SME

Kia EV3 jazdí výborne a má čím zaujať, problémom však môže byť cena

Vyskúšali sme verziu s dlhším dojazdom.

Kia EV3Kia EV3 (Zdroj: Peter Kálmán)

Spraviť dobrý elektromobil, ktorý bude zároveň vhodným rodinným autom a za zaujímavú cenu je teraz výzvou pre väčšinu automobiliek. Kia EV3 je najnovším prírastkom k tejto snahe a nás na medzinárodných prvých jazdách zaujímalo, ako asi obstojí na trhu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nedá sa povedať, že by Kia bola nejakým nováčikom medzi elektromobilmi. Zároveň však platí, že modely, ktoré boli od začiatku vyvíjané bez spaľovacieho motora, prišli len nedávno. Najprv šlo o veľký športovo sa tváriaci crossover EV6 a potom aj o 7-miestne rodinné SUV pod označením EV9.

SkryťVypnúť reklamu

Ich úlohou bolo upútať pozornosť a priniesť značke nových zákazníkov, čo sa aj podarilo. Lenže väčším predajom v takomto prípade bránia rozmery vozidiel aj cena. Opačným extrémom sú potom najmenšie elektromobily, kde už je všestranné využitie dosť limitujúce.

V najbližších rokoch nás teda bude zaujímať vyplnenie priestoru uprostred a práve na tomto fronte má pomôcť Kia EV3. Značka o nej hovorí ako o ideálnom aute aj pre rodiny, ktoré majú jediné vozidlo v domácnosti.

Recept na dostupnejší rodinný elektromobil

Na rozdiel od Škody Elroq sa konštruktéri Kie rozhodli neskopírovať technológiu z väčších modelov. Síce využili skrátenú podvozkovú platformu E-GMP, no s dvoma zásadnými rozdielmi. Využíva len 400-voltovú architektúru miesto 800-voltovej a štandardne sú poháňané predné kolesá miesto zadných. Neskôr však ponuku doplní aj štvorkolka.

SkryťVypnúť reklamu

Po dizajnovej stránke má EV3 veľa spoločného s najväčším modelom EV9, no oblejšie línie robia auto sympatickejším. Kia má v ponuke aj trochu dlhšie Niro, ktoré môže mať tiež elektrický pohon, no značka ho vníma ako samostatný projekt keďže môže mať aj spaľovací motor pri full-hybride a plug-in hybride.

Na fotkách EV3 možno pôsobí mohutne, no na dĺžku má len 4300 mm a kufor s objemom 460 litrov robí z elektrickej Kie šikovné rodinné auto pre život v meste.

Súvisiaci článok Malé Volvo EX30 v sebe skrýva veľký potenciál aj výkon Čítajte 

Vzadu sa bez problémov odvezú dvaja dospelí s výškou do 180 centimetrov, no po opretí sa už veľká priestorová rezerva nad hlavou neostane, viac miesta je pred kolenami.

Zadné sedadlá sa nedajú posúvať a operadlá nemajú nastaviteľný sklon. Nechýba vyhrievanie, výduchy vetrania, USB porty aj lakťová opierka. Za ňou však nie je priezor na prevoz dlhých predmetov. Priestorová situácia je celkovo lepšia ako v Renaulte Megane alebo vo Volve EX30, no Škoda Elroq ponúka rozhodne viac miesta a aj spomínaný priezor, napríklad na lyže.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem veľkého priestoru pod podlahou v kufri sa nabíjací kábel dá v EV3 odložiť aj do priehradky pod prednou kapotou, teda do frunku s objemom 25 litrov. Škoda len, že sa neotvára pohodlnejšie, kapotu treba vždy klasicky na dvakrát odistiť.

Nápadité riešenia na palube neotravujú

Za volantom novej Kie sme sa cítili veľmi dobre. Okrem sedenia a výhľadu vpred k tomu prispelo aj výborné odhlučnenie a celkový komfort na palube.

Podobne, ako pri EV9, aj tu nájdeme trojicu prepojených obrazoviek. Dve sú s uhlopriečkou 12,3 palca, medzi nimi je ešte malý 5,3-palcový displej klimatizácie. Trochu ho však zakrýva veniec volantu. Základné funkcie klimatizácie ako teplota a intenzita fúkania sa našťastie ovládajú tlačidlami a nie dotykovo cez displej.

Súvisiaci článok Kia EV9 je veľký provokatér so zaslúženou pozornosťou (prvá jazda) Čítajte 

Zaujímavosťou sú dva rozdielne dizajny volantu. Štandardne je dvojramenný, vrcholná verzia GT-line ho má trojramenný, no ťažko ho nazývať športový. Jeho výhoda je inde. Lepšie cez neho vidieť páčku s voličom smeru jazdy, ktorý zároveň obsahuje dosť podstatné štartovacie tlačidlo. Pri dvojramennom volante sme ho chvíľu hľadali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dosť atypicky je riešená aj lakťová opierka, ktorá neskrýva klasický odkladací priestor, miesto toho sa z nej vysúva pracovná doska. Počas nabíjania auta ju môžete použiť ako stolík na jedlo alebo na notebook či tablet.

Nápad síce originálny, no aj tak by sme uvítali možnosť vybrať si klasickú lakťovú opierku, pretože jediný uzavretý priestor v aute je schránka pred spolujazdcom.

V tomto smere nám Kia EV3 veľmi pripomína Volkswagen ID.3 a týka sa to tiež plastov, ktoré sú väčšinou tvrdé, hoci kvalitne spracované. Útulnosť interiéru dodávajú aspoň rôzne farby a textilná časť prístrojovej dosky a dverí. Na ich výplniach nájdeme aj tlačidlá pre vyhrievanie volantu a sedadiel.

Rovnaký výkon, rozdielna kapacita batérie

Pri uvedení na trh je k dispozícii EV3 so synchrónnym elektromotorom s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom 283 Nm. Silnejšiu verziu by ešte v budúcnosti mohla priniesť štvorkolka, ktorej technické podrobnosti zatiaľ nepoznáme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Škoda Elroq chce zaujať základnou cenou, čo všetko má vo výbave? Čítajte 

Aj bez pohonu všetkých kolies je však výkonu dostatok, zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu trvá 7,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 170 km/h.

Vyberať sa dá z dvoch veľkostí batérie. Standard Range znamená kapacitu 58,3 kWh a vydržať má dojazd 436 km. Vzhľadom k rozmerom auta je prekvapivá skôr druhá možnosť - Long Range batéria s kapacitou 81,4 kWh a s kombinovaným dojazdom na jedno nabitie až 605 km. Dodávateľom je pri oboch batériách spoločnosť LG Chem.

Maximálny nabíjací výkon pri rýchlom DC nabíjaní je 128 kW, verzia s menšou batériou má 100 kW. Pre nabíjanie doma alebo v práci je zatiaľ k dispozícii 11 kW, neskôr bude EV3 podporovať aj 22 kW v rámci AC nabíjania. Využiť sa dá aj obojsmerný tok energie, teda auto môže slúžiť pre napájanie 3,6 kW spotrebičov (V2L).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trochu sklamaním je fakt, že tepelné čerpadlo je až od tretieho stupňa výbavy Earth, v základe nie je vôbec a pri stupni Air je za príplatok.

Komfort zaručený, ale čo cena?

Pri jazdení Kia EV3 ponúka všetko, čo od moderného elektromobilu očakávame, čím sa auto stáva príjemným spoločníkom v meste aj na diaľnici. Páčilo sa nám naladenie troch stupňov intenzity rekuperácie aj jazdenie s jedným pedálom (i-Pedal), keď po pustení akcelerátora auto plynulo spomalí až do úplného zastavenia. S funkciou automatickej rekuperácie, ktorá sa prispôsobuje navigácii aj kamere, sme sa však akosi nestihli vžiť.

Súvisiaci článok S Kiou EV6 na Gibraltár: Patrí k najlepším elektromobilom na trhu? Čítajte 

So 17-palcovými kolesami je jazdenie s EV3 príjemne komfortné a ani pri rýchlejšom prejazde priečnych nerovností zadná časť neodskakuje. Ani s predným pohonom sme pri prudšom zrýchlení nezaznamenali problémy s trakciou, čo je dobrá správa. Pochvala ide aj za presné riadenie a minimálne náklony v zákrutách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trasu z Lisabonu do mestečka Cascais s mixom mestského jazdenia, diaľnic a okresiek sme absolvovali so spotrebou 15,5 kWh, výrobca uvádza 14,9 až 16,2 kWh. Dynamickejšie jazdenie na kľukatých cestách pohoria Sintra a následné presuny po diaľnici dvihli spotrebu maximálne na 20,1 kWh.

Kia EV3 je presvedčivá a dobre pripravená na konkurentov. Ponúka bohatú výbavu aj dobré spracovanie v interiéri a hlavne ide po užívateľskej stránke o veľmi príjemné auto. Problém nateraz vidíme len v jedinom, no zato podstatnom údaji a tým je príliš smelá cena. Začína sa na viac ako 38-tisíc eur.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelKia EV3
VerziaEarth 81,4 kWh
Cena modelu od / verzie od (eur)38 690 / 47 490
Výkon - kW(k)150 (204)
Krút. moment - (Nm)283
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s)7,7
Maximálna rýchlosť (km/h)170
Spotreba pri prvej jazde (kWh / 100km)15,5
Kapacita batérie (kWh)81,4
Nabíjací výkon (kW)128
Funkcia V2L/V2H/V2Gáno/áno/áno
Rozmer pneumatík215/60 R17
Pohotovostná hmotnosť (kg)1810 - 1930
Objem batožinového priestoru (l)460 / 1250 + 25 frunk
Svetlá výška podvozka (mm)140
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2680; 4300; 1850; 1560

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 280
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 935
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 433
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 338
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 023
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 104
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 894
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  2. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  3. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  4. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  5. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  6. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  7. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  8. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete z pohľadu historického vývoja ľudstva
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 059
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 984
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 900
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 199
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 394
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 244
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 896
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 641
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu