Peugeot E-308 SW GT | |
Cena od / verzia od (eur) | 22 690 / 40 990 |
Spotreba WLTP výrobca / test (kWh) | 14,4 - 16,2 / 14,9 |
Objem batožinového priestoru (l) | 608 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 732; 4 636; 1 852; 1 442 |
Aktuálny výber elektromobilov je pre bežného zákazníka stále pomerne nezaujímavý. Hoci v tomto segmente existuje viac áut než kedykoľvek predtým, mnohé z nich sú príliš drahé, príliš extravagantné, nepraktické alebo jednoducho príliš moderné.
Medzi naše obľúbené elektrické autá často patria tie, ktoré nemajú potrebu hrať sa na niečo extra. Sú to obyčajné praktické autá, len spaľovací motor pod kapotou nahrádza elektrický pohon.
Presne takým autom je aj nový Peugeot E-308, aj jeho ešte zaujímavejšia verzia SW s priestrannejším kufrom. Klasické kombi ustupujú crossoverom a v rámci segmentu elektromobilov sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky. Ak hľadáme mimo prémiového segmentu, okrem Peugeotu je na výber len MG5 a potom o triedu väčší Volkswagen ID.7 Tourer.
Elektromobil na prvý pohľad nespoznáte
Od iných verzií modelu sa elektromobil prakticky neodlišuje, jeho pohon prezrádza iba označenie E-308 na dverách kufra.
Dynamický dizajn v prípade testovanej verzie GT ešte zdôrazňujú doplnky ako lišty na blatníkoch a prednom nárazníku, ale aj čierne strešné lyžiny, ktoré kontrastujú s efektnou bielou metalízou. Táto verzia je špecifická aj odlišnou grafikou zadných svetiel.
Elektrická 308 dostala aj aerodynamickejšie 18-palcové disky kolies, ktoré si k nižšiemu odporu dopomáhajú plastovými krytmi. Obuté majú nízkoprofilové pneumatiky 215/45 R18, ktoré dotvárajú dynamický imidž francúzskeho kombi.
Športovo ladený je aj interiér čalúnený alcantarou a s typickým malým volantom usporiadania i-cockpit. Jeho nižšie umiestnenie mierne komplikuje nastupovanie a vystupovanie, počas jazdy je však šoférska pozícia s volantom medzi nohami a prístrojmi nad ním takmer dokonalá.

Aj keď je nízke a dozadu posunuté sedenie vynikajúce pre vodiča, pasažieri v zadnom rade ho už ocenia menej. Táto atypická poloha si totiž trochu ukrojí z priestoru na nohy, no stále nie je problém dozadu zmestiť dvoch dospelých ľudí.
K skvelému pocitu zo sedenia za volantom prispievajú tiež výrazne tvarované ergonomické sedadlá, ktoré sú však možno trochu užšie, ako by bolo ideálne. K maximálnemu komfortu im dopomáha vyhrievanie, ale aj masážna funkcia, ktorá v tejto triede rozhodne nie je štandard.

Celý interiér pôsobí prémiovo a moderne, nie je to však na úkor ergonómie. Obzvlášť sa nám páči menší displej pod centrálnou obrazovkou, ktorý automobilka nazýva i-Toggles a umožňuje nastaviť si na virtuálne tlačidlá skratky k najpoužívanejším položkám v menu.
Spomínaný stredový displej multimediálneho systému má prehľadnú a čistú grafiku a zdá sa, že oproti minulosti sa zrýchlili aj jeho reakcie. Trochu futuristicky pôsobí prístrojový štít s 3D efektom, ani táto paráda si však nepýta daň v podobe horšej funkčnosti a displej zostáva stále praktický a prehľadný.
Nesmieme opomenúť ani samotné spracovanie interiéru, ktorého kvalita kedysi nebola úplnou samozrejmosťou. Pochváliť musíme použité materiály - mäkčené plasty či alcantaru. Hlavne však nikde nič nevrźga a všetko pôsobí pevne a kvalitne.

Menšia batéria stačí a z kufra neuberá
Hlavným dôvodom, prečo siahnuť po predĺženej verzii SW je, samozrejme, väčší kufor. Ten je rovnaký ako v prípade spaľovacích verzií, ponúka 608 litrov, menej má iba plug-in hybrid, ktorého pohon potrebuje viac miesta. Tvar kufra je dobre využiteľný a praktickejším ho robí aj deliaca sieťka či úložný priestor pod jeho dnom.
Peugeot 308 má vynikajúco zvládnutú aerodynamiku, vďaka ktorej dokáže aj s menšou batériou konkurovať autám s podstatne väčšou zásobou elektriny. Dlhšia karoséria kombi kladie vzduchu dokonca ešte menší odpor než v prípade hatchbacku. Spotreba sa počas nášho testu ustálila na úrovni približne 15 kWh na sto kilometrov, v meste nebol problém klesnúť aj pod hodnotu dvanásť.

So šetrnou jazdou pomáha režim Eco, v ktorom sú reakcie motora skutočne lenivé, ale z batérie dostane maximum. Ak náhle potrebujete zrýchliť, stačí poriadne dupnúť na plyn a motor zo seba aj v ekonomickom režime dokáže vydať maximum.
Samozrejmosťou je tiež možnosť jazdiť v režime maximálnej rekuperácie, ktorý sme využívali väčšinu času. Vďaka spotrebe a efektívnej regenerácii brzdnej energie, tak aj so skromnou baterkou zvládol Peugeot na jedno nabitie takmer 400 kilometrov.

Menšia batéria so sebou prináša výhody v podobe nižších výrobných nákladov, hmotnosti, ale aj rýchlejšieho nabíjania. To by malo pri maximálnom výkone 100 kW trvať z 20 na 80 percent menej ako pol hodiny. Na domáce nabíjanie poslúži palubná nabíjačka s výkonom 11 kW.
400V batéria novej generácie má kapacitu 54 kWh, z toho je využiteľných 51 kWh. Pre čo najefektívnejšie využitie energie je tiež vybavená tepelným čerpadlom, ktoré drží batériu v ideálnej pracovnej teplote.
Kombi nie je rýchle, ale ani nudné
Napriek športovému vzhľadu aj posedu za volantom však elektrický Peugeot 308 nie je práve najrýchlejší. Aj keď elektromobily sú často spájané s okamžitou prudkou akceleráciou, E-308 SW potrebuje na zrýchlenie na stovku viac ako 10,5 sekundy.
Má však slušný odpich z miesta a výkon je na každodenné jazdenie úplne dostatočný. Kombi aj hatchback poháňa rovnaký elektromotor s výkonom 115 kW (156 koní) a krútiacim momentom 270 Nm.
Rovnako, ako pri modeloch spaľujúcich fosílne palivá, je umiestnený vpredu a poháňa predné kolesá. Batéria je zase v podlahe, čím pomáha znižovať ťažisko elektrického Peugeotu, ale aj zachovať objem kufra.

Príjemným prekvapením boli aj jazdné vlastnosti. Podvozok sa s hmotnosťou asi 300 kilogramov navyše popasoval výborne a nedá sa ubrániť dojmu, že práve vďaka nim na ceste sedí istejšie a ľahšie si poradí aj s tlmením nerovností.
Aj so skromnejším výkonom sa dá jazda v elektrickom kombi vyslovene užívať. Keď sa spojí výborný podvozok so športovým posedom a malým volantom, aj 1,8 tony vážiace auto sa dokáže na chvíľu zmeniť na motokáru. Predná náprava však občas s krútiacim momentom bojuje a hlavne na výjazde zo zákrut trpí E-308 značnou nedotáčavosťou.

Ako celok ide o mimoriadne podarené auto, elektrický pohon robí lákavý Peugeot ešte atraktívnejším. Dovolíme si dokonca tvrdiť, že ide o najlepšiu motorizáciu v ponuke. Má tiež výhodu, že v segmente elektrických kombi nemá momentálne takmer žiadnu konkurenciu.
V časoch, keď sme si zvykli skôr na masívne ťažké crossovery, ktoré sa snažia zaujať obrovským výkonom a ešte väčšou batériou, je skromný Peugeot E-308 SW vítanou zmenou.
Ukazuje, že elektromobilita sa dá robiť aj inak. E-308 je len ďalšou verziou podareného auta, ktorá sa nijako nesnaží zbytočne pútať pozornosť na svoj alternatívny pohon, ani zaujať šialenými číslami na papieri. Je to "len" praktické a pekné kombi, ktoré iba náhodou jazdí na elektrinu.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Peugeot 308 |
Verzia | E-308 GT Electric 115 kW |
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur) | 22 690 / 40 990 / 48 890 |
Výkon - kW(k) / pri ot./min. | 115 (156) |
Krút. moment - (Nm) / pri ot./min. | 270 / 500 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s) | 10,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100 km) | 14,4 - 16,2 / 14,9 |
Kapacita batérie (kWh) | 54 (51 využiteľných) |
Kombinovaný dojazd výrobca / test (km) | 410 - 413 / 390 |
Nabíjanie (kW) | 11 AC, 100 DC |
Rozmer pneumatík | 215/45 R18 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 808 |
Objem batožinového priestoru (l) | 608 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2 732; 4 636; 1 852; 1 442 |