Spomínate si ešte, keď Renault ponúkal autá, ako bola Thalia? Bol to lacný sedan, ktorý bol hitom najmä v čase šrotovného.
Na jednej strane robil Renaultu dobré predajné čísla, na druhej značke kazil renomé, najmä ak sa snažila predávať aj oveľa luxusnejšie autá, napríklad model Laguna. Aj to bol dôvod, prečo západná Európa Thaliu nikdy nespoznala.
Dnes už Renault vyslovene lacný model v ponuke nemá, túto úlohu mu supluje Dacia. Platí však, Clio sa dá stále kúpiť s celkom dobrou základnou výbavou do 15-tisíc eur.
V každom prípade, snaha o komfortné až prémiovo pôsobiace autá sa značke nedá uprieť a najnovšie sa prejavuje aj pri malom SUV Captur. Jeho modernizovanú verziu sme si vyskúšali v rámci prvých jázd medzi Prahou a Bratislavou.
Nová tvár, ale starý známy
Aj keď sa čakalo, že facelift bude v duchu Clia, z ktorého Captur vychádza, výrobca sa rozhodol dať autu úplne novú tvár v duchu elektrického Scenicu. Zmena je taká zásadná, že niektorí môžu Captur považovať za celkom novú generáciu.
Že to tak nie je, napovedá až zadná časť, kde ostali typické svetlá v tvare C, no dostali priehľadné prekrytie a vo vyšších výbavách majú LED svetelný podpis s 3D efektom.
Zato predné svetlá sú s full-LED technológiou už od základnej výbavy Evolution a to vrátane automatického prepínania diaľkových svetiel. Ako systém funguje v tme, sme zatiaľ nemali možnosť vyskúšať.

Povinnou jazdou pre modernizáciu Capturu bolo tiež nové logo a vrcholná výbava Esprit Alpine, ktorú prezrádza emblém na predných blatníkoch.
Zmenili sa aj farby karosérie a dizajn kolies. V našom prípade bolo auto v sivej Rafale, čo je, mimochodom, názov ďalšieho modelu od tejto značky a kontrast vytvárala strecha v čiernej Étoilé. Keďže sme sedlali najvyššiu výbavu, mali sme aj najväčšie 19-palcové kolesá, v základe dostanete 17-palcové a s nimi bude veru jazdenie po mierne rozbitých cestách komfortnejšie.

Prekvapenie čaká aj v interiéri, kde sme si uvedomili, akú evolúciu stihol Captur zažiť. Jeho prvá generácia, ktorá patrila medzi prvé malé SUV na trhu, bola úspešná a za desať rokov sa predali vyše dva milióny Capturov. Ich interiér však pôsobil ešte dosť lacno. S druhou generáciou sa to v roku 2019 zmenilo a teraz ide Renault ešte ďalej.
Predošlá klimatizácia bola lepšia
Najväčšou zmenou je stredová obrazovka. Tá sa podľa vzoru Meganu a Australu vertikálne natiahla a 10,4-palcový displej s bezdrôtovým pripojením Apple Car Play aj Android Auto je už súčasťou základnej výbavy. Vstavané Google funkcie sú za príplatok.
Tým, že sa obrazovka natiahla a zasahuje nižšie, muselo sa upraviť usporiadanie ovládacích prvkov. Pod obrazovkou ostali klávesové tlačidlá, no teraz sa s nimi dá hýbať nielen dole, ale aj hore, takže prevzali funkciu nastavovania klimatizácie.
Tá mala predtým tri otočné s malými obrazovkami. Vtipné je, že s podobným riešením prišla Škoda v novom Kodiaqu aj v Superbe, cez jej Smart Dials sa dajú prepínať aj ďalšie funkcie.
Po pôvodnom paneli klimatizácie v Capture ostal odkladací priestor s poličkou. Otočné ovládače sme mali radšej, ako ťukať hore a dole teplotu či intenzitu fúkania, no dnes sme aj tak radi, že nejde o dotykové ovládanie cez obrazovku.


Oproti väčším renaultom, ktoré sú kratšie na trhu, má Captur stále páku prevodovky na stredovom tuneli a nie vpravo za volantom. Zaujímavosťou však je to, že v Capture môžu byť podľa motorizácie a prevodovky tri rôzne druhy páky. Okrem manuálnej a klasickej automatickej pre dvojspojkovú prevodovku EDC, je to ešte elektronicky riadená páka s technológiou shift-by-wire, teda po kábli, ktorá je pre hybridnú verziu. A presne tá nám robila spoločnosť na ceste z Prahy.
Kufor sa mení podľa sedadiel
Kým sa dostaneme k pohonu, ešte rýchlo nakuknime dozadu, kde sa nič podstatné nezmenilo. Zadné sedadlá sú stále posuvné o 16 centimetrov, zároveň však platí, že pre pasažierov je použiteľná len ich zadná poloha. Oproti viacerým konkurentom sú vzadu výduchy vetrania a, samozrejme, aj dva USB porty.
Keď vzadu nikoho nepotrebujete voziť a ide vám skôr o väčší kufor, sedadlá sa posunú dopredu. Vtedy má benzínový Captur objem kufra 553 litrov, pri hybride 440 litrov. Ak sú však sedadlá posunuté dozadu, objem sa scvrkne na 326 litrov a pri nehybridnej verzii na 422 litrov.


Dobrou správou je, že zmeny pod kapotou facelift Capturu neprináša. To znamená, že auto stále môžete mať aj v litrovej trojvalcovej verzii vrátane LPG verzie Eco-G alebo s 1,3-litrovým benzínovým štvorvalcom TCe.
Hybrid znamená ešte stále štvorvalcový 1,6-litrový atmosférický motor, čo je vlastne zaujímavý paradox. Väčšie hybridné SUV tejto značky už prešli na 1,2-litrové trojvalcové turbo. Dôvodom je drahšia technológia menšieho, ale modernejšieho motora.
Veľa si nevypýta
Pri dvojčlennej posádke sme v rušnej pražskej doprave jazdili so spotrebou 3,9 litra na sto kilometrov, na diaľnici za 6,4 litra. Keď zohľadníme aj fakt, že vonku sa teploty blížili k štyridsiatke, klimatizácia išla naplno a ešte sme na hodinu uviazli na rekonštruovanej diaľničnej križovatke v Brne, tak ide o pekný výsledok.

Pri dlhších diaľničných presunoch môže správanie hybridu niekomu prekážať, pretože spaľovací motor sa v pravidelných intervaloch snaží dobiť 1,2 kWh trakčnú batériu. Keď vtedy potrebujete aj vyšší výkon, motor začne byť hlučný. Je to však niečo, čo vás bude otravovať, len ak máte radi ticho bez pustenej hudby. Aj s ňou by sme však ocenili lepšie odhlučnenie od okien.
V kolónach prišla vhod elektronická ručná brzda s funkciou auto hold, takže nemusíte stáť na brzde alebo vyraďovať. Konkurenčné autá z koncernu Volkswagen či Stellantis túto funkciu stále nemajú.
Captur alebo Duster?
Na ceny Capturu sa treba pozerať podľa toho, či ho porovnávame s hybridnými, alebo bežnými benzínovými konkurentmi. Vtedy je základná cena od 18-tisíc eur a už so slušnou výbavou Evolution. Štandardom sú full-LED svetlá, 10,4-palcová obrazovka, ďalšia sedempalcová pred vodičom, cúvacie senzory s kamerou, tempomat a klimatizácia.

Pri hybride už hovoríme o cene od 25 900 eur a zarátaná je stredná výbava Techno, ktorá by bola aj našou voľbou. Obsahuje automatickú klímu, elektricky sklopné zrkadlá, 18-palcové kolesá, bezkľúčové odomykanie aj štartovanie, elektronickú parkovaciu brzdu, nastavenie jazdných režimov a indukčné nabíjanie smartfónu. V prípade, že v tomto stupni nechcete hybrid a stačí vám benzínový trojvalec, stále sa zmestíte pod hranicu 20-tisíc eur.
Captur už nie je najlacnejší, ale Renault to má dobre vymyslené. Komu totiž nejde až tak o komfort a spracovanie, môže nájsť lepší pomer ceny a priestoru pri novej Dacii Duster. Aj tú už môžete mať s rovnakým hybridom ako v Capture, porovnateľnou výbavou a o 610 eur lacnejšie.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Renault Captur |
Verzia | Full Hybrid 145 |
Cena modelu od / verzie E-Tech od / testovaný model od | 18 000 / 25 900 / 28 700 |
Motor | atmosférický benzínový štvorvalec, 1598 cm3 + elektromotor + generátor |
Systémový výkon kW (k) | 105 (143) |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 148 (+ 205 elektromotor + 50 generátor) / 3600 |
Typ prevodovky / počet stupňov | multimódová bez spojky / 6 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s) | 10,6 |
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km) | 5,1 / 5,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 363 |
Rozmer pneumatík | 215/55 R18 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 174 |
Objem batožinového priestoru (l) | 326 - 440 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2639, 4239, 1797, 1575 |