SME

Mercedes-AMG GT 63 ohúri klasickými tvarmi aj brutálnym výkonom (test)

Veľký kufor robí auto prekvapivo použiteľným.

Mercedes-AMG GT kupéMercedes-AMG GT kupé (Zdroj: Marek Čepa)
Mercedes-AMG GT 63 4Matic+
Cena od / verzia od (eur)129 558 / 204 942
Spotreba výrobca / test (l/100km)14,1 / 16,8
Objem batožinového priestoru (l)321
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2700; 4728; 1984; 1354

Športové kupé GT od Mercedesu malo od začiatku neľahkú úlohu. Malo osloviť zákazníkov v prvom rade výkonom a športovou jazdou, no stále ponúknuť aj pohodlie a luxus typický pre značku.

Aj keď prvú generáciu nemožno nazvať neúspechom, mnohí záujemcovia sa nakoniec rozhodli pre konkurenciu, napríklad legendárne Porsche 911. Oproti menšiemu a ostrejšiemu Mercedesu bolo pohodlnejšie a hlavne praktickejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svoje GT zobralo na okruh iba asi desať percent majiteľov prvej generácie. Mnohým sa páčil jeho výkon a imidž, no nechceli robiť prílišné kompromisy pre každodenné jazdenie športovým autom.

SkryťVypnúť reklamu

Ich pripomienky však nezostali nevypočuté, a tak tu máme úplne nový Mercedes-AMG GT druhej generácie. Jeho cieľom je byť praktickejším a využiteľnejším autom bez toho, aby stratil charakter a výkon predchodcu.

Podarilo sa to, alebo GT stratilo dušu v snahe o vyššie predaje?

Minimálne na pohľad nepôsobí o nič menej atraktívne. Nestarnúce tvary dvojdverového športového kupé boli dávno dotiahnuté k dokonalosti, dizajnéri zbytočne neriskovali a iba ich obohatili o typickú masku a elegantné úzke svetlá vzadu.

Hoci aktuálny model má trochu elegantnejšie proporcie, menej znalí by mohli mať problém rozoznať nový model od starého. V porovnaní s predchodcom však kupé výrazne podrástlo a pribralo.

Z väčších rozmerov ťaží posádka

GT sa natiahlo asi o 18 centimetrov, na celkovú dĺžku vyše 4,7 metra, narástlo však aj do výšky a šírky. Výsledkom je však miesto pre dvoch menších pasažierov vzadu, ale aj prekvapivo veľký a praktický batožinový priestor s objemom až 321 litrov, ktorý po sklopení sedadiel ešte narastie.

SkryťVypnúť reklamu

Interiér nie je príliš odlišný od iných modelov značky. Dominuje mu veľká obrazovka palubného multimediálneho systému MBUX, ktorej sekunduje digitálny prístrojový štít. Oceňujeme, že v tomto prípade nie je iba lenivo posadený na vrchu palubnej dosky, ale je pekne po starom prekrytý pred priamym slnkom či nepríjemným odrazom.

Aj keď väčšinu prvkov a ich usporiadanie poznáme z iných Mercedesov, nie je to na škodu. Z ergonomickej aj materiálovej stránky je interiér vynikajúco zvládnutý a pôsobí primerane aj v aute s takouto cenovkou.

Vyzdvihnúť musíme príplatkové športové sedadlá, ktoré sa perfektne hodia k charakteru auta. Výrazne tvarované bočnice totiž dokonale podržia telo pri ostrej jazde, väčšinu času sú však hlavne nadpriemerne pohodlné. Nechýba ani široký výber asistenčných systémov, v tom patrí Mercedes k absolútnej špičke.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Rozlúčka s veľkým osemvalcom. Lexus LC 500 je v najlepšej kondícii (test) Čítajte 

Jedným z tých zaujímavejších je systém pridvihnutia prednej nápravy. Možno sa to nezdá, no GT je skutočne nízke a pri niektorých spomaľovacích prahoch či obrubníkoch pár centimetrov navyše oceníte. Systém si navyše zapamätá, kde ho použijete a pri nasledujúcom prejazde rovnakým miestom už nápravu po spomalení zdvíha automaticky.

Svetlú výšku vie naopak ešte znížiť aktívny spojler pod predným nárazníkom, ktorý sa spolu so zadným krídlom vysúva pri vysokej rýchlosti, alebo manuálne stlačením tlačidla.

Zvuk osemvalca neomrzí

Aj keď bolo testované auto vybavené špičkovým audiosystémom, užívali sme si ho iba minimálne. Oveľa lepšia hudba sa totiž niesla z koncoviek výfuku.

Verziu GT 63 totiž poháňa vidlicový osemvalec, ktorý je dnes čoraz zriedkavejší. Štvorlitrový agregát pod kapotou už poznáme z iných modelov a vždy si nás získa neúnavným ťahom a skvelým zvukovým prejavom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výnimkou nie je ani novinka, ktorá rozhodne patrí k najlepšie znejúcim autám, aké sme testovali. Typické bublanie osemvalca je nevtieravé a iba vám počas jazdy jemne pripomína, čo sa skrýva pod dlhou kapotou. Pri ostrej jazde a s otvoreným výfukom sa však bublanie mení na rev sprevádzaný prskaním a strieľaním, ktoré neutlmili ani dve turbodúchadlá. Takýto zvuk už dnes autá nemávajú.

