Cupra Leon SP 1,5 eTSI 150 7DSG | |
Cena od / verzia od (eur) | 30 970 / 33 890 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 5,6 - 6,0 / 6,5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 620 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2679; 4657; 1799; 1437 |
Modernizácia je prirodzenou súčasťou životného cyklu každého auta. Technológie sa vyvíjajú neúprosným tempom, väčšinou výrobca prihodí aj menšie dizajnové zmeny, aby model stále pôsobil sviežo a aktuálne.
Niekedy sú tieto zmeny takmer nebadateľné, inokedy zmenia vzhľad auta takmer na nepoznanie. Novú Cupru Leon by sme rozhodne zaradili do druhej kategórie.
Cupra ako samostatná značka figuruje na trhu od roku 2018, a práve Leon je jedno z prvých áut, ktoré značka ponúkala. Ponuka vtedy vychádzala čisto z materského Seatu, až neskôr prišiel prvý samostatný model v podobe Formentoru.
Odvtedy Cupra prudko rástla a dnes má podstatne výraznejšiu samostatnú identitu, hoci stále ponúka vlastné verzie modelov Leon či Ateca. A hoci predaje druhého menovaného sú zanedbateľné, Leon je po Formentore druhý najpopulárnejší model mladej španielskej značky a tvorí 28 percent predajov.
So Seatom si ich už nepomýlite
Cupra prišla po rokoch s vlastnou vizuálnou identitou, ktorá má autá viac odlíšiť od Seatu. Prvou predzvesťou nového dizajnu bol model Born, teraz si nový dizajnový jazyk osvojili aj Formentor či práve testovaný Leon.
Treba priznať, že na nový dizajn prednej časti sme si museli zvyknúť. Leon je totiž v našej redakcii dôverne známe auto, vidieť ho s úplne novým predkom preto pôsobilo trochu zvláštne.
Odhliadnuc od toho vyzerá nová maska výborne. Tvarom pripomína žraločí nos, veľká a výrazná mriežka v spodnej časti nárazníka dáva novinke agresívnejší imidž hodný značky, ktorej korene siahajú do motoristického športu.

Predné svetlomety dostali okrem nového dizajnu s trojicou trojuholníkov za príplatok aj LED Matrix technológiu, vďaka ktorej osvetľujú cestu omnoho lepšie než doteraz. Príjemným bonusom je uvítacia svetelná šou pri odomknutí vozidla.
Markantnými zmenami prešla aj zadná časť s prepojenými svetlami. Svietiacu linku po novom prerušuje efektné svietiace logo automobilky, detail, s ktorým sa pri autách stretávame čoraz častejšie.
Logo však pri Leone slúžilo aj na otváranie batožinového priestoru, čo teraz nie je možné. Otváranie sa po novom ukrylo pod pravé svetlo, takže pri pohľade zozadu nenarúša celistvý dizajn.
Kým exteriér prešiel výraznou transformáciou, v kabíne by ste rozdiely medzi starým a novým modelom hľadali iba ťažko. Nové sú hlavne materiály a dekorácie, inak zostáva takmer identický.
Prémiovejší interiér pre všetky verzie
Na volante nájdeme tlačidlá na štartovanie či zmenu jazdného režimu. Tie nie sú úplnou novinkou, no bývali vyhradené pre silnejšie modely, po novom ich dostáva aj základná motorizácia.
Zaujímavou novinkou je aj prémiové audio od značky Sennheiser, s ktorou sa v autách príliš nestretávame. Nový systém s 11 reproduktormi nahrádza predchádzajúci audiosystém Beats, v porovnaní s ktorým hrá o poznanie lepšie.
Nechýba najnovšia štvrtá generácia palubného infotainmentu s 12,9-palcovým displejom. Podporuje tiež bezdrôtové pripojenie smartfónu, nechýba ani chladená indukčná nabíjačka s výkonom až 15 kW.

My sme si vyskúšali priestrannejšie kombi Leon SP, teda Sportstourer. Jeho praktický kufor pojme 620 litrov nákladu, plug-in hybridné verzie ponúkajú o nezanedbateľných 150 litrov menej.
Základnou motorizáciou je 1,5-litrové benzínové turbo TSI s výkonom 110 kW a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, mimochodom, jedinou v ponuke. My sme si vyskúšali rovnaký motor, no s automatom, ktorý so sebou prináša rovno aj 48V mild-hybridný systém.
V ponuke stále zostáva populárny dvojlitrový diesel TDI s rovnakým výkonom, ale aj dva plug-in hybridy, ktoré ponúkajú 150, či v prípade výkonnej verzie VZ až 200 kW.
Model VZ môže byť poháňaný aj benzínovým dvojlitrom. Ten má v prípade hatchbacku výkon 221 kW a pohon predných kolies, Sportstourer dostane až 245 kW s pohonom všetkých kolies 4Drive.
Neskôr ponuku doplní štvorkolka s benzínovým dvojlitrom a výkonom 150 kW, ktorá bude tiež dostupná iba ako kombi. Tá by sa v ponuke mala objaviť v prvom kvartáli roku 2025.
S väčšími kolesami dostane lepší podvozok
Zaujímavosťou je, že ak si zvolíte 19-palcové disky kolies, dostanete automaticky viacprvkovú zadnú nápravu aj adaptívne pruženie DCC. S cenami od 1403 po 1976 eur, v závislosti od dizajnu, tak ide o veľmi atraktívny balíček.
Testované auto obúvalo základný rozmer diskov, hoci s priemerom 18 palcov a nízkym profilom pneumatiky ich iba ťažko nazývať malými. Vzadu sme teda našli jednoduchú polotuhú nápravu.
Aj keď výkonnejšie a lepšie vybavené modely môžu byť lákavejšie, boli sme zvedaví, ako bude jazdiť základná motorizácia so štandardným tuhým podvozkom. Práve takéto autá totiž budú pravdepodobne tvoriť veľkú časť predajov.
Dynamika auta vôbec netrpí pevným podvozkom, ktorý je ladený skôr športovo. Auto v zákrutách krásne sedí, no tuhší podvozok spolu s nízkym profilom pneumatiky dáva o nerovnostiach vedieť aj na menších kolesách.
Dobre naladené je aj progresívne riadenie, ktoré je štandardom pre všetky modely. Aj keď so základným motorom Cupra Leon nebude práve trhať asfalt, vďaka vynikajúcemu podvozku a riadeniu je zábavné snažiť sa z neho vyžmýkať všetky kone.

Toto auto však nie je určené na rezanie zákrut vo vysokej rýchlosti, ale na každodenné jazdenie. Stavia na skvelom základe Seatu Leon, no pridáva mu trochu športovosti a agresívnejší imidž.
Nie však toľko, aby tým posádka pri bežnom jazdení trpela. Podvozok síce trochu viac trasie, no pod športovým prevlekom sa stále skrýva praktický a pohodlný Leon, ako ho poznáme.
Základná motorizácia možno nebude vyvolávať zimomriavky svojím výkonom, no netreba nad ním ani ohŕňať nos. Štýlové kombi je svižné, živé, ale aj praktické. Hoci sa nám nepodarilo dosiahnuť výrobcom udávanú kombinovanú spotrebu pod šesť litrov, na vine môže byť aj malý nájazd nie celkom zabehnutého motora.
Cena novinky sa začína od 30 970 eur za kombi so základným motorom a manuálom, čo je približne o 6-tisíc viac, než Seat Leon s porovnateľnou motorizáciou. Okrem športovejšieho dizajnu a prémiovejšieho interiéru však prichádza aj s bohatšou výbavou, takže príplatok je odôvodnený.
Cena testovaného kusu v zvýhodnenej verzii First Edition sa aj s niekoľkými príplatkami vyšplhala na 37 756 eur, túto cenu však dokáže obhájiť aj s testovaným pohonom. V niektorých ohľadoch Cupra šliape na päty prémii a ani predokolka s najslabším motorom rozhodne nerobí športovo ladenej značke hanbu.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Cupra Leon Sportstourer |
Verzia | 1,5 eTSI 150 7DSG |
Cena modelu od / verzie od / testovací model | 30 970 / 33 890 / 37 756 |
Motor | benzínový štvorvalec s turbom + mild-hybrid, 1498 cm3 |
Výkon kW (k) | 110 (150) |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 250 / 1500 - 3500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická dvojspojková DSG / 7 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s) | 9,0 |
Spotreba WLTP - výrobca / test (l/100 km) | 5,6 - 6,0 / 6,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 484 |
Rozmer pneumatík | 225/40 R18 |
Objem batožinového priestoru (l) | 620 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2679; 4657; 1799; 1437 |