SME

Vyskúšali sme, ako zvláda elektrická dodávka nápor zásielok pred Vianocami

So zapnutým kúrením príde vodič o 40 kilometrov.

Nissan e-NV200 patrí k tým menším elektrickým dodávkam a je ideálny do mestskej premávky. Nissan e-NV200 patrí k tým menším elektrickým dodávkam a je ideálny do mestskej premávky. (Zdroj: Oliver Varchol)

Predvianočný zhon je pre kuriérske firmy najnáročnejším obdobím roka. Stovky zásielok, neprehľadné adresy či včasné doručenie sú výzvami, ktoré musia denne zvládať nielen kuriéri, ale aj ich autá.

S rastúcim dôrazom na udržateľnosť sa čoraz viac spoločností obracia na elektrické dodávky.

Ako však vyzerá deň kuriéra v praxi? Strávili sme jeden pracovný deň s kuriérom spoločnosti DPD, aby sme na vlastnej koži zistili, ako sa rozvážajú zásielky na elektrickej dodávke v meste a na vidieku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trasa je fixná a plánuje sa každý deň

Pár dní pred Vianocami prichádzame do depa DPD v priemyselnom areáli pri košickom letisku. Pomaly vchádzame do areálu, naokolo panuje ruch a celý priestor okolo distribučného skladu je plný dodávok a kamiónov.

SkryťVypnúť reklamu

Manažér depa Dušan Eštok nám po chvíli nachádza parkovacie miesto, ktoré práve uvoľnila dodávka idúca na rozvoz.

Súvisiaci článok Aká je plynová Dacia Sandero po roku jazdenia v úlohe donáškového auta? Čítajte 

Vysvetľuje, že ráno je tu s parkovaním problém, pretože všade parkujú dodávky čakajúce na náklad zásielok alebo osobné autá kuriérov. Parkujeme a v sprievode manažéra vchádzame do budovy skladu.

Prichádzame práve v čase, keď sa z kamiónov vykladajú posledné balíky na rozvoz. Z kamiónov putujú na pás, odkiaľ si ich kuriéri odoberajú podľa adresy určenia. Každý z nich má totiž fixnú trasu, ktorú jazdí každý deň a ulice pozná už popamäti. Po naskladaní balíkov pre svoj rajón si kuriéri cez vreckový počítač zoradia zásielky do poradia, v akom ich budú doručovať. Tento proces sa deje každé ráno.

Eštok nás pomaly privádza ku kuriérovi Lukášovi, s ktorým máme jazdiť. Po krátkom zoznámení s úsmevom naloží posledné balíky a elektrický Nissan e-NV200 z roku 2019 je plný až po strop.

SkryťVypnúť reklamu

Automat je pre kuriéra ideálny

Lukáš Miklosits robí kuriéra už takmer dva roky a prácu našiel náhodou cez inzerát na facebooku. Okrem doručovania zásielok už robil v pizzérii, v zahraničí ako elektrotechnik a tiež ako skladník. Aktuálnu prácu si však pochvaľuje a vysvetľuje, že ho aj po dvoch rokoch veľmi baví.

„Sú kuriéri, ktorých práca časom prestane baviť, ale ja sa z nej vždy snažím vyťažiť to pozitívne,“ pokračuje Lukáš a vraví, že sa stále rád porozpráva s ľuďmi.

„Niekedy sa aj zarozprávame, a preto prichádzam do depa neskôr ako ostatní kuriéri. Všetky zásielky však, samozrejme, doručím ešte v ten deň.“

Keď Lukáš nastúpil do DPD, začínal na klasickej dodávke s naftovým motorom. Dlho si ju však neužil a zakrátko ho preradili na inú trasu, ktorú jazdí dennodenne s Nissanom e-NV200. Konkrétne ide o časť ulíc v mestskej časti Košice-Sever, mestskú časť Podhradová a obec Kavečany za Košicami, ktorá je od depa pri letisku vzdialená približne 15 kilometrov cez centrum mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Oproti klasickej dodávke so spaľovacím motorom má podľa kuriéra elektrická dve hlavné výhody. Prvou je automatická, resp. bezstupňová prevodovka, ktorá je vhodnejšia do mestského prostredia. Druhou výhodou je veľkosť dodávky, vďaka ktorej sa s autom v meste ľahko manipuluje a nezaberá veľa miesta pri parkovaní.

Kúrenie len s citom a nárazovo

Po naložení dodávky si sadáme dovnútra a kuriér Lukáš začína s plánovaním trasy na dnešný deň. Čaká nás 124 zastávok, čo je približne o päťdesiat viac než inokedy počas roka. Vysvetľuje nám však, že niektorí jeho kolegovia musia v tomto ročnom období odviezť aj 200 zásielok.

Samotné plánovanie trasy sa nám zdá stresujúce, keďže si každé ráno musí kuriér najefektívnejšie usporiadať všetky adresy. V systéme sa zároveň zobrazia zásielky z rovnakého rajónu určené na zvoz do depa. Pre Lukáša je to však hračka a do piatich minút máme hotovo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Medzitým ešte kontrolujeme dojazd a nabitie. Elektrické dodávky sa nabíjajú výhradne v depe cez noc a plne nabitý Nissan má podľa palubného počítača dojazd 221 kilometrov.

Lenže to ešte nie je zapnuté kúrenie v kabíne. Po stlačení ovládača teploty sa hodnota zmení na 183 kilometrov, čo je teda takmer o štyridsať kilometrov menej.

„Dnes nie je veľká zima, tak nám bude stačiť vyhrievanie sedadiel a volantu. To mám v zime zapnuté stále a kúrim len občasne s veľkou intenzitou. Vtedy sa to na dojazde prejaví len minimálne,“ vysvetľuje kuriér a dodáva, že v mínusových teplotách je kúrenie nevyhnutné: „Keď sneží, okná sa začnú rýchlo rosiť a musím kúriť. V tom momente mi dojazd rýchlo klesá, ale ak to človek vie regulovať, celý deň s tým zvládne viac-menej bez problémov.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Mercedes eSprinter je zelená budúcnosť mestských kuriérov (test) Čítajte 

Lukáš spomína na jeden prípad, keď sa auto úplne nenabilo z dôvodu výpadku elektriny. Keď ráno prišiel k autu, dojazd bol len 100 kilometrov a znamenalo to celý deň bez kúrenia. Na konci zmeny sa potom vracal do depa so zvyšným päťkilometrovým dojazdom. Dodáva však, že išlo o jeden prípad zo stovky zvládnutých dní.

Nenechajte kuriéra čakať

Približne o 9.20 vyrážame do mesta a tesne pred príchodom na našu ulicu kuriér volá prvým trom adresátom. Do telefónu sa ozýva známou formulkou" „Zdravím, tu kuriér DPD, mám pre vás zásielku.“

Odpoveď na seba nedá dlho čakať a adresát odpovedá otázkou, či sme už na adrese. Kuriér vie, že kým klient zíde z vyššieho poschodia na prízemie, bude to trvať nejaký čas. Preto odpovedá, že na mieste bude o necelú minútu a pripomína, aby si klient nezabudol PIN kód, ktorý slúži ako identifikátor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhý telefonát zostáva bez reakcie a adresát nám dokonca zruší hovor. Zostávame prekvapení, no kuriér Lukáš nám len s úsmevom dodáva, že aj to je bežná prax a medzitým vytáča tretieho adresáta.

Práve pri telefonátoch a jazde úzkymi mestskými uličkami je automatická prevodovka obrovským pomocníkom. O chvíľu neskôr nám volá druhý adresát späť. Kuriér sa mu opäť ohlási a hovorí, že mu vezie balík s dobierkou 60 eur.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB67X na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 886
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 781
  4. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 446
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 438
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 229
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 114
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 595
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


3
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


5
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


1
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


11
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Bratia, už nás nezastavia – výzva všetkým, ktorým to ešte myslí!
  2. Ivan Mlynár: Koniec zaháľky, cena ktorú platíme za Ficove lži je luxusnou pascou.
  3. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XXXVIII.
  4. Adriana Boysová: Život po živote
  5. Štefan Šturdzík: Čachtický hrad.
  6. Daniel Bíro: Umelá inteligencia začína byť súčasťou našich životov v čoraz väčšej miere. Kde sa s ňou môžeme stretnúť?
  7. Viktor Pamula: Prvý apríl ? Ibažeby nie
  8. Ján Škerko: Fico a Trump: Ako sa z náruče stalo clo
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 253
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 102
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 993
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 082
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 870
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 353
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 261
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 749
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu