SME

Expertka na hasenie: Do garáží bez požiarneho systému by som nabíjačky nedala

V každom aute by mal byť hasiaci prístroj.

Simona KalinovskáSimona Kalinovská (Zdroj: SME - MARKO ERD)

Iskra a horenie sú neodmysliteľnou súčasťou spaľovacích motorov, no samotný oheň v kombinácii s autom už vodičom naháňa strach. Vlani zaznamenali hasiči na Slovensku 627 výjazdov k horiacim autám. Časť z nich zapríčinili technické poruchy.

„Požiar sa rozvíja prvých desať minút a hasiči sú na mieste zásahu spravidla do 15 minút. Je preto veľmi dôležité, v akej fáze požiaru sa k nemu dostanú,“ hovorí SIMONA KALINOVSKÁ, expertka na hasiacu techniku a dobrovoľná hasička.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo je dôvodom, že osobné autá majú hasiaci prístroj len ako odporúčanú výbavu a pri nákladných je povinnosťou?

SkryťVypnúť reklamu

Legislatíva, nič iné.

Po rozdelení Československa stále nemáme dostatočné smernice a vidieť to práve na požiarnej ochrane. Nielen áut, ale aj budov. Ľudia v nich už chcú mať nabíjačky, ale nemáme na to legislatívu. Tá by mohla byť schválená budúci rok a vstúpiť do platnosti v roku 2026.

Dnes platné zákony sú zastarané a nereflektujú súčasné požiadavky. Aj preto si myslím, že sa netreba spoliehať na legislatívu, ale aj urobiť niečo navyše, predvídať a počítať s rizikami. Ja mám vo svojom aute vždy hasiaci prístroj.

Ako sa mám zachovať, keď mi začne horieť auto, napríklad na diaľnici? Ak je čím, mám sa ho pokúšať hasiť?

Záleží na tom, ako požiar vznikol a ako rýchlo sa šíri. Treba si tiež uvedomiť, koľko vydrží taký malý hasiaci prístroj. Šesťkilový vydrží hasiť 30 sekúnd. Nie je to ako vo filmoch, že s ním hasia do nekonečna. Malý dvojkilový hasiaci prístroj, aký si kupujú vodiči osobných áut, vydrží dokonca len 12 sekúnd.

SkryťVypnúť reklamu

Pri malom zadymení nám vie pomôcť. Ale keď si nie sme istí a ocitneme sa v odstavnom pruhu na diaľnici, kde nie je priestor pobehovať okolo auta, sotva z neho vystúpiť, tak radšej treba ísť hneď za zvodidlá do bezpečnej vzdialenosti a zavolať hasičov. A rozhodne nečakať pred autom alebo za ním.

Na novších autách je fajn aktivovať eCall, ktorý sám privolá pomoc a záchranné zložky budú podľa volania vedieť, o aké auto ide a ako majú postupovať.

Súvisiaci článok Autá dostali novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall Čítajte 

Má teda vôbec zmysel kupovať si malý hasiaci prístroj?

Vnímam to tak, že ide hlavne o prevenciu. Mať v aute hasiaci prístroj neuškodí, vie iba pomôcť.

Skôr je problém v tom, či ho vie majiteľ auta vôbec použiť. Pri tých malých je veľmi dôležité dobre mieriť, rátať s protivetrom, aby polovicu nevypustil zbytočne mimo.

SkryťVypnúť reklamu

Tiež sa nesnažiť pri hasení úplne otvoriť kapotu, len ju mierne podvihnúť, lebo prísun vzduchu iniciuje rozvoj požiaru. Takže len podvihnúť, použiť hasiaci prístroj a zavrieť. Do príchodu hasičov ešte proces zopakovať. Zdôrazňujem, že len v prípade, keď to situácia dovoľuje.

Aj v rámci BOZP by to nemalo byť o tom, že si niekto len vykliká e-learning, ale mal by si hasiaci prístroj reálne vyskúšať. Treba vytiahnuť poistku a aktivovať ho. Zároveň by zistil, aký je ťažký a koľko energie potrebuje na jeho držanie vo vzduchu a samotné hasenie.

Nič v zlom, ale nikoho dnes nelákajú nudné prednášky, človek si viac zapamätá z osobnej skúsenosti.

Keď chcem mať v aute hasiaci prístroj, aby som prípadne vedel pomôcť aj niekomu inému, aký typ si mám vybrať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak ako sú autá rôznej cenovej úrovne, rovnaké je to aj s hasiacimi prístrojmi.

Podľa účinnosti je najlepší práškový, potom snehový (CO2) a najslabší je vodný. Práškový stojí 35 eur, ale jeho obsah sa ľahko zapečie a znehodnotí auto pri požiari aj hasení.

Pre veľké teplotné rozpätie v zaparkovanom aute odporúčam hasiaci prístroj typu F-500. Je na báze vody s pridanou látkou F-500, ktorá je vhodná aj na hasenie batérií a plastov. Prístroj sa dá použiť od -30 do plus 60 stupňov Celzia. Tie plusové sú pri aute zaparkovanom v lete vonku úplne bežné.

Súvisiaci článok Povinná výbava auta - najnovší sumár toho, čo treba mať v aute Čítajte 

Akú životnosť má hasiaci prístroj, ktorý vozím v aute?

Výrobca deklaruje životnosť nádoby 20 až 25 rokov. Raz za päť rokov by sa mala robiť tlaková skúška. Či je dostatočný tlak, vidíte na boku na manometri, je fajn pozrieť sa naňho raz za pol roka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hasiaci prístroj musí byť v aute dobre upevnený, aby nelietal v kufri a nehrozilo uvoľnenie poistky. Raz za dva roky ho treba nechať skontrolovať u výrobcu či špecializovaného predajcu.

Kontrolu vám vedia spraviť na počkanie a stojí 3,50 eura. Tlaková skúška trvá dlhšie a stojí okolo 12 eur. Tú však stačí riešiť, až keď má manometer ručičku v červenom poli.

Môže mi auto len tak začať horieť? A čo je najčastejšou príčinou?

Väčšinou je to technická porucha spôsobená zanedbanou údržbou auta alebo neodbornými úpravami. Môže ísť o skrat, poškodený palivový systém, pri nákladných autách je to aj brzdový systém.

Majitelia áut by mali urobiť všetko preto, aby bolo ich vozidlo v čo najlepšom technickom stave, ide v prvom rade o ich bezpečnosť.

Poďme k elektromobilom. Stalo sa už na Slovensku, že sa sám vznietil?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Treba povedať, že požiare batérie elektromobilov sú veľmi zriedkavé, ale keď k nim príde, pre záchranné zložky predstavujú nové riziká a výzvy.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAXUH na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 323
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 937
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 435
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 342
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 036
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 105
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 913
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  2. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  3. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  4. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  5. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  6. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  7. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  8. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete z pohľadu historického vývoja ľudstva
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 078
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 009
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 911
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 707
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 452
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 259
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 903
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 427
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu