Fiat 500C Collezione 1957 1,0 Hybrid | |
Cena od / verzia od (eur) | 14 990 / 23 990 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 5,3 / 5,6 |
Objem batožinového priestoru (l) | 182 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2300; 3571; 1893; 1488 |
Malý Fiat 500 možno bez preháňania označiť za ikonický model. Na trhu sa objavil ešte v roku 2007 a jeho popularita odvtedy nepoľavuje vďaka lákavej kombinácii dostupnej ceny a talianskeho štýlu.
Všetko dobré sa však raz musí skončiť, a tak sa blíži ku koncu aj životný cyklus trojdverového mestského autíčka. V predaji vydržalo dlhých sedemnásť rokov a predalo sa z neho vyše 3,2 milióna kusov.
Za koncom stále populárnej fiatky stoja hlavne bezpečnostné nároky, ktoré sú omnoho vyššie než v čase vzniku modelu. Platforma by si vyžadovala rozsiahle zásahy, s ktorými sú spojené veľké investície. A tie sa automobilke jednoducho neoplatia.
Ešte pred ukončením predaja sme mali poslednú možnosť rozlúčiť sa s talianskym supermini a pozrieť sa, či stále dokáže zaujať. A aby bola rozlúčka naozaj štýlová, dostali sme rovno limitovanú edíciu Collezione 1957.
Odkazuje na rok uvedenia pôvodného Fiatu 500, ktorý vydržal vo výrobe dokonca ešte o rok dlhšie než ten súčasný. Séria bude obmedzená na 1957 kusov, na Slovensko by malo prísť pätnásť.
Odlišuje sa hlavne vizuálne a očakávateľne zdôrazňuje retro stránku dizajnu päťstovky. Spoznáte ju napríklad podľa dvojtónového lakovania v kombinácii bielej a modrej, ktoré delí strieborná linka.
Limitka sa predáva iba ako kabriolet, pričom plátenná strecha dostala béžovú farbu. Retro efekt dotvárajú chrómové detaily ako kľučky alebo spätné zrkadlá.

Špeciálne je tiež obutie, špeciálna edícia dostala 16-palcové disky kombinujúce biele lakovanie s brúseným efektom. Tie síce vyzerajú vynikajúco, ale udržať ich čisté je dosť náročné kvôli svetlej farbe a mnoholúčovému dizajnu.
Vnútro je čalúnené kožou slonovinovej farby, s ktorou pekne ladí svetlý drevený vzor palubnej dosky. Aj keď v interiéri už trochu cítiť vek modelu, stále je štýlový a príjemný.

Pocit exkluzivity pri limitovanej edícii dotvára tiež malá plaketa medzi sedadlami alebo vyšívanie na chrbtových opierkach. Na bočnom okne zase nájdeme milú grafiku porovnávajúcu siluety starej a novej päťstovky.
Aj keď z nej jasne vidieť, o koľko je moderný hatchback väčší, s dĺžkou iba 3571 milimetrov ide na dnešné pomery stále o miniatúrne auto. Vďaka krátkemu rázvoru 2300 milimetrov má polomer otáčania iba 4,65 metra, čo z neho robí perfektného spoločníka do mesta.
Štýlový interiér má svoje chyby
Napriek skromným rozmerom pôsobí interiér útulne a pomerne priestranne. Vzdušnejším ho robí absencia stredového tunela aj otvárateľná strecha.
Rozhodne však nie je bezchybný, prekážal nám napríklad nedostatok odkladacích priestorov. Ideálne nie je ani horné ukotvenie bezpečnostného pásu, ktorý nás najmä pri dlhšom jazdení nepríjemne odieral.
Dobre využiteľné sú dokonca aj zadné sedadlá, malé kabrio dokáže previezť aj štyroch ľudí v relatívnom pohodlí. Rozmery karosérie uberajú skôr z kufra, ktorý má v prípade kabrioletu iba 182 litrov, pričom praktické nie je ani jeho otváranie či malý nakladací otvor.

Vek modelu je zjavný aj na výbave, ktorá je trochu skromnejšia, no na podobne malé auto úplne adekvátna. Nechýba automatická klimatizácia, tempomat či zadné parkovacie senzory.

Sedempalcový displej infotainmentu podporuje aj zrkadlenie smartfónu, hoci len s použitím kábla. Príjemným detailom je jeho matný povrch, vďaka ktorému sa neleskne ani pri otvorenej streche.
Sklamali nás však svetlomety, aj exkluzívna limitka totiž dostala iba obyčajné halogénové žiarovky, hoci model v minulosti býval dostupný aj s xenónovými svetlami. Chýba aj svetelný senzor, svetlá treba zapínať manuálne na páčke pod volantom.
Fiatka je prekvapivo komfortná, a to tak naladením podvozka, ako aj dobrým odhlučnením kabíny. Pre plátennú strechu sa dá očakávať vyšší hluk, nie však o toľko, ako sme čakali.
Už jedine s hybridom
Pod malú kapotu sa v minulosti dostali rôzne motory, benzínové aj naftové, dokonca aj maličký dvojvalec či elektrický pohon. Dnes je už jedinou možnosťou atmosférický trojvalec s elektrickou asistenciou.
Ide o takzvaný mild-hybrid, takže elektromotor s výkonom 3,6 kW (5 koní) spaľovaciemu motoru pomáha hlavne pri rozbehoch. Energiu čerpá z batérie pod sedadlom, ktorá sa dobíja sama rekuperáciou brzdnej energie.
Malý litrový trojvalec pod kapotou má výkon iba 51 kW (70 kW) a krútiaci moment 92 Nm. Skromné hodnoty však autu do mestskej premávky úplne postačujú, keďže hmotnosťou iba mierne prevyšuje jednu tonu.

Motor je kombinovaný výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá má príjemný chod a presné dráhy. Je výborne vyladená pre jazdu po meste vďaka kratším prevodovým stupňom, ktoré spolu s elektromotorom robia z ľahkej päťstovky príjemne živé auto.

Vyššie stupne sú zase určené pre vyššie rýchlosti, aby fiatka zvládla aj jazdu po okreskách či diaľnici. Pri deväťdesiatke motor točí iba asi 2200 otáčok, pri diaľničnej stotridsiatke už stúpnu na 3400.
Vďaka tomu si aj vo vyššej rýchlosti udržiava pomerne komfortnú úroveň hluku aj spotrebu. Iba pri predbiehaní či radení sa vo vyššej rýchlosti treba trochu plánovať dopredu a nezabudnúť podradiť.
Nečakaným prekvapením bol zvukový prejav motora. Litrový hybrid v ekonomickom mestskom autíčku má totiž športovo ladený výfuk, z ktorého koncovky sa nesie príjemne chrapľavý zvuk.

S autom bolo jazdené prevažne v meste a s otvorenou strechou, spotreba sa po týždni ustálila na hodnote 5,6 litra na sto kilometrov. Na okreskách klesla o viac ako liter, pri diaľničnej stotridsiatke však nebol problém prekročiť šesť litrov.
Napriek nízkej hmotnosti nie je päťstovka nervózna a uskákaná, na ceste sedí pekne a keď ju trochu trápite, dokáže byť aj pekne hravá v zákrutách. Výborne naladený podvozok je navyše komfortný aj v kombinácii so 16-palcovými kolesami.
Ľahké riadenie je ideálne hlavne do mesta, je ladené skôr komfortne a nepatrí k najpresnejším, na bežnú jazdu je však nastavené veľmi príjemne. Nechýba režim „City“ typický pre Fiaty, ktorý sa aktivuje tlačidlom vedľa volantu a zvýši účinok posilňovača riadenia, čím uľahčí napríklad manévrovanie pri parkovaní.

Svoj vek maskuje výborne
Fiat 500 je auto, ktoré starne iba veľmi pomaly a pôsobí stále aktuálne, čo sa o mnohých autách z obdobia jeho príchodu povedať nedá. Hoci je na ňom vek už cítiť, stále ponúka všetko, čo by mohol človek od malého mestského auta chcieť.
V súčasnosti je v predaji aj vo výbave Dolcevita, ktorá je skromnejšia a predáva sa iba s pevnou strechou. Ceny za túto verziu sa začínajú od 14 990 eur, pričom v predaji by malo byť posledných 125 kusov.
Má síce nevýhody napríklad v podobe menšieho kufra či slabšieho výkonu, do mesta je však úplne ideálne. K tomu pridáva poriadnu dávku štýlu, hlavne v testovanej limitovanej edícii.
Za toto exkluzívnejšie vyhotovenie si Fiat vypýta až 23 990 eur, no každá jazda s ním je zážitok. Dostanete malý kúsok Talianska na kolesách, ktorý vyvoláva úsmevy na tvári posádky, ale aj okoloidúcich a je dôstojnou rozlúčkou s obľúbeným modelom.
V predaji stále zostane novšia generácia, ktorá sa aktuálne vyrába výlučne s elektrickým pohonom. Fiat však sľúbil, že v blízkej budúcnosti by mala dostať aj spaľovacie motory.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Fiat 500 |
Verzia | Cabrio Collezione 1957 1,0 Hybrid |
Cena modelu od / verzie od | 14 990 / 23 990 |
Motor | Atmosférický benzínový trojvalec, 999 cm3 + 3,6 kW elektromotor |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min) | 51 (70) / 6000 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 92 / 3500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Manuálna / 6 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 13,8 |
Spotreba WLTP – výrobca / test (l/100 km) | 5,3 / 5,6 |
Objem palivovej nádrže (l) | 35 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1055 |
Rozmer pneumatík | 195/45 R16 |
Objem batožinového priestoru (l) | 182 / 520 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2300; 3571; 1893; 1488 |