Ford už aj na Slovensku uvádza do predaja svoj druhý plne elektrický model v sekcii osobných áut. Volá sa Explorer a prichádza takmer rok a pol po svetovej premiére.
Vývoj nových áut trvá tri až päť rokov a za ten čas sa toho môže v spoločnosti veľa zmeniť. Prvotné nadšenie aj ich presadzovanie na strane výrobcov teraz trochu opadlo.
Nastávajú paradoxné situácie, keď sa síce nové modely objavujú v predaji, ale ani ich producenti nie sú takí presvedčení o ich úspechu. Príkladom toho môže byť aj automobilka Ford.
V čase, keď slovenské zastúpenie uvádza na trh Ford Explorer, sa totiž k aktuálnej situácii na trhu vyjadril aj prevádzkový riaditeľ divízie elektromobilov Martin Gjaja.
Plány sa zmenili
Pripomeňme, že v roku 2021 patril Ford k značkám, ktoré oznámili, že ukončia výrobu spaľovacích motorov a do roka 2030 bude mať v Európe plne elektrické portfólio. Situácia sa však zmenila.
Rozmery Ford Explorer
- Rázvor: 2767 mm
- Dĺžka: 4468 mm
- Šírka: 1871 mm
- Výška: 1639 mm
- Kufor: 450 l
„Zákazníci rozhodli a povedali nám, že to bolo príliš ambiciózne. Každý v tomto odvetví to zistil tvrdým spôsobom. Realita má vždy spôsob, ako vás prinúti upraviť si plány,“ povedal Gjaja pre britský magazín Autocar.
Dodal, že ísť od roku 2030 len cestou elektromobilov, nie je pre biznis Fordu a jeho zákazníkov dobrá voľba.
Ford v súčasnosti pracuje na novej, takzvanej multienergetickej platforme. V automobilovom žargóne to znamená, že jedna podvozková platforma umožňuje zástavbu spaľovacích aj elektrických motorov. Takéto riešenie využíva napríklad BMW alebo koncern Stellantis.

V budúcnosti môže Ford na novú kľúčovú platformu postaviť najdôležitejšie modely, ako napríklad ďalšiu generáciu kompaktného SUV Kuga. Vtedy už bude minulosťou aj kedysi obľúbený Focus, vlani skončila menšia Fiesta.
Gjaja si pritom možno sype popol na hlavu predčasne. Oddialený príchod Exploreru a len nedávne predstavenie modelu Capri znamenalo, že Ford mal okrem úžitkových vozidiel doteraz v ponuke len jediný elektromobil.
Cena Fordu Mustang Mach-e pritom oproti konkurencii nebola nízka, až v priebehu uplynulých dvoch rokov išla dole o 15 200 eur, takže teraz sa začína od 49 290 eur.
Nový elektrický Explorer na platforme MEB od Volkswagenu, je však cenovo opäť dostupnejší a jeho cena na Slovensku štartuje od 37 990 eur. Má to však háčik, pretože záujemcovia o základnú verziu si ešte počkajú do začiatku budúceho roka.
Cenník Ford Explorer | 170 k, 52 kWh, RWD (2025) | 204 k, 79 kWh, RWD | 286 k, 77 kWh, RWD | 340 k, 79 kWh, AWD |
Explorer | 37 990 € | 44 990 € | 46 490 € | 50 290 € |
Premium | 49 390 € | 52 990 € |
Najlacnejšia verzia príde až budúci rok
V základe má Explorer elektromotor s výkonom 125 kW (170 koní), ktorý roztáča zadné kolesá. Batéria s kapacitou 52 kWh má zabezpečiť dojazd 384 kilometrov.
Potom je tu verzia s výkonom 150 kW (204 koní), ktorá však už začiatkom budúceho roka končí a doteraz sme ju mohli poznať z Volkswagenu ID.4 či zo Škody Enyaq.
Túto verziu strieda výkonnejší a efektívnejší pohon s výkonom 210 kW (286 koní) a so 77 kWh batériou zabezpečujúcou 602-kilometrový dojazd. Zatiaľ sa však predávajú súčasne.

Vrcholom ponuky je štvorkolka so systémovým výkonom 250 kW (340 koní) a 79-kilowatthodinovou batériou, ktorá sa ponúka aj pri Volkswagene ID.Buzz. Nabíjací výkon je vtedy do 185 kW a dojazd medzi 532 a 566 kilometrami na jedno nabitie v závislosti od výbavy. Za najdostupnejší Explorer s pohonom všetkých kolies si Ford pýta 50 290 eur.
Dve bohaté výbavy a ďalšie príplatky
Na výber sú len dve výbavy – Explorer a Premium. Štandardom pre Explorer od 37 990 eur je kompletná bezpečnostná výbava vrátane adaptívneho tempomatu s poloautonómnou jazdou v kolóne, sledovanie mŕtvych uhlov či aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu.
Samozrejmosťou je posuvná 14,6-palcová obrazovka, pri ktorej si vodič sám nastaví výšku a sklon, automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, vyhrievané sedadlá, elektricky sklopné zrkadlá.
Vyššia výbava Premium od 49 390 eur pridáva adaptívne full-LED matrixové svetlá, elektrické otváranie dverí kufra, väčšie 20-palcové kolesá, prémiový audiosystém Bang & Olufsen a ambientné osvetlenie interiéru.
Priplatiť sa ešte dá za ergonomické sedadlá (+850 eur), tepelné čerpadlo (+1490 eur) a za panoramatické strešné okno (+1450 eur). K dispozícii je aj balík Assist za 1450 eur, ktorý obsahuje head-up displej, parkovacieho asistenta, 360-stupňovú parkovaciu kameru a asistenta zmeny jazdného pruhu.
Sériová výroba Fordu Explorer sa začala v júni, spolu s modelom je jeho rodiskom nemecký Kolín.