Veľkou výhodou renomovaných automobiliek je fakt, že majú bohatú históriu. A občas do nej nazrú a pripomenú si model z minulosti. Renault teraz oživil elegantné kupé R17. Do výroby sa však nedostane.
Už si ani nespomíname, kedy mainstreamoví výrobcovia áut prišli s karosériou typu kupé. A nemáme na mysli SUV-kupé, ale pravé elegantné trojdverové auto.
Dôvodom je, že taká karoséria nie je pre dnešné potreby dosť univerzálna a výroba by nebola rentabilná. Žiaľ, to je aj prípad tohto konceptu.
Renault pri ňom popustil uzdu fantázii a spolu s francúzskym dizajnérom Ora-Ïto pripravili pre blížiaci sa parížsky autosalón zaujímavé obohatenie výstavného stánku.
Najnovší počin vychádza z kupé Renault 17, ale zakomponovali doň aj moderné technológie. Ide teda o takzvaný restomod.
„Chcel som zabaliť Renault 17 do druhej kože, ukázať dizajn a zároveň mu dať modernejší vzhľad z hľadiska plynutia, dynamiky a racionality prostredníctvom môjho vlastného prístupu a podpisu. Tým je jednoduchosť. Chcel som zjednodušiť zložitejšie aspekty,“ vysvetlil dizajnér Ora-Ïto.
Čo je to restomod
Výraz je spojením slov restoration a modern. Ide teda o renováciu starých áut, často klasík, ktoré sú však vylepšené o modernú technológiu. Cieľom nie je dostať auto do pôvodného stavu, ako keď vyšlo z fabriky, ale vylepšiť ho z technickej stránky. Autá s restomodom patria medzi zákazkové úpravy. Získavajú vyšší výkon, lepšie jazdné vlastnosti alebo komfort a výbavu súčasných áut.
Širší a s novými technológiami
Najväčším zásahom do vonkajšieho dizajnu karosérie bolo rozšírenie rozchodu kolies spolu s blatníkmi o 17 centimetrov. Auto tak získalo sebavedomejší postoj a športovejší nádych.
Nové je aj predné a zadné čelo karosérie s efektnými LED svetlami. Nárazníky boli už období vzniku zaujímavo zakomponované do karosérie.
Zmenami prešiel predovšetkým interiér so značne zjednodušenou prístrojovou doskou. Všetko je však navrhnuté tak, aby vytváralo retro-futuristickú atmosféru.
Zadné kolesá čierneho restomodu poháňa elektromotor s výkonom 199 kW (270 koní) a celá karoséria je vytvorená z ľahkého karbónu, aby si aj s bližšie nešpecifikovanou batériou auto udržalo hmotnosť 1,4 tony.

Symbol pop-kultúry
Ora-Ïto je dieťaťom 70. rokov. Renault 17 vždy vnímal ako avantgardné kupé, ktoré sa stalo súčasťou francúzskej popkultúry. Kupovali si ho umelci a išlo o statusovú záležitosť.
S menej výkonnou verziou Renault 15 jazdila v Československu napríklad speváčka Hana Zagorová. Auto sa dalo zohnať v Tuzexe, ale luxusnejší model R17 sa dal zohnať iba formou individuálneho dovozu.
Obe pôvodné kupé, R15 aj R17, sa naraz svetu predstavili v roku 1971 na autosalóne v Paríži. Išlo o šikovný trik, ako ušetriť výrobné náklady, pretože podvozok bol prevzatý z oveľa populárnejšieho Renaultu 12, u nás za socializmu známeho skôr ako Dacia 1300.

Neskôr Renault podobnú taktiku zopakoval pri modeli R18, ktorého kupé verziou bolo štýlové Fuego.
Francúzsky výrobca si posledných troch rokoch obľúbil spoluprácu na konceptoch s umelcami, ktorí sa primárne nevenujú autám, ale napríklad architektúre či interiérovému dizajnu.
Okrem R17 tak vznikli aj zaujímavé interpretácie Twinga, R4 alebo R5 Turbo v podobe bláznivého driftovacieho konceptu.