SME

Vyskúšali sme, ako zvláda elektrická dodávka nápor zásielok pred Vianocami

So zapnutým kúrením príde vodič o 40 kilometrov.

Nissan e-NV200 patrí k tým menším elektrickým dodávkam a je ideálny do mestskej premávky. Nissan e-NV200 patrí k tým menším elektrickým dodávkam a je ideálny do mestskej premávky. (Zdroj: Oliver Varchol)

Predvianočný zhon je pre kuriérske firmy najnáročnejším obdobím roka. Stovky zásielok, neprehľadné adresy či včasné doručenie sú výzvami, ktoré musia denne zvládať nielen kuriéri, ale aj ich autá.

S rastúcim dôrazom na udržateľnosť sa čoraz viac spoločností obracia na elektrické dodávky.

Ako však vyzerá deň kuriéra v praxi? Strávili sme jeden pracovný deň s kuriérom spoločnosti DPD, aby sme na vlastnej koži zistili, ako sa rozvážajú zásielky na elektrickej dodávke v meste a na vidieku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trasa je fixná a plánuje sa každý deň

Pár dní pred Vianocami prichádzame do depa DPD v priemyselnom areáli pri košickom letisku. Pomaly vchádzame do areálu, naokolo panuje ruch a celý priestor okolo distribučného skladu je plný dodávok a kamiónov.

SkryťVypnúť reklamu

Manažér depa Dušan Eštok nám po chvíli nachádza parkovacie miesto, ktoré práve uvoľnila dodávka idúca na rozvoz.

Súvisiaci článok Aká je plynová Dacia Sandero po roku jazdenia v úlohe donáškového auta? Čítajte 

Vysvetľuje, že ráno je tu s parkovaním problém, pretože všade parkujú dodávky čakajúce na náklad zásielok alebo osobné autá kuriérov. Parkujeme a v sprievode manažéra vchádzame do budovy skladu.

Prichádzame práve v čase, keď sa z kamiónov vykladajú posledné balíky na rozvoz. Z kamiónov putujú na pás, odkiaľ si ich kuriéri odoberajú podľa adresy určenia. Každý z nich má totiž fixnú trasu, ktorú jazdí každý deň a ulice pozná už popamäti. Po naskladaní balíkov pre svoj rajón si kuriéri cez vreckový počítač zoradia zásielky do poradia, v akom ich budú doručovať. Tento proces sa deje každé ráno.

Eštok nás pomaly privádza ku kuriérovi Lukášovi, s ktorým máme jazdiť. Po krátkom zoznámení s úsmevom naloží posledné balíky a elektrický Nissan e-NV200 z roku 2019 je plný až po strop.

SkryťVypnúť reklamu

Automat je pre kuriéra ideálny

Lukáš Miklosits robí kuriéra už takmer dva roky a prácu našiel náhodou cez inzerát na facebooku. Okrem doručovania zásielok už robil v pizzérii, v zahraničí ako elektrotechnik a tiež ako skladník. Aktuálnu prácu si však pochvaľuje a vysvetľuje, že ho aj po dvoch rokoch veľmi baví.

„Sú kuriéri, ktorých práca časom prestane baviť, ale ja sa z nej vždy snažím vyťažiť to pozitívne,“ pokračuje Lukáš a vraví, že sa stále rád porozpráva s ľuďmi.

„Niekedy sa aj zarozprávame, a preto prichádzam do depa neskôr ako ostatní kuriéri. Všetky zásielky však, samozrejme, doručím ešte v ten deň.“

Keď Lukáš nastúpil do DPD, začínal na klasickej dodávke s naftovým motorom. Dlho si ju však neužil a zakrátko ho preradili na inú trasu, ktorú jazdí dennodenne s Nissanom e-NV200. Konkrétne ide o časť ulíc v mestskej časti Košice-Sever, mestskú časť Podhradová a obec Kavečany za Košicami, ktorá je od depa pri letisku vzdialená približne 15 kilometrov cez centrum mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Oproti klasickej dodávke so spaľovacím motorom má podľa kuriéra elektrická dve hlavné výhody. Prvou je automatická, resp. bezstupňová prevodovka, ktorá je vhodnejšia do mestského prostredia. Druhou výhodou je veľkosť dodávky, vďaka ktorej sa s autom v meste ľahko manipuluje a nezaberá veľa miesta pri parkovaní.

Kúrenie len s citom a nárazovo

Po naložení dodávky si sadáme dovnútra a kuriér Lukáš začína s plánovaním trasy na dnešný deň. Čaká nás 124 zastávok, čo je približne o päťdesiat viac než inokedy počas roka. Vysvetľuje nám však, že niektorí jeho kolegovia musia v tomto ročnom období odviezť aj 200 zásielok.

Samotné plánovanie trasy sa nám zdá stresujúce, keďže si každé ráno musí kuriér najefektívnejšie usporiadať všetky adresy. V systéme sa zároveň zobrazia zásielky z rovnakého rajónu určené na zvoz do depa. Pre Lukáša je to však hračka a do piatich minút máme hotovo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Medzitým ešte kontrolujeme dojazd a nabitie. Elektrické dodávky sa nabíjajú výhradne v depe cez noc a plne nabitý Nissan má podľa palubného počítača dojazd 221 kilometrov.

Lenže to ešte nie je zapnuté kúrenie v kabíne. Po stlačení ovládača teploty sa hodnota zmení na 183 kilometrov, čo je teda takmer o štyridsať kilometrov menej.

„Dnes nie je veľká zima, tak nám bude stačiť vyhrievanie sedadiel a volantu. To mám v zime zapnuté stále a kúrim len občasne s veľkou intenzitou. Vtedy sa to na dojazde prejaví len minimálne,“ vysvetľuje kuriér a dodáva, že v mínusových teplotách je kúrenie nevyhnutné: „Keď sneží, okná sa začnú rýchlo rosiť a musím kúriť. V tom momente mi dojazd rýchlo klesá, ale ak to človek vie regulovať, celý deň s tým zvládne viac-menej bez problémov.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Mercedes eSprinter je zelená budúcnosť mestských kuriérov (test) Čítajte 

Lukáš spomína na jeden prípad, keď sa auto úplne nenabilo z dôvodu výpadku elektriny. Keď ráno prišiel k autu, dojazd bol len 100 kilometrov a znamenalo to celý deň bez kúrenia. Na konci zmeny sa potom vracal do depa so zvyšným päťkilometrovým dojazdom. Dodáva však, že išlo o jeden prípad zo stovky zvládnutých dní.

Nenechajte kuriéra čakať

Približne o 9.20 vyrážame do mesta a tesne pred príchodom na našu ulicu kuriér volá prvým trom adresátom. Do telefónu sa ozýva známou formulkou" „Zdravím, tu kuriér DPD, mám pre vás zásielku.“

Odpoveď na seba nedá dlho čakať a adresát odpovedá otázkou, či sme už na adrese. Kuriér vie, že kým klient zíde z vyššieho poschodia na prízemie, bude to trvať nejaký čas. Preto odpovedá, že na mieste bude o necelú minútu a pripomína, aby si klient nezabudol PIN kód, ktorý slúži ako identifikátor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhý telefonát zostáva bez reakcie a adresát nám dokonca zruší hovor. Zostávame prekvapení, no kuriér Lukáš nám len s úsmevom dodáva, že aj to je bežná prax a medzitým vytáča tretieho adresáta.

Práve pri telefonátoch a jazde úzkymi mestskými uličkami je automatická prevodovka obrovským pomocníkom. O chvíľu neskôr nám volá druhý adresát späť. Kuriér sa mu opäť ohlási a hovorí, že mu vezie balík s dobierkou 60 eur.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB67X na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Elektromobily

Súvisiace témy: Nissan, Japonské autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  3. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  4. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  6. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  8. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  1. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  2. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  3. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  8. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 18 772
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 4 894
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 798
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 624
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 266
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 578
  7. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 222
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 2 855
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Čo chce „suverénny“ Fico v piatok povedať Zelenskému? Mimochodom hlavnému predstaviteľovi „skorumpovaného a krvavého režimu, …
  2. Miroslav Daniš: Hory nesklamú, sklamú len ľudia II
  3. Ivan Lukšík: Národná identita v novelizovanej ústave bude lákať mytológov a vzdiali nás od EU
  4. Irena Šimuneková: Na návšteve u susedov – Poľsko, hrad Niedzica
  5. Mária Romaňáková: BIBLIA pre drobčekov
  6. Vladimír Bojničan: Ples totalitných príšer na samite ŠOS: a jeho následky pre nás.
  7. Ján Valchár: Kako se pripremiti za premlaćivanje kućanice
  8. Miro Broniš: Je doc. PhDr. E. Poliaková, CSc. psychologička ? - časť II.
  1. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 159
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 089
  3. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 14 663
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 598
  5. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 322
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 9 062
  7. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 8 525
  8. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 7 552
  1. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  2. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  3. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  4. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  5. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  6. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  7. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  8. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
SkryťZatvoriť reklamu