Hyundai Santa Fe HEV 1,6 T-GDi 6AT 4x4 Calligraphy | |
---|---|
Základná cena / Verzia od (eur) | 44 990 / 55 990 |
Spotreba kombinovaná, výrobca / test (l) | 6,9 - 7,3 / 7,5 |
Objem batožinového priestoru (l) | 628 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2815; 4830; 1900; 1770 |
Najväčšie auto v ponuke kórejského Hyundaia sa nedávno dočkalo úplne novej, v poradí už piatej generácie. Tá prekvapila najmä svojím dizajnom, no zaujali nás aj rozmery.
Jeho predchodcov totiž ťažko môžeme nazývať malými autami, no novinka ich prekonala vo všetkých smeroch. A kým jej dizajn či interiér sme už mohli vidieť naživo počas statickej prezentácie, s jazdnými vlastnosťami sme museli počkať až na týždňový redakčný test.
Je Hyundai Santa Fe stále praktickým rodinným SUV alebo sa s drastickou zmenou imidžu a ponuky pohonov zmenil aj charakter najväčšieho Hyundaia?
Radikálna zmena dizajnu so sebou priniesla hranaté tvary karosérie, ktoré ešte zdôrazňujú veľké rozmery auta. Pri pohľade na dlhú kabínu ťažko uveriť, že meria "iba" 4830 milimetrov.
Hranatým dizajnom pripomína vyslovene terénne autá, najmä jednej nemenovanej britskej značky. Tradičnému tvaru pridáva množstvo moderných prvkov, čím vytvára vskutku neobvyklú kombináciu.
Dizajn zdôrazňujú zaujímavé farby
Jeho vzhľad zaujal aj okoloidúcich, ktorí auto zvedavo obzerali, a stalo sa predmetom nejednej konverzácie na parkovisku. Zatiaľ ide stále o celkom nový model, ktorý na cestách bežne nevidieť.
Obzvlášť dobre vyzerá v neobvyklej matnej hnedej metalíze testovaného auta. V ponuke nájdeme takisto bielu farbu rovnakého typu, ale aj niekoľko zaujímavých perleťových lakov a metalíz.
Nové Santa Fe v základnej výbave obúva 18-palcové disky kolies, vyššie výbavy dostávajú 20-palcové kolesá. To je aj prípad testovacieho kusa v maximálnej výbave Calligraphy, lakované sú v lesklej čiernej farbe, rovnako ako detaily na karosérii.

Ani v tejto verzii, žiaľ, Santa Fe nemôže mať adaptívne LED matrix svetlá. Model je totiž určený primárne pre americký trh, kde takéto svetlomety donedávna neboli povolené.
Dostupné sú hneď tri odlišné vyhotovenia. Najlacnejšie je klasické päťmiestne s cenou od 44 990, ak si priplatíte o tisíc eur viac, dostanete ďalšie dve výklopné sedadlá v treťom rade.
Vyššie výbavy útočia na prémiu
Testované auto bolo v šesťmiestnej konfigurácii, ktorá je zameraná na maximálny komfort. V jej druhom rade namiesto klasickej lavice nájdeme dve oddelené sedadlá, no je dostupná iba v najvyššej výbave s cenami začínajúcimi sa od 56 990 eur.
V tejto verzii sú sedadlá čalúnené luxusnou kožou Nappa, kožou je potiahnutá aj palubná doska. Tá však kontrastuje s nie práve hodnotne pôsobiacim plastom použitým napríklad na dverách. Kvalitou spracovania sa nám viac páčil menší Tucson, no rozhodne neurazí.

Vynikajúco je zvládnutá aj ergonómia, podobne ako pri spomínanom menšom súrodencovi tu nájdeme napríklad šikovný panel klimatizácie, ktorý kombinuje dotykové ovládanie s klasickými otočnými ovládačmi.
O multimediálnom systéme s dvojicou 12-palcových displejov sa zbytočne rozpisovať nebudeme, keďže ho už poznáme z iných novších modelov značky. Spomenieme len jeho príjemnú grafiku a prehľadné usporiadanie, na ktoré sme si veľmi rýchlo zvykli.
Medzi sedadlami sa nachádzajú rovno dve indukčné nabíjačky, zaujala nás tiež priehradka pred spolujazdcom, ktorá dokáže UV svetlom dezinfikovať predmety vnútri. Potešil nás celkový dostatok odkladacích priestorov, ktoré nechýbajú ani v treťom rade.

Tu sme pri podobne veľkých autách zvyknutí vídať aj nabíjacie porty, prekvapilo nás však ovládanie manuálnej klimatizácie pre tretí rad sedadiel. Neďaleko od neho nájdeme praktickú 220-voltovú zásuvku.
Aj šesťčlennú posádku dokáže Santa Fe odviezť v relatívnom pohodlí, a to nielen vďaka veľkorysému priestoru na všetkých sedadlách. Veľmi príjemne funguje aj jeho komfortne ladený podvozok, ktorý aj na veľkých diskoch tlmil nerovnosti prekvapivo efektívne.
Trochu nám však chýba možnosť adaptívneho pruženia, ktoré Santa Fe vôbec neponúka. Pri aute podobných rozmerov, ktoré si navyše brúsi zuby aj na prémiovejšiu konkurenciu, by sme túto možnosť jednoznačne uvítali.
Diesel v ponuke chýba
Miernym sklamaním môže byť aj ponuka motorov, minimálne na našom trhu. Vytratil sa obľúbený diesel 2,2 CRDi, hoci napríklad Kia Sorento, s ktorou má rovnakú platformu N3, tento motor stále ponúka.
Santa Fe je obmedzené na benzínové turbo T-GDi s pomerne malým objemom 1,6 litra, aspoň ak vezmeme do úvahy rozmery a hmotnosť robustného SUV. Našťastie mu dopomáha elektrický pohon, a to buď vo forme klasického hybridu, alebo plug-in hybridu.

V oboch prípadoch je benzínový motor ladený na 117,6 kW (160 koní) a 260 Nm krútiaceho momentu, líšia sa iba elektrickou časťou pohonu. Obe tiež majú hladko radiaci šesťstupňový automat.
Testovaný samonabíjací hybrid je očakávateľne slabším z dvojice. Spaľovací motor kombinuje s elektromotorom, ktorý dodáva 47,7 kW (65 koní) a 264 Nm pre celkový systémový výkon 158 kW (215 koní), obe verzie majú rovnaký celkový krútiaci moment 367 Nm.
V prípade výkonnejšieho plug-in hybridu má elektromotor 72 kW (98 koní), jeho celkový systémový výkon predstavuje 186 kW (253 koní). S pomerne pomalým dobíjaním podporujúcim iba 3,3 kW a maximálnym uvádzaným dojazdom na elektrinu iba 54 kilometrov podľa cyklu WLTP za konkurenciou zaostáva.

Viac nás preto zaujímala práve testovaná verzia, ktorá minimálne na papieri dynamikou príliš nezaostáva. Príjemne nás prekvapil aj reálny pocit z jazdy, menší motor sa netrápil a elektromotor mu výrazne pomáhal, kým sa dostal do efektívneho pásma otáčok.
Motory od Hyundaiu nepatria k najúspornejším, a to sa odrazilo aj na spotrebe. Napriek hybridnej pomoci sme len ťažko stlačili spotrebu na 7,5 litra. Na diaľnici si auto vypýtalo dokonca až 9,1 litra. O niečo nižšiu spotrebu a dokonca aj lepšie zrýchlenie ponúka verzia s predným pohonom.
Lepšie sa cíti na diaľnici než v teréne
My sme však testovali verziu s pohonom všetkých kolies. Ide o klasickú mechanickú štvorkolku s kardanom, na rozdiel od mnohých dnešných SUV, ktoré sa vydávajú jednoduchšou cestou elektromotora na zadnej náprave.
Napriek tomu by bolo chybou považovať Santa Fe za vážny offroad, hoci s ľahkým terénom si poradí výborne. Pomáha si aj špecializovanými jazdnými režimami pre blato, piesok alebo sneh.
V prvom rade však ide o pohodlné a mimoriadne priestranné auto, ktorého najlepšie vlastnosti ponúkajú aj nižšie verzie s priaznivejšou cenovkou. Zdá sa, že Hyundai opäť vyrobil skvelé auto, v ktorom sa kríži použiteľnosť s neobvyklým dizajnom, no myslíme si, že absencia naftového motora môže mnohých záujemcov v našich končinách odradiť.

Z testovacieho zápisníka: | |
---|---|
Značka a model | Hyundai Santa Fe |
Verzia | 1,6 T-GDi HEV 4x4 Calligraphy |
Cena modelu od / verzie od / testovaný kus (eur) | 44 990 / 55 990 / 59 880 |
Motor | benzínový štvorvalec s turbom, 1598 cm3 + 47,7 kW elektromotor |
Výkon spaľ motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min) | 117,6 (160) / 5500 |
Krút. moment spaľ. motora (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 265 / 1500 - 3500 |
Celkový systémový výkon kW (k) / pri otáčkach (ot./min) | 158 (215) / 5600 |
Systémový krútiaci moment (Nm) pri otáčkach (ot./min) | 367 / 1000 - 4100 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 6 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s) | 9,8 |
Kombinovaná spotreba - výrobca (WLTP) / test (l/100 km) | 6,9 - 7,3 / 7,5 |
Objem palivovej nádrže (l) | 67 |
Rozmer pneumatík | 255/45 R20 |
Objem batožinového priestoru / so sklopenými sedadlami (l) | 628 / 1949 pre šesťmiestnu verziu |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2815; 4830; 1900; 1770 |