SME

Cupra Leon prichádza s radikálnou zmenou imidžu. Šliape na päty prémii (test)

Facelift odlíšil Leon od sesterského Seatu.

Cupra Leon SPCupra Leon SP (Zdroj: Filip Režný)
Cupra Leon SP 1,5 eTSI 150 7DSG
Cena od / verzia od (eur)30 970 / 33 890
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,6 - 6,0 / 6,5
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2679; 4657; 1799; 1437

Modernizácia je prirodzenou súčasťou životného cyklu každého auta. Technológie sa vyvíjajú neúprosným tempom, väčšinou výrobca prihodí aj menšie dizajnové zmeny, aby model stále pôsobil sviežo a aktuálne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niekedy sú tieto zmeny takmer nebadateľné, inokedy zmenia vzhľad auta takmer na nepoznanie. Novú Cupru Leon by sme rozhodne zaradili do druhej kategórie.

Cupra ako samostatná značka figuruje na trhu od roku 2018, a práve Leon je jedno z prvých áut, ktoré značka ponúkala. Ponuka vtedy vychádzala čisto z materského Seatu, až neskôr prišiel prvý samostatný model v podobe Formentoru.

SkryťVypnúť reklamu

Odvtedy Cupra prudko rástla a dnes má podstatne výraznejšiu samostatnú identitu, hoci stále ponúka vlastné verzie modelov Leon či Ateca. A hoci predaje druhého menovaného sú zanedbateľné, Leon je po Formentore druhý najpopulárnejší model mladej španielskej značky a tvorí 28 percent predajov.

So Seatom si ich už nepomýlite

Cupra prišla po rokoch s vlastnou vizuálnou identitou, ktorá má autá viac odlíšiť od Seatu. Prvou predzvesťou nového dizajnu bol model Born, teraz si nový dizajnový jazyk osvojili aj Formentor či práve testovaný Leon.

Treba priznať, že na nový dizajn prednej časti sme si museli zvyknúť. Leon je totiž v našej redakcii dôverne známe auto, vidieť ho s úplne novým predkom preto pôsobilo trochu zvláštne.

Odhliadnuc od toho vyzerá nová maska výborne. Tvarom pripomína žraločí nos, veľká a výrazná mriežka v spodnej časti nárazníka dáva novinke agresívnejší imidž hodný značky, ktorej korene siahajú do motoristického športu.

SkryťVypnúť reklamu

Predné svetlomety dostali okrem nového dizajnu s trojicou trojuholníkov za príplatok aj LED Matrix technológiu, vďaka ktorej osvetľujú cestu omnoho lepšie než doteraz. Príjemným bonusom je uvítacia svetelná šou pri odomknutí vozidla.

Markantnými zmenami prešla aj zadná časť s prepojenými svetlami. Svietiacu linku po novom prerušuje efektné svietiace logo automobilky, detail, s ktorým sa pri autách stretávame čoraz častejšie.

Logo však pri Leone slúžilo aj na otváranie batožinového priestoru, čo teraz nie je možné. Otváranie sa po novom ukrylo pod pravé svetlo, takže pri pohľade zozadu nenarúša celistvý dizajn.

Kým exteriér prešiel výraznou transformáciou, v kabíne by ste rozdiely medzi starým a novým modelom hľadali iba ťažko. Nové sú hlavne materiály a dekorácie, inak zostáva takmer identický.

SkryťVypnúť reklamu

Prémiovejší interiér pre všetky verzie

Na volante nájdeme tlačidlá na štartovanie či zmenu jazdného režimu. Tie nie sú úplnou novinkou, no bývali vyhradené pre silnejšie modely, po novom ich dostáva aj základná motorizácia.

Zaujímavou novinkou je aj prémiové audio od značky Sennheiser, s ktorou sa v autách príliš nestretávame. Nový systém s 11 reproduktormi nahrádza predchádzajúci audiosystém Beats, v porovnaní s ktorým hrá o poznanie lepšie.

Nechýba najnovšia štvrtá generácia palubného infotainmentu s 12,9-palcovým displejom. Podporuje tiež bezdrôtové pripojenie smartfónu, nechýba ani chladená indukčná nabíjačka s výkonom až 15 kW.

My sme si vyskúšali priestrannejšie kombi Leon SP, teda Sportstourer. Jeho praktický kufor pojme 620 litrov nákladu, plug-in hybridné verzie ponúkajú o nezanedbateľných 150 litrov menej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základnou motorizáciou je 1,5-litrové benzínové turbo TSI s výkonom 110 kW a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, mimochodom, jedinou v ponuke. My sme si vyskúšali rovnaký motor, no s automatom, ktorý so sebou prináša rovno aj 48V mild-hybridný systém.

V ponuke stále zostáva populárny dvojlitrový diesel TDI s rovnakým výkonom, ale aj dva plug-in hybridy, ktoré ponúkajú 150, či v prípade výkonnej verzie VZ až 200 kW.

Model VZ môže byť poháňaný aj benzínovým dvojlitrom. Ten má v prípade hatchbacku výkon 221 kW a pohon predných kolies, Sportstourer dostane až 245 kW s pohonom všetkých kolies 4Drive.

Neskôr ponuku doplní štvorkolka s benzínovým dvojlitrom a výkonom 150 kW, ktorá bude tiež dostupná iba ako kombi. Tá by sa v ponuke mala objaviť v prvom kvartáli roku 2025.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S väčšími kolesami dostane lepší podvozok

Zaujímavosťou je, že ak si zvolíte 19-palcové disky kolies, dostanete automaticky viacprvkovú zadnú nápravu aj adaptívne pruženie DCC. S cenami od 1403 po 1976 eur, v závislosti od dizajnu, tak ide o veľmi atraktívny balíček.

Testované auto obúvalo základný rozmer diskov, hoci s priemerom 18 palcov a nízkym profilom pneumatiky ich iba ťažko nazývať malými. Vzadu sme teda našli jednoduchú polotuhú nápravu.

Aj keď výkonnejšie a lepšie vybavené modely môžu byť lákavejšie, boli sme zvedaví, ako bude jazdiť základná motorizácia so štandardným tuhým podvozkom. Práve takéto autá totiž budú pravdepodobne tvoriť veľkú časť predajov.

Dynamika auta vôbec netrpí pevným podvozkom, ktorý je ladený skôr športovo. Auto v zákrutách krásne sedí, no tuhší podvozok spolu s nízkym profilom pneumatiky dáva o nerovnostiach vedieť aj na menších kolesách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobre naladené je aj progresívne riadenie, ktoré je štandardom pre všetky modely. Aj keď so základným motorom Cupra Leon nebude práve trhať asfalt, vďaka vynikajúcemu podvozku a riadeniu je zábavné snažiť sa z neho vyžmýkať všetky kone.

Toto auto však nie je určené na rezanie zákrut vo vysokej rýchlosti, ale na každodenné jazdenie. Stavia na skvelom základe Seatu Leon, no pridáva mu trochu športovosti a agresívnejší imidž.

Nie však toľko, aby tým posádka pri bežnom jazdení trpela. Podvozok síce trochu viac trasie, no pod športovým prevlekom sa stále skrýva praktický a pohodlný Leon, ako ho poznáme.

Základná motorizácia možno nebude vyvolávať zimomriavky svojím výkonom, no netreba nad ním ani ohŕňať nos. Štýlové kombi je svižné, živé, ale aj praktické. Hoci sa nám nepodarilo dosiahnuť výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu pod šesť litrov, na vine môže byť aj malý nájazd nie celkom zabehnutého motora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena novinky sa začína od 30 970 eur za kombi so základným motorom a manuálom, čo je približne o 6-tisíc viac, než Seat Leon s porovnateľnou motorizáciou. Okrem športovejšieho dizajnu a prémiovejšieho interiéru však prichádza aj s bohatšou výbavou, takže príplatok je odôvodnený.

Cena testovaného kusu v zvýhodnenej verzii First Edition sa aj s niekoľkými príplatkami vyšplhala na 37 756 eur, túto cenu však dokáže obhájiť aj s testovaným pohonom. V niektorých ohľadoch Cupra šliape na päty prémii a ani predokolka s najslabším motorom rozhodne nerobí športovo ladenej značke hanbu.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelCupra Leon Sportstourer
Verzia1,5 eTSI 150 7DSG
Cena modelu od / verzie od / testovací model30 970 / 33 890 / 37 756
Motorbenzínový štvorvalec s turbom + mild-hybrid, 1498 cm3
Výkon kW (k)110 (150)
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)250 / 1500 - 3500
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková DSG / 7
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)9,0
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km)5,6 - 6,0 / 6,5
Objem palivovej nádrže (l)50
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 484
Rozmer pneumatík225/40 R18
Objem batožinového priestoru (l)620
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2679; 4657; 1799; 1437

Kombi

Súvisiace témy: Kompaktné autá, Seat, Seat Leon
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 637
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 908
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 229
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 214
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 967
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 899
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 685
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 064
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  2. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  3. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  4. Tomas Hlavaty: Lev XIV. vidi budúcnost
  5. Milan Srnka: S Matovičom sa vládnuť nedá, no bez neho to zrejme nepôjde
  6. Blažej Pánik: Ľavica či pravica?
  7. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  8. Ján Škerko: Stretávka spolužiakov zo strednej po 50. rokoch. Od logaritmického pravítka po smartfóny
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 505
  2. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 873
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 763
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 114
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 983
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 286
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu