Vodiči, ktorí v auguste tankovali do áut skvapalenený ropný plyn z čerpacích staníc Slovnaftu na východnom Slovensku, môžu mať problémy. Palivo bolo kontaminované zatiaľ neznámou látkou, ktorá môže znefunkčniť LPG systém.
„Čakám na servisný zásah. Bude to trvať viac ako mesiac. Servisy LPG sú teraz preťažené. Čoraz viac a viac áut vypadáva z premávky, lebo ich rozožiera mastnota zo Slovnaftu,“ hovorí poškodený Ján Martoňák. "Pritom u nich tankujem pravidelne. Ich palivo bolo vždy čisté, aj filtre, ktoré sa menia po 10-tisíc kilometroch, boli vždy ako nové."
So svojím Fordom Fiesta už bol v servise, no problémy pokračujú. Systém LPG mal nový, inštalovali mu ho pred necelými dvoma mesiacmi.
"Vymenili mi filter, ale technik vravel, že mi ho ten vazelinový sajrajt z nádrže zase zanesie a aj sa tak stalo“, hovorí Martoňák.
Okrem filtra tak musí riešiť aj reduktor a nádrž. Hnevá ho, že nikto zatiaľ nevie, aké následky zanechá prítomnosť mastnej látky v suchom prostredí uzatvoreného LPG systému v aute.
Poškodených pribúda
"Problém s nekvalitným LPG od spoločnosti Slovnaft evidujeme približne od 13. augusta 2024. Počet zákazníkov, ktorí nás navštívili po natankovaní nekvalitného paliva, už presiahol 30 a stále volajú a objednávajú sa ďalší na servis,“ hovorí technik montáže plynových zariadení z Prešova Ivan Foltín. "Aj ja sám som natankoval do firemného auta palivo na čerpacej stanici Slovnaft, a tiež ma čaká čistenie celého LPG systému."
Tuhá látka podobná vazelíne alebo parafínu, ktorá zanáša filter, vzniká až pri spaľovaní LPG.

"Ide o technický problém, ktorý bol spôsobený viaczdrojovým zásobovaním, keďže sme mali generálne odstávky v našej domácej rafinérii v Bratislave,“ povedal hovorca Slovnaftu Anton Molnár. Presné príčiny podľa neho firma vyšetruje.
Problém mali čerpacie stanice na východe Slovenska a len s LPG Slovnaft Eco+. Benzínu a nafty sa to netýka, tie sú priamo z bratislavskej rafinérie.
Od akého externého dodávateľa problematický LPG pochádzal, Molnár nekomentoval. Viaczdrojové zásobovanie podľa neho využil Slovnaft len výnimočne.
Čo robiť, ak ste natankovali problematické LPG
Ak vám čerpacia stanica potvrdila, že ste natankovali problematické LPG alebo si nie ste istí, prepnite v aute palivo na benzín a navštívte servis alebo si naplánujte návštevu servisu.
V takmer všetkých prípadoch ide podľa Slovnaftu o zanesené filtre a treba, aby auto skontroloval servisný technik.
Na základe obhliadky a opravy sa potom s dokladom zo servisu, dokladom o tankovaní a dokladom o evidencii vozidla obráťte na Zákaznícke centrum Slovnaftu na e-mailovej adrese: sluzbyzakaznikom@slovnaft.sk
Ako rýchlo sa nekvalitné LPG prejaví v aute, závisí od toho, ako často sa s autom jazdí.
„Porucha sa začne prejavovať tak, že vozidlo začne strácať výkon, motor má nepokojný chod, vynecháva a pri jazde na LPG je zvýšená spotreba. Nakoniec sa systém LPG vypne a prepne na benzínový pohon. Auto sa tvári, ako keby nemalo natankované LPG,“ vysvetľuje technik Ivan Foltín.
Ospravedlnenie aj odškodné
Jánovi Martoňákovi sa nepáči, že Slovnaft o chybe včas neinformoval. K problematickému LPG sa spoločnosť vyjadrila až 30. augusta na facebooku a na webe.
Za zlé palivo sa Slovnaft ospravedlnil a ponúkla odškodné. Preplatí tankovanie problematického LPG a pri zdokladovaní servisnej obhliadky aj opravy zaneseného systému.

„Počet aktuálnych reklamácií sa pohybuje rádovo v desiatkach. Rozsah poškodenia je individuálny, ale v drvivej väčšine ide o zanesenie filtra,“ spresnil hovorca Slovnaftu Molnár.
Nemusí však ísť len o filter.
"Podľa našich zistení sa neznáma látka v nádrži neukladá, extrahuje sa až v reduktore (v splynovači) pri ohreve a zmene skupenstva. Usadzuje sa v reduktore a na všetkých komponentoch, ktoré prídu do styku s odparenou plynnou fázou LPG (hadice filtre, snímače tlaku a vstrekovače),“ vysvetlil Foltín.
Oprava podľa neho bude stáť okolo 100 až 150 eur, no pri zástavbe systému LPG už z výroby, aký majú napríklad autá značky Dacia, môžu byť ceny aj vyššie.
Znečistené LPG treba odsať z nádrže
Aby nedošlo k ďalšiemu zanášaniu komponentov, treba problematické LPG odborne odsať z nádrže. Do podobného postupu sa pustil aj Slovnaft na svojich čerpacích staniciach.
„Aktuálne sa problém týka 30 čerpacích staníc na východnom Slovensku, z ktorých sa postupne problémové LPG odčerpáva a nahrádza novým. Tento proces môže trvať niekoľko dní, až týždňov,“ informoval Molnár s tým, že v priebehu uplynulého týždňa sa podarilo problém s LPG vyriešiť napríklad na čerpačkách Štrba a Liptovský Hrádok.
Podobný problém s LPG sa na Slovensku vyskytol v roku 2015, keď Tomegas distribuoval znečistený plyn. Vtedy naň doplatili stovky vodičov.
Zoznam čerpacích staníc Slovnaft, kde sa vyskytlo problematické LPG: | |
LPG Bardejov – Kúpeľná | LPG Malý Šariš – Juh |
LPG Humenné – ul. Osloboditeľov | LPG Malý Šariš – Sever |
LPG Košice – Dargovských hrdinov | LPG Michalovce – Sobranecká cesta |
LPG Košice – Hutnícka | LPG Michalovce – Močaranská I. |
LPG Košice – KVP | LPG Michalovce – Močaranská II. |
LPG Košice – Šaca | LPG Nový Smokovec |
LPG Košice – Textilná | LPG Poprad – Predné Hony |
LPG Kráľovský Chlmec – Kapušanská | LPG Prešov – arm. gen. Svobodu |
LPG Levoča | LPG Prešov – Levočská |
LPG Liptovský Mikuláš – Okoličné | LPG Revúca – M.R. Štefánika |
LPG Rožňava – Brzotín | LPG Ružomberok – Roveň |
LPG Spišská Nová Ves – Harichovská | LPG Stará Ľubovňa |
LPG Stropkov | LPG Svidník |
LPG Svit | LPG Tornaľa |
LPG Trebišov | LPG Vranov nad Topľou |