SME

Mercedes-AMG G 63 vyráža dych schopnosťami aj cenou (test)

Schopnosti kombinuje jedinečným spôsobom.

Mercedes-AMG G 63Mercedes-AMG G 63 (Zdroj: Marek Čepa)
Mercedes-AMG G 63 - prehľad základných parametrov
Cena triedy G od / G 63 od (eur)136 440 / 206 352
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l)14,9 / 19,2
Objem batožinového priestoru (l)640
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2890; 4873; 1984; 1976

Niektoré autá na papieri jednoducho nedávajú zmysel, ťažko pochopiť, prečo a ako vznikli, a ešte ťažšie pochopiť, ako dokážu byť úspešné. Presne také auto sme si nedávno vyskúšali.

Mercedes Triedy G vo výkonnej verzii AMG je totiž vozidlo, ktoré kombinuje zdanlivo nespojiteľné a výsledok by vlastne mal byť úplným nezmyslom. Tým aj je, ale v tom najlepšom zmysle slova.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je všeobecne známe, že tento model pôvodne vznikol pre armádu. Odvtedy uplynulo už 45 rokov a hoci hranatá silueta zostala, takmer všetko ostatné sa zmenilo.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Mercedes Triedy G ukázal, čo dokáže v teréne. Legenda oslavuje 45 rokov Čítajte 

Z neuveriteľne schopného terénneho auta sa stal symbol luxusu, pod kapotu najvýkonnejších modelov sa kedysi dostal dokonca aj dvanásťvalec.

Začnime však pekne od začiatku. Súčasná druhá generácia kultového modelu prišla iba pred piatimi rokmi, predchodca sa vyrábal vo viac či menej rovnakej podobe takmer štyridsať rokov.

Vtedy sme si vyskúšali výkonný model G 500, zoznámili sme sa už aj s elektrickým G 580 EQ. Na bývalej vojenskej základni sme si tiež overili, že géčko nestratilo nič zo svojich legendárnych terénnych schopností.

Až teraz však prišiel čas na jeho vrcholnú verziu, ktorou je samozrejme G 63 AMG. Toto monštrum poháňa štvorlitrový motor V8 s dvoma turbami a svojimi výkonmi dokáže vyraziť dych na ceste, mimo nej, ale aj svojou cenovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Pre nový modelový rok sa dočkal niekoľkých zmien, z ktorých najvýznamnejšou je mild-hybridná asistencia elektromotra s výkonom 15 kW. Možno to znie absurdne, no aj géčko sa musí podriadiť emisným limitom.

Niektoré drobné zmeny sú aj viditeľné, napríklad agresívnejšie otvory v prednom nárazníku. Vonkajšie kamery sa presunuli na praktickejšie miesta, logo automobilky na kapote nahradil erb divízie AMG, v prípade testovaného vozidla v tmavom chróme.

Farba na želanie je iba začiatok

Novinkou sú tiež karbónové exteriérové prvky, ktoré však testovacie vozidlo nedostalo. Aj bez nich bolo okázalé viac než dosť, okrem iného vďaka rozsiahlym možnostiam personalizácie v rámci programu Manufaktur.

Súvisiaci článok Všetci sa za ním otáčajú. Vyskúšali sme najkontroverznejšie BMW (prvá jazda) Čítajte 

Do očí okamžite udrie matná metalíza "Zelené peklo", ktorá je pomenovaná podľa prezývky pre známy okruh Nürburgring. Dopĺňajú ju nárazníky a lemy blatníkov v čiernej farbe, rovnako ako strecha a emblémy. Možnosti individuálneho lakovania na želanie sú takmer nekonečné.

SkryťVypnúť reklamu

Exkluzívne prvky Manufaktur nájdeme aj v interiéri, od luxusnej kože so zeleným prešívaním cez výrazné červené bezpečnostné pásy až po záplavu karbónových prvkov. Dokonca aj dvere batožinového priestoru dostali prešívané čalúnenie a rukoväť s uhlíkovými vláknami.

Nešetrilo sa na ničom, spracovanie kabíny plne zodpovedá cene, ktorá pri testovanom aute presiahla štvrť milióna eur. Ako na každom inom géčku aj tu treba napriek cenovke poriadne trieskať dverami. Nechýbajú typické kľučky, odhalené pánty dverí ani hlučné cvaknutie zámkov.

Je zbytočné sa príliš rozpisovať o výbave, je tu takmer všetko, na čo si spomeniete. Napriek tvaru z konca 70. rokov nechýbajú najmodernejšie asistenčné systémy. Masážne sedadlá sú vyhrievané aj chladené, rovnako ako držiak na nápoje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pasažieri v druhom rade sa museli uskromniť iba s vyhrievaním, no dostali dva displeje umiestnené zozadu na predných sedadlách. Na nich si vedia počas jazdy vyvolať rovnaké športové či terénne zobrazenia, ako sú dostupné vpredu, takže vám môžu napríklad hlásiť uhol náklonu alebo koľko výkonu využívate, kým vy máte plné ruky práce s krotením tejto beštie.

Ani AMG sa terénu nebojí

Každé géčko je pripravené do terénu, o čom vypovedajú tlačidlá na ovládanie uzávierok diferenciálov alebo redukčného prevodu. Zaujímavá je tiež funkcia "transparentnej kapoty", ktorá na displeji zobrazuje čo sa práve nachádza pod kolesami auta.

Súvisiaci článok Suzuki Jimny vyzerá roztomilo, no nie je autom pre každého (test) Čítajte 

V ponuke figuruje aj terénny balík s off-roadovými doplnkami a špecifickými jazdnými režimami. Obrovské 22-palcové kolesá však prezrádzajú, že tento konkrétny kus je určený skôr na cesty než mimo nich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Testovaný kus bol naopak vybavený balíkom Performance, ktorý maximalizuje jeho výkon na hladkom asfalte. S ním je toto zelené monštrum schopné vyššej maximálnej rýchlosti, ale aj ťažko uveriteľného šprintu na stovku už za 4,3 sekundy vďaka funkcii Race start.

Súčasťou sú tiež špecifické zobrazenia pre jazdu na okruhu, najdôležitejším prvkom je však aktívny podvozok s hydraulickou stabilizáciou. Ten dokáže v športovom režime napríklad minimalizovať náklony v zákrute, no na rovinke sa stať poddajnejším pre lepšie tlmenie nerovností a držanie smeru.

Srdcom tejto verzie je však to, čo sa skrýva pod kapotou. Vidlicový osemvalec s dvoma turbami už bez elektromotora dodáva 430 kW (585 koní) a 850 Nm. Zvuk, ktorý sa ozýva z typických koncoviek vyvedených pred zadnými kolesami, sa tento výkon rozhodne skrývať nesnaží.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Drsný tereniak sa už dá kúpiť aj na Slovensku, Ineos má prvú predajňu Čítajte 

Deväťstupňová automatická prevodovka s hydromeničom radí porovnateľne rýchlo ako dvojspojky, no s potenciálom byť v budúcnosti spoľahlivejšia. Pri ostrej jazde stále láka manuálne radenie páčkami pod volantom, ktoré pri dobrom načasovaní sprevádza uspokojivé zabublanie vo výfuku.

Konkurencia ani po rokoch prakticky neexistuje

Je priam absurdné, čo toto auto dokáže, vzhľadom na jeho rozmery, tvary či hmotnosť prevyšujúcu 2,6 tony, a to tak na rovinke ako v zákrutách. Pohľad na G 63 zrýchľujúce z nuly pripomína skôr zrýchlený film než realitu.

A čo spotreba? V prípade tohto auta veľa nezmôže ani mild-hybridný systém, výrobcom udávaná hodnota 14,9 litra zostala počas testu iba vzdialeným snom a nádrž s objemom sto litrov sa vyprázdni skôr než stihnete povedať "Affalterbach".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To však nie je pointou tohto auta. Najvýkonnejšie géčko je v prvom rade o dramatickom divadle, o neuveriteľných výkonoch kamkoľvek sa s ním vydáte, a hlavne o pocite z jazdy. Podobný zážitok totiž nedokáže poskytnúť asi žiadne iné auto na trhu.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelMercedes-AMG G 63
VerziaPerformance
Cena triedy G od / G 63 od / testovací model (eur)136 440 / 206 352 / 255 720
Motorbenzínový osemvalec s dvoma turbami + elektromotor, 982 cm3
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)430 (585) / 6000 + 15 (20) elektromotor
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)850 / 2500 - 3500
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 9
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)4,4 (s balíkom Performance 4,3)
Maximálna rýchlosť (km/h)220 (s balíkom Performance 240)
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100 km)14,9/ 19,2
Objem palivovej nádrže (l)100
Rozmer pneumatík295/40 R22
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 640
Objem batožinového priestoru (l)640 - 2010
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2890; 4873; 1984; 1976

Mercedes-Benz

Ilustračná fotografia.

Nové vozidlo strednej triedy prispôsobené americkým zákazníkom by sa malo vyrábať v Tuscaloose.


TASR 2
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 831
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 714
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 438
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 313
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 028
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 802
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 132
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  2. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  3. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  4. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  5. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  6. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  7. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  8. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 562
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 15 391
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 906
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 669
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 085
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 824
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 573
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 6 154
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu