Prirodzene sa stala klasikou, ale skôr lokálne v Česku a na Slovensku. Ešte nedávno sme mali pocit, že je na každom rohu, no v skutočnosti už z ulíc vymizla.
Škoda Felicia má tridsať rokov. Z prvých kusov sa už stáva právoplatný adept na historické vozidlo s veteránskymi značkami. Tento model sa stal dôkazom, že ľudia Škodu ani po rozpade východného bloku nezavrhli. Oproti západným konkurentom stále bodovala atraktívnou cenou.
Našli sme tri kúsky v rôznych karosárskych verziách, ktoré si pre svoj stav privilégium veteránov určite zaslúžia.
Chalupársky sen
S prvým majiteľom sa stretávame v bratislavskom Múzeu dopravy. Že sem už patrí aj Felicia, a nie tá prvá v podobe kabrioletu zo 60. rokov, si veľmi nechceme pripúšťať. Potom sa totiž človek zbytočne zamýšľa, že čas akosi rýchlo letí.
Červená Felicia medzi staršími vystavenými škodovkami svieti. Keď prichádzame, už má otvorenú kapotu a šnúra okolo exponátu je odsunutá nabok.
„Dúfam, že sa ju podarí naštartovať. Nepohla sa už rok,“ hovorí zberateľ Tomáš Meňuš, sklonený pod kapotou počas zapájania autobatérie.

„Mal som Favority, ale aj Fabiu a Octaviu, tak prečo nie Feliciu? Vždy ma nejak lákali škodovky z 90. rokov, je to moje detstvo. Keď som bol malý, otec mal Feliciu. Kúpil ju už jazdenú, bola trochu špecifická, pretože mala ABS a bola v čiernej farbe. Prvým majiteľom bola americká ambasáda. Týmito autami som žil a rád som si listoval ich dobové prospekty.“
Medzitým zavrie kapotu, sadne za volant a otočí kľúčikom. Motor bez zaváhania naskočí. O chvíľu už oživený exponát opatrne opúšťa svoje miesto a ide sa prevetrať do ulíc Bratislavy.

„Keď mala Felicia dvadsaťpäť rokov a objavovali sa k výročiu články na internete, tak som sa začal zaujímať, aká je vlastne situácia na trhu. Páčili sa mi hlavne tie úplne prvé kusy. Mali semišový interiér, používali ho len od jesene 1994 do leta 1996. Pozeral som sa, buď po zachovanej krátkej verzii, alebo po kombi,“ vysvetľuje nadšenec.
Práve Felicia Combi zaujala nejedného chalupára, keďže predĺžená zadná časť ponúkala kufor s objemom 447 litrov a veľký nakladací otvor. Podobne ako pri predošlom Formane dvere kufra aj svetlá boli identické s krátkou verziou.

Len zaoblený Favorit?
Počas rozhovoru sa dostaneme aj k trochu urážlivej prezývke Felicie, keďže ju ľudia volali "zaoblený Favorit". Lenže oprávnene.
„Zo začiatku to naozaj tak bolo, podvozok a konštrukcia Felicie boli z Favoritu. Ale potom v roku 1995 už bolo auto upravené a pripravené na ABS a airbagy. Preto muselo byť zosilnené predné čelo, pozdĺžne nosníky, výstuhy v podlahe, ale aj stena medzi motorom a interiérom, inak by ju pri náraze vystrelilo.“ hovorí Meňuš, ktorý dobové prospekty k Felicii pozná skoro naspamäť.
Ukazuje, ako Felicia znie pri zatváraní dverí. Oproti Favoritu musíme súhlasiť s formuláciou v prospekte, že ide o "zamatový zvuk". Prekvapivo iná je aj vôňa v interiéri. Felicia ani po toľkých rokoch nepáchne ako staré škodovky z čias socializmu.
Meňuš objavil červenú Feliciu Combi GLXi z roku 1995 v Čechách. O kúpe ho presvedčil nielen dobrý stav, ale aj kompletná história auta vrátane pôvodnej faktúry. Pri dôkladnom čistení auta dokonca našiel aj papierovú prevoznú značku. Pôvodný majiteľ si Feliciu kúpil za 284 423 českých korún, čo by pri zohľadnení inflácie a súčasného kurzu znamenalo sumu takmer 29 500 eur. Súčasný majiteľ ju zohnal za 1 200 eur.

Takmer žiadna výbava
Pod kapotou je slabší škodovácky motor s výkonom 50 kW (68 koní) a s objemom 1,3 litra. Vyšší stupeň GLX zahŕňal lepšie čalúnenie, lakované stredové pukličky plechových diskov, lišty dverí a otáčkomer.