SME

Škoda Felicia stále žije a slávi tridsať rokov. Našli sme aj unikátny model Fun

Niektoré kúsky stoja aj tisíce eur.

Škoda Felicia sa tento rok oficiálne stáva historickým vozidlom.Škoda Felicia sa tento rok oficiálne stáva historickým vozidlom. (Zdroj: Peter Kálmán)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prirodzene sa stala klasikou, ale skôr lokálne v Česku a na Slovensku. Ešte nedávno sme mali pocit, že je na každom rohu, no v skutočnosti už z ulíc vymizla.

Škoda Felicia má tridsať rokov. Z prvých kusov sa už stáva právoplatný adept na historické vozidlo s veteránskymi značkami. Tento model sa stal dôkazom, že ľudia Škodu ani po rozpade východného bloku nezavrhli. Oproti západným konkurentom stále bodovala atraktívnou cenou.

Našli sme tri kúsky v rôznych karosárskych verziách, ktoré si pre svoj stav privilégium veteránov určite zaslúžia.

SkryťVypnúť reklamu

Chalupársky sen

S prvým majiteľom sa stretávame v bratislavskom Múzeu dopravy. Že sem už patrí aj Felicia, a nie tá prvá v podobe kabrioletu zo 60. rokov, si veľmi nechceme pripúšťať. Potom sa totiž človek zbytočne zamýšľa, že čas akosi rýchlo letí.

Červená Felicia medzi staršími vystavenými škodovkami svieti. Keď prichádzame, už má otvorenú kapotu a šnúra okolo exponátu je odsunutá nabok.

„Dúfam, že sa ju podarí naštartovať. Nepohla sa už rok,“ hovorí zberateľ Tomáš Meňuš, sklonený pod kapotou počas zapájania autobatérie.

„Mal som Favority, ale aj Fabiu a Octaviu, tak prečo nie Feliciu? Vždy ma nejak lákali škodovky z 90. rokov, je to moje detstvo. Keď som bol malý, otec mal Feliciu. Kúpil ju už jazdenú, bola trochu špecifická, pretože mala ABS a bola v čiernej farbe. Prvým majiteľom bola americká ambasáda. Týmito autami som žil a rád som si listoval ich dobové prospekty.“

SkryťVypnúť reklamu

Medzitým zavrie kapotu, sadne za volant a otočí kľúčikom. Motor bez zaváhania naskočí. O chvíľu už oživený exponát opatrne opúšťa svoje miesto a ide sa prevetrať do ulíc Bratislavy.

Súvisiaci článok Škoda Octavia má 65 rokov. Previezli sme sa autom, ktoré stavalo domy a zažilo povodne Čítajte 

„Keď mala Felicia dvadsaťpäť rokov a objavovali sa k výročiu články na internete, tak som sa začal zaujímať, aká je vlastne situácia na trhu. Páčili sa mi hlavne tie úplne prvé kusy. Mali semišový interiér, používali ho len od jesene 1994 do leta 1996. Pozeral som sa, buď po zachovanej krátkej verzii, alebo po kombi,“ vysvetľuje nadšenec.

Práve Felicia Combi zaujala nejedného chalupára, keďže predĺžená zadná časť ponúkala kufor s objemom 447 litrov a veľký nakladací otvor. Podobne ako pri predošlom Formane dvere kufra aj svetlá boli identické s krátkou verziou.

Len zaoblený Favorit?

Počas rozhovoru sa dostaneme aj k trochu urážlivej prezývke Felicie, keďže ju ľudia volali "zaoblený Favorit". Lenže oprávnene.

SkryťVypnúť reklamu

„Zo začiatku to naozaj tak bolo, podvozok a konštrukcia Felicie boli z Favoritu. Ale potom v roku 1995 už bolo auto upravené a pripravené na ABS a airbagy. Preto muselo byť zosilnené predné čelo, pozdĺžne nosníky, výstuhy v podlahe, ale aj stena medzi motorom a interiérom, inak by ju pri náraze vystrelilo.“ hovorí Meňuš, ktorý dobové prospekty k Felicii pozná skoro naspamäť.

Ukazuje, ako Felicia znie pri zatváraní dverí. Oproti Favoritu musíme súhlasiť s formuláciou v prospekte, že ide o "zamatový zvuk". Prekvapivo iná je aj vôňa v interiéri. Felicia ani po toľkých rokoch nepáchne ako staré škodovky z čias socializmu.

Meňuš objavil červenú Feliciu Combi GLXi z roku 1995 v Čechách. O kúpe ho presvedčil nielen dobrý stav, ale aj kompletná história auta vrátane pôvodnej faktúry. Pri dôkladnom čistení auta dokonca našiel aj papierovú prevoznú značku. Pôvodný majiteľ si Feliciu kúpil za 284 423 českých korún, čo by pri zohľadnení inflácie a súčasného kurzu znamenalo sumu takmer 29 500 eur. Súčasný majiteľ ju zohnal za 1 200 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takmer žiadna výbava

Pod kapotou je slabší škodovácky motor s výkonom 50 kW (68 koní) a s objemom 1,3 litra. Vyšší stupeň GLX zahŕňal lepšie čalúnenie, lakované stredové pukličky plechových diskov, lišty dverí a otáčkomer.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAZ3G na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 120
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 933
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 428
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 314
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 968
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 101
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 588
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 247
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  2. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  3. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  4. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  5. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  6. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete z pohľadu historického vývoja ľudstva
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Ján Karas: 1. apríl v kabarete: Keď sa smiech stáva poslednou odpoveďou
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 008
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 953
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 858
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 703
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 247
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 213
  7. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 7 233
  8. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 871
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu