SME

Škoda Felicia stále žije a slávi tridsať rokov. Našli sme aj unikátny model Fun

Niektoré kúsky stoja aj tisíce eur.

Škoda Felicia sa tento rok oficiálne stáva historickým vozidlom.Škoda Felicia sa tento rok oficiálne stáva historickým vozidlom. (Zdroj: Peter Kálmán)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prirodzene sa stala klasikou, ale skôr lokálne v Česku a na Slovensku. Ešte nedávno sme mali pocit, že je na každom rohu, no v skutočnosti už z ulíc vymizla.

Škoda Felicia má tridsať rokov. Z prvých kusov sa už stáva právoplatný adept na historické vozidlo s veteránskymi značkami. Tento model sa stal dôkazom, že ľudia Škodu ani po rozpade východného bloku nezavrhli. Oproti západným konkurentom stále bodovala atraktívnou cenou.

Našli sme tri kúsky v rôznych karosárskych verziách, ktoré si pre svoj stav privilégium veteránov určite zaslúžia.

SkryťVypnúť reklamu

Chalupársky sen

S prvým majiteľom sa stretávame v bratislavskom Múzeu dopravy. Že sem už patrí aj Felicia, a nie tá prvá v podobe kabrioletu zo 60. rokov, si veľmi nechceme pripúšťať. Potom sa totiž človek zbytočne zamýšľa, že čas akosi rýchlo letí.

Červená Felicia medzi staršími vystavenými škodovkami svieti. Keď prichádzame, už má otvorenú kapotu a šnúra okolo exponátu je odsunutá nabok.

„Dúfam, že sa ju podarí naštartovať. Nepohla sa už rok,“ hovorí zberateľ Tomáš Meňuš, sklonený pod kapotou počas zapájania autobatérie.

„Mal som Favority, ale aj Fabiu a Octaviu, tak prečo nie Feliciu? Vždy ma nejak lákali škodovky z 90. rokov, je to moje detstvo. Keď som bol malý, otec mal Feliciu. Kúpil ju už jazdenú, bola trochu špecifická, pretože mala ABS a bola v čiernej farbe. Prvým majiteľom bola americká ambasáda. Týmito autami som žil a rád som si listoval ich dobové prospekty.“

SkryťVypnúť reklamu

Medzitým zavrie kapotu, sadne za volant a otočí kľúčikom. Motor bez zaváhania naskočí. O chvíľu už oživený exponát opatrne opúšťa svoje miesto a ide sa prevetrať do ulíc Bratislavy.

Súvisiaci článok Škoda Octavia má 65 rokov. Previezli sme sa autom, ktoré stavalo domy a zažilo povodne Čítajte 

„Keď mala Felicia dvadsaťpäť rokov a objavovali sa k výročiu články na internete, tak som sa začal zaujímať, aká je vlastne situácia na trhu. Páčili sa mi hlavne tie úplne prvé kusy. Mali semišový interiér, používali ho len od jesene 1994 do leta 1996. Pozeral som sa, buď po zachovanej krátkej verzii, alebo po kombi,“ vysvetľuje nadšenec.

Práve Felicia Combi zaujala nejedného chalupára, keďže predĺžená zadná časť ponúkala kufor s objemom 447 litrov a veľký nakladací otvor. Podobne ako pri predošlom Formane dvere kufra aj svetlá boli identické s krátkou verziou.

Len zaoblený Favorit?

Počas rozhovoru sa dostaneme aj k trochu urážlivej prezývke Felicie, keďže ju ľudia volali "zaoblený Favorit". Lenže oprávnene.

SkryťVypnúť reklamu

„Zo začiatku to naozaj tak bolo, podvozok a konštrukcia Felicie boli z Favoritu. Ale potom v roku 1995 už bolo auto upravené a pripravené na ABS a airbagy. Preto muselo byť zosilnené predné čelo, pozdĺžne nosníky, výstuhy v podlahe, ale aj stena medzi motorom a interiérom, inak by ju pri náraze vystrelilo.“ hovorí Meňuš, ktorý dobové prospekty k Felicii pozná skoro naspamäť.

Ukazuje, ako Felicia znie pri zatváraní dverí. Oproti Favoritu musíme súhlasiť s formuláciou v prospekte, že ide o "zamatový zvuk". Prekvapivo iná je aj vôňa v interiéri. Felicia ani po toľkých rokoch nepáchne ako staré škodovky z čias socializmu.

Meňuš objavil červenú Feliciu Combi GLXi z roku 1995 v Čechách. O kúpe ho presvedčil nielen dobrý stav, ale aj kompletná história auta vrátane pôvodnej faktúry. Pri dôkladnom čistení auta dokonca našiel aj papierovú prevoznú značku. Pôvodný majiteľ si Feliciu kúpil za 284 423 českých korún, čo by pri zohľadnení inflácie a súčasného kurzu znamenalo sumu takmer 29 500 eur. Súčasný majiteľ ju zohnal za 1 200 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takmer žiadna výbava

Pod kapotou je slabší škodovácky motor s výkonom 50 kW (68 koní) a s objemom 1,3 litra. Vyšší stupeň GLX zahŕňal lepšie čalúnenie, lakované stredové pukličky plechových diskov, lišty dverí a otáčkomer.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAZ3G na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Škoda

Súvisiace témy: História áut
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  1. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  8. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 10 584
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 921
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 859
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 045
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 240
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 844
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 785
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 549
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  2. Ivan Mlynár: Ficove triky sa pred zavretými dverami Friedricha Merza zmenili na Ficove tiky.
  3. Rastislav Puchala: Fico má pravdu. Režimy v Číne a Vietname sú vysoko inšpiratívne
  4. Tomáš Hrubý: Byt bez dverí
  5. Martin Turčan: Copak je to za vojáka?
  6. Erik Kriššák: Radoslava Hubeková – Intersvet
  7. Vladimír Čuchran: Vojačkovia
  8. Ľubica Adamková: Máte PZP? Takto vás môže prekvapiť.
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 931
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 132
  3. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 987
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 385
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 863
  6. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 652
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 5 560
  8. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 658
  1. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  2. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  3. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  4. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
SkryťZatvoriť reklamu