Predvianočný zhon je pre kuriérske firmy najnáročnejším obdobím roka. Stovky zásielok, neprehľadné adresy či včasné doručenie sú výzvami, ktoré musia denne zvládať nielen kuriéri, ale aj ich autá.
S rastúcim dôrazom na udržateľnosť sa čoraz viac spoločností obracia na elektrické dodávky.
Ako však vyzerá deň kuriéra v praxi? Strávili sme jeden pracovný deň s kuriérom spoločnosti DPD, aby sme na vlastnej koži zistili, ako sa rozvážajú zásielky na elektrickej dodávke v meste a na vidieku.
Trasa je fixná a plánuje sa každý deň
Pár dní pred Vianocami prichádzame do depa DPD v priemyselnom areáli pri košickom letisku. Pomaly vchádzame do areálu, naokolo panuje ruch a celý priestor okolo distribučného skladu je plný dodávok a kamiónov.
Manažér depa Dušan Eštok nám po chvíli nachádza parkovacie miesto, ktoré práve uvoľnila dodávka idúca na rozvoz.

Vysvetľuje, že ráno je tu s parkovaním problém, pretože všade parkujú dodávky čakajúce na náklad zásielok alebo osobné autá kuriérov. Parkujeme a v sprievode manažéra vchádzame do budovy skladu.
Prichádzame práve v čase, keď sa z kamiónov vykladajú posledné balíky na rozvoz. Z kamiónov putujú na pás, odkiaľ si ich kuriéri odoberajú podľa adresy určenia. Každý z nich má totiž fixnú trasu, ktorú jazdí každý deň a ulice pozná už popamäti. Po naskladaní balíkov pre svoj rajón si kuriéri cez vreckový počítač zoradia zásielky do poradia, v akom ich budú doručovať. Tento proces sa deje každé ráno.
Eštok nás pomaly privádza ku kuriérovi Lukášovi, s ktorým máme jazdiť. Po krátkom zoznámení s úsmevom naloží posledné balíky a elektrický Nissan e-NV200 z roku 2019 je plný až po strop.
Automat je pre kuriéra ideálny
Lukáš Miklosits robí kuriéra už takmer dva roky a prácu našiel náhodou cez inzerát na facebooku. Okrem doručovania zásielok už robil v pizzérii, v zahraničí ako elektrotechnik a tiež ako skladník. Aktuálnu prácu si však pochvaľuje a vysvetľuje, že ho aj po dvoch rokoch veľmi baví.
„Sú kuriéri, ktorých práca časom prestane baviť, ale ja sa z nej vždy snažím vyťažiť to pozitívne,“ pokračuje Lukáš a vraví, že sa stále rád porozpráva s ľuďmi.
„Niekedy sa aj zarozprávame, a preto prichádzam do depa neskôr ako ostatní kuriéri. Všetky zásielky však, samozrejme, doručím ešte v ten deň.“
Keď Lukáš nastúpil do DPD, začínal na klasickej dodávke s naftovým motorom. Dlho si ju však neužil a zakrátko ho preradili na inú trasu, ktorú jazdí dennodenne s Nissanom e-NV200. Konkrétne ide o časť ulíc v mestskej časti Košice-Sever, mestskú časť Podhradová a obec Kavečany za Košicami, ktorá je od depa pri letisku vzdialená približne 15 kilometrov cez centrum mesta.
Oproti klasickej dodávke so spaľovacím motorom má podľa kuriéra elektrická dve hlavné výhody. Prvou je automatická, resp. bezstupňová prevodovka, ktorá je vhodnejšia do mestského prostredia. Druhou výhodou je veľkosť dodávky, vďaka ktorej sa s autom v meste ľahko manipuluje a nezaberá veľa miesta pri parkovaní.
Kúrenie len s citom a nárazovo
Po naložení dodávky si sadáme dovnútra a kuriér Lukáš začína s plánovaním trasy na dnešný deň. Čaká nás 124 zastávok, čo je približne o päťdesiat viac než inokedy počas roka. Vysvetľuje nám však, že niektorí jeho kolegovia musia v tomto ročnom období odviezť aj 200 zásielok.
Samotné plánovanie trasy sa nám zdá stresujúce, keďže si každé ráno musí kuriér najefektívnejšie usporiadať všetky adresy. V systéme sa zároveň zobrazia zásielky z rovnakého rajónu určené na zvoz do depa. Pre Lukáša je to však hračka a do piatich minút máme hotovo.
Nissan e-NV200 Voltia
- Typ: Nissan e-NV200
- Rok výroby: 2019
- Palivo: elektrina
- Prevodovka: bezstupňová automatická
- Pohon: predné kolesá
- Výkon: 80 kW / 109 k (pri 254 Nm)
- Počet najazdených km: 85 338 km
- Rozmery nákladnej časti: dĺžka 250 cm, šírka 125 cm, výška 190 cm
- Kapacita batérie: 40 kWh
- Dojazd (systémový): 220 km
- Dojazd (test): asi 160 km (prejdených 64 km + zvyšných 95 km dojazdu)
- Spotreba elektrickej energie (výrobca): 25,9 kWh / 100 km
- Spotreba elektrickej energie (test): 40 kWh / 100 km
Medzitým ešte kontrolujeme dojazd a nabitie. Elektrické dodávky sa nabíjajú výhradne v depe cez noc a plne nabitý Nissan má podľa palubného počítača dojazd 221 kilometrov.
Lenže to ešte nie je zapnuté kúrenie v kabíne. Po stlačení ovládača teploty sa hodnota zmení na 183 kilometrov, čo je teda takmer o štyridsať kilometrov menej.
„Dnes nie je veľká zima, tak nám bude stačiť vyhrievanie sedadiel a volantu. To mám v zime zapnuté stále a kúrim len občasne s veľkou intenzitou. Vtedy sa to na dojazde prejaví len minimálne,“ vysvetľuje kuriér a dodáva, že v mínusových teplotách je kúrenie nevyhnutné: „Keď sneží, okná sa začnú rýchlo rosiť a musím kúriť. V tom momente mi dojazd rýchlo klesá, ale ak to človek vie regulovať, celý deň s tým zvládne viac-menej bez problémov.“

Lukáš spomína na jeden prípad, keď sa auto úplne nenabilo z dôvodu výpadku elektriny. Keď ráno prišiel k autu, dojazd bol len 100 kilometrov a znamenalo to celý deň bez kúrenia. Na konci zmeny sa potom vracal do depa so zvyšným päťkilometrovým dojazdom. Dodáva však, že išlo o jeden prípad zo stovky zvládnutých dní.
Nenechajte kuriéra čakať
Približne o 9.20 vyrážame do mesta a tesne pred príchodom na našu ulicu kuriér volá prvým trom adresátom. Do telefónu sa ozýva známou formulkou" „Zdravím, tu kuriér DPD, mám pre vás zásielku.“
Odpoveď na seba nedá dlho čakať a adresát odpovedá otázkou, či sme už na adrese. Kuriér vie, že kým klient zíde z vyššieho poschodia na prízemie, bude to trvať nejaký čas. Preto odpovedá, že na mieste bude o necelú minútu a pripomína, aby si klient nezabudol PIN kód, ktorý slúži ako identifikátor.
Druhý telefonát zostáva bez reakcie a adresát nám dokonca zruší hovor. Zostávame prekvapení, no kuriér Lukáš nám len s úsmevom dodáva, že aj to je bežná prax a medzitým vytáča tretieho adresáta.
Práve pri telefonátoch a jazde úzkymi mestskými uličkami je automatická prevodovka obrovským pomocníkom. O chvíľu neskôr nám volá druhý adresát späť. Kuriér sa mu opäť ohlási a hovorí, že mu vezie balík s dobierkou 60 eur.