SME

Ford púšťa do predaja nový Explorer, hoci úspechu elektromobilov neverí

V ponuke je aj pohon všetkých kolies.

Ford ExplorerFord Explorer (Zdroj: Ford )

Ford už aj na Slovensku uvádza do predaja svoj druhý plne elektrický model v sekcii osobných áut. Volá sa Explorer a prichádza takmer rok a pol po svetovej premiére.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vývoj nových áut trvá tri až päť rokov a za ten čas sa toho môže v spoločnosti veľa zmeniť. Prvotné nadšenie aj ich presadzovanie na strane výrobcov teraz trochu opadlo.

Nastávajú paradoxné situácie, keď sa síce nové modely objavujú v predaji, ale ani ich producenti nie sú takí presvedčení o ich úspechu. Príkladom toho môže byť aj automobilka Ford.

SkryťVypnúť reklamu

V čase, keď slovenské zastúpenie uvádza na trh Ford Explorer, sa totiž k aktuálnej situácii na trhu vyjadril aj prevádzkový riaditeľ divízie elektromobilov Martin Gjaja.

Plány sa zmenili

Pripomeňme, že v roku 2021 patril Ford k značkám, ktoré oznámili, že ukončia výrobu spaľovacích motorov a do roka 2030 bude mať v Európe plne elektrické portfólio. Situácia sa však zmenila.

„Zákazníci rozhodli a povedali nám, že to bolo príliš ambiciózne. Každý v tomto odvetví to zistil tvrdým spôsobom. Realita má vždy spôsob, ako vás prinúti upraviť si plány,“ povedal Gjaja pre britský magazín Autocar.

Dodal, že ísť od roku 2030 len cestou elektromobilov, nie je pre biznis Fordu a jeho zákazníkov dobrá voľba.

Ford v súčasnosti pracuje na novej, takzvanej multienergetickej platforme. V automobilovom žargóne to znamená, že jedna podvozková platforma umožňuje zástavbu spaľovacích aj elektrických motorov. Takéto riešenie využíva napríklad BMW alebo koncern Stellantis.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Bodie a Doyle by len pozerali. Ich Ford Capri sa zmenil na rodinný elektromobil Čítajte 

V budúcnosti môže Ford na novú kľúčovú platformu postaviť najdôležitejšie modely, ako napríklad ďalšiu generáciu kompaktného SUV Kuga. Vtedy už bude minulosťou aj kedysi obľúbený Focus, vlani skončila menšia Fiesta.

Gjaja si pritom možno sype popol na hlavu predčasne. Oddialený príchod Exploreru a len nedávne predstavenie modelu Capri znamenalo, že Ford mal okrem úžitkových vozidiel doteraz v ponuke len jediný elektromobil.

Cena Fordu Mustang Mach-e pritom oproti konkurencii nebola nízka, až v priebehu uplynulých dvoch rokov išla dole o 15 200 eur, takže teraz sa začína od 49 290 eur.

Nový elektrický Explorer na platforme MEB od Volkswagenu, je však cenovo opäť dostupnejší a jeho cena na Slovensku štartuje od 37 990 eur. Má to však háčik, pretože záujemcovia o základnú verziu si ešte počkajú do začiatku budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu
Cenník
Ford Explorer
170 k, 52 kWh,
RWD (2025)
204 k, 79 kWh,
RWD
286 k, 77 kWh,
RWD
340 k, 79 kWh,
AWD
Explorer37 990 €44 990 €46 490 €50 290 €
Premium 49 390 €52 990 €

Najlacnejšia verzia príde až budúci rok

V základe má Explorer elektromotor s výkonom 125 kW (170 koní), ktorý roztáča zadné kolesá. Batéria s kapacitou 52 kWh má zabezpečiť dojazd 384 kilometrov.

Potom je tu verzia s výkonom 150 kW (204 koní), ktorá však už začiatkom budúceho roka končí a doteraz sme ju mohli poznať z Volkswagenu ID.4 či zo Škody Enyaq.

Túto verziu strieda výkonnejší a efektívnejší pohon s výkonom 210 kW (286 koní) a so 77 kWh batériou zabezpečujúcou 602-kilometrový dojazd. Zatiaľ sa však predávajú súčasne.

Súvisiaci článok Súboj športových SUV: má Volkswagen ID.5 na Ford Mustang Mach-e? Čítajte 

Vrcholom ponuky je štvorkolka so systémovým výkonom 250 kW (340 koní) a 79-kilowatthodinovou batériou, ktorá sa ponúka aj pri Volkswagene ID.Buzz. Nabíjací výkon je vtedy do 185 kW a dojazd medzi 532 a 566 kilometrami na jedno nabitie v závislosti od výbavy. Za najdostupnejší Explorer s pohonom všetkých kolies si Ford pýta 50 290 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dve bohaté výbavy a ďalšie príplatky

Na výber sú len dve výbavy – Explorer a Premium. Štandardom pre Explorer od 37 990 eur je kompletná bezpečnostná výbava vrátane adaptívneho tempomatu s poloautonómnou jazdou v kolóne, sledovanie mŕtvych uhlov či aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu.

Samozrejmosťou je posuvná 14,6-palcová obrazovka, pri ktorej si vodič sám nastaví výšku a sklon, automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievané sedadlá, elektricky sklopné zrkadlá.

Vyššia výbava Premium od 49 390 eur pridáva adaptívne full-LED matrixové svetlá, elektrické otváranie dverí kufra, väčšie 20-palcové kolesá, prémiový audiosystém Bang & Olufsen a ambientné osvetlenie interiéru.

Priplatiť sa ešte dá za ergonomické sedadlá (+850 eur), tepelné čerpadlo (+1490 eur) a za panoramatické strešné okno (+1450 eur). K dispozícii je aj balík Assist za 1450 eur, ktorý obsahuje head-up displej, parkovacieho asistenta, 360-stupňovú parkovaciu kameru a asistenta zmeny jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sériová výroba Fordu Explorer sa začala v júni, spolu s modelom je jeho rodiskom nemecký Kolín.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 453
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 952
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 998
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 497
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 342
  6. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 778
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 118
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 266
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku
  2. Jozef Pivarník: Národnú Radu SR zachvátila Slintačka a Krívačka: Fico slintá múdrosti, Danko kríva od semaforu, Blaha... proste Blaha
  3. Michaela Gangwar: Na tinnitus si nemusíte len zvyknúť
  4. Juraj Tušš: Zahraničná politika, médiá a mienkotvorný vplyv
  5. Anna Miľanová: Kto rád číta?
  6. Vlado Jakubkovič: Čierna diera
  7. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  8. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 331
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 167
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 029
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 119
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 102
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 395
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 833
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 761
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu