Týždeň najkrajších, nielen historických, áut v kalifornskom Monterey vždy uzatvára súťaž elegancie, známa ako Pebble Beach Concours d'Elegance. Tento rok však ukázala aj to, aký môže byť osud niektorých vzácnych áut vrtkavý.
Podujatie, na ktorom sa zúčastnilo 214 veľmi drahých kúskov automobilovej histórie i súčasnosti, je najmä o obdivovaní nevšedných áut a ich krásnych kriviek.
Nečakaný víťaz
Ocenenie Best of Show si odnieslo prekvapivo auto, ktoré sa dochovalo v pôvodnom stave bez renovácie. Ide o pretekárske Bugatti Type 59 Sports z roku 1934, víťaz množstva pretekov, ktorému dal pôvodné sfarbenie belgický kráľ Leopold III.
Jeho švajčiarsky majiteľ Fritz Burkard bol sám prekvapený, že v 74-ročnej histórii podujatia vyhralo vôbec prvýkrát nezrekonštruované auto.
Experti na veteránov predpokladali, že ocenenie získa nádherný Talbot-Lago T26 Grand Sport Coupé so zákazkovou karosériou od Figoni & Falaschi z roku 1948. Auto doviezol Robert Kudela z českého mestečka Chropyně.
O ocenenie sa uchádzal aj vzácny koncept Lancia Stratos HF Zero Coupe s prísne klinovitou karosériou Bertone. Vozidlo vlastní Phillip Sarofim z Beverly Hills a ide o jeden z najradikálnejších automobilových dizajnov zo začiatku 70. rokov.

Prvý Ford Probe
Z konca rovnakej dekády mohli návštevníci podujatia obdivovať aj červený aerodynamický koncept Ford Probe I s kabátom od niekdajšej turínskej karosárne Ghia. Nešlo len o maketu, auto bolo plne funkčné a s moderným interiérom. Zadné kolesá poháňal 2,3-litrový motor Cobra s výkonom 170 koní.
Dynamické tvary karosérie, ktoré by zabezpečili nízku spotrebu, a teda ekonomickú prevádzku, navrhol vtedajší šéf dizajnu značky Don Kopka. Ten pochádzal zo Sliezska a v roku 1967 bol aj pri zrode Mustangu GT.
S ropnou krízou však rástol dopyt po autách s nižšou spotrebou. Koncept Probe I tak mal čiastočne zakryté zadné kolesá a vyklápacie predné svetlá s nízkou kapotou. Koeficient odporu vzduchu bol na tie časy na zaujímavej úrovni len 0,25 Cd.

Z piatich vzácnych už len štyri
Vzácny koncept, ktorý vznikol v jedinom exemplári, patril vyše 20 rokov spoločnosti Scotta Grundfora, ktorá vlastní aj ďalšie prototypy Fordu Probe, ktorých do 90. rokov vzniklo iba päť a každý s výrazne odlišným dizajnom. Najznámejší je asi Probe III, keďže z neho neskôr vnikol populárny Ford Sierra.
Nakoniec sa sériovej verzie Probe dočkal až v roku 1988, no bez výraznejšieho úspechu. Využíval podvozkovú platformu aj motory Mazdy, ale jeho športový vzhľad kupé zaostával za jazdnými vlastnosťami, auto bolo ladené skôr komfortne.
Aj keď sa dočkal aj atraktívnejšej druhej generácie, automobilka sa rozhodla v roku 1997 ukončiť jeho výrobu.
Po 45 rokoch sa nečakane smutne skončil aj osud prvého prototypu Probe I. Ešte v nedeľu ho mohli v plnej kráse obdivovať ľudia na Concours d'Elegance v golfovom areáli Pebble Beach, no už o niekoľko hodín bolo po ňom.
Počas cesty z výstavy zachvátili koncept pri prevoze v krytom prívese plamene. Na dym upozornil okoloidúci vodič. Šofér ešte stihol zachrániť ťahač odpojením prívesu, ale koncept zhorel do tla. Čo požiar spôsobilo, vyšetruje polícia.