SME

Prehľad hybridov do 25-tisíc eur: Už to nie je len o malých autách

Ponuka sa výrazne rozšírila o nové modely.

Dacia DusterDacia Duster (Zdroj: Dacia)

Nie je žiadne tajomstvo, že európske predaje elektromobilov sa nevyvíjajú podľa očakávaní a ich zlacňovanie trvá dlhšie, než sa predpokladalo. Už teraz je jasné, že optimistické predpoklady o bežnej cene elektromobilu okolo 20-tisíc eur sa pri C ani B segmente v roku 2025 ešte nestanú realitou.

Tak trochu v tieni elektromobilov je rozmach full-hybridného pohonu (HEV). Ešte pred piatimi rokmi sa zdalo, že v jeho budúcnosť verí iba Toyota, no medzitým pribudli ďalšie značky a viaceré sa ešte zrejme pridajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výhoda tohto pohonu sa ukazuje najmä v mestskom prostredí. Pridaním elektromotora k spaľovaciemu motoru sa výrobcom podarilo znížiť nielen emisie, ale aj spotrebu. Rozbehy, pri ktorých sa motor najviac namáha a produkuje väčšie množstvo splodín, sú väčšinou na elektrinu.

Zároveň oproti plug-in hybridom odpadá otázka riešenia, ako auto nabiť z externej elektrickej siete, pri full-hybridoch sa všetko deje priebežne, buď za pomoci motor-generátora, alebo rekuperáciou brzdnej energie pri spomaľovaní. Tá pri klasických autách bez akejkoľvek formy elektrifikácie ostáva nevyužitá a vychádza nazmar.

Oproti elektromobilom aj plug-in hybridom je trakčná batéria vo full-hybridoch podstatne menšia, takže aj lacnejšia. A vďaka tomu je auto aj ľahšie.

Je tu aj ďalšia výhoda. Pri väčšine full-hybridov pracuje spaľovací motor s väčším expanzným než kompresným pomerom, čo je typické pre motory fungujúce v Atkinsonovom cykle. Docielila sa tak vyššia účinnosť benzínového motora, ktorá sa už vyrovnala dieselovým a presahuje 40 %.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorým výrobcom sa však k nízkej spotrebe podarilo dopracovať aj použitím lacnejšieho riešenia v podobe mild-hybridu (mHEV). Môže mať rôzne technické riešenia, no najčastejšie znamená, že pri štarte a rozbehu pomôže integrovaný štartér-generátor 12- alebo 48-voltového systému.

Pre potreby tohto článku nás však budú zaujímať len modely s full-hybridným systémom. Na trhu ich nájdeme približne 30. Pozreli sme sa na prvú polovicu hybridov, ktoré sa dajú kúpiť do 25-tisíc eur.

Toyota Yaris Hybrid
od 16 790 eur

Prvým dostupným hybridom na slovenskom trhu bola už predošlá generácia Yarisu a prvenstvo jej patrí aj dnes. Toyota sa však budúci rok chystá ponúknuť hybridný pohon aj pre najmenšie Aygo, vďaka čomu by mohla cena opäť klesnúť.

Najlacnejší hybridný Yaris je v ponuke od 16 790 eur, pričom ide o pohon kombinujúci 1,5-litrový atmosférický trojvalec s elektromotorom a so systémovým výkonom 85 kW (116 koní). Nedávnou novinkou je pridanie silnejšej verzie, ktorá má 96 kW (130 koní), no zatiaľ je určená len pre najvyššie výbavy, čo sa premieta aj do ceny od 23 860 eur.

SkryťVypnúť reklamu

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 3940/1745/1505

Objem batožinového priestoru: 286 litrov

Motor: hybrid 1,5 Dynamic Force (116 koní alebo 130 koní)

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 3,8 - 4,9 l

Súvisiaci článok Toyota Yaris lepšie jazdí a hybrid poteší spotrebou (prvá jazda) Čítajte 

MG3 Hybrid+
od 18 890 eur

Nováčikom medzi full-hybridmi je značka MG, ktorá s novým pohonom a modelmi ide po krku hlavne Toyote. Malý hatchback MG3 sa vždy rozbieha na elektrinu, trojstupňová prevodovka je len pre spaľovací motor pri vyššej rýchlosti.

Atmosférický 1,5-litrový motor má v tomto prípade štyri valce a systémový výkon je na malé auto slušných 143 kW (195 koní). Priaznivo nastavená je aj cena od 18 890 eur a sľubovaná spotreba 4,4 litra.

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4113/1797/1502

Objem batožinového priestoru: 293 litrov

Motor: 1,5 Hybrid+ (195 koní)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 4,4 l

Súvisiaci článok Ponuka hybridov sa rozšírila o MG3, ako obstojí popri konkurencii? Čítajte 

Mazda 2 Hybrid
od 20 690 eur

Aby si Mazda udržala v ponuke malý model a neprišla oň pre vyššie emisie, rozhodla sa využiť spoluprácu s Toyotou. Možno až príliš, pretože hybridná Mazda 2 je preznačkovanou Toyotou Yaris.

Na rozdiel od „originálu“ sa predáva len so slabšou motorizáciou, pod kapotou je teda 1,5-litrový atmosférický trojvalec s elektromotorom a systémovým výkonom 85 kW (116 koní). Napriek tomu je cena oproti Yarisu vyššia, začína sa od 20 690 eur.

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 3940/1745/1505

Objem batožinového priestoru: 286 litrov

Motor: 1,5 Hybrid (116 koní)

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 3,8 - 4,0 l

Súvisiaci článok Prečo sa z novej Mazdy 2 stala Toyota Yaris? Čítajte 

Toyota Corolla Sedan
od 20 990 eur

Dobrou správou je, že do 25-tisíc sa dnes dá nájsť aj reprezentatívny hybridný kompakt C segmentu. Aj tu má ponuku pod palcom Toyota s troma karosárskymi verziami Corolly. Už len sedan sa ponúka aj s klasickým spaľovacím motorom od 16 990 eur, ale kto chce hybrid s e-CVT prevodovkou, môže ho mať od 20 990 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najdostupnejšiu hybridnú Corollu poháňa atmosférický 1,8-litrový štvorvalec s výkonom 103 kW (140 koní) a auto sa môže od základu pýšiť bohatou bezpečnosťou výbavou. Nižšiu cenu sa výrobcovi podarilo docieliť použitím lacnejšej trakčnej batérie ako aj výrobou v Turecku.

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4630/1780/1435

Objem batožinového priestoru: 471 litrov

Motor: 1,8 Hybrid (140 koní)

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 4,4 - 4,7 l

Súvisiaci článok Toyota Corolla Sedan: Najlepší cenovo dostupný hybrid prichádza (test) Čítajte 

Toyota Yaris Cross Hybrid
od 21 990 eur

Komu je klasický Yaris malý a chce vyššie sedenie aj väčší kufor, pre toho má Toyota v ponuke Yaris Cross. Po novom sa už nedá kúpiť s klasickým benzínovým motorom, len ako hybrid.

Aj tu sa o pohon stará 1,5-litrový atmosférický trojvalec s elektromotorom. Slabšia verzia s výkonom 116 koní je od 21 990 eur, silnejšia verzia s výkonom 130 koní je od 25 790 eur. Zaujímavosťou je možnosť pohonu všetkých kolies AWD-i pomocou zadného elektromotora s cenou od 25 490 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4172/1765/1595

Objem batožinového priestoru: 397 litrov (320 pri AWD-i)

Motor: hybrid 1,5 Dynamic Force (116 koní alebo 130 koní)

Pohon: predné kolesá alebo 4x4

Spotreba: 4,5 - 5,2 l

Súvisiaci článok Toyota Yaris Cross kašle na facelift, dôležité sú technické vylepšenia Čítajte 

Renault Clio E-Tech
od 22 500 eur

Po Toyote a Honde aj Renault pochopil, že ak chce predávať dostatok áut a udržať emisie na uzde, bude hybridný pohon dobrým riešením. Od piatej generácie Clia tak rozširuje hybrid E-Tech aj na ďalšie modely.

Spaľovaciu časť pohonu tvorí 1,6-litrový atmosférický štvorvalec doplnený o dva elektromotory, pričom menší z nich je okrem štartér-generátora aj v úlohe synchronizácii rýchlostí, keďže systém nemá spojku.

Najlacnejšie hybridné Clio je od 22 500 eur a so systémovým výkonom 105 kW (143 koní). Rovnaký pohon nájdeme aj pri Renaulte Captur, kde však už cena presahuje hranicu 25-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4053/1798/1440

Objem batožinového priestoru: 299 litrov

Motor: 1,6 E-Tech (143 koní)

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 4,3 l

Súvisiaci článok Renault Clio v meste čaruje so spotrebou ako máloktoré auto (test) Čítajte 

Mitsubishi Colt HEV
od 22 800 eur

Podobne ako Toyota Yaris, aj Renault Clio má na trhu dvojičku. Ide o Mitsubishi Colt, ktoré nahradilo menší Space Star. Tiež sa dá kúpiť aj s klasickým benzínovým motorom, no technicky zaujímavejší je práve hybrid.

Technológia je rovnaká ako pri Renaulte, 1,6-litrový atmosférický štvorvalec dopĺňajú dva elektromotory a systémový výkon je 105 kW (143 koní). Rovnakú technológiu môže mať crossover Mitsubishi ASX, no už sa nezmestí pod cenovú hranicu 25-tisíc eur.

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4053/1798/1440

Objem batožinového priestoru: 301 litrov

Motor: 1,6 Hybrid (143 koní)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 4,2 - 4,3 l

Súvisiaci článok Mitsubishi Colt je späť, v ponuke je aj ako úsporný hybrid Čítajte 

Dacia Jogger Hybrid
od 23 000 eur

Jasným víťazom, čo sa týka veľkosti kufra, je spomedzi dostupných hybridov Dacia Jogger. Pri 5-miestnej konfigurácii má kufor 696 litrov, no ešte je aj možnosť 7-miestneho variantu alebo kempingovej zástavby z originálneho príslušenstva.

Keďže podvozková platforma je podobná Renaultu Clio, aj tu sa podarilo ponúknuť hybrid so systémovým výkonom 104 kW (140 koní) a s použitím 1,6-litrového atmosférického štvorvalca. Ten môže predné kolesá poháňať priamo alebo slúži ako generátor pre dobitie malého trakčného akumulátora.

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4547/1784/1691

Objem batožinového priestoru: 690 litrov (7-miest. verzia 160 litrov)

Motor: 1,6 Hybrid (140 koní)

Pohon: predné kolesá

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba: 4,7 - 4,8 l

Súvisiaci článok Vyskúšali sme prvú Daciu s hybridom a ubytovaním pre štyri osoby (prvá jazda) Čítajte 

Dacia Duster Hybrid
od 23 890 eur

Hybrid od Renaultu sa okrem Mitsubishi a Nissanu objavuje po novom aj pri značke Dacia. Popri Joggeri ho dostala aj tretia generácia Dusteru, čo je zároveň zatiaľ jediná možnosť, ako mať auto s automatickou prevodovkou.

Výkon hybridného systému je v tomto prípade 104 kW (140 koní) a benzínovú časť tvorí aj tu 1,6-litrový atmosférický štvorvalec.

Výrobca pri hybride sľubuje kombinovanú spotrebu päť litrov, čo v mestskej premávke môže byť dôstojná náhrada za dieselový motor 1,5 dCi. Priaznivo vyzerá aj pomer praktického využitia auta a ceny od 23 890 eur, no treba počítať so slabšou výbavou a s pohonom len predných kolies.

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4343/1813/1661

Objem batožinového priestoru: 430 litrov

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor: 1,6 Hybrid (140 koní)

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 5,0 l

Nissan Juke HEV
od 24 290 €

Popri Cliu sa aj Renault Captur ponúka ako full-hybrid, ale do 25-tisícovej hranice sa nezmestí. Jeho koncernový kolega však áno.

Rovnakú technológiu s 1,6-litrovým atmosférickym štvorvalcom a elektromotorom totiž nájdeme aj pod kapotou Nissanu Juke. Po nedávnej modernizácii sa hybrid dostal aj do nižších výbav, a tak ho viete mať s výkonom 143 koní za 24 290 eur.

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4210/1800/1593

Objem batožinového priestoru: 354 litrov

Motor: 1,6 Hybrid (143 koní)

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 4,7 - 4,9 l

Toyota Corolla Hatchback
od 24 590 eur

Alternatívou k etalónu C segmentu akým je roky Volkswagen Golf, môže byť Toyota Corolla Hatchback s hybridným pohonom. V ponuke je aj so silnejším dvojlitrom so systémovým výkonom 196 koní, ale pod 25-tisíc kúpite len slabšiu 140-koňovú verziu s 1,8-litrovým motorom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nevýhodou oproti verzii Sedan a kombi Touring Sports je kratší rázvor hatchbacku, ktorý sa prejavuje menším priestorom na zadných sedadlách. Aj to je popri nízkej spotrebe jeden z dôvodov, prečo si taxikári volia Corollu radšej vo verzii sedan.

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4370/1790/1435

Objem batožinového priestoru: 361 litrov

Motor: 1,8 Hybrid (140 koní)

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 4,4 - 4,6 l

Súvisiaci článok Toyota Corolla v novej generácii spája krásu so spoľahlivosťou (test) Čítajte 

Honda Jazz e:HEV
od 24 990 eur

Zaujímavou alternatívou k malým autám B segmentu je už roky Honda Jazz. Vďaka jednopriestorovej koncepcii pôsobí ako malé MPV a posádka má miesto ako v o triedu väčších autách. Štvrtá generácia je výhradne full-hybridná a ponúka slušný komfort aj výbavu.

Benzínový 1,5-litrový atmosférický štvorvalec slúži väčšinu času ako generátor elektrickej energie, no vie aj priamo poháňať predné kolesá. Smerodajný je preto v tomto prípade výkon elektromotora 90 kW (122 koní). Výbava a praktické riešenia, ako možnosť zdvihnúť zadné sedáky, zvyšujú základnú cenu tesne pod 25-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4089/1694/1526

Objem batožinového priestoru: 304 litrov

Motor: 1,5 e:HEV (122 koní)

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 4,7 l

Súvisiaci článok Honda Jazz má premyslené riešenia na palube aj pod kapotou (test) Čítajte 

Suzuki Vitara Strong Hybrid
od 24 990 eur

Pri Suzuki nie je hybrid ako hybrid. Značka je okrem malých štvorkoliek expertom aj na mild-hybridy. Popri nich sa však objavil aj full-hybrid, občas ho pre rozlíšenie značka nazýva Strong Hybrid.

Kúpiť sa dá buď s pohonom predných kolies alebo ako štvorkolka od 26 890 eur. Rovnaké možnosti platia aj pre mild-hybrid 1,4 BoosterJet.

Pri full-hybride je však pod kapotou atmosférický 1,5-litrový štvorvalec DualJet, ktorý má s elektromotorom systémový výkon 85 kW (116 koní) a je vždy s robotizovanou 6-stupňovou prevodovkou. Žiaľ, efektivita je v tomto prípade slabšia, čo sa prejavuje na podobných emisiách, aj spotrebe ako pri mild-hybride.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4185/1775/1600

Objem batožinového priestoru: 289 litrov

Motor: 1,5 Strong Hybrid (116 koní)

Pohon: predné kolesá alebo 4x4

Spotreba: 5,0 - 5,1 l

Súvisiaci článok Nový hybrid od Suzuki vie byť efektívny, ale musíte sa veľmi snažiť (test) Čítajte 

Toyota Corolla Touring Sports
od 24 990 €

Výber hybridov do 25-tisíc eur uzatvára tretia karosárska verzia Corolly, ktorá má ako kombi najväčší kufor s objemom 596 litrov. Priestorom síce na Daciu Jogger celkom nemá, ale výbavou vrátane bezpečnosti a komfortu rozhodne áno.

Podobne, ako Corolla Hatchback, aj kombi je už len výhradne s hybridom a v dvoch výkonnostných verziách. V slabšej je 1,8-litrový atmosférický štvorvalec so systémovým výkonom 140 koní a silnejší dvojliter má s elektromotorom 196 koní.

Rozmery: (v mm dĺžka, šírka, výška): 4650/1790/1435

Objem batožinového priestoru: 596 litrov

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor: 1,8 Hybrid (140 koní)

Pohon: predné kolesá

Spotreba: 4,5 - 4,8 l

Súvisiaci článok Oplatí sa kupovať výbehovú Toyotu Auris alebo radšej novú Corollu? Čítajte 

Suzuki

Súvisiace témy: Elektromobily, Renault, Dacia
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 340
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 952
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 948
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 484
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 323
  6. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 924
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 118
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 246
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michaela Gangwar: Na tinnitus si nemusíte len zvyknúť
  2. Juraj Tušš: Zahraničná politika, médiá a mienkotvorný vplyv
  3. Anna Miľanová: Kto rád číta?
  4. Vlado Jakubkovič: Čierna diera
  5. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  6. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  7. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  8. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 309
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 138
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 022
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 18 691
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 067
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 384
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 730
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 758
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu