Rakúsko v uplynulom období sprísnilo tresty pre vodičov, ktorí prekročia povolenú rýchlosť. Okrem zadržania vodičského preukazu môžu cestní piráti od marca prísť aj o auto. A mnohí už oň prišli.
Rýchla jazda je v krajinách Európskej únie dlhodobo najčastejšou príčinou dopravných nehôd. Neraz sa končia ťažkými zraneniami alebo aj smrťou.
To bol aj dôvod, prečo v Rakúsku od 1. marca vstúpila do platnosti 34. novela Zákona o cestnej premávke (StVO).
Pripomeňme, že u západných susedov platí v obci rovnako, ako na Slovensku, maximálna rýchlosť 50 km/h, ale na okreskách je vyššia - 100 km/h a na diaľnici 130 km/h. Popri nich však platia aj lokálne zníženia povolenej rýchlosti.
Kedy hrozí, že prídete v Rakúsku o auto?
Okrem štandardnej pokuty môžu vodiči prísť o vodičský preukaz, pokiaľ v obci prekročia rýchlosť o 50 km/h a mimo obce o 60 km/h.
Prekročená rýchlosť v Rakúsku
+50 km/h v obci a +60 km/h mimo obce: zadržanie vodičského preukazu
+60 km/h v obci a +70 km/h mimo obce: dočasné zadržanie auta
+80 km/h v obci a +90 km/h mimo obce: riziko trvalého zhabania auta
Potom je už v hre aj strata samotného auta. Stať sa tak môže, keď vodič v rakúskej obci prekročí rýchlosť o viac ako 60 km/h alebo mimo obce o viac ako 70 km/h.
Ak je rýchlosť v obci prekročená o 80 km/h a mimo obce o 90 km/h, už sa priestupok kvalifikuje ako "prekročenie rýchlosti za obzvlášť nebezpečných podmienok." Vtedy môže prísť k trvalému skonfiškovaniu vozidla.
Po zadržaní auta priamo na mieste nasleduje dvojtýždňové obdobie, keď sa posudzuje závažnosť prípadu aj vlastník vozidla. Orgány činné v trestnom konaní skúmajú, či môžu vozidlo natrvalo skonfiškovať. Ak áno, na konci procesu sa ho zbavia prostredníctvom aukcie.
Do dražby putuje len zlomok áut
Podľa rakúskeho denníka Der Standard bolo od marca 2024 v krajine zhabaných pre prekročenie rýchlosti už 133 vozidiel, ale z nich zatiaľ iba 13 natrvalo.
Prvé z áut sa už stihlo objaviť v ponuke aukčnej spoločnosti Dorotheum, ďalšie pribudnú v nasledujúcich týždňoch.

Nejde však o typické auto cestného piráta, ale len o malý Peugeot 208 z roku 2018, ktorý mal najazdených 40 700 kilometrov. Vyvolávacia cena bola v jeho prípade 2000 eur, auto sa nakoniec vydražilo za 6800 eur. Z výťažku ide 70 percent do fondu dopravnej bezpečnosti, zvyšok peňazí putuje na príslušný miestny úrad.
Ak vodič nie je vlastník, auto musia vrátiť
Zisťovanie počtu zhabaných áut je podľa Der Standard komplikované, pretože do procesu konfiškácie a následnej dražby môže v rámci Rakúska vstupovať približne 80 orgánov. Prípady podľa lokácie prekročenej rýchlosti rieši polícia a úrady v jednotlivých spolkových krajinách.
Najčastejším dôvodom, prečo auto skonfiškované za rýchlosť nemohlo prepadnúť v prospech štátu, sú vlastnícke vzťahy. Pokiaľ vodič auto nevlastní a má ho na leasing alebo len požičané, vozidlo musí polícia vrátiť.

Takýto prípad sa napríklad odohral v máji, keď 36-ročný švajčiarsky vodič BMW 530i pri obci Sattledt v hornom Rakúsku išiel po diaľnici A1 rýchlosťou 223 kilometrov za hodinu. Vysokú rýchlosť obhajoval rodinnými dôvodmi, no rozhodujúce bolo dokázanie, že nie je majiteľom vozidla a má ho len v prenájme.
Aj tak však vodič dostal dočasný zákaz šoférovania v Rakúsku a okrem pokuty 1290 eur musel zaplatiť aj 700 eur za odtiahnutie vozidla po zadržaní.
Pokuta príde aj na Slovensko
Pokiaľ vás v Rakúsku pri prekročenej rýchlosti nezastaví polícia, ale nameria stacionárny radar, pokuta sa rieši podobne, ako na Slovensku, teda formou objektívnej zodpovednosti. Rakúšania vtedy hovoria o anonymnom konaní (Anonymstrafverfügung). V ňom nie je obvinená konkrétne osoba, ale zodpovednosť má majiteľ auta.
Ani zahraničným vodičom sa priestupok neoplatí ignorovať, rakúska polícia totiž bežne zasiela podľa databázy evidenčných čísel pokuty aj na Slovensko.
Na slovenských cestách zatiaľ síce nehrozí zhabanie auta, ale od augusta 2022 tiež platia tvrdšie tresty pre cestných pirátov. Prekročenie povolenej rýchlosti v obci o viac ako 50 km/h a mimo obce o viac ako 60 km/h, sa klasifikuje ako závažné porušenie pravidiel cestnej premávky.
Slovenská polícia uplatňuje pravidlo "trikrát a dosť", čo znamená, že ak vodič v priebehu dvanástich mesiacov spraví tri závažné priestupky, musí sa vrátiť do autoškoly alebo dokazovať svoju zdravotnú a psychickú spôsobilosť.