SME

Citroën Berlingo sa vracia s novým imidžom a naftovým motorom (test)

Rodinná dodávka je opäť praktická a dostupná.

Citroen BerlingoCitroen Berlingo (Zdroj: Marek Čepa)
Citroën Berlingo M Max BlueHDi 130 EAT8
Cena od / verzia od (eur)21 490 / 29 990
Spotreba výrobca / test (l)5,5 / 5,9
Objem batožinového priestoru (l)597
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2785; 4403; 1921; 1803

Koncern Stellantis pred časom pristúpil k trochu nepochopiteľnému kroku a rozhodol sa niektoré zo svojich najlepších modelov predávať prakticky len s elektrickým pohonom. Reč je, samozrejme,o obľúbených rodinných dodávkach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niekomu môže pripadať zvláštne radiť tieto modely k najlepším v ich ponuke, no faktom je, že užitočnosťou a všestrannosťou sa s nimi môže porovnávať málokto. O tom vypovedá aj množstvo rôznych verzií, v ktorých sa dajú kúpiť.

Prakticky rovnaký model sa totiž predáva ako Peugeot Rifter, Opel Combo, Toyota Proace City Verso, Fiat Doblo, ale aj Citroën Berlingo. Práve na posledný z menovaných modelov sa teraz pozrieme po dôkladnej modernizácii.

SkryťVypnúť reklamu

V prvom rade je skvelou správou, že pod kapotu sa vrátili spaľovacie motory. V ponuke sa tak po boku elektrickej verzie opäť objavuje nielen benzín, ale aj obľúbený diesel, ktorý je hneď v dvoch rôznych výkonových variantoch.

Práve tieto motorizácie vždy tvorili drvivú väčšinu predaných kusov. Tieto automobily často plnia aj pracovné účely a sú obľúbenou voľbou pre výletujúce rodiny, takže vyššia cenová hladina a krátky dojazd jednoducho mnohým záujemcom o podobné auto nevyhovujú, čo sa veľmi negatívne prejavilo aj na predajoch.

Návrat spaľovacích motorov je rozhodne pozitívnou správou, hoci je v tom jeden háčik. Niektoré z verzií sú už teraz dostupné len do vypredania zásob, o tom si však povieme viac neskôr.

Nová tvár mu pristane

Zatiaľ sa zamerajme na tie zmeny, ktoré sú viditeľné už na pohľad. Nové Berlingo totiž prešlo výraznou zmenou dizajnu, rovnako ako jeho príbuzní vyrábaní pod inými značkami.

SkryťVypnúť reklamu

Každé z nich dostalo novú masku, ktorá dáva dodávkam o niečo viac charakteru a výraznejšie ich od seba odlišuje. V prípade Berlinga usporiadaním aj tvarom svetiel nápadne pripomína model C3, s ktorým zdieľa aj nové oválne logo automobilky.

Okrem novej prednej časti zostalo zvonku takmer všetko po starom. Obmenila sa iba ponuka farieb karosérie, nové sú tiež dizajny kolies.

Tmavá farba 16-palcových diskov prezrádza, že testované auto bolo v najvyššej dostupnej výbave Max. Odlišujú ju tiež strešné nosiče, zatmavené okná, ale hlavne posuvné dvere na oboch stranách auta. Zvyšné verzie si v základe musia vystačiť len s jednými dverami na pravej strane, druhé sú dostupné iba ako súčasť príplatkového balíka.

Po ich otvorení je okamžite jasné, kde je najväčšia prednosť týchto áut. Je ňou, pochopiteľne, priestranný interiér, s ktorým sa môže aj veľké rodinné SUV iba ťažko porovnávať, hlavne pokiaľ ide o priestor nad hlavou.

SkryťVypnúť reklamu

Nejde však o prázdny priestor, s jeho využitím pomáha obrovské množstvo šikovných odkladacích priestorov všade, kam oko dovidí. Neprekvapilo by nás, keby sa batožina pre dvoch ľudí na víkend zmestila len do stredovej konzoly, možno s pár drobnosťami vo dverách.

Súvisiaci článok Toyota Proace City Verso ukazuje, ako sa zmenili rodinné autá za 10 rokov (test) Čítajte 

Zmenami prešla hlavne palubná doska, na ktorej nájdeme dva 10-palcové displeje. Jeden z nich nahrádza analógové prístroje pred vodičom, druhý slúži na ovládanie multimediálneho systému.

Ten má hneď niekoľko vylepšení, z ktorých asi najpodstatnejším je podpora bezdrôtového zrkadlenia smartfónu Android Auto či Apple Carplay. Zlepšilo sa aj jeho ovládanie, kvalitnejší je tiež obraz parkovacej kamery.

Pod displejom stále nájdeme mechanické ovládače klimatizácie, v prípade testovanej výbavy dvojzónovej. Ešte nižšie sa nachádza stredová konzola s rovnakými tvarmi, no novým usporiadaním ovládacích prvkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otočný ovládač prevodovky totiž nahradila podstatne elegantnejší kolískový prepínač, vedľa ktorého sa usídlil volič jazdných režimov. Na jeho pôvodnom mieste sa teraz nachádzajú dva USB-C porty.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme malý Ford, ktorý prekvapil priestorom aj cenou. Postavíte doň aj bicykel Čítajte 

Pohodlné a priestranné

Na rodinné výlety Berlingo nepredurčuje len počet držiakov na nápoje či výklopné stolíky na zadnej strane sedadiel. Citroën je známy svojím komfortom a hoci sedadlá nie sú také dobré ako v iných modeloch, stále sú nadštandardne pohodlné aj pri dlhšej jazde.

V predĺženej verzii Berlingo odvezie aj siedmich pasažierov, za dlhšiu karosériu si priplatíte pri každej verzii okrúhlych 1000 eur. My sme si museli vystačiť s piatimi sedadlami, no ani v tomto prípade sa nedostatok priestoru sťažovať nedá, či už pre posádku alebo pre prípadný náklad.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S variabilitou interiéru výrazne pomáhajú napríklad samostatne delené sklopné sedadlá v druhom rade. Jednoduché sklápanie sedadla spolujazdca tiež robí Berlingo ideálnym na prevoz dlhých predmetov.

Ak kufor naplníme až po strop, za sedadlami v druhom rade stále ostáva až 983 litrov priestoru pre batožinu. K nej sa navyše dá šikovne pristupovať aj samostatne otvárateľným zadným oknom.

Súvisiaci článok Peugeot e-Rifter vie byť dobrý spoločník, ale cenu len ťažko obháji Čítajte 

Poďme sa však bližšie pozrieť na spomínanú najpodstatnejšiu novinku, ktorou je návrat spaľovacích motorov. Základom je benzínový trojvalec Puretech s výkonom 81 kW (110 koní), pri podobnom aute je však logickou voľbou diesel.

Naftový štvorvalec BlueHDi je dostupný v dvoch výkonových variantoch. Slabší z nich má iba 75 kW (100 koní), no oproti benzínu má výhodu v podobe vyššieho krútiaceho momentu 250 Nm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ten sa predáva iba s manuálnou prevodovkou, rovnako ako zážihový motor. Osemstupňový automat je dostupný len so silnejšiou naftou, ktorá má výkon 96 kW (130 koní) a krútiaci moment už naozaj pekných 300 Nm. Kto si radšej volí prevody sám, ten môže aj pri tomto motore siahnuť po manuálnej prevodovke.

Tento motor dáva autu prekvapivo dobrú dynamiku a vďaka krútiacemu momentu sa netrápi ani s plne naloženým autom. 1,5-litrový štvorvalec má navyše celkom kultivovaný chod, posádku nerušia výrazné vibrácie ani jeho zvukový prejav.

Gény dodávky neskryje

Rušivo pôsobí skôr aerodynamický hluk od obtekajúceho vzduchu, hlavne pri vyšších rýchlostiach. Slabšie odhlučnenie tiež príliš neskrýva pôvod auta v úžitkovej dodávke.

To sa pri pohľade na vysokú karosériu dá očakávať, rovnako ako výraznejšie náklony. Berlingo vám okamžite dá vedieť, aký štýl jazdy mu vyhovuje a ak na neho príliš netlačíte, je naozaj príjemným a pohodlným autom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri pokojnej jazde sa odmení okrem iného príjemnou spotrebou, ktorá sa počas nášho testu pohybovala pod hranicou šiestich litrov. Vyvoláva však dojem, že za ideálnych podmienok a s ľahkou nohou by dokázalo podliezť aj výrobcom udávanú hodnotu 5,5 litra na sto kilometrov.

Súvisiaci článok Renault Kangoo by mohol byť najlepším rodinným autom, ale mrhá talentom (test) Čítajte 

O to smutnejšia je správa, že najsilnejší diesel už v ponuke podľa všetkého nebude figurovať dlho. Pri pohľade do cenníka totiž zistíme, že výbava Max je s týmto motorom dostupná už len do vypredania zásob, do výroby sa dá opäť objednať len s elektrickým pohonom.

Našťastie sa zdá, že aspoň slabšie spaľovacie motory sa nikam odísť nechystajú, dokonca aj silnejší diesel zostane dostupný v strednej výbave Plus. Kto však chce to najlepšie Berlingo, mal by sa rozhodnúť rýchlo, kým sa skladové zásoby neminú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCitroen Berlingo M
VerziaMax BlueHDi 130 EAT8
Cena modelu od / verzie od (eur)21 490 / 29 990
MotorNaftový štvorvalec s turbom, 1499 cm3
Výkon - kW (k) / pri otáčkach (ot./min.)96 (130) / 3750
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min.)300 / 1 50
Typ prevodovky / počet stupňovAutomatická / 8
Spotreba - výrobca / test (l/100 km)5,5 / 5,9
Objem palivovej nádrže (l)50
Prevádzková hmotnosť (kg)1610
Typ a rozmer pneumatík205/60 R16
Objem batožinového priestoru (l)597
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2785; 4403; 1921; 1803
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 956
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 804
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 442
  5. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 368
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 243
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 116
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 479
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


7
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


7
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


2
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


12
reklama
  1. Elena Antalová: Peter Tkačenko, blahoželám
  2. Pavol Burda: Populizmus – novodobý druh politickej slintačky
  3. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  4. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  6. Adriana Boysová: Život po živote
  7. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  8. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 255
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 104
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 998
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 291
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 886
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 355
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 321
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 750
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu