Mercedes-AMG G 63 - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena triedy G od / G 63 od (eur) | 136 440 / 206 352 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l) | 14,9 / 19,2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 640 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2890; 4873; 1984; 1976 |
Niektoré autá na papieri jednoducho nedávajú zmysel, ťažko pochopiť, prečo a ako vznikli, a ešte ťažšie pochopiť, ako dokážu byť úspešné. Presne také auto sme si nedávno vyskúšali.
Mercedes Triedy G vo výkonnej verzii AMG je totiž vozidlo, ktoré kombinuje zdanlivo nespojiteľné a výsledok by vlastne mal byť úplným nezmyslom. Tým aj je, ale v tom najlepšom zmysle slova.
Je všeobecne známe, že tento model pôvodne vznikol pre armádu. Odvtedy uplynulo už 45 rokov a hoci hranatá silueta zostala, takmer všetko ostatné sa zmenilo.

Z neuveriteľne schopného terénneho auta sa stal symbol luxusu, pod kapotu najvýkonnejších modelov sa kedysi dostal dokonca aj dvanásťvalec.
Začnime však pekne od začiatku. Súčasná druhá generácia kultového modelu prišla iba pred piatimi rokmi, predchodca sa vyrábal vo viac či menej rovnakej podobe takmer štyridsať rokov.
Vtedy sme si vyskúšali výkonný model G 500, zoznámili sme sa už aj s elektrickým G 580 EQ. Na bývalej vojenskej základni sme si tiež overili, že géčko nestratilo nič zo svojich legendárnych terénnych schopností.
Až teraz však prišiel čas na jeho vrcholnú verziu, ktorou je samozrejme G 63 AMG. Toto monštrum poháňa štvorlitrový motor V8 s dvoma turbami a svojimi výkonmi dokáže vyraziť dych na ceste, mimo nej, ale aj svojou cenovkou.

Pre nový modelový rok sa dočkal niekoľkých zmien, z ktorých najvýznamnejšou je mild-hybridná asistencia elektromotra s výkonom 15 kW. Možno to znie absurdne, no aj géčko sa musí podriadiť emisným limitom.
Niektoré drobné zmeny sú aj viditeľné, napríklad agresívnejšie otvory v prednom nárazníku. Vonkajšie kamery sa presunuli na praktickejšie miesta, logo automobilky na kapote nahradil erb divízie AMG, v prípade testovaného vozidla v tmavom chróme.
Farba na želanie je iba začiatok
Novinkou sú tiež karbónové exteriérové prvky, ktoré však testovacie vozidlo nedostalo. Aj bez nich bolo okázalé viac než dosť, okrem iného vďaka rozsiahlym možnostiam personalizácie v rámci programu Manufaktur.

Do očí okamžite udrie matná metalíza "Zelené peklo", ktorá je pomenovaná podľa prezývky pre známy okruh Nürburgring. Dopĺňajú ju nárazníky a lemy blatníkov v čiernej farbe, rovnako ako strecha a emblémy. Možnosti individuálneho lakovania na želanie sú takmer nekonečné.
Exkluzívne prvky Manufaktur nájdeme aj v interiéri, od luxusnej kože so zeleným prešívaním cez výrazné červené bezpečnostné pásy až po záplavu karbónových prvkov. Dokonca aj dvere batožinového priestoru dostali prešívané čalúnenie a rukoväť s uhlíkovými vláknami.

Nešetrilo sa na ničom, spracovanie kabíny plne zodpovedá cene, ktorá pri testovanom aute presiahla štvrť milióna eur. Ako na každom inom géčku aj tu treba napriek cenovke poriadne trieskať dverami. Nechýbajú typické kľučky, odhalené pánty dverí ani hlučné cvaknutie zámkov.
Je zbytočné sa príliš rozpisovať o výbave, je tu takmer všetko, na čo si spomeniete. Napriek tvaru z konca 70. rokov nechýbajú najmodernejšie asistenčné systémy. Masážne sedadlá sú vyhrievané aj chladené, rovnako ako držiak na nápoje.
Pasažieri v druhom rade sa museli uskromniť iba s vyhrievaním, no dostali dva displeje umiestnené zozadu na predných sedadlách. Na nich si vedia počas jazdy vyvolať rovnaké športové či terénne zobrazenia, ako sú dostupné vpredu, takže vám môžu napríklad hlásiť uhol náklonu alebo koľko výkonu využívate, kým vy máte plné ruky práce s krotením tejto beštie.
Ani AMG sa terénu nebojí
Každé géčko je pripravené do terénu, o čom vypovedajú tlačidlá na ovládanie uzávierok diferenciálov alebo redukčného prevodu. Zaujímavá je tiež funkcia "transparentnej kapoty", ktorá na displeji zobrazuje čo sa práve nachádza pod kolesami auta.

V ponuke figuruje aj terénny balík s off-roadovými doplnkami a špecifickými jazdnými režimami. Obrovské 22-palcové kolesá však prezrádzajú, že tento konkrétny kus je určený skôr na cesty než mimo nich.
Testovaný kus bol naopak vybavený balíkom Performance, ktorý maximalizuje jeho výkon na hladkom asfalte. S ním je toto zelené monštrum schopné vyššej maximálnej rýchlosti, ale aj ťažko uveriteľného šprintu na stovku už za 4,3 sekundy vďaka funkcii Race start.

Súčasťou sú tiež špecifické zobrazenia pre jazdu na okruhu, najdôležitejším prvkom je však aktívny podvozok s hydraulickou stabilizáciou. Ten dokáže v športovom režime napríklad minimalizovať náklony v zákrute, no na rovinke sa stať poddajnejším pre lepšie tlmenie nerovností a držanie smeru.
Srdcom tejto verzie je však to, čo sa skrýva pod kapotou. Vidlicový osemvalec s dvoma turbami už bez elektromotora dodáva 430 kW (585 koní) a 850 Nm. Zvuk, ktorý sa ozýva z typických koncoviek vyvedených pred zadnými kolesami, sa tento výkon rozhodne skrývať nesnaží.

Deväťstupňová automatická prevodovka s hydromeničom radí porovnateľne rýchlo ako dvojspojky, no s potenciálom byť v budúcnosti spoľahlivejšia. Pri ostrej jazde stále láka manuálne radenie páčkami pod volantom, ktoré pri dobrom načasovaní sprevádza uspokojivé zabublanie vo výfuku.
Konkurencia ani po rokoch prakticky neexistuje
Je priam absurdné, čo toto auto dokáže, vzhľadom na jeho rozmery, tvary či hmotnosť prevyšujúcu 2,6 tony, a to tak na rovinke ako v zákrutách. Pohľad na G 63 zrýchľujúce z nuly pripomína skôr zrýchlený film než realitu.
A čo spotreba? V prípade tohto auta veľa nezmôže ani mild-hybridný systém, výrobcom udávaná hodnota 14,9 litra zostala počas testu iba vzdialeným snom a nádrž s objemom sto litrov sa vyprázdni skôr než stihnete povedať "Affalterbach".
To však nie je pointou tohto auta. Najvýkonnejšie géčko je v prvom rade o dramatickom divadle, o neuveriteľných výkonoch kamkoľvek sa s ním vydáte, a hlavne o pocite z jazdy. Podobný zážitok totiž nedokáže poskytnúť asi žiadne iné auto na trhu.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Mercedes-AMG G 63 |
Verzia | Performance |
Cena triedy G od / G 63 od / testovací model (eur) | 136 440 / 206 352 / 255 720 |
Motor | benzínový osemvalec s dvoma turbami + elektromotor, 982 cm3 |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 430 (585) / 6000 + 15 (20) elektromotor |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 850 / 2500 - 3500 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 9 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 4,4 (s balíkom Performance 4,3) |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 220 (s balíkom Performance 240) |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100 km) | 14,9/ 19,2 |
Objem palivovej nádrže (l) | 100 |
Rozmer pneumatík | 295/40 R22 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 640 |
Objem batožinového priestoru (l) | 640 - 2010 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2890; 4873; 1984; 1976 |