SME

Z nikdy nejazdeného Vipera veterán nebude, zničili ho vtáky a slnko

Auto je na stožiari od roku 1996.

Na vinylových bočných oknách sa uchytil mach. Na vinylových bočných oknách sa uchytil mach. (Zdroj: Jacob Schreiber / Viper Club of America)

Pred dílerstvom Chrysler Audubon v USA sa nové autá stále menia, no jedno tam roky ostáva. Vlastne už tak dlho, že pre vodičov, ktorí prichádzajú po diaľnici 41 do mestečka Henderson v štáte Kentucky, sa stalo spoľahlivým orientačným bodom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na stožiari pritom nie je žiadna maketa športového auta, ale skutočný Dodge Viper SR I, ktorý bol v 90. rokoch snom mnohých chlapcov.

Predajca ho tam umiestnil v roku 1996, keď bolo auto nové. Teraz však nadišiel čas dať pútač do poriadku. Zároveň ide o zaujímavú príležitosť pozrieť sa, čo s nehybným autom spraví slnko a príroda.

SkryťVypnúť reklamu

Pomohol značke k lepšiemu imidžu

Pripomeňme si históriu tohto zaujímavého modelu, ktorý pomohol k zlepšeniu imidžu značky Dodge. Tá začala ešte v 80. rokoch pracovať na poriadne výkonnom dvojmiestnom kabriolete, kde komfort nebol prvoradý.

Koncept predstavený v roku 1989 na autosalóne v Detroite mal obrovský úspech a verejnosť ho privítala s nadšením.

Súvisiaci článok Rarita na predaj. V Alabame ponúkajú tri elektrické Škody Eltra 151 Čítajte 

Ikona športových áut 90. rokov sa potom predviedla ako safety car na pretekoch Indianapolis 500 v roku 1991. Vtedy išlo ešte o predprodukčné auto s úplne novým motorom, ktorý vznikol v Taliansku.

Pod Chrysler vtedy totiž nepatril len Dodge, ale aj Lamborghini a práve jeho konštruktéri sa podieľali na vývoji vidlicového osemlitrového desaťvalca pre Viper.

Veľký motor s výkonom 298 kW (400 koní) mal krútiaci moment 630 Nm a zrýchlenie z nuly na sto trvalo s Viperom len 4,6 sekundy.

SkryťVypnúť reklamu

Komfort nebol podstatný

Opäť pripomeňme, že šlo o rýdzo športové náradie so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a bez vymožeností ako napríklad klimatizácia. Pre najefektívnejšie odľahčenie chýbali dokonca aj kľučky dverí či bočné okná. Namiesto nich sa dala pripevniť nevzhľadná náhrada z vinylu.

Okrem otvoreného roadsteru prišlo neskôr elegantnejšie kupé. Nielen pri motore, ale aj pri dizajne nájdeme spojitosť s Lamborghini.

Karosériu navrhol Tom Gale, ktorý je podpísaný aj pod Diablom. O spomínané odľahčenie aj vydolovanie najväčšieho výkonu z motora V10 sa postaral legendárny konštruktér a pretekár Carrol Shelby.

Súvisiaci článok Legendárna zmija po 25 rokoch odchádza do histórie Čítajte 

Na Slovensku sa o existencii Vipera dozvedali fanúšikovia najčastejšie z časopisov, žuvačiek Turbo so zberateľským obrázkom a z počítačovej hry Need for Speed.

SkryťVypnúť reklamu

Viper sa síce dočkal dvoch ďalších generácií, no v roku 2017 ho definitívne pochovala drahá ručná výroba a slabý odbyt.

Z nádejného veterána vrak

Z prvej generácie vyrábanej v rokoch 1992 až 1995 vzniklo sotva šesťtisíc kusov a dnes sa ich cena podľa ponuky na americkom trhu pohybuje v prepočte od 35- do 53-tisíc eur.

Nie je to však prípad červeného Vipera, ktorý od novoty slúži ako pútač u predajcu Chrysler Audubon v Hendersone. Pred pár dňami sa vo facebookovej skupine Viper Club of America objavili fotografie tohto auta v čase, keď ho žeriavom zložili na zem v zúboženom stave.

Chrómované disky boli totiž jediné, čo sa na aute ešte lesklo. Ostré slnko nezničilo len lak, ale aj zadné svetlá, ich plastové kryty sa od vysokej teploty zvlnili.

Súvisiaci článok Chevrolet Camaro je auto, v ktorom hrmí a rádio sa nezapína Čítajte 

Na vinylových bočných oknách roadsteru s hardtop strechou sa ujal mach a prekvapenie zamestnancom prinieslo najmä otvorenie kapoty. Z desaťvalca sa totiž stala veľká vtáčia búdka, operence si za roky cez otvory v nárazníku a kapote naznášali množstvo sena, v ktorom zahniezdili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alec Girvin, zamestnanec Audubonu, v komentároch doplnil fotografie Jacoba Schreibera, miestneho obyvateľa, ktorý si nafotil auto po zložení zo stožiara. Potvrdil tiež informáciu, že auto slúži ako pútač od roku 1996 a nenajazdilo za svoj život ani 20 kilometrov.

A aký je ďalší osud červeného Vipera? Nebude na predaj a neskončí ani v šrote. Dílerstvo plánuje auto zrenovovať a opäť vrátiť na pôvodné miesto. Ide totiž o obľúbenú atrakciu v okolí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 350
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 437
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 343
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 043
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 105
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 924
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  2. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  3. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  4. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  5. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  6. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  7. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  8. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete z pohľadu historického vývoja ľudstva
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 081
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 010
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 916
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 826
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 460
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 260
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 903
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 337
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu