SME

Futuristický koncept od Fordu zažiaril na výstave, potom ľahol popolom

Jediný vyrobený kus prežil 45 rokov.

Koncept Ford Probe I Ghia z roku 1979.Koncept Ford Probe I Ghia z roku 1979. (Zdroj: archív Ford)

Týždeň najkrajších, nielen historických, áut v kalifornskom Monterey vždy uzatvára súťaž elegancie, známa ako Pebble Beach Concours d'Elegance. Tento rok však ukázala aj to, aký môže byť osud niektorých vzácnych áut vrtkavý.

Podujatie, na ktorom sa zúčastnilo 214 veľmi drahých kúskov automobilovej histórie i súčasnosti, je najmä o obdivovaní nevšedných áut a ich krásnych kriviek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nečakaný víťaz

Ocenenie Best of Show si odnieslo prekvapivo auto, ktoré sa dochovalo v pôvodnom stave bez renovácie. Ide o pretekárske Bugatti Type 59 Sports z roku 1934, víťaz množstva pretekov, ktorému dal pôvodné sfarbenie belgický kráľ Leopold III.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho švajčiarsky majiteľ Fritz Burkard bol sám prekvapený, že v 74-ročnej histórii podujatia vyhralo vôbec prvýkrát nezrekonštruované auto.

Experti na veteránov predpokladali, že ocenenie získa nádherný Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé so zákazkovou karosériou od Figoni & Falaschi z roku 1948. Auto doviezol Robert Kudela z českého mestečka Chropyně.

O ocenenie sa uchádzal aj vzácny koncept Lancia Stratos HF Zero Coupe s prísne klinovitou karosériou Bertone. Vozidlo vlastní Phillip Sarofim z Beverly Hills a ide o jeden z najradikálnejších automobilových dizajnov zo začiatku 70. rokov.

Súvisiaci článok Mercedes Triedy G ukázal, čo dokáže v teréne. Legenda oslavuje 45 rokov Čítajte 

Prvý Ford Probe

Z konca rovnakej dekády mohli návštevníci podujatia obdivovať aj červený aerodynamický koncept Ford Probe I s kabátom od niekdajšej turínskej karosárne Ghia. Nešlo len o maketu, auto bolo plne funkčné a s moderným interiérom. Zadné kolesá poháňal 2,3-litrový motor Cobra s výkonom 170 koní.

SkryťVypnúť reklamu

Dynamické tvary karosérie, ktoré by zabezpečili nízku spotrebu, a teda ekonomickú prevádzku, navrhol vtedajší šéf dizajnu značky Don Kopka. Ten pochádzal zo Sliezska a v roku 1967 bol aj pri zrode Mustangu GT.

S ropnou krízou však rástol dopyt po autách s nižšou spotrebou. Koncept Probe I tak mal čiastočne zakryté zadné kolesá a vyklápacie predné svetlá s nízkou kapotou. Koeficient odporu vzduchu bol na tie časy na zaujímavej úrovni len 0,25 Cd.

Súvisiaci článok Bodie a Doyle by len pozerali. Ich Ford Capri sa zmenil na rodinný elektromobil Čítajte 

Z piatich vzácnych už len štyri

Vzácny koncept, ktorý vznikol v jedinom exemplári, patril vyše 20 rokov spoločnosti Scotta Grundfora, ktorá vlastní aj ďalšie prototypy Fordu Probe, ktorých do 90. rokov vzniklo iba päť a každý s výrazne odlišným dizajnom. Najznámejší je asi Probe III, keďže z neho neskôr vnikol populárny Ford Sierra.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoniec sa sériovej verzie Probe dočkal až v roku 1988, no bez výraznejšieho úspechu. Využíval podvozkovú platformu aj motory Mazdy, ale jeho športový vzhľad kupé zaostával za jazdnými vlastnosťami, auto bolo ladené skôr komfortne.

Aj keď sa dočkal aj atraktívnejšej druhej generácie, automobilka sa rozhodla v roku 1997 ukončiť jeho výrobu.

Po 45 rokoch sa nečakane smutne skončil aj osud prvého prototypu Probe I. Ešte v nedeľu ho mohli v plnej kráse obdivovať ľudia na Concours d'Elegance v golfovom areáli Pebble Beach, no už o niekoľko hodín bolo po ňom.

Počas cesty z výstavy zachvátili koncept pri prevoze v krytom prívese plamene. Na dym upozornil okoloidúci vodič. Šofér ešte stihol zachrániť ťahač odpojením prívesu, ale koncept zhorel do tla. Čo požiar spôsobilo, vyšetruje polícia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Loading

...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 242
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 935
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 431
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 334
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 007
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 103
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 588
  8. Ísť do kúpeľov je IN 3 899
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  2. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  3. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  4. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  5. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  6. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  7. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  8. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete z pohľadu historického vývoja ľudstva
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 047
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 977
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 887
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 10 827
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 360
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 232
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 887
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 766
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu