Volkswagen ID.7 Tourer Pro Limited | |
Cena modelu od / verzia od (eur) | 52 290 / 54 290 |
Spotreba výrobca / test (kWh) | 14,41 / 17,2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 605 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2971; 4961; 1862; 1543 |
Najčastejšie spomínanou nevýhodou elektrického pohonu bývajú dlhé nabíjacie časy a obmedzený dojazd. Ten klesá prudko najmä pri rýchlejšej jazde, mnohí preto autá na batérie stále považujú za úplne nevhodné na akékoľvek dlhšie trasy.
Doménou elektromobilov bolo vždy v prvom rade mesto, už dávno však nie sú iba malými škatuľkami na krátke trasy. A vynikajúcou ukážkou pokroku je práve Volkswagen ID.7 Tourer, s ktorým by sme sa neváhali vydať aj na dovolenku.
Začnime však jeho vzhľadom, ktorý neprekvapí asi nikoho, kto videl aspoň jeden z elektrických modelov Volkswagenu. V tomto prípade je rozhodne zaujímavejšia technika, ktorá sa pod jednoduchým dizajnom skrýva.
Verzia Tourer však vyzerá o niečo lepšie ako sesterský sedan. Dlhá strecha autu pristane a vyššia zadná časť lepšie maskuje vysoké boky auta s batériou v podlahe.
Podstatnou súčasťou vzhľadu auta sú aj veľké disky kolies s priemerom 20 palcov, ktoré však nepatria k najpraktickejším. Hoci sa príliš neprejavili na pohodlí, keďže majú stále pomerne vysoký profil, užší rozmer pneumatík na širšom disku zbytočne vystavuje lemy nebezpečným obrubníkom.
Zaujímavo riešené sú tiež zadné svetlá, medzi ktorými sa nachádza osvetlené logo automobilky. Svietiace logo nájdeme aj vpredu, kde prerušuje linku tiahnucu sa medzi svetlami.

Keď už sme pri téme osvetlenia, rozhodne musíme spomenúť skvelé Matrix LED svetlomety IQ. Light, ktoré patria k tomu najlepšiemu na súčasnom trhu. Cestu v noci osvetľujú perfektne, aj v režime automatických diaľkových svetiel reagujú na ostatné autá bleskovo a precízne ich vytienia tak, aby neoslepovali, no maximalizovali viditeľnosť.
Dotykom sa nevyhnete
Kým zvonku nás auto priveľmi neočarilo, jednoduchý interiér sa nám zapáčil hneď. Čisté línie nenarúša takmer nič a až na tvrdšie plasty na niektorých miestach pôsobil kvalitne a prémiovo.
Príliš sa však spolieha na dotykové ovládanie, cez displej sa ovláda prakticky všetko, dokonca aj smer fúkania elegantne zapracovaných výduchov klimatizácie. Mnohé modely od podobných riešení po kritike ustupujú, tento k nim však nepatrí.
Nedá sa ubrániť dojmu, že ide opäť len o šetrenie maskované za čistý a moderný dizajn. Opakuje sa tu aj nešťastne riešené sťahovanie zadných okien, ktoré využíva rovnaké spínače pre predné aj zadné okná. V aute tejto kategórie by sme privítali menej zjavné šetrenie.

Mnohým sa nepáči ani malý displej pred vodičom, je to však najmä o zvyku. Je skvelo čitateľný, s jednoduchou grafikou, a sprostredkúva vodičovi všetky podstatné informácie bez efektných zbytočností. Navyše ho dopĺňa vynikajúci head-up displej s rozšírenou realitou premietaný na čelné sklo.
Jednou z oblastí, kde ID.7 skutočne vyniká, je pohodlie. Predné sedadlá ergoActive sú vynikajúce a pohodlné aj na dlhé jazdy, navyše sú nielen vyhrievané a vetrané, ale dokonca vás aj masírujú.

Komfortné sedenie je aj vzadu, predovšetkým vďaka bohatému priestoru na nohy a rovnej podlahe bez vyvýšeného stredového tunela. Ani tu nechýbajú pohodlné sedadlá, hoci len s vyhrievanou funkciou, ale ani vlastné výduchy a ovládanie klimatizácie.
Priestor najmä pre posádku
Priestrannosť kabíny ešte zvýrazňuje veľké panoramatické okno. Namiesto klasickej rolety znepriehľadnie samotné sklo. Takéto riešenie je síce efektné, no proti priamemu slnku chráni o niečo slabšie ako klasické okno s roletou.
Miernym sklamaním bol batožinový priestor, pod ktorého vysokým dnom sa skrýva elektromotor. Napriek dĺžke tak ponúka iba 605 litrov, o 85 menej ako nový Passat.
To však stačí na väčšinu bežných situácii, rovnako ako aj na dlhší výlet. A to sa skvelo hodí k pohodlnému elektromobilu, s ktorým sa skutočne nemusíte obávať ani dlhých ciest.

Pre verziu Pro výrobca udáva kombinovaný dojazd prekračujúci 605 kilometrov, čo je samozrejme hodnota, ktorú v reálnom svete dosiahnete iba ťažko. Nám sa však v režime Eco podarilo prekročiť 500 kilometrov na jedno nabitie, pri jazde čisto v meste s využitím rekuperácie sa dajú dosiahnuť ešte lepšie hodnoty.
Pri diaľničnej rýchlosti samozrejme dojazd ešte trochu klesne, stále nám však vychádzal teoretický dojazd okolo 400 kilometrov aj pri jazde 130 km/h. V úspornom režime je auto obmedzené na túto rýchlosť, no pri stlačení pedála na podlahu z neho viete dočasne dostať viac, napríklad na bezpečné predbiehanie.
Nabíja ešte rýchlejšie, než uvádza výrobca
V prípade, že potrebujete prejsť ešte väčšiu vzdialenosť, s dostatočne výkonnou nabíjačkou vám postačí zastávka na kávu a bagetku a môžete pokračovať ďalej s takmer plnou batériou.
Testovaná verzia Pro je pritom základom, na takýto dojazd jej stačí batéria s využiteľnou kapacitou 77 kWh. V ponuke sú tiež modely Pro S alebo GTX, v oboch prípadoch s kapacitou až 86 kWh.

Pre tieto verzie je tiež udávaný vyšší maximálny nabíjací výkon, až 200 kW, zatiaľ čo testované Pro dokáže jednosmerným prúdom nabíjať maximálne 175 kW. Aspoň to teda tvrdí automobilka.
Realita je v tomto prípade ešte lepšia, pri nabíjaní jednosmerným prúdom sme totiž dosiahli až 183 kW. Pri tejto rýchlosti sa dobíja až 16 kilometrov dojazdu za každú minútu nabíjania.

Aby sme však dosiahli takéto rýchle nabíjanie čo najskôr, auto je vybavené šikovnou funkciou optimalizácie batérie pred nabíjaním. Na prípravu síce potrebuje nejaký čas, keď však funkciu zapnete na dlhšej trase v predstihu, plný výkon nabíjania máte k dispozícii už od momentu kedy k autu pripojíte kábel.
Z 15 na 80 percent batérie sme sa vďaka tomu dostali už za 25 minút. Takéto nabíjanie, samozrejme, nie je ideálne, keďže škodí životnosti batérie a stojí viac peňazí, ale robí z elektromobilu perfektný diaľničný krížnik. Väčšinu času ho aj tak budete pomaly nabíjať doma či v práci.
Elektro stvorené na diaľnicu
Na diaľnici oceníte tiež výber asistenčných systémov Travel Assist, ktorý funguje naozaj špičkovo, od udržiavania rýchlosti až po sledovanie čiar. Po ťuknutí do páčky smeroviek za vás auto zvládne aj zmenu jazdného pruhu.
Posledným dielikom do skladačky vynikajúceho diaľničného auta je komfort. Už sme si povedali, že priestor aj sedačky sú na vysokej úrovni, musíme však spomenúť aj skvelé odhlučnenie vďaka akustickým sklám v predných dverách. Aerodynamický hluk je minimálny, na palube vládne ticho aj pri vyšších rýchlostiach.
Komfortne ladený je tiež adaptívny podvozok, ktorý aj na veľkých kolesách krásne tlmí nerovnosti. Iba v športovom režime citeľne stuhne a mäkké pohodlné kombi je zrazu na ceste ako prilepené.

Keď sa k tomu pridá prekvapivo priame riadenie a pohon zadných kolies, ID.7 sa mení na vyslovene zábavné auto. Iba odpich z miesta je slabší, než by sme pri výkone 210 kW očakávali, zadné pneumatiky by však krútiaci moment 545 Nm aj tak nedokázali okamžite preniesť na cestu, isté obmedzenie výkonu v nízkych rýchlostiach je preto na mieste.
Napriek tomu dokáže stovku prekonať už za 6,6 sekundy. Zábavnejší prejav mu dodáva aj pohon zadnej nápravy, len vrcholná verzia GTX má poháňané všetky kolesá.
V neposlednom rade vďaka tejto koncepcii pohonu disponuje na svoju dĺžku výborným polomerom otáčania iba 10,9 metra. Takmer päťmetrové kombi preto nie je vôbec problém zaparkovať aj na tesnejšie miesta.
Hoci rozhodne má svoje muchy, dovolíme si tvrdiť, že ide o jeden z najpraktickejších elektromobilov, ktoré sa dnes dajú kúpiť. Všestrannosť typická pre Volkswageny nechýba ani tu a toto podarené kombi má potenciál presvedčiť aj mnohých odporcov elektrického pohonu.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Volkswagen ID.7 Tourer |
Verzia | Pro Limited |
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur) | 52 290 / 54 290 / 62 410 |
Výkon – kW(k) | 210 (286) |
Krút. moment – (Nm) | 545 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 6,6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba výrobca / test (kWh / 100 km) | 14,41 / 17,2 |
Kapacita batérie (kWh) | 82 (77 využiteľných) |
Kombinovaný dojazd – výrobca (km) | 605 |
Nabíjanie (kW) | 11 AC, 175 DC |
Rozmer pneumatík | 235/45 R20 vpredu / 255/40 R20 vzadu |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2199 |
Objem batožinového priestoru / so sklopenými sedadlami (l) | 605 / 1 714 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2971; 4961; 1862; 1543 |