Najväčšia online platforma na kúpu jazdených áut v Európe spravila radikálne rozhodnutie. Z ponuky vyraďuje nespoľahlivé autá naprieč rôznymi značkami. Pozrite si, ktoré autá to najčastejšie sú.
Nie každý produkt sa automobilkám podarí tak, ako ho pri uvedení na trh prezentujú. Problémy často odhalí až čas a väčšinou sa týkajú motora ako najzložitejšej časti auta.
„Mnoho ľudí pozná typické poruchy starších vznetových motorov, podobne problematické sú však aj nízkoobjemové preplňované zážihové motory, najmä z rokov 2010 – 2015. Snaha výrobcov vojsť sa do prísnejších emisných noriem často prevážila nad potrebou vytvoriť trvanlivý produkt,“ hovorí Marek Dvořák, vedúci medzinárodného výkupu vozidiel v Carvago.
Na čiernej listine
Vyradenie poruchových modelov, respektíve konkrétnych motorizácií, sa v prípade aktuálnych inzerátov na Carvago dotklo 360-tisíc vozidiel. Spoločnosť ich zaradila na čiernu listinu a vyradila z ponuky.
Carvago pritom nie je autobazárom, zastrešuje však celý proces overovania, kúpy a záruky na jazdené vozidlá od preverených predajcov z rôznych krajín Európy. Aktuálne je v inzercii vyše milióna vozidiel.

„Hoci medzi profesionálmi je väčšina nami vyradených modelových variantov notoricky známa, bazáre po celej Európe ich bežne ponúkajú. Rozdiel v prístupe Carvago je ten, že chceme transparentne povedať: tieto vozidlá nekupujte, nie sú dobré. To od ostatných na trhu nebudete počuť,“ vysvetľuje Viktor Holík, country manager Carvago Slovakia.
O ktorých autách a motoroch je vlastne reč?
„Dobre známe sú problémy s drobením rozvodového remeňa do oleja pri motoroch Ford 1.0 EcoBoost alebo jednotiek 1.2 EB, známych pri Peugeote a Citroëne pod obchodným označením 1.2 PureTech a pri Opele ako 1.2 Turbo. Notoricky problémové sú však napríklad aj niektoré motory BMW, mokré dvojspojkové prevodovky PowerShift montované do radu modelov značiek Ford a Volvo alebo rýchlo degradujúce batérie Nissanu Leaf prvej generácie a mnoho ďalších,“ hovorí Marek Dvořák z Carvago.
Netreba ich automaticky odpísať
Na názor, ako aj na čiernu listinu sme sa opýtali aj najväčšej siete autobazárov Aures Holdings, ktorá na Slovensku funguje napríklad aj pod značkou AAA Auto.
„Vyložene čiernu listinu konkrétnych modelov alebo motorizácií nemáme, rozhodujeme sa vždy podľa aktuálneho stavu auta. Aj takzvané problémové motory môžu byť pri správne udržiavanom vozidle v poriadku. Samozrejme, že o problémovejších modeloch vieme, pri výkupe si na ne dávame väčší pozor – v mnohých prípadoch si pri drahších autách pred dokončením výkupu zaplatíme aj podrobné kontroly v autorizovaných servisoch, napríklad pri športových modeloch,“ hovorí Karolína Topolová, generálna riaditeľka Aures Holdings.
Dodáva, že rozumie, keď má konkurencia výrazne zlú skúsenosť s danými modelmi či motormi, no bez zohľadnenia konkrétnych parametrov ako história, nájazd, vek či stav vozidla, nevidí dôvod vyraďovať autá z nákupného zoznamu. Často podľa Topolovej aj problémový motor môže byť pri dodržiavaní servisných intervaloch spoľahlivý. Počas výroby daného modelu tiež prichádzali vylepšenia, ktoré niektoré problémy vyriešili.
Môžu si vyberať
„Pri výkupnej procedúre v AAA AUTO hneď na začiatku úplne odmietame okolo 18 percent ponúkaných áut, či už pre na prvý pohľad nevyhovujúcemu technickému stavu alebo legislatívnym problémom, napríklad s dokladmi.“
Medzi okamžité dôvody na odmietnutie výkupu vozidla patrí zatajená havária, korózia, únik prevádzkových kvapalín či nefunkčné emisné systémy. Ďalšie problémy ukáže až dôkladná prehliadka, ktorá pozostáva z 260 parametrov kontroly pri AAA Auto a 270 parametrov pri technickej prehliadke CarAudit od Carvago.

Obe spoločnosti sa zhodujú, že nepotrebujú ponúkať všetky autá za každú cenu. Carvago zo sedem miliónov inzerátov odporúča milión vozidiel a AAA Auto pri internej prehliadke vyradí približne 60 percent vozidiel ponúknutých na výkup.
Desať áut, s ktorými sú najčastejšie problémy, ukazuje, že zárukou spoľahlivosti nemusia byť ani japonské či nemecké vozidlá. Pozrite si hriešnikov, ktorých preventívne vyradilo zo svojej inzercie Carvago.
Ford Focus
1.0 EcoBoost 3. generácie do roku 2018

Najčastejšie problémy: zanedbané nastavenie ventilových vôlí pre obťažný postup, mechanické chyby spôsobené rozdrobením kúskov rozvodového remeňa do oleja.
Spoľahlivejší variant: Ford Focus 1.0 EcoBoost 4. generácie s motorom úplne novej konštrukcie.
Mazda CX-5
2.2 Skyactiv-D do roku 2018

Najčastejšie problémy: vydreté vačky, časté regenerácie DPF, zakarbónovanie.
Spoľahlivejší variant: Mazda CX-5 Skyactiv-D od roku 2018 s AdBlue alebo ešte lepšie s benzínovým motorom.
Peugeot 308
1.6 THP do roku 2015

Najčastejšie problémy: mechanické chyby v dôsledku rýchleho zanášania karbónovými usadeninami.
Spoľahlivejší variant: Peugeot 308 1.6 THP od 2015, prípadne 1.5 BlueHDi.
Renault Mégane
1.2 TCe do roku 2018

Najčastejšie problémy: opotrebenie valcov v dôsledku riedenia oleja benzínom
Spoľahlivejší variant: Renault Mégane s novým motorom 1.3 TCe (od r. 2018), vyvinutým v spolupráci so značkou Mercedes-Benz.
Volkswagen Golf
1.4 TSI EA111 do roku 2012

Najčastejšie problémy: mechanické poškodenie motora v dôsledku preskočenia rozvodovej reťaze.
Spoľahlivejší variant: Volkswagen Golf 1.4 TSI 7. generácie s motorom z konštrukčného radu EA211.
Fiat 500
Automatická prevodovka Dualogic

Najčastejšie problémy: poruchy mechatroniky, problémy so senzormi, rýchle opotrebovanie spojky.
Spoľahlivejší variant: Fiat 500 s manuálnou prevodovkou.
Subaru Forester
2.0D

Najčastejšie problémy: časté regenerácie DPF, poruchy vstrekovačov, v najstarších ročníkoch dokonca zadrhávanie na kľukovom hriadeli.
Spoľahlivejší variant: Subaru Forester 2.0 s benzínovým motorom.
Audi A4
1.8 TSI do roku 2011

Najčastejšie problémy: preskočenie rozvodovej reťaze, poruchy variabilného časovania, vysoká spotreba oleja.
Spoľahlivejší variant: neskoršie verzie rovnakého motora.
BMW X6
xDrive50i do roku 2014

Najčastejšie problémy: prehriatie, zadretie kľukového hriadeľa, poruchy turbodúchadla, poruchy vstrekovačov.
Spoľahlivejší variant: neskoršia verzia rovnakého motora alebo skromnejší xDrive35i.
Škoda Rapid
1.2 TSI do roku 2015

Najčastejšie problémy: zlyhávajúce rozvody.
Spoľahlivejší variant: neskoršie verzie toho istého motora s remeňovým pohonom rozvodov alebo základný motor 1.2 MPi.