Začiatok septembra síce bol nadpriemerne horúci, no potom Slovensko zažilo prudké ochladenie. Zmenu počasia a s nimi súvisiace fyzikálne vlastnosti zaznamenali aj autá, presnejšie ich senzory monitorovania tlaku v pneumatikách (TPMS).
Tie mnohých vodičov v uplynulých dňoch znervóznili hlásením o poklese tlaku. Defekt však nemali.
Čo robiť a ako sa zbaviť otravného hlásenia aj bez návštevy servisu?
V článku sa dozviete:
- Prečo je dôležité udržiavať optimálny tlak v pneumatikách.
- Ako pneumatiky dofukovať bez návštevy servisu.
- Aký je rozdiel medzi priamym a nepriamym monitorovaním tlaku.
- Prečo dofukovať nezahriate pneumatiky.
- Ako sa nastavuje tlak v pneumatikách pri Suzuki Vitara.
- Ktoré auto malo prvé systém monitorovania tlaku v pneumatikách.
Systém, ktorý sleduje tlak v pneumatikách, sa takto pripomenul na desiate výročie od jeho povinného zavedenia pri každom novom aute predanom v Európskej únii.
Úlohou systému TPMS bolo v prvom rade zvýšiť bezpečnosť na cestách. Mnohí vodiči si totiž pravidelne nekontrolujú tlak v pneumatikách, čo v prípade tých podhustených zvyšuje riziko nehody.
Viete opraviť defekt bez rezervného kolesa? Čítajte Za hlásenie môže aj počasie
Dôvodom hlásenia tentoraz nebola porucha, ale skutočné zníženie tlaku. Senzory väčšinou zareagujú, keď tlak v pneumatike klesne o viac ako 20 percent oproti predpísaným hodnotám.
Neznamená to, že by až o toľko klesol tlak v súvislosti s ochladením, no pokiaľ už predtým boli hodnoty nižšie, systém teraz upozornil na príliš veľký rozdiel.
Prečo je dôležitý správny tlak v pneumatikách?
- Bezpečnosť – pri optimálnom tlaku má pneumatika lepšiu priľnavosť k vozovke, a teda aj lepšie jazdné vlastnosti. Môže zavážiť v krízových situáciách, napríklad pri prudkom brzdení či vyhýbacom manévri.
- Životnosť – pri správnom tlaku sa behúň pneumatiky, teda styčná plocha s dezénom rovnomerne opotrebúva a má predpoklady na pomalšie opotrebenie. Pokiaľ je pneumatika podhustená, rýchlejšie sa ničia kraje behúňa, pri prehustenej pneumatike zase jej stredná časť.
- Spotreba – správne nahustené pneumatiky pozitívne vplývajú na spotrebu pohonných látok. Pri podhustených pneumatikách má auto väčší valivý odpor a motor tak vynakladá viac energie na udržanie požadovaného tempa, čo sa prejavuje vyššou spotrebou.
Resetovanie tlaku alebo kalibrácia TPMS systému pri prudkých zmenách vonkajších teplôt väčšinou nezaberie a kontrolka sa opäť rozsvieti.












