SME

Škoda Felicia stále žije a slávi tridsať rokov. Našli sme aj unikátny model Fun

Niektoré kúsky stoja aj tisíce eur.

Škoda Felicia sa tento rok oficiálne stáva historickým vozidlom.Škoda Felicia sa tento rok oficiálne stáva historickým vozidlom. (Zdroj: Peter Kálmán)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prirodzene sa stala klasikou, ale skôr lokálne v Česku a na Slovensku. Ešte nedávno sme mali pocit, že je na každom rohu, no v skutočnosti už z ulíc vymizla.

Škoda Felicia má tridsať rokov. Z prvých kusov sa už stáva právoplatný adept na historické vozidlo s veteránskymi značkami. Tento model sa stal dôkazom, že ľudia Škodu ani po rozpade východného bloku nezavrhli. Oproti západným konkurentom stále bodovala atraktívnou cenou.

Našli sme tri kúsky v rôznych karosárskych verziách, ktoré si pre svoj stav privilégium veteránov určite zaslúžia.

SkryťVypnúť reklamu

Chalupársky sen

S prvým majiteľom sa stretávame v bratislavskom Múzeu dopravy. Že sem už patrí aj Felicia, a nie tá prvá v podobe kabrioletu zo 60. rokov, si veľmi nechceme pripúšťať. Potom sa totiž človek zbytočne zamýšľa, že čas akosi rýchlo letí.

Červená Felicia medzi staršími vystavenými škodovkami svieti. Keď prichádzame, už má otvorenú kapotu a šnúra okolo exponátu je odsunutá nabok.

„Dúfam, že sa ju podarí naštartovať. Nepohla sa už rok,“ hovorí zberateľ Tomáš Meňuš, sklonený pod kapotou počas zapájania autobatérie.

„Mal som Favority, ale aj Fabiu a Octaviu, tak prečo nie Feliciu? Vždy ma nejak lákali škodovky z 90. rokov, je to moje detstvo. Keď som bol malý, otec mal Feliciu. Kúpil ju už jazdenú, bola trochu špecifická, pretože mala ABS a bola v čiernej farbe. Prvým majiteľom bola americká ambasáda. Týmito autami som žil a rád som si listoval ich dobové prospekty.“

SkryťVypnúť reklamu

Medzitým zavrie kapotu, sadne za volant a otočí kľúčikom. Motor bez zaváhania naskočí. O chvíľu už oživený exponát opatrne opúšťa svoje miesto a ide sa prevetrať do ulíc Bratislavy.

Súvisiaci článok Škoda Octavia má 65 rokov. Previezli sme sa autom, ktoré stavalo domy a zažilo povodne Čítajte 

„Keď mala Felicia dvadsaťpäť rokov a objavovali sa k výročiu články na internete, tak som sa začal zaujímať, aká je vlastne situácia na trhu. Páčili sa mi hlavne tie úplne prvé kusy. Mali semišový interiér, používali ho len od jesene 1994 do leta 1996. Pozeral som sa, buď po zachovanej krátkej verzii, alebo po kombi,“ vysvetľuje nadšenec.

Práve Felicia Combi zaujala nejedného chalupára, keďže predĺžená zadná časť ponúkala kufor s objemom 447 litrov a veľký nakladací otvor. Podobne ako pri predošlom Formane dvere kufra aj svetlá boli identické s krátkou verziou.

Len zaoblený Favorit?

Počas rozhovoru sa dostaneme aj k trochu urážlivej prezývke Felicie, keďže ju ľudia volali "zaoblený Favorit". Lenže oprávnene.

SkryťVypnúť reklamu

„Zo začiatku to naozaj tak bolo, podvozok a konštrukcia Felicie boli z Favoritu. Ale potom v roku 1995 už bolo auto upravené a pripravené na ABS a airbagy. Preto muselo byť zosilnené predné čelo, pozdĺžne nosníky, výstuhy v podlahe, ale aj stena medzi motorom a interiérom, inak by ju pri náraze vystrelilo.“ hovorí Meňuš, ktorý dobové prospekty k Felicii pozná skoro naspamäť.

Ukazuje, ako Felicia znie pri zatváraní dverí. Oproti Favoritu musíme súhlasiť s formuláciou v prospekte, že ide o "zamatový zvuk". Prekvapivo iná je aj vôňa v interiéri. Felicia ani po toľkých rokoch nepáchne ako staré škodovky z čias socializmu.

Meňuš objavil červenú Feliciu Combi GLXi z roku 1995 v Čechách. O kúpe ho presvedčil nielen dobrý stav, ale aj kompletná história auta vrátane pôvodnej faktúry. Pri dôkladnom čistení auta dokonca našiel aj papierovú prevoznú značku. Pôvodný majiteľ si Feliciu kúpil za 284 423 českých korún, čo by pri zohľadnení inflácie a súčasného kurzu znamenalo sumu takmer 29 500 eur. Súčasný majiteľ ju zohnal za 1 200 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takmer žiadna výbava

Pod kapotou je slabší škodovácky motor s výkonom 50 kW (68 koní) a s objemom 1,3 litra. Vyšší stupeň GLX zahŕňal lepšie čalúnenie, lakované stredové pukličky plechových diskov, lišty dverí a otáčkomer.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAZ3G na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Škoda

Súvisiace témy: História áut
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Live: Známe mená aj objavy. Ktoré firmy získajú cenu FéliX 2025?
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  6. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Live: Známe mená aj objavy. Ktoré firmy získajú cenu FéliX 2025?
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 491
  2. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 5 955
  3. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 4 818
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 539
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 369
  6. Live: Známe mená aj objavy. Ktoré firmy získajú cenu FéliX 2025? 4 037
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 181
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 2 793
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (10. - 16.10.1925)
  2. Jozef Mačo: Malý Slivník – fraška pokračuje, desegregovaní žiaci sedia doma
  3. Martin Šuraba: Košická električka #2
  4. Juraj Sališ: Fico pojedá zdanené Nachos a škerí sa
  5. Ján Valchár: Prvá krajina, ktorá splní green deal (aľkogóliky gďe?)
  6. Človek v ohrození: Libanon: keď je elektrina luxusom
  7. Jana Reková: Malé tornádo v knižnici
  8. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 761
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 16 940
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 352
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 7 847
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 7 608
  6. Ján Valchár: Ideme budovať humanitárne centrum v Rusku!!! 4 780
  7. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 3 992
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde 3 367
  1. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  2. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
  3. Marcel Rebro: Volám sa Marcel, dnes mám 57 rokov a k narodeninám si želám mier!
  4. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia.
  5. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  6. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  7. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  8. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
SkryťZatvoriť reklamu