Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ | |
Cena od / verzia od (eur) | 129 558 / 204 942 |
Spotreba výrobca / test (l/100km) | 14,1 / 16,8 |
Objem batožinového priestoru (l) | 321 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2700; 4728; 1984; 1354 |
Športové kupé GT od Mercedesu malo od začiatku neľahkú úlohu. Malo osloviť zákazníkov v prvom rade výkonom a športovou jazdou, no stále ponúknuť aj pohodlie a luxus typický pre značku.
Aj keď prvú generáciu nemožno nazvať neúspechom, mnohí záujemcovia sa nakoniec rozhodli pre konkurenciu, napríklad legendárne Porsche 911. Oproti menšiemu a ostrejšiemu Mercedesu bolo pohodlnejšie a hlavne praktickejšie.
Svoje GT zobralo na okruh iba asi desať percent majiteľov prvej generácie. Mnohým sa páčil jeho výkon a imidž, no nechceli robiť prílišné kompromisy pre každodenné jazdenie športovým autom.
Ich pripomienky však nezostali nevypočuté, a tak tu máme úplne nový Mercedes-AMG GT druhej generácie. Jeho cieľom je byť praktickejším a využiteľnejším autom bez toho, aby stratil charakter a výkon predchodcu.
Podarilo sa to, alebo GT stratilo dušu v snahe o vyššie predaje?
Minimálne na pohľad nepôsobí o nič menej atraktívne. Nestarnúce tvary dvojdverového športového kupé boli dávno dotiahnuté k dokonalosti, dizajnéri zbytočne neriskovali a iba ich obohatili o typickú masku a elegantné úzke svetlá vzadu.
Hoci aktuálny model má trochu elegantnejšie proporcie, menej znalí by mohli mať problém rozoznať nový model od starého. V porovnaní s predchodcom však kupé výrazne podrástlo a pribralo.
Z väčších rozmerov ťaží posádka
GT sa natiahlo asi o 18 centimetrov, na celkovú dĺžku vyše 4,7 metra, narástlo však aj do výšky a šírky. Výsledkom je však miesto pre dvoch menších pasažierov vzadu, ale aj prekvapivo veľký a praktický batožinový priestor s objemom až 321 litrov, ktorý po sklopení sedadiel ešte narastie.
Interiér nie je príliš odlišný od iných modelov značky. Dominuje mu veľká obrazovka palubného multimediálneho systému MBUX, ktorej sekunduje digitálny prístrojový štít. Oceňujeme, že v tomto prípade nie je iba lenivo posadený na vrchu palubnej dosky, ale je pekne po starom prekrytý pred priamym slnkom či nepríjemným odrazom.

Aj keď väčšinu prvkov a ich usporiadanie poznáme z iných Mercedesov, nie je to na škodu. Z ergonomickej aj materiálovej stránky je interiér vynikajúco zvládnutý a pôsobí primerane aj v aute s takouto cenovkou.
Vyzdvihnúť musíme príplatkové športové sedadlá, ktoré sa perfektne hodia k charakteru auta. Výrazne tvarované bočnice totiž dokonale podržia telo pri ostrej jazde, väčšinu času sú však hlavne nadpriemerne pohodlné. Nechýba ani široký výber asistenčných systémov, v tom patrí Mercedes k absolútnej špičke.

Jedným z tých zaujímavejších je systém pridvihnutia prednej nápravy. Možno sa to nezdá, no GT je skutočne nízke a pri niektorých spomaľovacích prahoch či obrubníkoch pár centimetrov navyše oceníte. Systém si navyše zapamätá, kde ho použijete a pri nasledujúcom prejazde rovnakým miestom už nápravu po spomalení zdvíha automaticky.
Svetlú výšku vie naopak ešte znížiť aktívny spojler pod predným nárazníkom, ktorý sa spolu so zadným krídlom vysúva pri vysokej rýchlosti, alebo manuálne stlačením tlačidla.
Zvuk osemvalca neomrzí
Aj keď bolo testované auto vybavené špičkovým audiosystémom, užívali sme si ho iba minimálne. Oveľa lepšia hudba sa totiž niesla z koncoviek výfuku.
Verziu GT 63 totiž poháňa vidlicový osemvalec, ktorý je dnes čoraz zriedkavejší. Štvorlitrový agregát pod kapotou už poznáme z iných modelov a vždy si nás získa neúnavným ťahom a skvelým zvukovým prejavom.

Výnimkou nie je ani novinka, ktorá rozhodne patrí k najlepšie znejúcim autám, aké sme testovali. Typické bublanie osemvalca je nevtieravé a iba vám počas jazdy jemne pripomína, čo sa skrýva pod dlhou kapotou. Pri ostrej jazde a s otvoreným výfukom sa však bublanie mení na rev sprevádzaný prskaním a strieľaním, ktoré neutlmili ani dve turbodúchadlá. Takýto zvuk už dnes autá nemávajú.
Dramatický prejav si však treba zaslúžiť, v tomto prípade výkonom 430 kW (585 koní) a krútiacim momentom až 800 Nm. Premiéru má v novinke pohon všetkých kolies 4Matic+, s ktorým pokorí stovku už za 3,2 sekundy, ručička sa zastaví až na maximálnej rýchlosti 315 kilometrov za hodinu.

Výkonný motor však dokáže byť aj poriadne smädný. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 14,1 litra, my sme sa počas testu s trochou snahy dostali pod pätnásť. Stačí však jedno výraznejšie stlačenie plynu a priemerka je len vzdialeným snom.
Aj keď klasická V8 je pre mnohých najlákavejšia v ponuke, nie je to jediný motor, s ktorým sa GT predáva. Základom je štvorvalec s výkonom prevyšujúcim 400 koní, na opačnom konci cenníka nájdeme hybrid s osemvalcom a systémovým výkonom viac než 800 koní.
Nespohodlnelo až príliš
Motor spolupracuje s automatickou deväťstupňovou prevodovkou. Tá je perfektne vyladená pre pokojnú jazdu v meste, no v športových režimoch radí okamžite a s dramatickým trhnutím.
Aj keď označenie GT napovedá, že by malo ísť o pohodlné výkonné auto na zdolávanie dlhých ciest, opak je pravdou. Napriek technike zdieľanej s kabrioletom SL ide o výrazne ostrejšie ladené monštrum, ktoré sa cíti najlepšie pri rýchlej jazde.
Reakcie na pohyb volantu sú okamžité a presné, aj keď by sme ocenili, keby v športových režimoch riadenie kládlo ešte o niečo väčší odpor. Pochváliť musíme aj aktívny podvozok, hoci pri bežnej jazde je na naše cesty príliš tvrdý, hlavne v kombinácii s 21-palcovými kolesami.

Vďaka kombinácii skvelého podvozku a riadenia zadnej nápravy pôsobí v zákrutách ako prikované. Neuveriteľnú istotu mu dodávajú aj pneumatiky, ktoré sú vpredu široké až 295 milimetrov, vzadu iba o 10 viac.
Napriek tomu je v hraničných situáciách cítiť, že s hmotnosťou dvojtonového kupé občas zápasia. To platí aj o brzdách, ktoré pri ostrej jazde zaberajú o niečo slabšie, než by sa nám páčilo. Za 9-tisíc eur je možné priplatiť si keramické brzdy, tie však znižujú každodennú použiteľnosť auta a značne zvyšujú účty za ich servis.
Kilá navyše mu neuškodili
Trochu sme sa obávali, či nové GT bude stále dostatočne odlišný model, či sa z neho v novej generácii nestalo iba SL s pevnou strechou. No aj keď spohodlnelo, stále je mimoriadne schopné športové auto.
Vzhľadom na to, čo toto auto dokáže, je vlastne celkom príjemné aj na každodenné jazdenie. Luxusný interiér posádku rozmaznáva, kufor je až prekvapivo veľký a praktický, ak vozíte deti, oceníte aj možnosť dvoch skromných zadných sedadiel.

Mercedes-AMG GT však stále zostáva ostrou beštiou, ktorá sa vyžíva v dráme. Ak použijete Launch Control, auto sa doslova trasie na štart a po uvoľnení bŕzd vyrazí za sprievodu osemvalcového revu a agresívneho šklbania prevodovky.
Ide o jeden z mála vzácnych prípadov, keď športové auto narástlo a spohodlnelo, no nestratilo nič zo svojho charakteru. Nové kupé je vynikajúce auto, ktorému je, možno, okrem ceny, iba ťažko niečo vyčítať.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Mercedes-AMG GT |
Verzia | 63 4Matic+ kupé |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 129 558 / 204 942 / 241 791 |
Motor | Benzínový osemvalec s dvoma turbami, 3982 cm3 |
Výkon kW (k) | 430 (585) |
Krút. moment (Nm) | 800 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Automatická s dvojitou spojkou / 9 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h (s) | 3,2 |
Spotreba kombinovaná – výrobca / test (l/100 km) | 14,1 / 16,8 |
Objem palivovej nádrže (l) | 70 |
Rozmer pneumatík vpredu / vzadu | 295/30 ZR21 / 305/30 ZR21 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1970 |
Objem batožinového priestoru (l) | 321 / 675 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2700; 4728; 1984; 1354 |