SME

Renault na chvíľu oživil kupé, ktoré pred polstoročím formovalo značku

Koncept predstavia na parížskom autosalóne.

Renault 17 Electric Restomod x Ora ÏtoRenault 17 Electric Restomod x Ora Ïto (Zdroj: Renault)

Veľkou výhodou renomovaných automobiliek je fakt, že majú bohatú históriu. A občas do nej nazrú a pripomenú si model z minulosti. Renault teraz oživil elegantné kupé R17. Do výroby sa však nedostane.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už si ani nespomíname, kedy mainstreamoví výrobcovia áut prišli s karosériou typu kupé. A nemáme na mysli SUV-kupé, ale pravé elegantné trojdverové auto.

Dôvodom je, že taká karoséria nie je pre dnešné potreby dosť univerzálna a výroba by nebola rentabilná. Žiaľ, to je aj prípad tohto konceptu.

Renault pri ňom popustil uzdu fantázii a spolu s francúzskym dizajnérom Ora-Ïto pripravili pre blížiaci sa parížsky autosalón zaujímavé obohatenie výstavného stánku.

SkryťVypnúť reklamu

Najnovší počin vychádza z kupé Renault 17, ale zakomponovali doň aj moderné technológie. Ide teda o takzvaný restomod.

„Chcel som zabaliť Renault 17 do druhej kože, ukázať dizajn a zároveň mu dať modernejší vzhľad z hľadiska plynutia, dynamiky a racionality prostredníctvom môjho vlastného prístupu a podpisu. Tým je jednoduchosť. Chcel som zjednodušiť zložitejšie aspekty,“ vysvetlil dizajnér Ora-Ïto.

Širší a s novými technológiami

Najväčším zásahom do vonkajšieho dizajnu karosérie bolo rozšírenie rozchodu kolies spolu s blatníkmi o 17 centimetrov. Auto tak získalo sebavedomejší postoj a športovejší nádych.

Nové je aj predné a zadné čelo karosérie s efektnými LED svetlami. Nárazníky boli už období vzniku zaujímavo zakomponované do karosérie.

Zmenami prešiel predovšetkým interiér so značne zjednodušenou prístrojovou doskou. Všetko je však navrhnuté tak, aby vytváralo retro-futuristickú atmosféru.

SkryťVypnúť reklamu

Zadné kolesá čierneho restomodu poháňa elektromotor s výkonom 199 kW (270 koní) a celá karoséria je vytvorená z ľahkého karbónu, aby si aj s bližšie nešpecifikovanou batériou auto udržalo hmotnosť 1,4 tony.

Súvisiaci článok Hyundai baží po nostalgii a oživil ďalšie auto z minulosti Čítajte 

Symbol pop-kultúry

Ora-Ïto je dieťaťom 70. rokov. Renault 17 vždy vnímal ako avantgardné kupé, ktoré sa stalo súčasťou francúzskej popkultúry. Kupovali si ho umelci a išlo o statusovú záležitosť.

S menej výkonnou verziou Renault 15 jazdila v Československu napríklad speváčka Hana Zagorová. Auto sa dalo zohnať v Tuzexe, ale luxusnejší model R17 sa dal zohnať iba formou individuálneho dovozu.

Obe pôvodné kupé, R15 aj R17, sa naraz svetu predstavili v roku 1971 na autosalóne v Paríži. Išlo o šikovný trik, ako ušetriť výrobné náklady, pretože podvozok bol prevzatý z oveľa populárnejšieho Renaultu 12, u nás za socializmu známeho skôr ako Dacia 1300.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Elektromobil za šesťtisíc eur? Renault spustí vo Francúzsku zaujímavý projekt Čítajte 

Neskôr Renault podobnú taktiku zopakoval pri modeli R18, ktorého kupé verziou bolo štýlové Fuego.

Francúzsky výrobca si posledných troch rokoch obľúbil spoluprácu na konceptoch s umelcami, ktorí sa primárne nevenujú autám, ale napríklad architektúre či interiérovému dizajnu.

Okrem R17 tak vznikli aj zaujímavé interpretácie Twinga, R4 alebo R5 Turbo v podobe bláznivého driftovacieho konceptu.

Elektromobily

Autoservisy, hasiči a znalci postupne získavajú viac skúseností s poškodenými elektromobilmi.


TASR 4
Ilustračné foto

Firma čelí globálnemu poklesu predaja svojich elektromobilov.


TASR
Súvisiace témy: Renault, Autosalóny
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 192
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 492
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 095
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 621
  5. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 2 555
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 2 516
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 772
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 605
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Elena Antalová: Keby "chlapci" boli prizvali na Aljašku nášho premiéra
  2. Ladislav Kucharik: Vypálené Torres del Paine očarí, ak práve nesneží
  3. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá
  4. Otilia Horrocks: Robert Fico predstiera, že Strana Aktívnych Blogerov a Nepohodlných Elementov neexistuje. Chyba.
  5. Štefan Šturdzík: Fiasko Trumpa a vysmiaty Putin.
  6. Anton Lisinovič: Recenzia: Ztracen v džungli (kniha a film)
  7. Peter Hroško: Vnútorné bloky, ktoré bránia tvojmu rastu
  8. Rasťo Michalik: Málo známa história izraelsko-palestínskeho konfliktu
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 643
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 509
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 10 607
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 870
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 9 062
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 506
  7. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 6 645
  8. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 550
  1. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  2. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  3. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  4. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  5. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  6. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  7. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
SkryťZatvoriť reklamu