SME

Vyskúšali sme Mini Aceman, ktoré už spaľovacie motory nedostane

Na niektorých miestach až zbytočne šetrí.

Mini AcemanMini Aceman (Zdroj: Peter Kálmán)

Značka Mini bude navždy spätá s malou britskou ikonou automobilového priemyslu, lenže jediný model v ponuke už dávno nestačí. Púšťa sa tak do nových vôd malých crossoverov a ešte k tomu elektrických. Zoznámte sa, prichádza nový model Aceman, ktorý sme si vyskúšali v upršanej Kodani.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Klasické trojdverové Mini je už osvedčený recept na štýlové auto, no časom si zákazníci vypýtali päťdverovú karosériu a dnes už chcú aj trochu vyšší posed za volantom. So všetkým spomenutým v minulosti síce prišiel model Countryman na báze BMW X1, no menší mestský Aceman prichádza až teraz.

SkryťVypnúť reklamu

S dĺžkou 4079 mm je Aceman oproti známemu trojdverovému Cooperu dlhší o 221 mm, čo už celkom zlepšuje jeho každodenné využitie. V Mini síce týmto krokom nevynašli teplú vodu, ale štýlové kombi Clubman už nešlo tak na odbyt, aby sa dožilo aj novej generácie. A tak je Aceman jeho nepriamou náhradou.

Opúšťa retro dizajn

Z dizajnovej stránky vidieť, že značka chce napredovať a neťažiť stále dookola z retro vzhľadu, ktorý z Mini poznáme prakticky už 25 rokov. Zmizli tak početné chrómované detaily, kľučky dverí sú pre lepšiu aerodynamiku zapustené a predné svetlá už nie sú okrúhle. Napriek tomu je každému hneď jasné, že ide o Mini.

Originálne riešené sú plastové lemy blatníkov, ktoré netradičným tvarom dodávajú autu robustnejší vzhľad a zadné svetlá pripomínajú britskú zástavu Spojeného kráľovstva, známu ako Union Jack.

SkryťVypnúť reklamu

Viac nás však Aceman zaujal zvnútra, kde prístrojová doska už naplno preberá dizajn nových a budúcich modelov značky. Najväčšiu pozornosť výrobca venoval centrálnej obrazovke.

Súvisiaci článok Fiat 600e boduje v meste nízkou spotrebou, francúzske gény však nezaprie (test) Čítajte 

Tvorí ju okrúhly OLED displej s priemerom 240 mm, ktorý vyzerá ako keby bol len zavesený na prístrojovej doske. Veľmi efektné, najmä keď zistíte, koľko rôznych dizajnov obrazovka ponúka. Môžete si napríklad nastaviť retro vzhľad analógového rýchlomeru alebo moderný športový ciferník. Jeho rozlíšenie je také dobré, že bez problémov si počas nabíjania môžete pozrieť aj film.

Napriek veľkosti okrúhlej obrazovky sa niektoré údaje trochu strácajú. Nastavovanie klimatizácie vyžaduje dve ťuknutia aby ste si mohli zvoliť požadovanú teplotu, čo nie je veľmi šťastné riešenie. Aspoň že reakcie na dotyky sú rýchle.

SkryťVypnúť reklamu

Hra na efekt a dostatok miesta

Pred vodičom z pohľadu ostatných žiadna obrazovka nie je, no zdanie občas klame. Šofér sa totiž môže spoľahnúť na údaje z head-up displeja. Na čelné sklo sa kvôli jeho sklonu nemôže premietať, je tu teda samostatné výklopné sklíčko.

Zaujímavé riešený je povrch prístrojovej dosky, ktorý je potiahnutý látkou podobnou teniskám. V tme sa zdá, že vzor svieti, v skutočnosti ide o premietanie spoza obrazovky.

Pod ňou sú už tradične mechanické spínače, ktoré si zachovali retro dizajn. Jedným sa auto štartuje, druhý slúži ako volič smeru jazdy a tretí je na nastavovanie režimov, vlastne v prípade Mini označovaných skôr ako zážitkov.

Nájdu sa aj časti interiéru, kde vidieť, že sa šetrilo. Napríklad plasty na dverách sú tvrdé, lakťová opierka medzi sedadlami nemá ďaleko od kancelárskej stoličky a chýbajú tiež výduchy klimatizácie pre zadných pasažierov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Mini Countryman JCW je praktické SUV s dušou motokáry (test) Čítajte 

Kým sme sa vydali na cesty, ešte nás zaujímalo, koľko priestoru je vzadu a nakoľko je vlastne Aceman použiteľný.

Prekvapivo si na zadné sedadlá celkom pohodlne sadnú aj dvaja dospelí cestujúci. Priestoru nad hlavou je dosť, pred kolenami je to už skromnejšie, no Aceman v mestskej prevádzke bez problémov poslúži na rozvoz rodiny do práce, školy, či na krúžky.

Aj kufor je oproti Cooperu väčší, dáte doň rovných 300 litrov batožiny. Po sklopení operadiel vzniká schod, no priestor narastie na 1005 litrov. Ďalšie litre by ste pod prednou kapotou zbytočne hľadali, Aceman jednoducho nemá frunk, namiesto neho už vidieť elektromotor.

Výkon treba na mokrej ceste krotiť

Poháňané sú vždy predné kolesá, čo sa na mokrých dánskych cestách ukazovalo pri rozbehoch trochu ako problém. Neraz totiž dochádzalo k ich preklzávaniu. Poznáme dnes už elektrické predokolky, ktoré s krútiacim momentom narábajú rozumnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slabšia verzia Aceman E má výkon 135 kW (184 koní) a krútiaci moment 290 Nm. Vystačí si s 38,5 kWh batériou a dojazdom 309 kilometrov.

V našom prípade šlo o silnejší Aceman SE, ktorého výkon je 160 kW (218 koní) a krútiaci moment 330 Nm. Batéria je v takomto prípade väčšia, má kapacitu 49,2 kWh a výrobca udáva dojazd 405 kilometrov. Nám pri mixe mestského jazdenia, diaľnice a okresných ciest vydržal na 351 kilometrov a s príjemnou spotrebou 15,2 kWh na 100 kilometrov.

Pri verzii E je DC maximálny nabíjací výkon 75 kW, pri Acemane SE s väčšou batériou je to 95 kW. Pri nabíjaní z wallboxu musí stačiť 11 kW a auto neponúka možnosť opačného toku energie, teda neposlúži na napájanie spotrebičov (V2L) ani domácnosti (V2H).

Ocenili sme však možnosť jazdy s jedným pedálom, teda že Aceman po zložení nohy z akcelerátora úplne zastaví vďaka vysokej intenzite rekuperácie. Tento režim bol do popoludňajšej kolóny v Kodani ako stvorený. Predtým sme si však ešte stihli trochu užiť okresné cesty v hustom lese za mestom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektrická motokára

Hovorí sa, že Mini jazdí ako motokára. Platí to aj o Acemanovi, čo je v niektorých ohľadoch dobrá aj zlá správa. Dobrá v tom, že riadenie je predné, v meste výborne obratné a bez náklonov v zákrutách. Lenže aj tvrdé, čo v meste, kde sa striedajú rôzne povrchy, je občas dosť otravné.

Súvisiaci článok Nový Renault 5 robí radosť vodičovi aj jeho okoliu (prvá jazda) Čítajte 

V tomto smere budú najväčšími konkurentmi Fiat 600e a elektrický Ford Puma. V oboch prípadoch autá s výborným až športovým podvozkom.

Veľkosťou Mini trafilo do čierneho a dá sa povedať, že zatiaľ nemešká. Niektoré značky ako Škoda, Kia či Volkswagen takéto elektromobily ešte len chystajú.

Na druhej strane mohlo byť Mini Aceman technicky vyspelejším autom. Až na možnosť jazdy s jedným pedálom je na tom podobne, ako staršia konkurencia z koncernu Stellantis.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto však uvažuje o mestskom elektrickom crossoveri, môže ho osloviť cena. Je totiž nižšia ako pri porovnateľných konkurentoch, a to vďaka čínskej výrobe.

Mini Aceman E sa na Slovensku začal predávať od 33 900 eur, výkonnejšia verzia SE je od 37 900 eur. Najsilnejším argumentom však v oboch prípadoch musí ostať dizajn a nevšedná okrúhla obrazovka, ktorá je ako mozog celého auta.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelMini Aceman
VerziaSE 49,2 kWh
Cena modelu od / verzie od (eur)33 900 / 37 900
Výkon – kW(k)160 (218)
Krút. moment – (Nm)330
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s)7,1
Maximálna rýchlosť (km/h)170
Spotreba pri prvej jazde (kWh / 100km)15,2
Kapacita batérie (kWh)54,2 (netto 49,2)
Nabíjací výkon (kW)95
Funkcia V2L/V2H/V2Gnie/nie/nie
Rozmer pneumatík225/40 R19
Celková hmotnosť (kg)2235
Objem batožinového priestoru (l)300 / 1005
Svetlá výška podvozka (mm)143
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2606; 4079; 1754; 1514
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 473
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 941
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 393
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 090
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 336
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 144
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 052
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 945
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 398
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 578
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 281
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 921
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 744
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu