Citroën Berlingo M Max BlueHDi 130 EAT8 | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 21 490 / 29 990 |
Spotreba výrobca / test (l) | 5,5 / 5,9 |
Objem batožinového priestoru (l) | 597 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2785; 4403; 1921; 1803 |
Koncern Stellantis pred časom pristúpil k trochu nepochopiteľnému kroku a rozhodol sa niektoré zo svojich najlepších modelov predávať prakticky len s elektrickým pohonom. Reč je, samozrejme,o obľúbených rodinných dodávkach.
Niekomu môže pripadať zvláštne radiť tieto modely k najlepším v ich ponuke, no faktom je, že užitočnosťou a všestrannosťou sa s nimi môže porovnávať málokto. O tom vypovedá aj množstvo rôznych verzií, v ktorých sa dajú kúpiť.
Prakticky rovnaký model sa totiž predáva ako Peugeot Rifter, Opel Combo, Toyota Proace City Verso, Fiat Doblo, ale aj Citroën Berlingo. Práve na posledný z menovaných modelov sa teraz pozrieme po dôkladnej modernizácii.
V prvom rade je skvelou správou, že pod kapotu sa vrátili spaľovacie motory. V ponuke sa tak po boku elektrickej verzie opäť objavuje nielen benzín, ale aj obľúbený diesel, ktorý je hneď v dvoch rôznych výkonových variantoch.
Práve tieto motorizácie vždy tvorili drvivú väčšinu predaných kusov. Tieto automobily často plnia aj pracovné účely a sú obľúbenou voľbou pre výletujúce rodiny, takže vyššia cenová hladina a krátky dojazd jednoducho mnohým záujemcom o podobné auto nevyhovujú, čo sa veľmi negatívne prejavilo aj na predajoch.
Návrat spaľovacích motorov je rozhodne pozitívnou správou, hoci je v tom jeden háčik. Niektoré z verzií sú už teraz dostupné len do vypredania zásob, o tom si však povieme viac neskôr.
Nová tvár mu pristane
Zatiaľ sa zamerajme na tie zmeny, ktoré sú viditeľné už na pohľad. Nové Berlingo totiž prešlo výraznou zmenou dizajnu, rovnako ako jeho príbuzní vyrábaní pod inými značkami.
Každé z nich dostalo novú masku, ktorá dáva dodávkam o niečo viac charakteru a výraznejšie ich od seba odlišuje. V prípade Berlinga usporiadaním aj tvarom svetiel nápadne pripomína model C3, s ktorým zdieľa aj nové oválne logo automobilky.
Okrem novej prednej časti zostalo zvonku takmer všetko po starom. Obmenila sa iba ponuka farieb karosérie, nové sú tiež dizajny kolies.

Tmavá farba 16-palcových diskov prezrádza, že testované auto bolo v najvyššej dostupnej výbave Max. Odlišujú ju tiež strešné nosiče, zatmavené okná, ale hlavne posuvné dvere na oboch stranách auta. Zvyšné verzie si v základe musia vystačiť len s jednými dverami na pravej strane, druhé sú dostupné iba ako súčasť príplatkového balíka.
Po ich otvorení je okamžite jasné, kde je najväčšia prednosť týchto áut. Je ňou, pochopiteľne, priestranný interiér, s ktorým sa môže aj veľké rodinné SUV iba ťažko porovnávať, hlavne pokiaľ ide o priestor nad hlavou.
Nejde však o prázdny priestor, s jeho využitím pomáha obrovské množstvo šikovných odkladacích priestorov všade, kam oko dovidí. Neprekvapilo by nás, keby sa batožina pre dvoch ľudí na víkend zmestila len do stredovej konzoly, možno s pár drobnosťami vo dverách.

Zmenami prešla hlavne palubná doska, na ktorej nájdeme dva 10-palcové displeje. Jeden z nich nahrádza analógové prístroje pred vodičom, druhý slúži na ovládanie multimediálneho systému.
Ten má hneď niekoľko vylepšení, z ktorých asi najpodstatnejším je podpora bezdrôtového zrkadlenia smartfónu Android Auto či Apple Carplay. Zlepšilo sa aj jeho ovládanie, kvalitnejší je tiež obraz parkovacej kamery.

Pod displejom stále nájdeme mechanické ovládače klimatizácie, v prípade testovanej výbavy dvojzónovej. Ešte nižšie sa nachádza stredová konzola s rovnakými tvarmi, no novým usporiadaním ovládacích prvkov.
Otočný ovládač prevodovky totiž nahradila podstatne elegantnejší kolískový prepínač, vedľa ktorého sa usídlil volič jazdných režimov. Na jeho pôvodnom mieste sa teraz nachádzajú dva USB-C porty.

Pohodlné a priestranné
Na rodinné výlety Berlingo nepredurčuje len počet držiakov na nápoje či výklopné stolíky na zadnej strane sedadiel. Citroën je známy svojím komfortom a hoci sedadlá nie sú také dobré ako v iných modeloch, stále sú nadštandardne pohodlné aj pri dlhšej jazde.
V predĺženej verzii Berlingo odvezie aj siedmich pasažierov, za dlhšiu karosériu si priplatíte pri každej verzii okrúhlych 1000 eur. My sme si museli vystačiť s piatimi sedadlami, no ani v tomto prípade sa nedostatok priestoru sťažovať nedá, či už pre posádku alebo pre prípadný náklad.

S variabilitou interiéru výrazne pomáhajú napríklad samostatne delené sklopné sedadlá v druhom rade. Jednoduché sklápanie sedadla spolujazdca tiež robí Berlingo ideálnym na prevoz dlhých predmetov.
Ak kufor naplníme až po strop, za sedadlami v druhom rade stále ostáva až 983 litrov priestoru pre batožinu. K nej sa navyše dá šikovne pristupovať aj samostatne otvárateľným zadným oknom.

Poďme sa však bližšie pozrieť na spomínanú najpodstatnejšiu novinku, ktorou je návrat spaľovacích motorov. Základom je benzínový trojvalec Puretech s výkonom 81 kW (110 koní), pri podobnom aute je však logickou voľbou diesel.
Naftový štvorvalec BlueHDi je dostupný v dvoch výkonových variantoch. Slabší z nich má iba 75 kW (100 koní), no oproti benzínu má výhodu v podobe vyššieho krútiaceho momentu 250 Nm.
Ten sa predáva iba s manuálnou prevodovkou, rovnako ako zážihový motor. Osemstupňový automat je dostupný len so silnejšiou naftou, ktorá má výkon 96 kW (130 koní) a krútiaci moment už naozaj pekných 300 Nm. Kto si radšej volí prevody sám, ten môže aj pri tomto motore siahnuť po manuálnej prevodovke.
Tento motor dáva autu prekvapivo dobrú dynamiku a vďaka krútiacemu momentu sa netrápi ani s plne naloženým autom. 1,5-litrový štvorvalec má navyše celkom kultivovaný chod, posádku nerušia výrazné vibrácie ani jeho zvukový prejav.

Gény dodávky neskryje
Rušivo pôsobí skôr aerodynamický hluk od obtekajúceho vzduchu, hlavne pri vyšších rýchlostiach. Slabšie odhlučnenie tiež príliš neskrýva pôvod auta v úžitkovej dodávke.
To sa pri pohľade na vysokú karosériu dá očakávať, rovnako ako výraznejšie náklony. Berlingo vám okamžite dá vedieť, aký štýl jazdy mu vyhovuje a ak na neho príliš netlačíte, je naozaj príjemným a pohodlným autom.
Pri pokojnej jazde sa odmení okrem iného príjemnou spotrebou, ktorá sa počas nášho testu pohybovala pod hranicou šiestich litrov. Vyvoláva však dojem, že za ideálnych podmienok a s ľahkou nohou by dokázalo podliezť aj výrobcom udávanú hodnotu 5,5 litra na sto kilometrov.

O to smutnejšia je správa, že najsilnejší diesel už v ponuke podľa všetkého nebude figurovať dlho. Pri pohľade do cenníka totiž zistíme, že výbava Max je s týmto motorom dostupná už len do vypredania zásob, do výroby sa dá opäť objednať len s elektrickým pohonom.
Našťastie sa zdá, že aspoň slabšie spaľovacie motory sa nikam odísť nechystajú, dokonca aj silnejší diesel zostane dostupný v strednej výbave Plus. Kto však chce to najlepšie Berlingo, mal by sa rozhodnúť rýchlo, kým sa skladové zásoby neminú.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Citroen Berlingo M |
Verzia | Max BlueHDi 130 EAT8 |
Cena modelu od / verzie od (eur) | 21 490 / 29 990 |
Motor | Naftový štvorvalec s turbom, 1499 cm3 |
Výkon - kW (k) / pri otáčkach (ot./min.) | 96 (130) / 3750 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min.) | 300 / 1 50 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Automatická / 8 |
Spotreba - výrobca / test (l/100 km) | 5,5 / 5,9 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1610 |
Typ a rozmer pneumatík | 205/60 R16 |
Objem batožinového priestoru (l) | 597 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2785; 4403; 1921; 1803 |