Spraviť dobrý elektromobil, ktorý bude zároveň vhodným rodinným autom a za zaujímavú cenu je teraz výzvou pre väčšinu automobiliek. Kia EV3 je najnovším prírastkom k tejto snahe a nás na medzinárodných prvých jazdách zaujímalo, ako asi obstojí na trhu.
Nedá sa povedať, že by Kia bola nejakým nováčikom medzi elektromobilmi. Zároveň však platí, že modely, ktoré boli od začiatku vyvíjané bez spaľovacieho motora, prišli len nedávno. Najprv šlo o veľký športovo sa tváriaci crossover EV6 a potom aj o 7-miestne rodinné SUV pod označením EV9.
Ich úlohou bolo upútať pozornosť a priniesť značke nových zákazníkov, čo sa aj podarilo. Lenže väčším predajom v takomto prípade bránia rozmery vozidiel aj cena. Opačným extrémom sú potom najmenšie elektromobily, kde už je všestranné využitie dosť limitujúce.
V najbližších rokoch nás teda bude zaujímať vyplnenie priestoru uprostred a práve na tomto fronte má pomôcť Kia EV3. Značka o nej hovorí ako o ideálnom aute aj pre rodiny, ktoré majú jediné vozidlo v domácnosti.
Recept na dostupnejší rodinný elektromobil
Na rozdiel od Škody Elroq sa konštruktéri Kie rozhodli neskopírovať technológiu z väčších modelov. Síce využili skrátenú podvozkovú platformu E-GMP, no s dvoma zásadnými rozdielmi. Využíva len 400-voltovú architektúru miesto 800-voltovej a štandardne sú poháňané predné kolesá miesto zadných. Neskôr však ponuku doplní aj štvorkolka.

Po dizajnovej stránke má EV3 veľa spoločného s najväčším modelom EV9, no oblejšie línie robia auto sympatickejším. Kia má v ponuke aj trochu dlhšie Niro, ktoré môže mať tiež elektrický pohon, no značka ho vníma ako samostatný projekt keďže môže mať aj spaľovací motor pri full-hybride a plug-in hybride.
Na fotkách EV3 možno pôsobí mohutne, no na dĺžku má len 4300 mm a kufor s objemom 460 litrov robí z elektrickej Kie šikovné rodinné auto pre život v meste.

Vzadu sa bez problémov odvezú dvaja dospelí s výškou do 180 centimetrov, no po opretí sa už veľká priestorová rezerva nad hlavou neostane, viac miesta je pred kolenami.
Zadné sedadlá sa nedajú posúvať a operadlá nemajú nastaviteľný sklon. Nechýba vyhrievanie, výduchy vetrania, USB porty aj lakťová opierka. Za ňou však nie je priezor na prevoz dlhých predmetov. Priestorová situácia je celkovo lepšia ako v Renaulte Megane alebo vo Volve EX30, no Škoda Elroq ponúka rozhodne viac miesta a aj spomínaný priezor, napríklad na lyže.
Okrem veľkého priestoru pod podlahou v kufri sa nabíjací kábel dá v EV3 odložiť aj do priehradky pod prednou kapotou, teda do frunku s objemom 25 litrov. Škoda len, že sa neotvára pohodlnejšie, kapotu treba vždy klasicky na dvakrát odistiť.

Nápadité riešenia na palube neotravujú
Za volantom novej Kie sme sa cítili veľmi dobre. Okrem sedenia a výhľadu vpred k tomu prispelo aj výborné odhlučnenie a celkový komfort na palube.
Podobne, ako pri EV9, aj tu nájdeme trojicu prepojených obrazoviek. Dve sú s uhlopriečkou 12,3 palca, medzi nimi je ešte malý 5,3-palcový displej klimatizácie. Trochu ho však zakrýva veniec volantu. Základné funkcie klimatizácie ako teplota a intenzita fúkania sa našťastie ovládajú tlačidlami a nie dotykovo cez displej.

Zaujímavosťou sú dva rozdielne dizajny volantu. Štandardne je dvojramenný, vrcholná verzia GT-line ho má trojramenný, no ťažko ho nazývať športový. Jeho výhoda je inde. Lepšie cez neho vidieť páčku s voličom smeru jazdy, ktorý zároveň obsahuje dosť podstatné štartovacie tlačidlo. Pri dvojramennom volante sme ho chvíľu hľadali.
Dosť atypicky je riešená aj lakťová opierka, ktorá neskrýva klasický odkladací priestor, miesto toho sa z nej vysúva pracovná doska. Počas nabíjania auta ju môžete použiť ako stolík na jedlo alebo na notebook či tablet.

Nápad síce originálny, no aj tak by sme uvítali možnosť vybrať si klasickú lakťovú opierku, pretože jediný uzavretý priestor v aute je schránka pred spolujazdcom.
V tomto smere nám Kia EV3 veľmi pripomína Volkswagen ID.3 a týka sa to tiež plastov, ktoré sú väčšinou tvrdé, hoci kvalitne spracované. Útulnosť interiéru dodávajú aspoň rôzne farby a textilná časť prístrojovej dosky a dverí. Na ich výplniach nájdeme aj tlačidlá pre vyhrievanie volantu a sedadiel.
Rovnaký výkon, rozdielna kapacita batérie
Pri uvedení na trh je k dispozícii EV3 so synchrónnym elektromotorom s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom 283 Nm. Silnejšiu verziu by ešte v budúcnosti mohla priniesť štvorkolka, ktorej technické podrobnosti zatiaľ nepoznáme.

Aj bez pohonu všetkých kolies je však výkonu dostatok, zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu trvá 7,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 170 km/h.
Vyberať sa dá z dvoch veľkostí batérie. Standard Range znamená kapacitu 58,3 kWh a vydržať má dojazd 436 km. Vzhľadom k rozmerom auta je prekvapivá skôr druhá možnosť - Long Range batéria s kapacitou 81,4 kWh a s kombinovaným dojazdom na jedno nabitie až 605 km. Dodávateľom je pri oboch batériách spoločnosť LG Chem.

Maximálny nabíjací výkon pri rýchlom DC nabíjaní je 128 kW, verzia s menšou batériou má 100 kW. Pre nabíjanie doma alebo v práci je zatiaľ k dispozícii 11 kW, neskôr bude EV3 podporovať aj 22 kW v rámci AC nabíjania. Využiť sa dá aj obojsmerný tok energie, teda auto môže slúžiť pre napájanie 3,6 kW spotrebičov (V2L).
Trochu sklamaním je fakt, že tepelné čerpadlo je až od tretieho stupňa výbavy Earth, v základe nie je vôbec a pri stupni Air je za príplatok.
Komfort zaručený, ale čo cena?
Pri jazdení Kia EV3 ponúka všetko, čo od moderného elektromobilu očakávame, čím sa auto stáva príjemným spoločníkom v meste aj na diaľnici. Páčilo sa nám naladenie troch stupňov intenzity rekuperácie aj jazdenie s jedným pedálom (i-Pedal), keď po pustení akcelerátora auto plynulo spomalí až do úplného zastavenia. S funkciou automatickej rekuperácie, ktorá sa prispôsobuje navigácii aj kamere, sme sa však akosi nestihli vžiť.

So 17-palcovými kolesami je jazdenie s EV3 príjemne komfortné a ani pri rýchlejšom prejazde priečnych nerovností zadná časť neodskakuje. Ani s predným pohonom sme pri prudšom zrýchlení nezaznamenali problémy s trakciou, čo je dobrá správa. Pochvala ide aj za presné riadenie a minimálne náklony v zákrutách.
Trasu z Lisabonu do mestečka Cascais s mixom mestského jazdenia, diaľnic a okresiek sme absolvovali so spotrebou 15,5 kWh, výrobca uvádza 14,9 až 16,2 kWh. Dynamickejšie jazdenie na kľukatých cestách pohoria Sintra a následné presuny po diaľnici dvihli spotrebu maximálne na 20,1 kWh.
Kia EV3 je presvedčivá a dobre pripravená na konkurentov. Ponúka bohatú výbavu aj dobré spracovanie v interiéri a hlavne ide po užívateľskej stránke o veľmi príjemné auto. Problém nateraz vidíme len v jedinom, no zato podstatnom údaji a tým je príliš smelá cena. Začína sa na viac ako 38-tisíc eur.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Kia EV3 |
Verzia | Earth 81,4 kWh |
Cena modelu od / verzie od (eur) | 38 690 / 47 490 |
Výkon - kW(k) | 150 (204) |
Krút. moment - (Nm) | 283 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s) | 7,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 |
Spotreba pri prvej jazde (kWh / 100km) | 15,5 |
Kapacita batérie (kWh) | 81,4 |
Nabíjací výkon (kW) | 128 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | áno/áno/áno |
Rozmer pneumatík | 215/60 R17 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1810 - 1930 |
Objem batožinového priestoru (l) | 460 / 1250 + 25 frunk |
Svetlá výška podvozka (mm) | 140 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2680; 4300; 1850; 1560 |