Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition 2,0 Plug-in Hybrid | |
---|---|
Základná cena / Verzia od (eur) | 33 990 / 42 790 |
Spotreba kombinovaná, výrobca / test (l) | 0,9 nabité / 6,3 vybité |
Objem batožinového priestoru (l) | 310 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2640; 4360; 1830; 1564 |
Niektorí už poškuľujú po elektromobile, ale ešte stále ich odrádza dosť prekážok. Nie je zbytočne drahý? Čo ak ho na dovolenke zrazu nebude kde nabiť? Nie je to priveľký luxus mať ho ako druhé či tretie auto v rodine?
Toyota C-HR v novej generácii pomáha urobiť si jasno v týchto otázkach. Do ponuky totiž pribudol aj plug-in hybrid. Ako sa s ňou žije, sme zisťovali v redakčnom teste.
Stále platí, že plug-in hybridy sú len pre určitú skupinu ľudí, ktorá vie auto nabíjať na pravidelnej dennej báze. Zároveň sa však dostávajú do situácie, kde im malý elektrický dojazd nestačí a potrebujú výpomoc spaľovacieho motora. Majú teda akoby dve autá v jednom.
Práve plug-in hybridom býva vyčítané, že po vybití vôbec nie sú úsporné. Povesť im zlepšuje Toyota, ktorá nám už pri dávnejšom teste RAV4 PHEV ukázala, ako to má vyzerať. Keď sa trakčná batéria vybije, auto sa prepne do HEV režimu a vie v meste či na okresných cestách aj naďalej jazdiť úsporne.
Na jar sme ho už testovali C-HR s full-hybridom, preto sa tentoraz zameriame skôr na odlišnosti, ale opäť si pripomenieme aj každodenný život na palube.
Príliš starostlivé auto
Musíme konštatovať, že na každodenné jazdenie ide o veľmi príjemného spoločníka, najmä čo sa týka jazdných vlastností a manévrovania v meste.
Po dizajnovej stránke snaha o kupé-crossover prináša isté kompromisy. Ide o menej miesta vzadu a v prípade plug-in hybridu aj o menší 310-litrový kufor.
Dizajn prístrojovej dosky je prehľadný, len škoda, že si to odskákalo ľavé koleno spolujazdca. Nezmyselná stena stredového tunela neplní žiaden účel, len zavadzia.

Za vysokú mieru bezpečnosti Toyotu chválime, ale niektoré systémy sú, žiaľ, otravné. Upozornenie na prekročenú rýchlosť už poznáme, ale ešte sa pridávajú ďalšie. Napríklad kontrola pozornosti vodiča a upozornenie, že ste pri vystupovaní neskontrolovali zadné sedadlá, či na nich nie je zabudnuté dieťa, prípadne zviera. Auto vás za to po vystúpení a zamknutí potrestá pípaním. A aj vtedy, keď dieťa ani zviera nemáte.
So športovým podvozkom a väčšími kolesami
Tentokrát sme C-HR dostali v trochu športovejšie ladenej výbave GR Sport, navyše ešte z úvodnej série Premiere Edition.
Tá, našťastie, neobsahuje panoramatickú strechu, ktorá sa nedá zacloniť, miesto nej dostalo auto väčšie 20-palcové kolesá a športový podvozok. Spočíva najmä v použití adaptívnych tlmičov s technológiou FSC (Frequency Sensitive Control).
Vo svete áut nie je nová, no Toyota ju použila prvýkrát. Každý tlmič má dva ventily a hydromechanicky sa frekvenciou kmitov prispôsobuje povrchu vozovky. Na rovnej ceste sú tlmiče tuhé a v zákrutách zabezpečujú lepšiu stabilitu, ale na nerovnostiach sa prejavujú mäkko. Dokážu ich však občas zaskočiť priečne nerovnosti.
Zrejme aj ich zásluhou necítiť, že od full-hybridu je plug-in hybridná verzia ťažšia o 170 kilogramov. Stačiť musí pohon predných kolies, ale vzadu ostala viacprvková náprava.
Už pri letmom pohľade zboku na podvozok vidieť, že umiestnenie 13,6-kilowatthodinovej batérie si vyžiadalo zníženie svetlej výšky na 137 mm. Aj v ľahšom teréne si teda treba dávať pozor, aby ste nešuchli „brucho“.

Slušný výkon, ale len predný pohon
Pod kapotou nájdeme dvojlitrový atmosférický motor, ktorý pracuje s kombinovaným vstrekovaním a v Atkinsonovom cykle s vysokou tepelnou účinnosťou. Spaľovací motor má výkon 112 kW (152 koní), ale ešte je tu silnejší elektromotor. Ten má 120 kW (163 koní).
Nás však zaujíma až systémový výkon pohonu, ktorý je 164 kW (223 koní). Na porovnanie, full-hybrid má pri rovnakom dvojlitri systémový výkon 145 kW (197 koní).
Dynamika je prekvapujúco dobrá bez ohľadu na to, či je, alebo nie je batéria vybitá. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 7,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 180 km/h.
Kvílivý prejav pri zrýchlení je už pri hybridoch z dielne Toyoty tradíciou, aj tu sa o plynulé zrýchlenie stará planétová prevodovka e-CVT.
Úsporná jazda aj s vybitou batériou
Najprv sme schválne jazdili s vybitou batériou, pretože nás zaujímala spotreba. Keď je totiž nabitá, všetko už závisí od individuálneho prístupu vodiča a môže jazdiť prakticky bez kvapky benzínu.
Vysoké vonkajšie teploty nad 35 stupňov si vyžiadali naplno pustenú klimatizáciu, ktorá zvyšovala spotrebu v priemere o liter. V meste sme však aj tak jazdili za 5,2 litra, na okreskách za 5,8 litra. Diaľnica si vypýtala najviac, rovných osem litrov. Priemerná spotreba tak bola 6,3 litra.

Rovnaký okruh sme v apríli pri podstatne nižších teplotách dali s full-hybridným C-HR v priemere za 5,2 litra na sto kilometrov. Veríme, že pri porovnateľnom počasí by spotreba bola podobná, čo je len dôkaz toho, ako efektívne plug-in hybridy vie Toyota robiť.
S priemerným elektrickým dojazdom
Nabíjanie v kontexte konkurencie však bolo sklamaním. Plug-in hybridné C-HR sa spolieha len na AC konektor a palubnú nabíjačku s výkonom 6,6 kW. Nabíjali sme však bez wallboxu z bežnej domácej zásuvky, pri ktorej treba rátať s časom päť hodín a 20 minút. Systém nikdy nedovolí batériu úplne vybiť, rekuperáciou ju udržiava nabitú aspoň na 15 percent.
Elektrický dojazd výrobca udáva 66 kilometrov, v našom prípade vystačil na 47 kilometrov, dnes už niektoré plug-in hybridy ponúkajú takmer dvojnásobok. Opäť však ide o rôzne potreby zákazníkov. Otázny je aj trend rýchleho DC nabíjania, keď aj tak tento koncept počíta s tým, že si auto dobijete doma alebo v práci a podstatne lacnejšie.
V každom prípade je výkon elektromotora dostatočný na to, aby mu pri zrýchlení do toho nehovoril spaľovací motor. Elektrická jazda je, samozrejme, príjemnejšia, ale auto sa rovnako plynulo rozbieha aj vybité za pomoci spaľovacieho motora.

Cena klesla, ale zmysel je otázny
Ak by sme C-HR PHEV testovali začiatkom roka, určite by sme vytkli vysokú cenu. Toyota ju však medzičasom už raz znížila a aktuálne ešte pridáva ďalšie zľavy na väčšinu svojich modelov.
V prípade plug-in hybridnej C-HR išla cena dole o 6300 eur a ešte aj pribudla lacnejšia výbava. Cena tak štartuje na sume 33 990 eur, ale komu stačí aj full-hybrid s výkonom 103 kW (140 koní), môže mať C-HR od 25 990 eur. A to stále veľký cenový rozdiel až 8000 eur, pri porovnateľných stupňoch výbavy 6500 eur. No dá sa ísť ešte vyššie.
V našom prípade výbava GR Sport Premiere Edition znamenala cenu od 42 790 eur. Za ňu už môžete pri konkurencii vyberať z elektromobilov alebo si dopriať väčšiu a slušne vybavenú Toyotu RAV4 s full-hybridom.
Dôvodov, prečo zrejme C-HR s označením PHEV na našich cestách veľa nestretneme, je hneď niekoľko. Hoci pohon funguje výborne a auto nebude pažravé ani s vybitou batériou, stále nám dáva väčší zmysel siahnuť buď po full-hybride, kde je aj možnosť pohonu všetkých kolie,s alebo už potom naozaj uvažovať nad elektromobilom.

Z testovacieho zápisníka: | |
---|---|
Značka a model | Toyota C-HR PHEV |
Verzia | GR Sport Premiere Edition 2,0 Plug-in Hybrid |
Cena modelu od / verzie od | 33 990 / 42 790 |
Motor | atmosférický benzínový štvorvalec, 1 987 cm3 + 120 kW elektromotor |
Výkon spaľ. motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min) | 112 (152) / 6000 |
Krút. moment spaľ. motora (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 190 / 4400 |
Výkon elektromotora kW (k) | 120 (163) |
Systémový výkon kW (k) | 164 / 223 |
Typ prevodovky | elektronicky riadená s plynulo meniteľným prevodom (e-CVT) |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 7,4 |
Kombinovaná spotreba – výrobca (WLTP) / test (l/100 km) | 0,8 – 0,9 nabitá batéria / 6,3 vybitá batéria |
Objem palivovej nádrže (l) | 43 |
Rozmer pneumatík | 245/40 R20 |
Objem batožinového priestoru (l) | 310 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2640; 4360; 1830; 1564 |