Dramatický prejav si však treba zaslúžiť, v tomto prípade výkonom 430 kW (585 koní) a krútiacim momentom až 800 Nm. Premiéru má v novinke pohon všetkých kolies 4Matic+, s ktorým pokorí stovku už za 3,2 sekundy, ručička sa zastaví až na maximálnej rýchlosti 315 kilometrov za hodinu.

Súvisiaci článok Štvordverový Mercedes AMG GT výkonom posádke vyráža dych (test) Čítajte 

Výkonný motor však dokáže byť aj poriadne smädný. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 14,1 litra, my sme sa počas testu s trochou snahy dostali pod pätnásť. Stačí však jedno výraznejšie stlačenie plynu a priemerka je len vzdialeným snom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj keď klasická V8 je pre mnohých najlákavejšia v ponuke, nie je to jediný motor, s ktorým sa GT predáva. Základom je štvorvalec s výkonom prevyšujúcim 400 koní, na opačnom konci cenníka nájdeme hybrid s osemvalcom a systémovým výkonom viac než 800 koní.

Nespohodlnelo až príliš

Motor spolupracuje s automatickou deväťstupňovou prevodovkou. Tá je perfektne vyladená pre pokojnú jazdu v meste, no v športových režimoch radí okamžite a s dramatickým trhnutím.

Aj keď označenie GT napovedá, že by malo ísť o pohodlné výkonné auto na zdolávanie dlhých ciest, opak je pravdou. Napriek technike zdieľanej s kabrioletom SL ide o výrazne ostrejšie ladené monštrum, ktoré sa cíti najlepšie pri rýchlej jazde.

Reakcie na pohyb volantu sú okamžité a presné, aj keď by sme ocenili, keby v športových režimoch riadenie kládlo ešte o niečo väčší odpor. Pochváliť musíme aj aktívny podvozok, hoci pri bežnej jazde je na naše cesty príliš tvrdý, hlavne v kombinácii s 21-palcovými kolesami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka kombinácii skvelého podvozku a riadenia zadnej nápravy pôsobí v zákrutách ako prikované. Neuveriteľnú istotu mu dodávajú aj pneumatiky, ktoré sú vpredu široké až 295 milimetrov, vzadu iba o 10 viac.

Napriek tomu je v hraničných situáciách cítiť, že s hmotnosťou dvojtonového kupé občas zápasia. To platí aj o brzdách, ktoré pri ostrej jazde zaberajú o niečo slabšie, než by sa nám páčilo. Za 9-tisíc eur je možné priplatiť si keramické brzdy, tie však znižujú každodennú použiteľnosť auta a značne zvyšujú účty za ich servis.

Kilá navyše mu neuškodili

Trochu sme sa obávali, či nové GT bude stále dostatočne odlišný model, či sa z neho v novej generácii nestalo iba SL s pevnou strechou. No aj keď spohodlnelo, stále je mimoriadne schopné športové auto.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzhľadom na to, čo toto auto dokáže, je vlastne celkom príjemné aj na každodenné jazdenie. Luxusný interiér posádku rozmaznáva, kufor je až prekvapivo veľký a praktický, ak vozíte deti, oceníte aj možnosť dvoch skromných zadných sedadiel.

Súvisiaci článok Mercedes-AMG SL 63 skrýva brutálny výkon v elegantnom kabriu (test) Čítajte 

Mercedes-AMG GT však stále zostáva ostrou beštiou, ktorá sa vyžíva v dráme. Ak použijete Launch Control, auto sa doslova trasie na štart a po uvoľnení bŕzd vyrazí za sprievodu osemvalcového revu a agresívneho šklbania prevodovky.

Ide o jeden z mála vzácnych prípadov, keď športové auto narástlo a spohodlnelo, no nestratilo nič zo svojho charakteru. Nové kupé je vynikajúce auto, ktorému je, možno, okrem ceny, iba ťažko niečo vyčítať.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelMercedes-AMG GT
Verzia63 4Matic+ kupé
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)

129 558 / 204 942 / 241 791

MotorBenzínový osemvalec s dvoma turbami, 3982 cm3
Výkon kW (k)430 (585)
Krút. moment (Nm)800
Typ prevodovky / počet stupňovAutomatická s dvojitou spojkou / 9
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s)3,2
Spotreba kombinovaná – výrobca / test (l/100 km)14,1 / 16,8
Objem palivovej nádrže (l)70
Rozmer pneumatík vpredu / vzadu295/30 ZR21 / 305/30 ZR21
Pohotovostná hmotnosť (kg)1970
Objem batožinového priestoru (l)321 / 675
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2700; 4728; 1984; 1354
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 667
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 382
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 890
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 355
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 148
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 069
  7. Ísť do kúpeľov je IN 4 797
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 579
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Dušan Koniar: Huliakov kotrmelce šuviks
  2. Viktor Pamula: Máme ešte vôbec opozíciu ?
  3. Martin Eštočák: Nová metodika zmien územného plánu v Prešove: Transparentný nástroj alebo výhoda pre vyvolených?
  4. Erich Mistrík: Načo je vláde taká ministerka a taký splnomocnenec?
  5. Ján Franko: F1: Rýchle kolesá a strážcovia času
  6. Vladimír Bojničan: Deti nie sú otrokmi dogmatickej viery. Sú to ľudia s právom racionálne a kriticky myslieť.
  7. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť II.
  8. Andrea Ostrihoňová: Trochu poézie do prózy života
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 52 103
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 734
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 24 647
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 18 867
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 8 145
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 026
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 787
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 5 986
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu