test)

Ponukou verzií vyhráva nad konkurenciou.

Volkswagen TiguanVolkswagen Tiguan (Zdroj: Marek Čepa)
Volkswagen Tiguan Elegance 1,5 eTSI Evo 150k DSG7
Cena od / verzia od (eur)29 990 / 39 890
Spotreba WLTP výrobca / test (l)6,2 - 6,4 / 6,6
Objem batožinového priestoru (l)652
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2677; 4539; 1842; 1645

Tiguan je oficiálne dospelý. Názov auta sa zrodil pred 18 rokmi a už vtedy Volkswagen zvolil interaktívnu formu.

O tom, ako sa bude volať model, ktorý médiá dovtedy pracovne nazývali Golf SUV, rozhodovali čitatelia nemeckého magazínu Auto Bild. Zapojilo sa ich cez 350-tisíc a najviac sa im páčila slovná hračka s dvoma zvieratami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stelesnením sily a agility sú totiž podľa Volkswagenu tiger a leguán. Keď tieto dve slová spojíme, mohol to byť aj leguer, ale prednosť dostal tiguan. Kompaktné SUV sa však mohlo volať aj Rockton, Nanuk, Samun alebo Namib.

SkryťVypnúť reklamu

Malého tigra a leguána nájde pozorné oko aj na novom Tiguane. Nachádzajú sa na zadných bočných oknách. Takéto drobné odkazy si automobilky v posledných rokoch obľúbili a hovorí sa im Easter Eggs (veľkonočné vajíčka), čo je prevzatý výraz z počítačových hier.

Nový Tiguan síce nie je len o tomto drobnom detaile, ale popravde, prišiel nám počas testu najnápaditejší.

Aké je teda kompaktné SUV, ktorého sa za necelé dve dekády stihlo vo svete predať takmer osem miliónov kusov?

Súvisiaci článok Volkswagen Tiguan už má cenovku, čo a za koľko ponúkne nová generácia? Čítajte 

A je už elektrický?

V dnešných časoch je úspechom už len fakt, že sa výrobcovi podarí udržať širokú paletu motorov. Je to aj prípad Tiguanu. Môžete ho mať s benzínovými štvorvalcami, dvojlitrovými naftovými motormi a aj ako plug-in hybrid. Tiež nájdete verzie s pohonom všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu

V našom prípade šlo už o osvedčenú klasiku Volkswagenu - mild-hybridný motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní), krútiacim momentom 250 Nm a so 7-stupňovou dvojspojkovou DSG prevodovkou. O manuálnej už ani nebude reč, výrobca ju úplne vyškrtol, podobne ako pri Passate.

Možno aj preto, že sme jazdili s autom s benzínovým srdcom, tak nás zaskočilo, že počas týždňa sa nás až traja ľudia spýtali, či je to elektromobil. Chcú, aby to bol elektromobil alebo nový Tiguan vyzerá ako elektromobil?

Priklonili sme sa skôr k druhej možnosti. Auto sa totiž pre lepšiu aerodynamiku zaoblilo, preto skutočne pripomína elektrické modely z radu ID. Síce tvrdíme, že hrany pri dizajne pomalšie starnú a že predošlý Tiguan vyzerá stále aktuálne, naživo sa nám pomerne rýchlo zapáčila aj táto nová generácia. Výborné sú nové LED Matrix HD svetlá, ktoré v tme fungovali ukážkovo.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Tiguan eHybrid je pre tých, čo si na elektromobil ešte netrúfajú Čítajte 

Ponúka ešte viac miesta

Oproti predchodcovi pôsobí mohutnejšie, pritom veľké zmeny v rozmeroch sa neudiali. Rázvor kolies je dokonca o dva milimetre kratší, no väčšie sú previsy, čo spôsobilo, že auto podrástlo o 30 mm na celkových 4539 mm.

Aj vďaka tomu sa mohol kufor zväčšiť na 652 litrov, čo je o 37 viac, ako mala predošlá generácia. Keď zadné operadlá sklopíte páčkami z kufra, objem narastie na 1650 litrov. Šikovné tiež je, že krycie plato kufra pri prevoze väčších predmetov viete odložiť pod podlahu.

Vzadu nám miesto nechýbalo, pred kolenami ostával ešte štedrý priestor aj pre človeka s výškou 180 centimetrov. Sedadlá ostali posuvné a nastaviť si viete aj sklon operadiel. Taktiež sú k dispozícii dva USB-C porty a možnosť nastavenia teploty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presadnime však už za volant, pretože na kokpite vodiča si dal Volkswagen naozaj záležať. Použitie materiálov a ich spracovanie sú na slušnej úrovni a nebáli by sme sa ani porovnania s BMW X1 alebo s Volvom XC40.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme Svetové auto roka, titul má zaslúžene Čítajte 

Závislosť od dotykového ovládania

Prístrojová doska má tentokrát veľmi kolmý sklon a dominantný je lesklý podsvietený dekor, ktorý sa tiahne už od dverí, ale najviac vyniká pred spolujazdcom. Farba ambientného podsvietenia sa dá meniť.

Prvé udrie do očí 15-palcová obrazovka uprostred. Keď budú jej rozmery ďalej rásť, pomaly vytlačí aj volant. Dobre, zatiaľ netreba až tak preháňať, ale nešvár typu "väčšia obrazovka znamená lepšie a novšie auto", sa nám celkom nepozdáva.

V tomto prípade však musíme uznať, že Volkswagen na jej používateľskom rozhraní zapracoval a s novým softvérom pribudlo logickejšie ovládanie aj lepšia reakcia. Niektoré funkcie v infotainmente sú síce duplicitne, ale je na vodičovi, ktorý spôsob použije.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj tu je už Tiguan ovládaním veľmi podobný elektrickým Volkswagenom, teplota aj hlasitosť sa ovládajú dotykovou lištou pod obrazovkou a klasickú páku prevodovky vystriedala otočná páčka vpravo za volantom.

Nie úplne potrebná novinka

Na stredovej konzole sa uvoľnilo miesto pre odkladanie hneď niekoľkých smartfónov, vrátane poličky mimo indukčného nabíjania. Šikovné.

Najväčšia novinka je však vedľa, a to vo forme multifunkčného otočného ovládača s malým OLED displejom, ktorý výrobca nazýva Driving Experience Control.

Viete s ním ovládať tri funkcie. Buď hlasitosť audia, jazdné režimy, alebo atmosféru na palube. Je to síce nejaká snaha vyhovieť zákazníkom a nerobiť všetko dotykovo, no obdobné riešenie od Škody sa nám viac pozdáva.

Superb aj Kodiaq majú tri takéto multifunkčné tlačidlá Smart Dials a viete s nimi obsluhovať aj klimatizáciu či ďalšie funkcie. V tomto ťahá Volkswagen za kratší koniec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Radšej diesel alebo plug-in hybrid

Motor 1,5 TSI z koncernu Volkswagen máme radi. Je to podarený agregát, ktorý sa vyhol zmenšovaniu a stále má štyri valce, čo pri rovnakom objeme u BMW už taká samozrejmosť nie je.

Úžasnú dynamiku sme nečakali a ani sme ju nedostali. Motor rozhýbe vyše 1,6-tonové auto za 9,1 sekundy, čo pri 150-koňovom motore stačí na mestské jazdenie. Lenže kým sa k výkonu dopracujete, dosť to trvá, reakcie na zošliapnutie plynového pedála sú oneskorené. Dúfali sme, že 48-voltový mild-hybrid pomôže, no veľmi sa neprejavoval, rozhodne bola jeho pomoc slabšia ako pri BMW X1.

Súvisiaci článok Modernizovaný Volkswagen Tiguan sa zmenil hlavne na povrchu Čítajte 

Trochu viac sme čakali aj od naladenia podvozka. Kým sú cesty hladké, tak bohato stačí aj základný podvozok. Lenže, keď sa objaví rozbitý povrch, 19-palcové kolesá sa rozbubnujú tak, až rozmýšľate, či už auto nepotrebuje vymeniť tlmiče.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Určite preto stojí za zváženie priplatiť si za adaptívny podvozok DCC Pro s dvojventilovou technológiou. Pre plug-in hybrid a výbavu R-Line sú sériovo, inde sa pripláca 1130 eur.

Najväčšiu pochvalu má Volkswagen už tradične za fungovanie jazdných asistentov. Spôsob, akým vodičovi pomáhajú, je skutočne na prémiovej úrovni. Je to veľmi dôležité, pretože len takto začnú vodiči technológiu naozaj používať a nebudú jej odporcami. Vari len rýchly prístup k nastaveniu asistentov mohol mať tlačidlo na volante podľa vzoru Škody.

Cena rozhoduje

Od nového Tiguanu sme mali vysoké očakávania, pretože predchodca patril k najlepším v segmente.

Musíme však skonštatovať, že zatiaľ nástupca až tak neuchvátil. Opäť patrí k najlepším v triede, ale 1,5-litrová benzínová motorizácia by nebola našou voľbou, rovnako ani základný podvozok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svoje pri prvom našom stretnutí s treťou generáciou spravila aj cena, testované auto už stálo vyše 47-tisíc eur. Lenže stále ho môžete mať aj tesne pod 30-tisíc eur, kedy sa už z Tiguanu stáva oveľa väčšie lákadlo. Vtedy je lacnejší ako Škoda Kodiaq, len to stelesnenie sily a agility v názve auta sa v tom prípade akosi vytráca.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelVolkswagen Tiguan
VerziaElegance 1,5 eTSI Evo 150k DSG7
Cena modelu od / verzie od / testovaný model29 990 / 39 890 / 47 350
MotorTurbom preplňovaný
benzínový štvorvalec,
1 498cm3 + mild-hybrid
Výkon kW (k)110 (150)
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)250 / 1 500 - 3 500
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková / 7
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)9,1
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km)6,2 - 6,4 / 6,6
Objem palivovej nádrže (l)55
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 639
Rozmer pneumatík235/50 R19
Objem batožinového priestoru (l)652 / 1 650
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2677; 4539; 1842; 1645

Autá Volkswagen

Súvisiace témy: SUV, Rodinné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 486
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 982
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 544
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 159
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 924
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 669
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 467
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 011
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Srnka: S Matovičom sa vládnuť nedá, no bez neho to zrejme nepôjde
  2. Blažej Pánik: Ľavica či pravica?
  3. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  4. Ján Škerko: Stretávka spolužiakov zo strednej po 50. rokoch. Od logaritmického pravítka po smartfóny
  5. Anna Miľanová: Keď vytláčame faunu z jej prirodzeného prostredia (medveďov, vlkov, bobrov, lastovičky, vrabce...),
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo?
  8. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 438
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 9 319
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 854
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 649
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 144
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 634
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 5 607
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 304
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu