Hyundai Tucson 20th Anniversary Hybrid 4x4 - prehľad základných parametrov | |
Cena od / verzia od (eur) | 26 390 / 33 690 |
Spotreba kombinovaná výrobca / test (l) | 6,4 / 7,2 |
Objem batožinového priestoru (l) | 616 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2680; 4510; 1865; 1650 |
Napriek silnej konkurencii v mimoriadne populárnom segmente kompaktných SUV kórejský Hyundai jednoznačne zabodoval. Model Tucson sa aj po niekoľkých rokoch drží na popredných priečkach v rámci predajov SUV a je aj najúspešnejším modelom značky v Európe.
Môže za to jeho dobrý pomer ceny a výbavy, lákavé motorizácie, ale aj jeho odvážny, no podarený dizajn. Svetlá pripomínajúce anjelské krídla v premávke vidieť často, no zatiaľ sa stále nezunovali.
To si uvedomuje aj výrobca, ktorý v roku 2024 prišiel s nenápadnou modernizáciou. S tou sme sa už stihli v krátkosti zoznámiť a presvedčiť sa, že nenápadná bola iba zvonka.
Nová je napríklad mriežka chladiča, ale aj výraznejší dizajn nárazníkov, ktorý najmä vpredu pripomína verziu N-Line pred faceliftom. Tá je dostupná aj pre nový model, no opäť s ešte agresívnejším vzhľadom.
Nenápadnou, no zaujímavou zmenou je zadné sklo auta. Predtým malo v spodnej časti výrez, v ktorom bolo umiestnené logo automobilky, no po novom ide o jeden hladký kus. To umožnilo montovať dlhší stierač, ktorý predtým stieral iba pomerne malú časť okna.
Zmenil sa aj svetelný podpis, ktorý sa teraz skladá len zo štyroch namiesto piatich segmentov, no zachováva si svoj typický tvar. Nový Tucson si na cestu už v základe svieti LED svetlometmi.

Vyššie verzie, medzi ktoré patrí aj testované auto, už dostali technológiu matrix LED s adaptívnymi diaľkovými svetlami. Aj keď niekedy zapínali diaľkové svetlá zbytočne, vo väčšine situácii sa rozhodovali správne, neoslepovali iných vodičov, no cestu osvetľovali citeľne lepšie.
Výročná edícia v dave nezanikne
Kým pri bežných verziách si človek zmeny takmer nevšimne, tentoraz sme na redakčný test dostali špeciálnu jubilejnú verziu 20th Anniversary. Tá oslavuje 20 rokov modelu a okrem atraktívnej výbavy s cenovým zvýhodnením ozvláštňuje jeho už aj tak nevšedný dizajn.
Neprehliadnuteľná je napríklad matná zelená metalíza, ktorá je voliteľnou farbou exkluzívnou iba pre túto edíciu. Pekne ju dopĺňajú tmavé disky kolies s priemerom 19 palcov, čierne lišty okolo okien a spätné zrkadlá.
Výročnú edíciu prezrádza aj emblém na dverách batožinového priestoru, kde názov modelu dopĺňa malý kaktus a číslo 20. Rovnaký motív nás víta na prahoch dverí, vyšitý je dokonca aj na hlavových opierkach.

Práve v interiéri sa modernizácia prejavila najviac, čo je okamžite jasné pri pohľade na kompletne prepracovanú palubnú dosku. Vyzdvihnúť musíme kvalitu použitých materiálov, Tucson pôsobí až prémiovo, s množstvom príjemných mäkkých povrchov a mäkčenými plastmi dokonca aj na zadných dverách.

Nájdeme tu moderný panel s dvoma prepojenými displejmi s uhlopriečkou 12,3 palca. Jeden z nich slúži ako prístrojový štít pred vodičom, druhý, samozrejme, ovláda multimediálny systém vozidla.
Oba disponujú peknou a jednoducho čitateľnou grafikou, pomerne intuitívnym ovládaním aj rýchlymi reakciami. Samozrejmosťou je bezdrôtové zrkadlenie smartfónu.
Tlačidiel sa nevzdáva
Ani Tucson sa nevyhol dotykovému ovládaniu, netreba sa však báť nekonečného hľadania rôznych nastavení na dotykovej obrazovke. Väčšina najpodstatnejších funkcií sa totiž ovláda buď fyzickými tlačidlami, alebo na šikovnom dotykovom paneli, ktorý je umiestnený medzi klasickými otočnými ovládačmi klimatizácie.
Nechýba indukčná nabíjačka na praktickom mieste v lakťovej opierke. Kto však preferuje klasické pripojenie káblom, toho poteší dostatok nabíjacích USB-C portov vrátane dvoch pre zadné sedadlá.
Úplne nová je aj stredová konzola, ktorá vďaka presunu voliča prevodovky na stĺpik riadenia pôsobí vzdušnejšie a poskytuje viac odkladacích priestorov. Výnimkou sú len modely s manuálnom prevodovkou, ktoré si pochopiteľne zachovávajú klasické umiestnenie radiacej páky.

Jubilejná výbava 20th Anniversary je dostupná hneď v dvoch úrovniach. Základ vychádza z bežnej výbavy Style, ku ktorej pridáva spomínané dizajnové prvky, voliteľnú matnú farbu, odlišné čalúnenie, prémiový audiosystém aj roletky na zadných oknách.
Testované auto bolo v ešte atraktívnejšej výbave 20th Anniversary Premium, ktorá okrem spomínaných lepších svetiel pridáva ďalšie zaujímavé prvky. Patria k nim napríklad adaptívne pruženie, elektricky ovládané dvere kufra či head-up displej na čelnom skle.

Vodičovi najmä pri dlhších cestách pomôže adaptívny tempomat, ktorý spolupracuje s navigáciou, ale aj 360-stupňové kamery či asistent pre jazdu na diaľnici.
Posádku zase rozmaznáva elektrickými sedadlami s ventiláciou a vyhrievaním vpredu, vyhrievané sú tiež krajné sedadlá v druhom rade. Pasažieri vzadu určite ocenia aj trojzónovú klimatizáciu.

Za sedadlami sa skrýva batožinový priestor, ktorý sa v závislosti od motorizácie pohybuje od 546 do 620 litrov. Testované auto má napriek hybridnému pohonu s objemom 616 litrov druhý najväčší kufor, po sklopení sedadiel narastie až na 1795.
Zmeny nastali aj medzi dostupnými motorizáciami, no Tucson stále ponúka niečo pre každého. Základný benzín je stále dostupný s manuálom, okrem neho sú v ponuke všetky typy hybridných systémov, nevytratil sa dokonca ani diesel.
Pokles výkonu si nevšimnete
Úplným základom je výbava Comfort, ktorá s benzínovým motorom, predným pohonom a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou začína od 26 390 eur, 1,6-litrový štvorvalec s turbom má 117,6 kW (160 koní) a 265 Nm.
Rovnakými parametrami disponuje aj verzia s automatickou prevodovkou, ktorej však k lepšej efektivite pomáha 48-voltový mild-hybridný systém. Všetky motory okrem základu s manuálom sú tiež voliteľne dostupné aj s pohonom všetkých kolies.
Objem 1,6 litra má aj naftová jednotka, ktorej takisto asistuje 48-voltový mild-hybrid. Tá ma nižší výkon 100 kW (136 koní), no kompenzuje ho vyšším krútiacim momentom 320 Nm.

My sme si vyskúšali plne hybridnú verziu, v ktorej prípade benzínový motor 1,6 T-GDi dopĺňa elektromotor s výkonom 47,7 kW (64 koní) a krútiacim momentom 264 Nm pre celkový systémový výkon 158 kW (215 koní).
Ponuku uzatvára plug-in hybrid dobíjateľný zo siete, ktorý opäť využíva rovnaký spaľovací motor, no tentoraz v spolupráci s výkonnejším elektromotorom, ktorý dodáva 72 kW (98 koní) a 304 Nm. Energiu čerpá z batérie s kapacitou 13,8 kWh, ktorá vystačí asi na 60 kilometrov čisto elektrickej jazdy.

Testovaný samodobíjací hybrid prešiel počas modernizácie úpravami, ktoré viedli k efektívnejšiemu využívaniu elektromotora. Ten výrazne zaberá počas rozbehov, ale snaží sa zapájať aj na diaľnici.
Na spotrebe sa, samozrejme, výrazne odráža štýl jazdy aj trasa, no v ideálnych podmienkach sa dá s ľahšou nohou stlačiť pod šesť litrov. V meste však bez problémov prekročí 7,5 litra, pri diaľničnej stotridsiatke sa už blíži k hranici 9,5 litra. Komu záleží najmä na spotrebe, ten by mal radšej obetovať pohon všetkých kolies a siahnuť po hybride s predným pohonom.
Pomôcť môžu jazdné režimy Eco, v ktorom má auto pochopiteľne lenivejšie reakcie na plyn, či Sport, v ktorom stuhne riadenie aj podvozok. Najmä v druhom spomínanom však hybrid vyniká výbornou dynamikou.
Prémiové pohodlie za rozumnú cenu
Jeho najsilnejšou stránkou je však pohodlie, najmä v testovanej výbave. K nemu perfektne pasuje aj zlepšené odhlučnenie kabíny, ktoré patrí v tejto triede medzi najlepšie.
Aj keď zvonka takmer nerozoznáte nový Tucson od tých starších, pod plechmi sa toho zmenilo skutočne veľa, a takmer všetko iba k lepšiemu. Nový interiér pôsobí priestrannejšie, modernejšie, a dokonca aj o niečo kvalitnejšie.
Spolu s výberom dobre fungujúcich moderných asistentov či nových adaptívnych svetiel robia z Tucsonu vynikajúce auto na každý deň, a hoci benzínová 1,6 trochu stratila na výkone, minimálne v prípade testovaného hybridu elektromotor túto stratu viac než vynahrádza.

Z testovacieho zápisníka: | |
---|---|
Značka a model | Hyundai Tucson |
Verzia | 20th Anniversary Premium Hybrid 4x4 |
Cena modelu od / verzie od / test. modelu (eur) | 26 390 / 33 690 / 43 550 |
Spaľovací motor | benzínový štvorvalec s turbom, 1598 cm3 + 47,7 kW elektromotor |
Celkový systémový výkon kW (k) / pri otáčkach (ot./min) | 158 (215) / 5500 |
Systémový krútiaci moment (Nm) pri otáčkach (ot./min) | 264 / 1500 - 4500 |
Typ prevodovky | automatická 6-stupňová dvojspojková |
Spotreba – výrobca / test (l/100 km) | 6,4 / 7,2 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1645 – 1771 |
Rozmer pneumatík | 235/50 R19 |
Objem palivovej nádrže (l) | 52 |
Objem batožinového priestoru (l) | 616 / 1795 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 8,5 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2680; 4510; 1865; 1650 |