Volkswagen Tiguan Elegance 1,5 eTSI Evo 150k DSG7 | |
Cena od / verzia od (eur) | 29 990 / 39 890 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 6,2 - 6,4 / 6,6 |
Objem batožinového priestoru (l) | 652 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2677; 4539; 1842; 1645 |
Tiguan je oficiálne dospelý. Názov auta sa zrodil pred 18 rokmi a už vtedy Volkswagen zvolil interaktívnu formu.
O tom, ako sa bude volať model, ktorý médiá dovtedy pracovne nazývali Golf SUV, rozhodovali čitatelia nemeckého magazínu Auto Bild. Zapojilo sa ich cez 350-tisíc a najviac sa im páčila slovná hračka s dvoma zvieratami.
Stelesnením sily a agility sú totiž podľa Volkswagenu tiger a leguán. Keď tieto dve slová spojíme, mohol to byť aj leguer, ale prednosť dostal tiguan. Kompaktné SUV sa však mohlo volať aj Rockton, Nanuk, Samun alebo Namib.
Malého tigra a leguána nájde pozorné oko aj na novom Tiguane. Nachádzajú sa na zadných bočných oknách. Takéto drobné odkazy si automobilky v posledných rokoch obľúbili a hovorí sa im Easter Eggs (veľkonočné vajíčka), čo je prevzatý výraz z počítačových hier.
Nový Tiguan síce nie je len o tomto drobnom detaile, ale popravde, prišiel nám počas testu najnápaditejší.
Aké je teda kompaktné SUV, ktorého sa za necelé dve dekády stihlo vo svete predať takmer osem miliónov kusov?

A je už elektrický?
V dnešných časoch je úspechom už len fakt, že sa výrobcovi podarí udržať širokú paletu motorov. Je to aj prípad Tiguanu. Môžete ho mať s benzínovými štvorvalcami, dvojlitrovými naftovými motormi a aj ako plug-in hybrid. Tiež nájdete verzie s pohonom všetkých kolies.
V našom prípade šlo už o osvedčenú klasiku Volkswagenu - mild-hybridný motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 koní), krútiacim momentom 250 Nm a so 7-stupňovou dvojspojkovou DSG prevodovkou. O manuálnej už ani nebude reč, výrobca ju úplne vyškrtol, podobne ako pri Passate.

Možno aj preto, že sme jazdili s autom s benzínovým srdcom, tak nás zaskočilo, že počas týždňa sa nás až traja ľudia spýtali, či je to elektromobil. Chcú, aby to bol elektromobil alebo nový Tiguan vyzerá ako elektromobil?
Priklonili sme sa skôr k druhej možnosti. Auto sa totiž pre lepšiu aerodynamiku zaoblilo, preto skutočne pripomína elektrické modely z radu ID. Síce tvrdíme, že hrany pri dizajne pomalšie starnú a že predošlý Tiguan vyzerá stále aktuálne, naživo sa nám pomerne rýchlo zapáčila aj táto nová generácia. Výborné sú nové LED Matrix HD svetlá, ktoré v tme fungovali ukážkovo.

Ponúka ešte viac miesta
Oproti predchodcovi pôsobí mohutnejšie, pritom veľké zmeny v rozmeroch sa neudiali. Rázvor kolies je dokonca o dva milimetre kratší, no väčšie sú previsy, čo spôsobilo, že auto podrástlo o 30 mm na celkových 4539 mm.
Aj vďaka tomu sa mohol kufor zväčšiť na 652 litrov, čo je o 37 viac, ako mala predošlá generácia. Keď zadné operadlá sklopíte páčkami z kufra, objem narastie na 1650 litrov. Šikovné tiež je, že krycie plato kufra pri prevoze väčších predmetov viete odložiť pod podlahu.

Vzadu nám miesto nechýbalo, pred kolenami ostával ešte štedrý priestor aj pre človeka s výškou 180 centimetrov. Sedadlá ostali posuvné a nastaviť si viete aj sklon operadiel. Taktiež sú k dispozícii dva USB-C porty a možnosť nastavenia teploty.
Presadnime však už za volant, pretože na kokpite vodiča si dal Volkswagen naozaj záležať. Použitie materiálov a ich spracovanie sú na slušnej úrovni a nebáli by sme sa ani porovnania s BMW X1 alebo s Volvom XC40.

Závislosť od dotykového ovládania
Prístrojová doska má tentokrát veľmi kolmý sklon a dominantný je lesklý podsvietený dekor, ktorý sa tiahne už od dverí, ale najviac vyniká pred spolujazdcom. Farba ambientného podsvietenia sa dá meniť.
Prvé udrie do očí 15-palcová obrazovka uprostred. Keď budú jej rozmery ďalej rásť, pomaly vytlačí aj volant. Dobre, zatiaľ netreba až tak preháňať, ale nešvár typu "väčšia obrazovka znamená lepšie a novšie auto", sa nám celkom nepozdáva.
V tomto prípade však musíme uznať, že Volkswagen na jej používateľskom rozhraní zapracoval a s novým softvérom pribudlo logickejšie ovládanie aj lepšia reakcia. Niektoré funkcie v infotainmente sú síce duplicitne, ale je na vodičovi, ktorý spôsob použije.

Aj tu je už Tiguan ovládaním veľmi podobný elektrickým Volkswagenom, teplota aj hlasitosť sa ovládajú dotykovou lištou pod obrazovkou a klasickú páku prevodovky vystriedala otočná páčka vpravo za volantom.
Nie úplne potrebná novinka
Na stredovej konzole sa uvoľnilo miesto pre odkladanie hneď niekoľkých smartfónov, vrátane poličky mimo indukčného nabíjania. Šikovné.
Najväčšia novinka je však vedľa, a to vo forme multifunkčného otočného ovládača s malým OLED displejom, ktorý výrobca nazýva Driving Experience Control.
Viete s ním ovládať tri funkcie. Buď hlasitosť audia, jazdné režimy, alebo atmosféru na palube. Je to síce nejaká snaha vyhovieť zákazníkom a nerobiť všetko dotykovo, no obdobné riešenie od Škody sa nám viac pozdáva.
Superb aj Kodiaq majú tri takéto multifunkčné tlačidlá Smart Dials a viete s nimi obsluhovať aj klimatizáciu či ďalšie funkcie. V tomto ťahá Volkswagen za kratší koniec.

Radšej diesel alebo plug-in hybrid
Motor 1,5 TSI z koncernu Volkswagen máme radi. Je to podarený agregát, ktorý sa vyhol zmenšovaniu a stále má štyri valce, čo pri rovnakom objeme u BMW už taká samozrejmosť nie je.
Úžasnú dynamiku sme nečakali a ani sme ju nedostali. Motor rozhýbe vyše 1,6-tonové auto za 9,1 sekundy, čo pri 150-koňovom motore stačí na mestské jazdenie. Lenže kým sa k výkonu dopracujete, dosť to trvá, reakcie na zošliapnutie plynového pedála sú oneskorené. Dúfali sme, že 48-voltový mild-hybrid pomôže, no veľmi sa neprejavoval, rozhodne bola jeho pomoc slabšia ako pri BMW X1.

Trochu viac sme čakali aj od naladenia podvozka. Kým sú cesty hladké, tak bohato stačí aj základný podvozok. Lenže, keď sa objaví rozbitý povrch, 19-palcové kolesá sa rozbubnujú tak, až rozmýšľate, či už auto nepotrebuje vymeniť tlmiče.
Určite preto stojí za zváženie priplatiť si za adaptívny podvozok DCC Pro s dvojventilovou technológiou. Pre plug-in hybrid a výbavu R-Line sú sériovo, inde sa pripláca 1130 eur.
Najväčšiu pochvalu má Volkswagen už tradične za fungovanie jazdných asistentov. Spôsob, akým vodičovi pomáhajú, je skutočne na prémiovej úrovni. Je to veľmi dôležité, pretože len takto začnú vodiči technológiu naozaj používať a nebudú jej odporcami. Vari len rýchly prístup k nastaveniu asistentov mohol mať tlačidlo na volante podľa vzoru Škody.
Cena rozhoduje
Od nového Tiguanu sme mali vysoké očakávania, pretože predchodca patril k najlepším v segmente.
Musíme však skonštatovať, že zatiaľ nástupca až tak neuchvátil. Opäť patrí k najlepším v triede, ale 1,5-litrová benzínová motorizácia by nebola našou voľbou, rovnako ani základný podvozok.
Svoje pri prvom našom stretnutí s treťou generáciou spravila aj cena, testované auto už stálo vyše 47-tisíc eur. Lenže stále ho môžete mať aj tesne pod 30-tisíc eur, kedy sa už z Tiguanu stáva oveľa väčšie lákadlo. Vtedy je lacnejší ako Škoda Kodiaq, len to stelesnenie sily a agility v názve auta sa v tom prípade akosi vytráca.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Volkswagen Tiguan |
Verzia | Elegance 1,5 eTSI Evo 150k DSG7 |
Cena modelu od / verzie od / testovaný model | 29 990 / 39 890 / 47 350 |
Motor | Turbom preplňovaný benzínový štvorvalec, 1 498cm3 + mild-hybrid |
Výkon kW (k) | 110 (150) |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 250 / 1 500 - 3 500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická dvojspojková / 7 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s) | 9,1 |
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km) | 6,2 - 6,4 / 6,6 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 639 |
Rozmer pneumatík | 235/50 R19 |
Objem batožinového priestoru (l) | 652 / 1 650 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2677; 4539; 1842; 1645 |