SME

Hyundai Santa Fe: futuristické SUV brzdí len slabá ponuka pohonov (test)

Šesťmiestna verzia prináša prémiový luxus.

Hyundai Santa FeHyundai Santa Fe (Zdroj: Marek Čepa)
Hyundai Santa Fe HEV 1,6 T-GDi 6AT 4x4 Calligraphy
Základná cena / Verzia od (eur)44 990 / 55 990
Spotreba kombinovaná, výrobca / test (l)6,9 - 7,3 / 7,5
Objem batožinového priestoru (l)628
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2815; 4830; 1900; 1770

Najväčšie auto v ponuke kórejského Hyundaia sa nedávno dočkalo úplne novej, v poradí už piatej generácie. Tá prekvapila najmä svojím dizajnom, no zaujali nás aj rozmery.

Jeho predchodcov totiž ťažko môžeme nazývať malými autami, no novinka ich prekonala vo všetkých smeroch. A kým jej dizajn či interiér sme už mohli vidieť naživo počas statickej prezentácie, s jazdnými vlastnosťami sme museli počkať až na týždňový redakčný test.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je Hyundai Santa Fe stále praktickým rodinným SUV alebo sa s drastickou zmenou imidžu a ponuky pohonov zmenil aj charakter najväčšieho Hyundaia?

SkryťVypnúť reklamu

Radikálna zmena dizajnu so sebou priniesla hranaté tvary karosérie, ktoré ešte zdôrazňujú veľké rozmery auta. Pri pohľade na dlhú kabínu ťažko uveriť, že meria "iba" 4830 milimetrov.

Hranatým dizajnom pripomína vyslovene terénne autá, najmä jednej nemenovanej britskej značky. Tradičnému tvaru pridáva množstvo moderných prvkov, čím vytvára vskutku neobvyklú kombináciu.

Dizajn zdôrazňujú zaujímavé farby

Jeho vzhľad zaujal aj okoloidúcich, ktorí auto zvedavo obzerali, a stalo sa predmetom nejednej konverzácie na parkovisku. Zatiaľ ide stále o celkom nový model, ktorý na cestách bežne nevidieť.

Obzvlášť dobre vyzerá v neobvyklej matnej hnedej metalíze testovaného auta. V ponuke nájdeme takisto bielu farbu rovnakého typu, ale aj niekoľko zaujímavých perleťových lakov a metalíz.

SkryťVypnúť reklamu

Nové Santa Fe v základnej výbave obúva 18-palcové disky kolies, vyššie výbavy dostávajú 20-palcové kolesá. To je aj prípad testovacieho kusa v maximálnej výbave Calligraphy, lakované sú v lesklej čiernej farbe, rovnako ako detaily na karosérii.

Ani v tejto verzii, žiaľ, Santa Fe nemôže mať adaptívne LED matrix svetlá. Model je totiž určený primárne pre americký trh, kde takéto svetlomety donedávna neboli povolené.

Dostupné sú hneď tri odlišné vyhotovenia. Najlacnejšie je klasické päťmiestne s cenou od 44 990, ak si priplatíte o tisíc eur viac, dostanete ďalšie dve výklopné sedadlá v treťom rade.

Vyššie výbavy útočia na prémiu

Testované auto bolo v šesťmiestnej konfigurácii, ktorá je zameraná na maximálny komfort. V jej druhom rade namiesto klasickej lavice nájdeme dve oddelené sedadlá, no je dostupná iba v najvyššej výbave s cenami začínajúcimi sa od 56 990 eur.

SkryťVypnúť reklamu

V tejto verzii sú sedadlá čalúnené luxusnou kožou Nappa, kožou je potiahnutá aj palubná doska. Tá však kontrastuje s nie práve hodnotne pôsobiacim plastom použitým napríklad na dverách. Kvalitou spracovania sa nám viac páčil menší Tucson, no rozhodne neurazí.

Súvisiaci článok Výročný Hyundai Tucson zaujme vzhľadom aj prémiovou výbavou (test) Čítajte 

Vynikajúco je zvládnutá aj ergonómia, podobne ako pri spomínanom menšom súrodencovi tu nájdeme napríklad šikovný panel klimatizácie, ktorý kombinuje dotykové ovládanie s klasickými otočnými ovládačmi.

O multimediálnom systéme s dvojicou 12-palcových displejov sa zbytočne rozpisovať nebudeme, keďže ho už poznáme z iných novších modelov značky. Spomenieme len jeho príjemnú grafiku a prehľadné usporiadanie, na ktoré sme si veľmi rýchlo zvykli.

Medzi sedadlami sa nachádzajú rovno dve indukčné nabíjačky, zaujala nás tiež priehradka pred spolujazdcom, ktorá dokáže UV svetlom dezinfikovať predmety vnútri. Potešil nás celkový dostatok odkladacích priestorov, ktoré nechýbajú ani v treťom rade.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu sme pri podobne veľkých autách zvyknutí vídať aj nabíjacie porty, prekvapilo nás však ovládanie manuálnej klimatizácie pre tretí rad sedadiel. Neďaleko od neho nájdeme praktickú 220-voltovú zásuvku.

Aj šesťčlennú posádku dokáže Santa Fe odviezť v relatívnom pohodlí, a to nielen vďaka veľkorysému priestoru na všetkých sedadlách. Veľmi príjemne funguje aj jeho komfortne ladený podvozok, ktorý aj na veľkých diskoch tlmil nerovnosti prekvapivo efektívne.

Trochu nám však chýba možnosť adaptívneho pruženia, ktoré Santa Fe vôbec neponúka. Pri aute podobných rozmerov, ktoré si navyše brúsi zuby aj na prémiovejšiu konkurenciu, by sme túto možnosť jednoznačne uvítali.

Diesel v ponuke chýba

Miernym sklamaním môže byť aj ponuka motorov, minimálne na našom trhu. Vytratil sa obľúbený diesel 2,2 CRDi, hoci napríklad Kia Sorento, s ktorou má rovnakú platformu N3, tento motor stále ponúka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Santa Fe je obmedzené na benzínové turbo T-GDi s pomerne malým objemom 1,6 litra, aspoň ak vezmeme do úvahy rozmery a hmotnosť robustného SUV. Našťastie mu dopomáha elektrický pohon, a to buď vo forme klasického hybridu, alebo plug-in hybridu.

Súvisiaci článok Kia Sorento láka na nové technológie, naftový motor však zostal (test) Čítajte 

V oboch prípadoch je benzínový motor ladený na 117,6 kW (160 koní) a 260 Nm krútiaceho momentu, líšia sa iba elektrickou časťou pohonu. Obe tiež majú hladko radiaci šesťstupňový automat.

Testovaný samonabíjací hybrid je očakávateľne slabším z dvojice. Spaľovací motor kombinuje s elektromotorom, ktorý dodáva 47,7 kW (65 koní) a 264 Nm pre celkový systémový výkon 158 kW (215 koní), obe verzie majú rovnaký celkový krútiaci moment 367 Nm.

V prípade výkonnejšieho plug-in hybridu má elektromotor 72 kW (98 koní), jeho celkový systémový výkon predstavuje 186 kW (253 koní). S pomerne pomalým dobíjaním podporujúcim iba 3,3 kW a maximálnym uvádzaným dojazdom na elektrinu iba 54 kilometrov podľa cyklu WLTP za konkurenciou zaostáva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viac nás preto zaujímala práve testovaná verzia, ktorá minimálne na papieri dynamikou príliš nezaostáva. Príjemne nás prekvapil aj reálny pocit z jazdy, menší motor sa netrápil a elektromotor mu výrazne pomáhal, kým sa dostal do efektívneho pásma otáčok.

Motory od Hyundaiu nepatria k najúspornejším, a to sa odrazilo aj na spotrebe. Napriek hybridnej pomoci sme len ťažko stlačili spotrebu na 7,5 litra. Na diaľnici si auto vypýtalo dokonca až 9,1 litra. O niečo nižšiu spotrebu a dokonca aj lepšie zrýchlenie ponúka verzia s predným pohonom.

Lepšie sa cíti na diaľnici než v teréne

My sme však testovali verziu s pohonom všetkých kolies. Ide o klasickú mechanickú štvorkolku s kardanom, na rozdiel od mnohých dnešných SUV, ktoré sa vydávajú jednoduchšou cestou elektromotora na zadnej náprave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek tomu by bolo chybou považovať Santa Fe za vážny offroad, hoci s ľahkým terénom si poradí výborne. Pomáha si aj špecializovanými jazdnými režimami pre blato, piesok alebo sneh.

V prvom rade však ide o pohodlné a mimoriadne priestranné auto, ktorého najlepšie vlastnosti ponúkajú aj nižšie verzie s priaznivejšou cenovkou. Zdá sa, že Hyundai opäť vyrobil skvelé auto, v ktorom sa kríži použiteľnosť s neobvyklým dizajnom, no myslíme si, že absencia naftového motora môže mnohých záujemcov v našich končinách odradiť.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelHyundai Santa Fe
Verzia1,6 T-GDi HEV 4x4 Calligraphy
Cena modelu od / verzie od / testovaný kus (eur)44 990 / 55 990 / 59 880
Motorbenzínový štvorvalec s turbom, 1598 cm3 + 47,7 kW elektromotor
Výkon spaľ motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min)117,6 (160) / 5500
Krút. moment spaľ. motora (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)265 / 1500 - 3500
Celkový systémový výkon kW (k) / pri otáčkach (ot./min)158 (215) / 5600
Systémový krútiaci moment (Nm) pri otáčkach (ot./min)367 / 1000 - 4100
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 6
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s)9,8
Kombinovaná spotreba - výrobca (WLTP) / test (l/100 km)6,9 - 7,3 / 7,5
Objem palivovej nádrže (l)67
Rozmer pneumatík255/45 R20
Objem batožinového priestoru / so sklopenými sedadlami (l)628 / 1949 pre šesťmiestnu verziu
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2815; 4830; 1900; 1770

Hyundai

Nabitie veľkej trakčnej batérie elektromobilu skomplikovala vybitá malá 12V batéria.

Vždy myslite na núdzové riešenia vopred.


Oliver Varchol 74
Súvisiace témy: Rodinné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 625
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 913
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 224
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 222
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 963
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 886
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 685
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 062
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Prvá časť.
  2. Martin Greguš: Diera v hniezde, alebo ako Petržalka prišla o perie...
  3. Martin Fronk: Ako šľachtu nahradili oligarchovia
  4. Tomas Hlavaty: Lev XIV. vidi budúcnost
  5. Milan Srnka: S Matovičom sa vládnuť nedá, no bez neho to zrejme nepôjde
  6. Blažej Pánik: Ľavica či pravica?
  7. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  8. Ján Škerko: Stretávka spolužiakov zo strednej po 50. rokoch. Od logaritmického pravítka po smartfóny
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 504
  2. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 872
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 8 791
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 653
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 122
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 981
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 279
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 312
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu