SME

Mercedes-AMG G 63 vyráža dych schopnosťami aj cenou (test)

Schopnosti kombinuje jedinečným spôsobom.

Mercedes-AMG G 63Mercedes-AMG G 63 (Zdroj: Marek Čepa)
Mercedes-AMG G 63 - prehľad základných parametrov
Cena triedy G od / G 63 od (eur)136 440 / 206 352
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l)14,9 / 19,2
Objem batožinového priestoru (l)640
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2890; 4873; 1984; 1976

Niektoré autá na papieri jednoducho nedávajú zmysel, ťažko pochopiť, prečo a ako vznikli, a ešte ťažšie pochopiť, ako dokážu byť úspešné. Presne také auto sme si nedávno vyskúšali.

Mercedes Triedy G vo výkonnej verzii AMG je totiž vozidlo, ktoré kombinuje zdanlivo nespojiteľné a výsledok by vlastne mal byť úplným nezmyslom. Tým aj je, ale v tom najlepšom zmysle slova.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je všeobecne známe, že tento model pôvodne vznikol pre armádu. Odvtedy uplynulo už 45 rokov a hoci hranatá silueta zostala, takmer všetko ostatné sa zmenilo.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Mercedes Triedy G ukázal, čo dokáže v teréne. Legenda oslavuje 45 rokov Čítajte 

Z neuveriteľne schopného terénneho auta sa stal symbol luxusu, pod kapotu najvýkonnejších modelov sa kedysi dostal dokonca aj dvanásťvalec.

Začnime však pekne od začiatku. Súčasná druhá generácia kultového modelu prišla iba pred piatimi rokmi, predchodca sa vyrábal vo viac či menej rovnakej podobe takmer štyridsať rokov.

Vtedy sme si vyskúšali výkonný model G 500, zoznámili sme sa už aj s elektrickým G 580 EQ. Na bývalej vojenskej základni sme si tiež overili, že géčko nestratilo nič zo svojich legendárnych terénnych schopností.

Až teraz však prišiel čas na jeho vrcholnú verziu, ktorou je samozrejme G 63 AMG. Toto monštrum poháňa štvorlitrový motor V8 s dvoma turbami a svojimi výkonmi dokáže vyraziť dych na ceste, mimo nej, ale aj svojou cenovkou.

SkryťVypnúť reklamu

Pre nový modelový rok sa dočkal niekoľkých zmien, z ktorých najvýznamnejšou je mild-hybridná asistencia elektromotra s výkonom 15 kW. Možno to znie absurdne, no aj géčko sa musí podriadiť emisným limitom.

Niektoré drobné zmeny sú aj viditeľné, napríklad agresívnejšie otvory v prednom nárazníku. Vonkajšie kamery sa presunuli na praktickejšie miesta, logo automobilky na kapote nahradil erb divízie AMG, v prípade testovaného vozidla v tmavom chróme.

Farba na želanie je iba začiatok

Novinkou sú tiež karbónové exteriérové prvky, ktoré však testovacie vozidlo nedostalo. Aj bez nich bolo okázalé viac než dosť, okrem iného vďaka rozsiahlym možnostiam personalizácie v rámci programu Manufaktur.

Súvisiaci článok Všetci sa za ním otáčajú. Vyskúšali sme najkontroverznejšie BMW (prvá jazda) Čítajte 

Do očí okamžite udrie matná metalíza "Zelené peklo", ktorá je pomenovaná podľa prezývky pre známy okruh Nürburgring. Dopĺňajú ju nárazníky a lemy blatníkov v čiernej farbe, rovnako ako strecha a emblémy. Možnosti individuálneho lakovania na želanie sú takmer nekonečné.

SkryťVypnúť reklamu

Exkluzívne prvky Manufaktur nájdeme aj v interiéri, od luxusnej kože so zeleným prešívaním cez výrazné červené bezpečnostné pásy až po záplavu karbónových prvkov. Dokonca aj dvere batožinového priestoru dostali prešívané čalúnenie a rukoväť s uhlíkovými vláknami.

Nešetrilo sa na ničom, spracovanie kabíny plne zodpovedá cene, ktorá pri testovanom aute presiahla štvrť milióna eur. Ako na každom inom géčku aj tu treba napriek cenovke poriadne trieskať dverami. Nechýbajú typické kľučky, odhalené pánty dverí ani hlučné cvaknutie zámkov.

Je zbytočné sa príliš rozpisovať o výbave, je tu takmer všetko, na čo si spomeniete. Napriek tvaru z konca 70. rokov nechýbajú najmodernejšie asistenčné systémy. Masážne sedadlá sú vyhrievané aj chladené, rovnako ako držiak na nápoje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pasažieri v druhom rade sa museli uskromniť iba s vyhrievaním, no dostali dva displeje umiestnené zozadu na predných sedadlách. Na nich si vedia počas jazdy vyvolať rovnaké športové či terénne zobrazenia, ako sú dostupné vpredu, takže vám môžu napríklad hlásiť uhol náklonu alebo koľko výkonu využívate, kým vy máte plné ruky práce s krotením tejto beštie.

Ani AMG sa terénu nebojí

Každé géčko je pripravené do terénu, o čom vypovedajú tlačidlá na ovládanie uzávierok diferenciálov alebo redukčného prevodu. Zaujímavá je tiež funkcia "transparentnej kapoty", ktorá na displeji zobrazuje čo sa práve nachádza pod kolesami auta.

Súvisiaci článok Suzuki Jimny vyzerá roztomilo, no nie je autom pre každého (test) Čítajte 

V ponuke figuruje aj terénny balík s off-roadovými doplnkami a špecifickými jazdnými režimami. Obrovské 22-palcové kolesá však prezrádzajú, že tento konkrétny kus je určený skôr na cesty než mimo nich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Testovaný kus bol naopak vybavený balíkom Performance, ktorý maximalizuje jeho výkon na hladkom asfalte. S ním je toto zelené monštrum schopné vyššej maximálnej rýchlosti, ale aj ťažko uveriteľného šprintu na stovku už za 4,3 sekundy vďaka funkcii Race start.

Súčasťou sú tiež špecifické zobrazenia pre jazdu na okruhu, najdôležitejším prvkom je však aktívny podvozok s hydraulickou stabilizáciou. Ten dokáže v športovom režime napríklad minimalizovať náklony v zákrute, no na rovinke sa stať poddajnejším pre lepšie tlmenie nerovností a držanie smeru.

Srdcom tejto verzie je však to, čo sa skrýva pod kapotou. Vidlicový osemvalec s dvoma turbami už bez elektromotora dodáva 430 kW (585 koní) a 850 Nm. Zvuk, ktorý sa ozýva z typických koncoviek vyvedených pred zadnými kolesami, sa tento výkon rozhodne skrývať nesnaží.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Drsný tereniak sa už dá kúpiť aj na Slovensku, Ineos má prvú predajňu Čítajte 

Deväťstupňová automatická prevodovka s hydromeničom radí porovnateľne rýchlo ako dvojspojky, no s potenciálom byť v budúcnosti spoľahlivejšia. Pri ostrej jazde stále láka manuálne radenie páčkami pod volantom, ktoré pri dobrom načasovaní sprevádza uspokojivé zabublanie vo výfuku.

Konkurencia ani po rokoch prakticky neexistuje

Je priam absurdné, čo toto auto dokáže, vzhľadom na jeho rozmery, tvary či hmotnosť prevyšujúcu 2,6 tony, a to tak na rovinke ako v zákrutách. Pohľad na G 63 zrýchľujúce z nuly pripomína skôr zrýchlený film než realitu.

A čo spotreba? V prípade tohto auta veľa nezmôže ani mild-hybridný systém, výrobcom udávaná hodnota 14,9 litra zostala počas testu iba vzdialeným snom a nádrž s objemom sto litrov sa vyprázdni skôr než stihnete povedať "Affalterbach".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To však nie je pointou tohto auta. Najvýkonnejšie géčko je v prvom rade o dramatickom divadle, o neuveriteľných výkonoch kamkoľvek sa s ním vydáte, a hlavne o pocite z jazdy. Podobný zážitok totiž nedokáže poskytnúť asi žiadne iné auto na trhu.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelMercedes-AMG G 63
VerziaPerformance
Cena triedy G od / G 63 od / testovací model (eur)136 440 / 206 352 / 255 720
Motorbenzínový osemvalec s dvoma turbami + elektromotor, 982 cm3
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)430 (585) / 6000 + 15 (20) elektromotor
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)850 / 2500 - 3500
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 9
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)4,4 (s balíkom Performance 4,3)
Maximálna rýchlosť (km/h)220 (s balíkom Performance 240)
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100 km)14,9/ 19,2
Objem palivovej nádrže (l)100
Rozmer pneumatík295/40 R22
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 640
Objem batožinového priestoru (l)640 - 2010
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2890; 4873; 1984; 1976
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 526
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 947
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 441
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 400
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 111
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 109
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 594
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 593
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 161
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 063
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 949
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 044
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 629
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 292
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 922
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 744
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu