Pre značku BMW prichádza dôležitá novinka, ktorá sa za dvadsať rokov dočkala už štvrtej generácie. Model X3 patrí v súčasnosti k najžiadanejším SUV značky a z celkovej ponuky ide o druhé najžiadanejšie auto po rade 3.
Novinka viditeľne mení proporcie. Má dlhšiu kapotu, lepšiu aerodynamiku aj nové technológie. Na dĺžku pribudlo 34 milimetrov, takže teraz je auto dlhé 4755 mm. Aj keď sa to na prvý pohľad možno nezdá, na šírku pribudlo 29 mm (celkovo 1920 mm). Naopak, z výšky ubudlo 25 mm (má 1660 mm).
Rozmery BMW X3:
- Rázvor: 2865 mm
- Dĺžka: 4755 mm
- Šírka: 1920 mm
- Výška: 1660 mm
- Kufor: 570 l (460 l PHEV)
Z profilu zaujme dlhá predná kapota, kolesá, ktoré majú vždy minimálne 18 palcov, ale za príplatok môžu mať aj 21. Podľa vzoru X1 dostalo auto pre lepšiu aerodynamiku zapustené kľučky dverí aj veľký zadný spojler.
Charakteristická predná mriežka, takzvané ľadvinky, už môžu mať aj šikmé lamely, doteraz sme boli zvyknutí len na zvislé. Za príplatok sú aj podsvietené.
Zaujímavosťou je, že väčšia časť ľadviniek je zaslepená a prísun vzduchu k motoru zabezpečuje len ich spodok a otvory v nárazníku.
Podobný dizajnový prvok mali aj nedávne koncepty BMW. Práve tie predznamenali príchod moderných elektromobilov takzvanej Neue Klasse. Zároveň je dôvodom, prečo značka s elektrickou X3 nepočíta, namiesto toho pripraví samostatný model.

Viac miesta vpredu aj vzadu
V interiéri už na prvý pohľad vládne prísny minimalizmus. Dominantou sú dve spojené obrazovky, menšia pred vodičom má 12,3 palca, hlavná uprostred je 14,9-palcová a obe sú mierne zakrivené.
Pod obrazovkami je farebná podsvietená lišta s tlačidlami. Podobný motív sa objavuje aj na dverách a okolo poličky na bezdrôtové nabíjanie dvoch smartfónov.
Nová X3 telom neklame, skutočne má dlhšiu zadnú časť, ktorá umožnila nárast batožinového priestoru na 570 litrov. Po sklopení zadných operadiel do úplnej roviny kufor narastie na 1700 litrov.
S plug-in hybridom aj so šesťvalcom
Na začiatok sa bude na Slovensku X3 ponúkať s dvoma benzínovými motormi, jedným naftovým a jedným plug-in hybridným.
Koľko stoja konkurenti?
- Mercedes GLC: od 60 498 €
- Audi Q5: od 47 130 €
- Lexus NX: od 39 990 €
- Volvo XC60: od 60 740 €
- Land Rover Discovery Sport: od 56 990 €
Základ tvorí verzia X3 xDrive20, čo znamená benzínový dvojlitrový štvorvalec so 48-voltovou mild-hybridnou technológiou a systémovým výkonom 153 kW (208 koní) a 330 Nm. Vtedy platí aj zatiaľ najnižšia cena 57 260 eur. Pripomeňme, že pri predošlej generácii bol výkon nižší, ale s ním aj cena od 54 700 eur.
Trochu iná káva je už verzia s trojlitrovým šesťvalcom pod označením X3 M50 xDrive. Motor má výkon 293 kW (398 koní) a krútiacim momentom 580 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto zvláda za 4,6 sekundy. Záujemca si musí pripraviť 80 960 eur.
Potom je tu úspornejšia naftová voľba xDrive 20d, ktorá pri dvojlitri ponúka 145 kW (197 koní) a 400 Nm. Vtedy je cena od 59 260 eur.

A nakoniec nechýba ani plug-in hybrid, ktorý kombinuje elektromotor s benzínovým dvojlitrom a systémový výkon je 220 kW (299 koní) a krútiaci moment 450 Nm. Vďaka 22,3 kWh batérii má na jedno nabitie zvládnuť v čisto elektrickom režime 90 kilometrov.
Všetky motorizácie sú s automatickou 8-stupňovou prevodovkou Steptronic.
Cenník BMW X3 | Motorizácia | Pohon | Cena od |
xDrive20 | 2,0 153 kW (208 k) | benzín, 4x4 | 57 260 € |
M50i xDrive | 3,0 293 kW (398 k) | benzín, 4x4 | 80 960 € |
xDrive20d | 2,0 145 kW (197 k) | diesel, 4x4 | 59 260 € |
xDrive30e | 2,0 220 kW (299 k) | plug-in, 4x4 | 63 010 € |
Príplatková výbava sa zjednodušila
Nové BMW X3 má v základe full-LED predné a zadné svetlá, hliníkové strešné lyžiny, automatickú klimatizáciu, zaoblenú dvojicu obrazoviek, navigáciu, bezkľúčový vstup aj štartovanie, bezdrôtové nabíjanie smartfónov, športové sedadlá s elektrickým nastavením a kožený volant. Samozrejmosťou je celý rad asistenčných systémov vrátane parkovacieho.
K dispozícii sú aj viaceré príplatkové balíky. Najviac z nich ovplyvňuje vzhľad M Sport Pro za 2016 eur, ktorý prirodzene dáva autu vizuálne vylepšenia, ale aj športový podvozok.

V balíku Comfort za 1158 eur sú vyhrievané a aj ventilované sedadlá a tieniace roletky. Možnosti X3 sa naplno prejavia v balíku Premium za 1696 eur, kde už sú adaptívne matrixové svetlá, prémiové audio Harman/Kardon a sedadlo s bedrovou opierkou.
Nevýhodou je, že kto chce pokročilých jazdných asistentov, musí si priplatiť ďalších 2636 eur v balíku Innovation. Až v ňom je adaptívny tempomat s prispôsobením rýchlosti podľa značiek či aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu. Podobne sú na tom aj nemeckí konkurenti, pre iné prémiové značky je to však už samozrejmosť.
Ani štvrtá generácia BMW X3 sa nebude vyrábať v Európe, z linky budú autá schádzať v americkom Spartanburgu a v juhoafrickom Rosslyne. U dílerov sa prvé autá očakávajú na konci tohto roka.