SME

Škoda Felicia stále žije a slávi tridsať rokov. Našli sme aj unikátny model Fun

Niektoré kúsky stoja aj tisíce eur.

Škoda Felicia sa tento rok oficiálne stáva historickým vozidlom.Škoda Felicia sa tento rok oficiálne stáva historickým vozidlom. (Zdroj: Peter Kálmán)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prirodzene sa stala klasikou, ale skôr lokálne v Česku a na Slovensku. Ešte nedávno sme mali pocit, že je na každom rohu, no v skutočnosti už z ulíc vymizla.

Škoda Felicia má tridsať rokov. Z prvých kusov sa už stáva právoplatný adept na historické vozidlo s veteránskymi značkami. Tento model sa stal dôkazom, že ľudia Škodu ani po rozpade východného bloku nezavrhli. Oproti západným konkurentom stále bodovala atraktívnou cenou.

Našli sme tri kúsky v rôznych karosárskych verziách, ktoré si pre svoj stav privilégium veteránov určite zaslúžia.

SkryťVypnúť reklamu

Chalupársky sen

S prvým majiteľom sa stretávame v bratislavskom Múzeu dopravy. Že sem už patrí aj Felicia, a nie tá prvá v podobe kabrioletu zo 60. rokov, si veľmi nechceme pripúšťať. Potom sa totiž človek zbytočne zamýšľa, že čas akosi rýchlo letí.

Červená Felicia medzi staršími vystavenými škodovkami svieti. Keď prichádzame, už má otvorenú kapotu a šnúra okolo exponátu je odsunutá nabok.

„Dúfam, že sa ju podarí naštartovať. Nepohla sa už rok,“ hovorí zberateľ Tomáš Meňuš, sklonený pod kapotou počas zapájania autobatérie.

„Mal som Favority, ale aj Fabiu a Octaviu, tak prečo nie Feliciu? Vždy ma nejak lákali škodovky z 90. rokov, je to moje detstvo. Keď som bol malý, otec mal Feliciu. Kúpil ju už jazdenú, bola trochu špecifická, pretože mala ABS a bola v čiernej farbe. Prvým majiteľom bola americká ambasáda. Týmito autami som žil a rád som si listoval ich dobové prospekty.“

SkryťVypnúť reklamu

Medzitým zavrie kapotu, sadne za volant a otočí kľúčikom. Motor bez zaváhania naskočí. O chvíľu už oživený exponát opatrne opúšťa svoje miesto a ide sa prevetrať do ulíc Bratislavy.

Súvisiaci článok Škoda Octavia má 65 rokov. Previezli sme sa autom, ktoré stavalo domy a zažilo povodne Čítajte 

„Keď mala Felicia dvadsaťpäť rokov a objavovali sa k výročiu články na internete, tak som sa začal zaujímať, aká je vlastne situácia na trhu. Páčili sa mi hlavne tie úplne prvé kusy. Mali semišový interiér, používali ho len od jesene 1994 do leta 1996. Pozeral som sa, buď po zachovanej krátkej verzii, alebo po kombi,“ vysvetľuje nadšenec.

Práve Felicia Combi zaujala nejedného chalupára, keďže predĺžená zadná časť ponúkala kufor s objemom 447 litrov a veľký nakladací otvor. Podobne ako pri predošlom Formane dvere kufra aj svetlá boli identické s krátkou verziou.

Len zaoblený Favorit?

Počas rozhovoru sa dostaneme aj k trochu urážlivej prezývke Felicie, keďže ju ľudia volali "zaoblený Favorit". Lenže oprávnene.

SkryťVypnúť reklamu

„Zo začiatku to naozaj tak bolo, podvozok a konštrukcia Felicie boli z Favoritu. Ale potom v roku 1995 už bolo auto upravené a pripravené na ABS a airbagy. Preto muselo byť zosilnené predné čelo, pozdĺžne nosníky, výstuhy v podlahe, ale aj stena medzi motorom a interiérom, inak by ju pri náraze vystrelilo.“ hovorí Meňuš, ktorý dobové prospekty k Felicii pozná skoro naspamäť.

Ukazuje, ako Felicia znie pri zatváraní dverí. Oproti Favoritu musíme súhlasiť s formuláciou v prospekte, že ide o "zamatový zvuk". Prekvapivo iná je aj vôňa v interiéri. Felicia ani po toľkých rokoch nepáchne ako staré škodovky z čias socializmu.

Meňuš objavil červenú Feliciu Combi GLXi z roku 1995 v Čechách. O kúpe ho presvedčil nielen dobrý stav, ale aj kompletná história auta vrátane pôvodnej faktúry. Pri dôkladnom čistení auta dokonca našiel aj papierovú prevoznú značku. Pôvodný majiteľ si Feliciu kúpil za 284 423 českých korún, čo by pri zohľadnení inflácie a súčasného kurzu znamenalo sumu takmer 29 500 eur. Súčasný majiteľ ju zohnal za 1 200 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takmer žiadna výbava

Pod kapotou je slabší škodovácky motor s výkonom 50 kW (68 koní) a s objemom 1,3 litra. Vyšší stupeň GLX zahŕňal lepšie čalúnenie, lakované stredové pukličky plechových diskov, lišty dverí a otáčkomer.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAZ3G na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Škoda

Súvisiace témy: História áut
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 895
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 631
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 643
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 349
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 054
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 693
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 649
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 170
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  2. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  3. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  4. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  5. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  6. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  7. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 18 141
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 567
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 913
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 677
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 129
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 046
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 5 819
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 313
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu