SME

Ford púšťa do predaja nový Explorer, hoci úspechu elektromobilov neverí

V ponuke je aj pohon všetkých kolies.

Ford ExplorerFord Explorer (Zdroj: Ford )

Ford už aj na Slovensku uvádza do predaja svoj druhý plne elektrický model v sekcii osobných áut. Volá sa Explorer a prichádza takmer rok a pol po svetovej premiére.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vývoj nových áut trvá tri až päť rokov a za ten čas sa toho môže v spoločnosti veľa zmeniť. Prvotné nadšenie aj ich presadzovanie na strane výrobcov teraz trochu opadlo.

Nastávajú paradoxné situácie, keď sa síce nové modely objavujú v predaji, ale ani ich producenti nie sú takí presvedčení o ich úspechu. Príkladom toho môže byť aj automobilka Ford.

SkryťVypnúť reklamu

V čase, keď slovenské zastúpenie uvádza na trh Ford Explorer, sa totiž k aktuálnej situácii na trhu vyjadril aj prevádzkový riaditeľ divízie elektromobilov Martin Gjaja.

Plány sa zmenili

Pripomeňme, že v roku 2021 patril Ford k značkám, ktoré oznámili, že ukončia výrobu spaľovacích motorov a do roka 2030 bude mať v Európe plne elektrické portfólio. Situácia sa však zmenila.

„Zákazníci rozhodli a povedali nám, že to bolo príliš ambiciózne. Každý v tomto odvetví to zistil tvrdým spôsobom. Realita má vždy spôsob, ako vás prinúti upraviť si plány,“ povedal Gjaja pre britský magazín Autocar.

Dodal, že ísť od roku 2030 len cestou elektromobilov, nie je pre biznis Fordu a jeho zákazníkov dobrá voľba.

Ford v súčasnosti pracuje na novej, takzvanej multienergetickej platforme. V automobilovom žargóne to znamená, že jedna podvozková platforma umožňuje zástavbu spaľovacích aj elektrických motorov. Takéto riešenie využíva napríklad BMW alebo koncern Stellantis.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Bodie a Doyle by len pozerali. Ich Ford Capri sa zmenil na rodinný elektromobil Čítajte 

V budúcnosti môže Ford na novú kľúčovú platformu postaviť najdôležitejšie modely, ako napríklad ďalšiu generáciu kompaktného SUV Kuga. Vtedy už bude minulosťou aj kedysi obľúbený Focus, vlani skončila menšia Fiesta.

Gjaja si pritom možno sype popol na hlavu predčasne. Oddialený príchod Exploreru a len nedávne predstavenie modelu Capri znamenalo, že Ford mal okrem úžitkových vozidiel doteraz v ponuke len jediný elektromobil.

Cena Fordu Mustang Mach-e pritom oproti konkurencii nebola nízka, až v priebehu uplynulých dvoch rokov išla dole o 15 200 eur, takže teraz sa začína od 49 290 eur.

Nový elektrický Explorer na platforme MEB od Volkswagenu, je však cenovo opäť dostupnejší a jeho cena na Slovensku štartuje od 37 990 eur. Má to však háčik, pretože záujemcovia o základnú verziu si ešte počkajú do začiatku budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu
Cenník
Ford Explorer
170 k, 52 kWh,
RWD (2025)
204 k, 79 kWh,
RWD
286 k, 77 kWh,
RWD
340 k, 79 kWh,
AWD
Explorer37 990 €44 990 €46 490 €50 290 €
Premium 49 390 €52 990 €

Najlacnejšia verzia príde až budúci rok

V základe má Explorer elektromotor s výkonom 125 kW (170 koní), ktorý roztáča zadné kolesá. Batéria s kapacitou 52 kWh má zabezpečiť dojazd 384 kilometrov.

Potom je tu verzia s výkonom 150 kW (204 koní), ktorá však už začiatkom budúceho roka končí a doteraz sme ju mohli poznať z Volkswagenu ID.4 či zo Škody Enyaq.

Túto verziu strieda výkonnejší a efektívnejší pohon s výkonom 210 kW (286 koní) a so 77 kWh batériou zabezpečujúcou 602-kilometrový dojazd. Zatiaľ sa však predávajú súčasne.

Súvisiaci článok Súboj športových SUV: má Volkswagen ID.5 na Ford Mustang Mach-e? Čítajte 

Vrcholom ponuky je štvorkolka so systémovým výkonom 250 kW (340 koní) a 79-kilowatthodinovou batériou, ktorá sa ponúka aj pri Volkswagene ID.Buzz. Nabíjací výkon je vtedy do 185 kW a dojazd medzi 532 a 566 kilometrami na jedno nabitie v závislosti od výbavy. Za najdostupnejší Explorer s pohonom všetkých kolies si Ford pýta 50 290 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dve bohaté výbavy a ďalšie príplatky

Na výber sú len dve výbavy – Explorer a Premium. Štandardom pre Explorer od 37 990 eur je kompletná bezpečnostná výbava vrátane adaptívneho tempomatu s poloautonómnou jazdou v kolóne, sledovanie mŕtvych uhlov či aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu.

Samozrejmosťou je posuvná 14,6-palcová obrazovka, pri ktorej si vodič sám nastaví výšku a sklon, automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievané sedadlá, elektricky sklopné zrkadlá.

Vyššia výbava Premium od 49 390 eur pridáva adaptívne full-LED matrixové svetlá, elektrické otváranie dverí kufra, väčšie 20-palcové kolesá, prémiový audiosystém Bang & Olufsen a ambientné osvetlenie interiéru.

Priplatiť sa ešte dá za ergonomické sedadlá (+850 eur), tepelné čerpadlo (+1490 eur) a za panoramatické strešné okno (+1450 eur). K dispozícii je aj balík Assist za 1450 eur, ktorý obsahuje head-up displej, parkovacieho asistenta, 360-stupňovú parkovaciu kameru a asistenta zmeny jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sériová výroba Fordu Explorer sa začala v júni, spolu s modelom je jeho rodiskom nemecký Kolín.

Elektromobily

Súvisiace témy: Ford, Nové autá na trhu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  6. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 16 257
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 14 745
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 797
  4. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 3 987
  5. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 292
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 213
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 544
  8. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 2 416
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: O čom ženy fantazírujú a aké sú ich túžby? Slávna herečka to prezrádza | 7 knižných tipov
  2. Martin Fronk: Igelitka z roku 1990 a obchod, ktorý zabudol na rok 2025
  3. Marcel Stropkay: Kto a kde je líder našej opozície???
  4. Tomáš Hrubý: Pár centov a jazda vlakom
  5. Štefan Šturdzík: Frajerina bez mozgu.
  6. Michal Michňák: Prečo mladí odchádzajú – a prečo je čas to zmeniť
  7. Otilia Horrocks: Nový „whistleblower“ na scéne. Gratulujeme. Hanbíme sa.
  8. Martin Fronk: Zrúcaniny, ktoré dýchajú vďaka ľuďom. A vďaka nám môžu dýchať ďalej.
  1. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 45 402
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 44 194
  3. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 11 490
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 10 835
  5. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 7 210
  6. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 6 865
  7. Ján Valchár: Bol som zablogovaný. 6 587
  8. Ján Šeďo: Myslel som si, že v Tatrách konečne parkujeme za rozumné ceny... 5 728
  1. Věra Tepličková: Na diaľnici na krajnici - Maťa v šrankoch, auto v rici
  2. Post Bellum SK: Zabudnuté obete nacizmu
  3. Radko Mačuha: Chcem tu zostať aj v roku 2027.
  4. Marcel Rebro: Pamäť z plastelíny alebo Slovensko ako krajina bez archívu
  5. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
  6. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  7. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  8. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
SkryťZatvoriť reklamu