Pred dílerstvom Chrysler Audubon v USA sa nové autá stále menia, no jedno tam roky ostáva. Vlastne už tak dlho, že pre vodičov, ktorí prichádzajú po diaľnici 41 do mestečka Henderson v štáte Kentucky, sa stalo spoľahlivým orientačným bodom.
Na stožiari pritom nie je žiadna maketa športového auta, ale skutočný Dodge Viper SR I, ktorý bol v 90. rokoch snom mnohých chlapcov.
Predajca ho tam umiestnil v roku 1996, keď bolo auto nové. Teraz však nadišiel čas dať pútač do poriadku. Zároveň ide o zaujímavú príležitosť pozrieť sa, čo s nehybným autom spraví slnko a príroda.
Pomohol značke k lepšiemu imidžu
Pripomeňme si históriu tohto zaujímavého modelu, ktorý pomohol k zlepšeniu imidžu značky Dodge. Tá začala ešte v 80. rokoch pracovať na poriadne výkonnom dvojmiestnom kabriolete, kde komfort nebol prvoradý.
Koncept predstavený v roku 1989 na autosalóne v Detroite mal obrovský úspech a verejnosť ho privítala s nadšením.

Ikona športových áut 90. rokov sa potom predviedla ako safety car na pretekoch Indianapolis 500 v roku 1991. Vtedy išlo ešte o predprodukčné auto s úplne novým motorom, ktorý vznikol v Taliansku.
Pod Chrysler vtedy totiž nepatril len Dodge, ale aj Lamborghini a práve jeho konštruktéri sa podieľali na vývoji vidlicového osemlitrového desaťvalca pre Viper.
Veľký motor s výkonom 298 kW (400 koní) mal krútiaci moment 630 Nm a zrýchlenie z nuly na sto trvalo s Viperom len 4,6 sekundy.
Komfort nebol podstatný
Opäť pripomeňme, že šlo o rýdzo športové náradie so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a bez vymožeností ako napríklad klimatizácia. Pre najefektívnejšie odľahčenie chýbali dokonca aj kľučky dverí či bočné okná. Namiesto nich sa dala pripevniť nevzhľadná náhrada z vinylu.
Okrem otvoreného roadsteru prišlo neskôr elegantnejšie kupé. Nielen pri motore, ale aj pri dizajne nájdeme spojitosť s Lamborghini.
Karosériu navrhol Tom Gale, ktorý je podpísaný aj pod Diablom. O spomínané odľahčenie aj vydolovanie najväčšieho výkonu z motora V10 sa postaral legendárny konštruktér a pretekár Carrol Shelby.

Na Slovensku sa o existencii Vipera dozvedali fanúšikovia najčastejšie z časopisov, žuvačiek Turbo so zberateľským obrázkom a z počítačovej hry Need for Speed.
Viper sa síce dočkal dvoch ďalších generácií, no v roku 2017 ho definitívne pochovala drahá ručná výroba a slabý odbyt.
Z nádejného veterána vrak
Z prvej generácie vyrábanej v rokoch 1992 až 1995 vzniklo sotva šesťtisíc kusov a dnes sa ich cena podľa ponuky na americkom trhu pohybuje v prepočte od 35- do 53-tisíc eur.
Nie je to však prípad červeného Vipera, ktorý od novoty slúži ako pútač u predajcu Chrysler Audubon v Hendersone. Pred pár dňami sa vo facebookovej skupine Viper Club of America objavili fotografie tohto auta v čase, keď ho žeriavom zložili na zem v zúboženom stave.
Chrómované disky boli totiž jediné, čo sa na aute ešte lesklo. Ostré slnko nezničilo len lak, ale aj zadné svetlá, ich plastové kryty sa od vysokej teploty zvlnili.

Na vinylových bočných oknách roadsteru s hardtop strechou sa ujal mach a prekvapenie zamestnancom prinieslo najmä otvorenie kapoty. Z desaťvalca sa totiž stala veľká vtáčia búdka, operence si za roky cez otvory v nárazníku a kapote naznášali množstvo sena, v ktorom zahniezdili.
Alec Girvin, zamestnanec Audubonu, v komentároch doplnil fotografie Jacoba Schreibera, miestneho obyvateľa, ktorý si nafotil auto po zložení zo stožiara. Potvrdil tiež informáciu, že auto slúži ako pútač od roku 1996 a nenajazdilo za svoj život ani 20 kilometrov.
A aký je ďalší osud červeného Vipera? Nebude na predaj a neskončí ani v šrote. Dílerstvo plánuje auto zrenovovať a opäť vrátiť na pôvodné miesto. Ide totiž o obľúbenú atrakciu v okolí.