SME

Futuristický koncept od Fordu zažiaril na výstave, potom ľahol popolom

Jediný vyrobený kus prežil 45 rokov.

Koncept Ford Probe I Ghia z roku 1979.Koncept Ford Probe I Ghia z roku 1979. (Zdroj: archív Ford)

Týždeň najkrajších, nielen historických, áut v kalifornskom Monterey vždy uzatvára súťaž elegancie, známa ako Pebble Beach Concours d'Elegance. Tento rok však ukázala aj to, aký môže byť osud niektorých vzácnych áut vrtkavý.

Podujatie, na ktorom sa zúčastnilo 214 veľmi drahých kúskov automobilovej histórie i súčasnosti, je najmä o obdivovaní nevšedných áut a ich krásnych kriviek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nečakaný víťaz

Ocenenie Best of Show si odnieslo prekvapivo auto, ktoré sa dochovalo v pôvodnom stave bez renovácie. Ide o pretekárske Bugatti Type 59 Sports z roku 1934, víťaz množstva pretekov, ktorému dal pôvodné sfarbenie belgický kráľ Leopold III.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho švajčiarsky majiteľ Fritz Burkard bol sám prekvapený, že v 74-ročnej histórii podujatia vyhralo vôbec prvýkrát nezrekonštruované auto.

Experti na veteránov predpokladali, že ocenenie získa nádherný Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé so zákazkovou karosériou od Figoni & Falaschi z roku 1948. Auto doviezol Robert Kudela z českého mestečka Chropyně.

O ocenenie sa uchádzal aj vzácny koncept Lancia Stratos HF Zero Coupe s prísne klinovitou karosériou Bertone. Vozidlo vlastní Phillip Sarofim z Beverly Hills a ide o jeden z najradikálnejších automobilových dizajnov zo začiatku 70. rokov.

Súvisiaci článok Mercedes Triedy G ukázal, čo dokáže v teréne. Legenda oslavuje 45 rokov Čítajte 

Prvý Ford Probe

Z konca rovnakej dekády mohli návštevníci podujatia obdivovať aj červený aerodynamický koncept Ford Probe I s kabátom od niekdajšej turínskej karosárne Ghia. Nešlo len o maketu, auto bolo plne funkčné a s moderným interiérom. Zadné kolesá poháňal 2,3-litrový motor Cobra s výkonom 170 koní.

SkryťVypnúť reklamu

Dynamické tvary karosérie, ktoré by zabezpečili nízku spotrebu, a teda ekonomickú prevádzku, navrhol vtedajší šéf dizajnu značky Don Kopka. Ten pochádzal zo Sliezska a v roku 1967 bol aj pri zrode Mustangu GT.

S ropnou krízou však rástol dopyt po autách s nižšou spotrebou. Koncept Probe I tak mal čiastočne zakryté zadné kolesá a vyklápacie predné svetlá s nízkou kapotou. Koeficient odporu vzduchu bol na tie časy na zaujímavej úrovni len 0,25 Cd.

Súvisiaci článok Bodie a Doyle by len pozerali. Ich Ford Capri sa zmenil na rodinný elektromobil Čítajte 

Z piatich vzácnych už len štyri

Vzácny koncept, ktorý vznikol v jedinom exemplári, patril vyše 20 rokov spoločnosti Scotta Grundfora, ktorá vlastní aj ďalšie prototypy Fordu Probe, ktorých do 90. rokov vzniklo iba päť a každý s výrazne odlišným dizajnom. Najznámejší je asi Probe III, keďže z neho neskôr vnikol populárny Ford Sierra.

SkryťVypnúť reklamu

Nakoniec sa sériovej verzie Probe dočkal až v roku 1988, no bez výraznejšieho úspechu. Využíval podvozkovú platformu aj motory Mazdy, ale jeho športový vzhľad kupé zaostával za jazdnými vlastnosťami, auto bolo ladené skôr komfortne.

Aj keď sa dočkal aj atraktívnejšej druhej generácie, automobilka sa rozhodla v roku 1997 ukončiť jeho výrobu.

Po 45 rokoch sa nečakane smutne skončil aj osud prvého prototypu Probe I. Ešte v nedeľu ho mohli v plnej kráse obdivovať ľudia na Concours d'Elegance v golfovom areáli Pebble Beach, no už o niekoľko hodín bolo po ňom.

Počas cesty z výstavy zachvátili koncept pri prevoze v krytom prívese plamene. Na dym upozornil okoloidúci vodič. Šofér ešte stihol zachrániť ťahač odpojením prívesu, ale koncept zhorel do tla. Čo požiar spôsobilo, vyšetruje polícia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Loading

...

Ford

Logo spoločnosti Ford.

Tržby Fordu v uplynulom kvartáli medziročne vzrástli opäť percent.


TASR 1
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 10 686
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 651
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 057
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 137
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 523
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 382
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 807
  8. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 516
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Bilohuščin: Deti 20. storočia
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.8.1925)
  3. Ernest Klotton: Niekto sa tu bojí o demokraciu
  4. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch!
  5. Ivan Mlynár: Robert Fico vie, že bez bubáka nie je dobráka, takže – the show must go on.
  6. David Talian: Anna Záborská a hranice spomínania v dobrom
  7. Branislav Hláčik: Nový princíp eliminácie časových paradoxov
  8. Martin Zielosko: Mission: Impossible - Posledné zúčtovanie
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 435
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 16 472
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 744
  4. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 10 232
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 698
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 334
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 502
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 4 873
  1. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi znemožnili ísť čínskou cestou.
  2. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  3. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  4. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  5. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  6. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  7. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  8. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
SkryťZatvoriť reklamu