SME

Z nikdy nejazdeného Vipera veterán nebude, zničili ho vtáky a slnko

Auto je na stožiari od roku 1996.

Na vinylových bočných oknách sa uchytil mach. Na vinylových bočných oknách sa uchytil mach. (Zdroj: Jacob Schreiber / Viper Club of America)

Pred dílerstvom Chrysler Audubon v USA sa nové autá stále menia, no jedno tam roky ostáva. Vlastne už tak dlho, že pre vodičov, ktorí prichádzajú po diaľnici 41 do mestečka Henderson v štáte Kentucky, sa stalo spoľahlivým orientačným bodom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na stožiari pritom nie je žiadna maketa športového auta, ale skutočný Dodge Viper SR I, ktorý bol v 90. rokoch snom mnohých chlapcov.

Predajca ho tam umiestnil v roku 1996, keď bolo auto nové. Teraz však nadišiel čas dať pútač do poriadku. Zároveň ide o zaujímavú príležitosť pozrieť sa, čo s nehybným autom spraví slnko a príroda.

SkryťVypnúť reklamu

Pomohol značke k lepšiemu imidžu

Pripomeňme si históriu tohto zaujímavého modelu, ktorý pomohol k zlepšeniu imidžu značky Dodge. Tá začala ešte v 80. rokoch pracovať na poriadne výkonnom dvojmiestnom kabriolete, kde komfort nebol prvoradý.

Koncept predstavený v roku 1989 na autosalóne v Detroite mal obrovský úspech a verejnosť ho privítala s nadšením.

Súvisiaci článok Rarita na predaj. V Alabame ponúkajú tri elektrické Škody Eltra 151 Čítajte 

Ikona športových áut 90. rokov sa potom predviedla ako safety car na pretekoch Indianapolis 500 v roku 1991. Vtedy išlo ešte o predprodukčné auto s úplne novým motorom, ktorý vznikol v Taliansku.

Pod Chrysler vtedy totiž nepatril len Dodge, ale aj Lamborghini a práve jeho konštruktéri sa podieľali na vývoji vidlicového osemlitrového desaťvalca pre Viper.

Veľký motor s výkonom 298 kW (400 koní) mal krútiaci moment 630 Nm a zrýchlenie z nuly na sto trvalo s Viperom len 4,6 sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Komfort nebol podstatný

Opäť pripomeňme, že šlo o rýdzo športové náradie so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a bez vymožeností ako napríklad klimatizácia. Pre najefektívnejšie odľahčenie chýbali dokonca aj kľučky dverí či bočné okná. Namiesto nich sa dala pripevniť nevzhľadná náhrada z vinylu.

Okrem otvoreného roadsteru prišlo neskôr elegantnejšie kupé. Nielen pri motore, ale aj pri dizajne nájdeme spojitosť s Lamborghini.

Karosériu navrhol Tom Gale, ktorý je podpísaný aj pod Diablom. O spomínané odľahčenie aj vydolovanie najväčšieho výkonu z motora V10 sa postaral legendárny konštruktér a pretekár Carrol Shelby.

Súvisiaci článok Legendárna zmija po 25 rokoch odchádza do histórie Čítajte 

Na Slovensku sa o existencii Vipera dozvedali fanúšikovia najčastejšie z časopisov, žuvačiek Turbo so zberateľským obrázkom a z počítačovej hry Need for Speed.

SkryťVypnúť reklamu

Viper sa síce dočkal dvoch ďalších generácií, no v roku 2017 ho definitívne pochovala drahá ručná výroba a slabý odbyt.

Z nádejného veterána vrak

Z prvej generácie vyrábanej v rokoch 1992 až 1995 vzniklo sotva šesťtisíc kusov a dnes sa ich cena podľa ponuky na americkom trhu pohybuje v prepočte od 35- do 53-tisíc eur.

Nie je to však prípad červeného Vipera, ktorý od novoty slúži ako pútač u predajcu Chrysler Audubon v Hendersone. Pred pár dňami sa vo facebookovej skupine Viper Club of America objavili fotografie tohto auta v čase, keď ho žeriavom zložili na zem v zúboženom stave.

Chrómované disky boli totiž jediné, čo sa na aute ešte lesklo. Ostré slnko nezničilo len lak, ale aj zadné svetlá, ich plastové kryty sa od vysokej teploty zvlnili.

Súvisiaci článok Chevrolet Camaro je auto, v ktorom hrmí a rádio sa nezapína Čítajte 

Na vinylových bočných oknách roadsteru s hardtop strechou sa ujal mach a prekvapenie zamestnancom prinieslo najmä otvorenie kapoty. Z desaťvalca sa totiž stala veľká vtáčia búdka, operence si za roky cez otvory v nárazníku a kapote naznášali množstvo sena, v ktorom zahniezdili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alec Girvin, zamestnanec Audubonu, v komentároch doplnil fotografie Jacoba Schreibera, miestneho obyvateľa, ktorý si nafotil auto po zložení zo stožiara. Potvrdil tiež informáciu, že auto slúži ako pútač od roku 1996 a nenajazdilo za svoj život ani 20 kilometrov.

A aký je ďalší osud červeného Vipera? Nebude na predaj a neskončí ani v šrote. Dílerstvo plánuje auto zrenovovať a opäť vrátiť na pôvodné miesto. Ide totiž o obľúbenú atrakciu v okolí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 894
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 637
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 634
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 348
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 051
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 693
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 655
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 167
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  2. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  3. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  4. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  5. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  6. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  7. Vladimír Bojničan: Vizionárska a reformná impotencia konzervatívcov a klerikálov
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 17 983
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 567
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 913
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 676
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 127
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 030
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 5 818
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 313
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu