SME

Fiat 500C je v rozlúčkovej edícii dokonalý liek na zlú náladu (test)

Vznikne iba 1957 kusov.

Fiat 500 C Collezione 1957Fiat 500 C Collezione 1957 (Zdroj: Marek Čepa)
Fiat 500C Collezione 1957 1,0 Hybrid
Cena od / verzia od (eur)14 990 / 23 990
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,3 / 5,6
Objem batožinového priestoru (l)182
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2300; 3571; 1893; 1488

Malý Fiat 500 možno bez preháňania označiť za ikonický model. Na trhu sa objavil ešte v roku 2007 a jeho popularita odvtedy nepoľavuje vďaka lákavej kombinácii dostupnej ceny a talianskeho štýlu.

Všetko dobré sa však raz musí skončiť, a tak sa blíži ku koncu aj životný cyklus trojdverového mestského autíčka. V predaji vydržalo dlhých sedemnásť rokov a predalo sa z neho vyše 3,2 milióna kusov.

Za koncom stále populárnej fiatky stoja hlavne bezpečnostné nároky, ktoré sú omnoho vyššie než v čase vzniku modelu. Platforma by si vyžadovala rozsiahle zásahy, s ktorými sú spojené veľké investície. A tie sa automobilke jednoducho neoplatia.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte pred ukončením predaja sme mali poslednú možnosť rozlúčiť sa s talianskym supermini a pozrieť sa, či stále dokáže zaujať. A aby bola rozlúčka naozaj štýlová, dostali sme rovno limitovanú edíciu Collezione 1957.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odkazuje na rok uvedenia pôvodného Fiatu 500, ktorý vydržal vo výrobe dokonca ešte o rok dlhšie než ten súčasný. Séria bude obmedzená na 1957 kusov, na Slovensko by malo prísť pätnásť.

Odlišuje sa hlavne vizuálne a očakávateľne zdôrazňuje retro stránku dizajnu päťstovky. Spoznáte ju napríklad podľa dvojtónového lakovania v kombinácii bielej a modrej, ktoré delí strieborná linka.

Limitka sa predáva iba ako kabriolet, pričom plátenná strecha dostala béžovú farbu. Retro efekt dotvárajú chrómové detaily ako kľučky alebo spätné zrkadlá.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Fiat 500e 3+1: Ľahké počty v názve, ťažšie v cenníku (test) Čítajte 

Špeciálne je tiež obutie, špeciálna edícia dostala 16-palcové disky kombinujúce biele lakovanie s brúseným efektom. Tie síce vyzerajú vynikajúco, ale udržať ich čisté je dosť náročné kvôli svetlej farbe a mnoholúčovému dizajnu.

Vnútro je čalúnené kožou slonovinovej farby, s ktorou pekne ladí svetlý drevený vzor palubnej dosky. Aj keď v interiéri už trochu cítiť vek modelu, stále je štýlový a príjemný.

Pocit exkluzivity pri limitovanej edícii dotvára tiež malá plaketa medzi sedadlami alebo vyšívanie na chrbtových opierkach. Na bočnom okne zase nájdeme milú grafiku porovnávajúcu siluety starej a novej päťstovky.

Aj keď z nej jasne vidieť, o koľko je moderný hatchback väčší, s dĺžkou iba 3571 milimetrov ide na dnešné pomery stále o miniatúrne auto. Vďaka krátkemu rázvoru 2300 milimetrov má polomer otáčania iba 4,65 metra, čo z neho robí perfektného spoločníka do mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Štýlový interiér má svoje chyby

Napriek skromným rozmerom pôsobí interiér útulne a pomerne priestranne. Vzdušnejším ho robí absencia stredového tunela aj otvárateľná strecha.

Rozhodne však nie je bezchybný, prekážal nám napríklad nedostatok odkladacích priestorov. Ideálne nie je ani horné ukotvenie bezpečnostného pásu, ktorý nás najmä pri dlhšom jazdení nepríjemne odieral.

Dobre využiteľné sú dokonca aj zadné sedadlá, malé kabrio dokáže previezť aj štyroch ľudí v relatívnom pohodlí. Rozmery karosérie uberajú skôr z kufra, ktorý má v prípade kabrioletu iba 182 litrov, pričom praktické nie je ani jeho otváranie či malý nakladací otvor.

Súvisiaci článok Fiat 600e boduje v meste nízkou spotrebou, francúzske gény však nezaprie (test) Čítajte 

Vek modelu je zjavný aj na výbave, ktorá je trochu skromnejšia, no na podobne malé auto úplne adekvátna. Nechýba automatická klimatizácia, tempomat či zadné parkovacie senzory.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sedempalcový displej infotainmentu podporuje aj zrkadlenie smartfónu, hoci len s použitím kábla. Príjemným detailom je jeho matný povrch, vďaka ktorému sa neleskne ani pri otvorenej streche.

Sklamali nás však svetlomety, aj exkluzívna limitka totiž dostala iba obyčajné halogénové žiarovky, hoci model v minulosti býval dostupný aj s xenónovými svetlami. Chýba aj svetelný senzor, svetlá treba zapínať manuálne na páčke pod volantom.

Fiatka je prekvapivo komfortná, a to tak naladením podvozka, ako aj dobrým odhlučnením kabíny. Pre plátennú strechu sa dá očakávať vyšší hluk, nie však o toľko, ako sme čakali.

Už jedine s hybridom

Pod malú kapotu sa v minulosti dostali rôzne motory, benzínové aj naftové, dokonca aj maličký dvojvalec či elektrický pohon. Dnes je už jedinou možnosťou atmosférický trojvalec s elektrickou asistenciou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ide o takzvaný mild-hybrid, takže elektromotor s výkonom 3,6 kW (5 koní) spaľovaciemu motoru pomáha hlavne pri rozbehoch. Energiu čerpá z batérie pod sedadlom, ktorá sa dobíja sama rekuperáciou brzdnej energie.

Malý litrový trojvalec pod kapotou má výkon iba 51 kW (70 kW) a krútiaci moment 92 Nm. Skromné hodnoty však autu do mestskej premávky úplne postačujú, keďže hmotnosťou iba mierne prevyšuje jednu tonu.

Súvisiaci článok Nová Panda narástla a poskočila do vyššej triedy. Stále má zostať cenovo dostupná Čítajte 

Motor je kombinovaný výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá má príjemný chod a presné dráhy. Je výborne vyladená pre jazdu po meste vďaka kratším prevodovým stupňom, ktoré spolu s elektromotorom robia z ľahkej päťstovky príjemne živé auto.

Vyššie stupne sú zase určené pre vyššie rýchlosti, aby fiatka zvládla aj jazdu po okreskách či diaľnici. Pri deväťdesiatke motor točí iba asi 2200 otáčok, pri diaľničnej stotridsiatke už stúpnu na 3400.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka tomu si aj vo vyššej rýchlosti udržiava pomerne komfortnú úroveň hluku aj spotrebu. Iba pri predbiehaní či radení sa vo vyššej rýchlosti treba trochu plánovať dopredu a nezabudnúť podradiť.

Nečakaným prekvapením bol zvukový prejav motora. Litrový hybrid v ekonomickom mestskom autíčku má totiž športovo ladený výfuk, z ktorého koncovky sa nesie príjemne chrapľavý zvuk.

Súvisiaci článok Fiat Tipo je na Taliana až prekvapivo pragmatický (test) Čítajte 

S autom bolo jazdené prevažne v meste a s otvorenou strechou, spotreba sa po týždni ustálila na hodnote 5,6 litra na sto kilometrov. Na okreskách klesla o viac ako liter, pri diaľničnej stotridsiatke však nebol problém prekročiť šesť litrov.

Napriek nízkej hmotnosti nie je päťstovka nervózna a uskákaná, na ceste sedí pekne a keď ju trochu trápite, dokáže byť aj pekne hravá v zákrutách. Výborne naladený podvozok je navyše komfortný aj v kombinácii so 16-palcovými kolesami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ľahké riadenie je ideálne hlavne do mesta, je ladené skôr komfortne a nepatrí k najpresnejším, na bežnú jazdu je však nastavené veľmi príjemne. Nechýba režim „City“ typický pre Fiaty, ktorý sa aktivuje tlačidlom vedľa volantu a zvýši účinok posilňovača riadenia, čím uľahčí napríklad manévrovanie pri parkovaní.

Svoj vek maskuje výborne

Fiat 500 je auto, ktoré starne iba veľmi pomaly a pôsobí stále aktuálne, čo sa o mnohých autách z obdobia jeho príchodu povedať nedá. Hoci je na ňom vek už cítiť, stále ponúka všetko, čo by mohol človek od malého mestského auta chcieť.

V súčasnosti je v predaji aj vo výbave Dolcevita, ktorá je skromnejšia a predáva sa iba s pevnou strechou. Ceny za túto verziu sa začínajú od 14 990 eur, pričom v predaji by malo byť posledných 125 kusov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Má síce nevýhody napríklad v podobe menšieho kufra či slabšieho výkonu, do mesta je však úplne ideálne. K tomu pridáva poriadnu dávku štýlu, hlavne v testovanej limitovanej edícii.

Za toto exkluzívnejšie vyhotovenie si Fiat vypýta až 23 990 eur, no každá jazda s ním je zážitok. Dostanete malý kúsok Talianska na kolesách, ktorý vyvoláva úsmevy na tvári posádky, ale aj okoloidúcich a je dôstojnou rozlúčkou s obľúbeným modelom.

V predaji stále zostane novšia generácia, ktorá sa aktuálne vyrába výlučne s elektrickým pohonom. Fiat však sľúbil, že v blízkej budúcnosti by mala dostať aj spaľovacie motory.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelFiat 500
VerziaCabrio Collezione 1957 1,0 Hybrid
Cena modelu od / verzie od14 990 / 23 990
MotorAtmosférický benzínový trojvalec, 999 cm3 + 3,6 kW elektromotor
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min)51 (70) / 6000
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)92 / 3500
Typ prevodovky / počet stupňovManuálna / 6
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s)13,8
Spotreba WLTP – výrobca / test (l/100 km)5,3 / 5,6
Objem palivovej nádrže (l)35
Pohotovostná hmotnosť (kg)1055
Rozmer pneumatík195/45 R16
Objem batožinového priestoru (l)182 / 520
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2300; 3571; 1893; 1488

Malé autá

Súvisiace témy: Kabriolety
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 052
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 474
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 005
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 426
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 108
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 699
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 294
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 239
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  2. Viktor Pamula: Čo znamená športová hala v Handlovej pre Slovensko ?
  3. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  4. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  5. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  6. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Úvod + 1 kapitola
  7. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  8. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 21 338
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 598
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 948
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 686
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 282
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 161
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 323
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 833
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu