Značka Mini bude navždy spätá s malou britskou ikonou automobilového priemyslu, lenže jediný model v ponuke už dávno nestačí. Púšťa sa tak do nových vôd malých crossoverov a ešte k tomu elektrických. Zoznámte sa, prichádza nový model Aceman, ktorý sme si vyskúšali v upršanej Kodani.
Klasické trojdverové Mini je už osvedčený recept na štýlové auto, no časom si zákazníci vypýtali päťdverovú karosériu a dnes už chcú aj trochu vyšší posed za volantom. So všetkým spomenutým v minulosti síce prišiel model Countryman na báze BMW X1, no menší mestský Aceman prichádza až teraz.
S dĺžkou 4079 mm je Aceman oproti známemu trojdverovému Cooperu dlhší o 221 mm, čo už celkom zlepšuje jeho každodenné využitie. V Mini síce týmto krokom nevynašli teplú vodu, ale štýlové kombi Clubman už nešlo tak na odbyt, aby sa dožilo aj novej generácie. A tak je Aceman jeho nepriamou náhradou.
Opúšťa retro dizajn
Z dizajnovej stránky vidieť, že značka chce napredovať a neťažiť stále dookola z retro vzhľadu, ktorý z Mini poznáme prakticky už 25 rokov. Zmizli tak početné chrómované detaily, kľučky dverí sú pre lepšiu aerodynamiku zapustené a predné svetlá už nie sú okrúhle. Napriek tomu je každému hneď jasné, že ide o Mini.

Originálne riešené sú plastové lemy blatníkov, ktoré netradičným tvarom dodávajú autu robustnejší vzhľad a zadné svetlá pripomínajú britskú zástavu Spojeného kráľovstva, známu ako Union Jack.
Viac nás však Aceman zaujal zvnútra, kde prístrojová doska už naplno preberá dizajn nových a budúcich modelov značky. Najväčšiu pozornosť výrobca venoval centrálnej obrazovke.

Tvorí ju okrúhly OLED displej s priemerom 240 mm, ktorý vyzerá ako keby bol len zavesený na prístrojovej doske. Veľmi efektné, najmä keď zistíte, koľko rôznych dizajnov obrazovka ponúka. Môžete si napríklad nastaviť retro vzhľad analógového rýchlomeru alebo moderný športový ciferník. Jeho rozlíšenie je také dobré, že bez problémov si počas nabíjania môžete pozrieť aj film.
Napriek veľkosti okrúhlej obrazovky sa niektoré údaje trochu strácajú. Nastavovanie klimatizácie vyžaduje dve ťuknutia aby ste si mohli zvoliť požadovanú teplotu, čo nie je veľmi šťastné riešenie. Aspoň že reakcie na dotyky sú rýchle.
Hra na efekt a dostatok miesta
Pred vodičom z pohľadu ostatných žiadna obrazovka nie je, no zdanie občas klame. Šofér sa totiž môže spoľahnúť na údaje z head-up displeja. Na čelné sklo sa kvôli jeho sklonu nemôže premietať, je tu teda samostatné výklopné sklíčko.
Zaujímavé riešený je povrch prístrojovej dosky, ktorý je potiahnutý látkou podobnou teniskám. V tme sa zdá, že vzor svieti, v skutočnosti ide o premietanie spoza obrazovky.

Pod ňou sú už tradične mechanické spínače, ktoré si zachovali retro dizajn. Jedným sa auto štartuje, druhý slúži ako volič smeru jazdy a tretí je na nastavovanie režimov, vlastne v prípade Mini označovaných skôr ako zážitkov.
Nájdu sa aj časti interiéru, kde vidieť, že sa šetrilo. Napríklad plasty na dverách sú tvrdé, lakťová opierka medzi sedadlami nemá ďaleko od kancelárskej stoličky a chýbajú tiež výduchy klimatizácie pre zadných pasažierov.

Kým sme sa vydali na cesty, ešte nás zaujímalo, koľko priestoru je vzadu a nakoľko je vlastne Aceman použiteľný.
Prekvapivo si na zadné sedadlá celkom pohodlne sadnú aj dvaja dospelí cestujúci. Priestoru nad hlavou je dosť, pred kolenami je to už skromnejšie, no Aceman v mestskej prevádzke bez problémov poslúži na rozvoz rodiny do práce, školy, či na krúžky.
Aj kufor je oproti Cooperu väčší, dáte doň rovných 300 litrov batožiny. Po sklopení operadiel vzniká schod, no priestor narastie na 1005 litrov. Ďalšie litre by ste pod prednou kapotou zbytočne hľadali, Aceman jednoducho nemá frunk, namiesto neho už vidieť elektromotor.
Výkon treba na mokrej ceste krotiť
Poháňané sú vždy predné kolesá, čo sa na mokrých dánskych cestách ukazovalo pri rozbehoch trochu ako problém. Neraz totiž dochádzalo k ich preklzávaniu. Poznáme dnes už elektrické predokolky, ktoré s krútiacim momentom narábajú rozumnejšie.
Slabšia verzia Aceman E má výkon 135 kW (184 koní) a krútiaci moment 290 Nm. Vystačí si s 38,5 kWh batériou a dojazdom 309 kilometrov.
V našom prípade šlo o silnejší Aceman SE, ktorého výkon je 160 kW (218 koní) a krútiaci moment 330 Nm. Batéria je v takomto prípade väčšia, má kapacitu 49,2 kWh a výrobca udáva dojazd 405 kilometrov. Nám pri mixe mestského jazdenia, diaľnice a okresných ciest vydržal na 351 kilometrov a s príjemnou spotrebou 15,2 kWh na 100 kilometrov.

Pri verzii E je DC maximálny nabíjací výkon 75 kW, pri Acemane SE s väčšou batériou je to 95 kW. Pri nabíjaní z wallboxu musí stačiť 11 kW a auto neponúka možnosť opačného toku energie, teda neposlúži na napájanie spotrebičov (V2L) ani domácnosti (V2H).
Ocenili sme však možnosť jazdy s jedným pedálom, teda že Aceman po zložení nohy z akcelerátora úplne zastaví vďaka vysokej intenzite rekuperácie. Tento režim bol do popoludňajšej kolóny v Kodani ako stvorený. Predtým sme si však ešte stihli trochu užiť okresné cesty v hustom lese za mestom.
Elektrická motokára
Hovorí sa, že Mini jazdí ako motokára. Platí to aj o Acemanovi, čo je v niektorých ohľadoch dobrá aj zlá správa. Dobrá v tom, že riadenie je predné, v meste výborne obratné a bez náklonov v zákrutách. Lenže aj tvrdé, čo v meste, kde sa striedajú rôzne povrchy, je občas dosť otravné.

V tomto smere budú najväčšími konkurentmi Fiat 600e a elektrický Ford Puma. V oboch prípadoch autá s výborným až športovým podvozkom.
Veľkosťou Mini trafilo do čierneho a dá sa povedať, že zatiaľ nemešká. Niektoré značky ako Škoda, Kia či Volkswagen takéto elektromobily ešte len chystajú.
Na druhej strane mohlo byť Mini Aceman technicky vyspelejším autom. Až na možnosť jazdy s jedným pedálom je na tom podobne, ako staršia konkurencia z koncernu Stellantis.
Kto však uvažuje o mestskom elektrickom crossoveri, môže ho osloviť cena. Je totiž nižšia ako pri porovnateľných konkurentoch, a to vďaka čínskej výrobe.
Mini Aceman E sa na Slovensku začal predávať od 33 900 eur, výkonnejšia verzia SE je od 37 900 eur. Najsilnejším argumentom však v oboch prípadoch musí ostať dizajn a nevšedná okrúhla obrazovka, ktorá je ako mozog celého auta.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Mini Aceman |
Verzia | SE 49,2 kWh |
Cena modelu od / verzie od (eur) | 33 900 / 37 900 |
Výkon – kW(k) | 160 (218) |
Krút. moment – (Nm) | 330 |
Zrýchlenie z 0 – 100 km / h – výrobca (s) | 7,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 |
Spotreba pri prvej jazde (kWh / 100km) | 15,2 |
Kapacita batérie (kWh) | 54,2 (netto 49,2) |
Nabíjací výkon (kW) | 95 |
Funkcia V2L/V2H/V2G | nie/nie/nie |
Rozmer pneumatík | 225/40 R19 |
Celková hmotnosť (kg) | 2235 |
Objem batožinového priestoru (l) | 300 / 1005 |
Svetlá výška podvozka (mm) | 143 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2606; 4079; 1754; 1514 |