SME

Z nikdy nejazdeného Vipera veterán nebude, zničili ho vtáky a slnko

Auto je na stožiari od roku 1996.

Na vinylových bočných oknách sa uchytil mach. Na vinylových bočných oknách sa uchytil mach. (Zdroj: Jacob Schreiber / Viper Club of America)

Pred dílerstvom Chrysler Audubon v USA sa nové autá stále menia, no jedno tam roky ostáva. Vlastne už tak dlho, že pre vodičov, ktorí prichádzajú po diaľnici 41 do mestečka Henderson v štáte Kentucky, sa stalo spoľahlivým orientačným bodom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na stožiari pritom nie je žiadna maketa športového auta, ale skutočný Dodge Viper SR I, ktorý bol v 90. rokoch snom mnohých chlapcov.

Predajca ho tam umiestnil v roku 1996, keď bolo auto nové. Teraz však nadišiel čas dať pútač do poriadku. Zároveň ide o zaujímavú príležitosť pozrieť sa, čo s nehybným autom spraví slnko a príroda.

SkryťVypnúť reklamu

Pomohol značke k lepšiemu imidžu

Pripomeňme si históriu tohto zaujímavého modelu, ktorý pomohol k zlepšeniu imidžu značky Dodge. Tá začala ešte v 80. rokoch pracovať na poriadne výkonnom dvojmiestnom kabriolete, kde komfort nebol prvoradý.

Koncept predstavený v roku 1989 na autosalóne v Detroite mal obrovský úspech a verejnosť ho privítala s nadšením.

Súvisiaci článok Rarita na predaj. V Alabame ponúkajú tri elektrické Škody Eltra 151 Čítajte 

Ikona športových áut 90. rokov sa potom predviedla ako safety car na pretekoch Indianapolis 500 v roku 1991. Vtedy išlo ešte o predprodukčné auto s úplne novým motorom, ktorý vznikol v Taliansku.

Pod Chrysler vtedy totiž nepatril len Dodge, ale aj Lamborghini a práve jeho konštruktéri sa podieľali na vývoji vidlicového osemlitrového desaťvalca pre Viper.

Veľký motor s výkonom 298 kW (400 koní) mal krútiaci moment 630 Nm a zrýchlenie z nuly na sto trvalo s Viperom len 4,6 sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Komfort nebol podstatný

Opäť pripomeňme, že šlo o rýdzo športové náradie so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a bez vymožeností ako napríklad klimatizácia. Pre najefektívnejšie odľahčenie chýbali dokonca aj kľučky dverí či bočné okná. Namiesto nich sa dala pripevniť nevzhľadná náhrada z vinylu.

Okrem otvoreného roadsteru prišlo neskôr elegantnejšie kupé. Nielen pri motore, ale aj pri dizajne nájdeme spojitosť s Lamborghini.

Karosériu navrhol Tom Gale, ktorý je podpísaný aj pod Diablom. O spomínané odľahčenie aj vydolovanie najväčšieho výkonu z motora V10 sa postaral legendárny konštruktér a pretekár Carrol Shelby.

Súvisiaci článok Legendárna zmija po 25 rokoch odchádza do histórie Čítajte 

Na Slovensku sa o existencii Vipera dozvedali fanúšikovia najčastejšie z časopisov, žuvačiek Turbo so zberateľským obrázkom a z počítačovej hry Need for Speed.

SkryťVypnúť reklamu

Viper sa síce dočkal dvoch ďalších generácií, no v roku 2017 ho definitívne pochovala drahá ručná výroba a slabý odbyt.

Z nádejného veterána vrak

Z prvej generácie vyrábanej v rokoch 1992 až 1995 vzniklo sotva šesťtisíc kusov a dnes sa ich cena podľa ponuky na americkom trhu pohybuje v prepočte od 35- do 53-tisíc eur.

Nie je to však prípad červeného Vipera, ktorý od novoty slúži ako pútač u predajcu Chrysler Audubon v Hendersone. Pred pár dňami sa vo facebookovej skupine Viper Club of America objavili fotografie tohto auta v čase, keď ho žeriavom zložili na zem v zúboženom stave.

Chrómované disky boli totiž jediné, čo sa na aute ešte lesklo. Ostré slnko nezničilo len lak, ale aj zadné svetlá, ich plastové kryty sa od vysokej teploty zvlnili.

Súvisiaci článok Chevrolet Camaro je auto, v ktorom hrmí a rádio sa nezapína Čítajte 

Na vinylových bočných oknách roadsteru s hardtop strechou sa ujal mach a prekvapenie zamestnancom prinieslo najmä otvorenie kapoty. Z desaťvalca sa totiž stala veľká vtáčia búdka, operence si za roky cez otvory v nárazníku a kapote naznášali množstvo sena, v ktorom zahniezdili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alec Girvin, zamestnanec Audubonu, v komentároch doplnil fotografie Jacoba Schreibera, miestneho obyvateľa, ktorý si nafotil auto po zložení zo stožiara. Potvrdil tiež informáciu, že auto slúži ako pútač od roku 1996 a nenajazdilo za svoj život ani 20 kilometrov.

A aký je ďalší osud červeného Vipera? Nebude na predaj a neskončí ani v šrote. Dílerstvo plánuje auto zrenovovať a opäť vrátiť na pôvodné miesto. Ide totiž o obľúbenú atrakciu v okolí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 410
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 9 145
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 750
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 284
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 863
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 731
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 579
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 998
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: Pražská jar
  2. Juraj Droppa: Odborná debata skončila, začína politický spor
  3. Veronika Michalčíková: Rím (2): Pyramída v meste a divadlo, v ktorom zavraždili Júlia Cézara
  4. Ján Valchár: 3,5 roka trojdňovej operácie plus S dňom nezávislosti!
  5. Štefan Šturdzík: Ďalší štátnik príde do Kyjeva no náš súdruh doteraz nenašiel odvahu tam zavítať. Teraz je vhodný čas to zmeniť a pokecať o útokoch na ropovod Družba.
  6. Eva Bachletová: Moja Dolná zem
  7. Jozef Sitko: Keď po okupácii ŠtB zatýkala novinárov
  8. Ernest Klotton: Fotografia: Zachytávanie spomienok a umenie svetla a tieňa
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 55 882
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 37 926
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 21 677
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 428
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 110
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 844
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 937
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 589
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu