SME

Nový Citroën C3 ponúka pohodlie za bezkonkurenčnú cenu (test)

Komfortné pruženie sa stalo štandardom.

Citroën C3Citroën C3 (Zdroj: Marek Čepa)
Citroën C3 Max Turbo 100 S&S 6MT - Prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)14 490 / 17 490
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,6 / 5,6
Objem batožinového priestoru (l)310
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2540; 4015; 1813; 1577

Mohlo by sa zdať, že cenovo dostupné autá sú už minulosťou. Nové modely musia byť vybavené modernými technológiami, aby dokázali splniť vyššie nároky na bezpečnosť, ale aj stlačiť škodlivé emisie na nižšie hodnoty.

Už slabšie verzie majú výbavu, za ktorú by sa prednedávnom nehanbili prémiové značky. Výnimkou nie sú ani kompaktné hatchbacky z B-segmentu, ktoré boli kedysi obľúbenou voľbou aj pre ich dostupné ceny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes je všetko inak a väčšina značiek síce ponúka takmer prémiové modely s hybridnými pohonmi v kompaktnom balení, strácajú sa však skromnejšie verzie. Mnohým preto neostáva nič iné, ako radšej siahnuť po ojazdenom aute.

SkryťVypnúť reklamu

Svetlou výnimkou v tomto smere bývala azda iba Dacia, vďaka čomu si získala množstvo priaznivcov aj v našich končinách. Teraz však dostala veľkého konkurenta v podobe francúzskeho Citroënu.

Štvrtá generácia modelu C3 totiž prichádza so skutočne lákavými cenami, no bez prílišných kompromisov. A teraz po prvých jazdách s predprodukčnými autami konečne prišiel čas vyskúšať si hotový produkt.

Novinka dizajnom pokračuje v podobnom duchu ako predchodca. Malý hatchback sa snaží vydávať za SUV, takže dostal vyššiu svetlú výšku, tmavé plastové prvky v spodnej časti, ale aj pomerne hranatú karosériu s vysokou líniou strechy.

Hoci auto ťažko nazvať imidžovkou, nedá sa mu uprieť istá dávka typického francúzskeho šarmu. Platí to, samozrejme, najmä o vyšších výbavách, ktoré majú kontrastné farebné detaily či zliatinové disky kolies.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Citroën C3 nanovo definuje, ako má vyzerať cenovo dostupné auto (prvá jazda) Čítajte 

Jediné, čo nám úplne nesadlo, sú práve proporcie kolies oproti zvyšku auta. Aj na 17-palcových diskoch totiž pôsobia trochu primalé, najmä v porovnaní s inými súčasnými modelmi.

O to viac však vynikajú rozmery novej C3, ktorá pôsobí podstatne väčšia než predchodca. Iba do výšky narástla o viac ako 10 centimetrov.

Vysoká strecha znamená bohatý priestor

To sa, samozrejme, pozitívne prejavilo najmä v interiéri, kde je vďaka vysokej línii strechy prekvapivo bohatý priestor nad hlavou. Potešil aj priestor v zadnom rade, kde sa pohodlne odvezú dvaja dospelí pasažieri.

Skromnejší je len kufor s objemom 310 litrov, ktorý však na mestské auto v B-segmente úplne postačuje. Rovnaký objem ponúka aj verzia s elektrickým pohonom, my sme si však vyskúšali tradičnejšiu verziu jazdiacu na benzín.

SkryťVypnúť reklamu

Tá je pochopiteľne cenovo dostupnejšia, s cenami od 14 490 eur, testovaný kus v najvyššej výbave stál 17 490 eur. S cenami od 22 990 eur za alternatívny pohon má novinka potenciál rozvíriť vody aj medzi elektromobilmi.

Rozloženie kabíny sa inšpirovalo takzvaným i-cockpitom od sesterského Peugeotu. Nájdeme tu malý a nízko posadený volant, ponad ktorý sa vodič pozerá na prístrojový štít umiestnený hneď pod čelným sklom.

Takéto riešenie prináša výhody head-up displeja, no bez predražených riešení a zbytočného duplicitného zobrazovania informácií. Zároveň vďaka vysokej karosérii a dobrému posedu netrpí problémom mnohých peugeotov, v ktorých býva volant až príliš blízko k nohám, čím sťažuje najmä nastupovanie a vystupovanie.

Centrálny displej s uhlopriečkou 10 palcov je pomerne skromný pokiaľ ide o funkcie, no s dobrou čitateľnosťou aj ovládaním. Nechýba ani podpora bezdrôtového zrkadlenia smartfónu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Najlacnejší elektromobil sa poriadne zlepšil, vyskúšali sme novú Daciu Spring Čítajte 

Klasické tlačidlá zjednodušili používanie

Základná výbava sa ho v záujme čo najnižšej ceny zbavila úplne, Citroën zvolil podobné riešenie ako Dacia. Namiesto stredového displeja tak poslúži smartfón, ktorý je s autom prepojený pomocou aplikácie.

Vďaka tomu netrpí chorobou mnohých moderných áut, ktorou je prehnané ovládanie dotykmi na displeji. Všetky základné funkcie si totiž museli zachovať klasické fyzické ovládače.

Stále je tu klasický panel manuálnej klimatizácie, ktorá je v najvyššej výbave automatická. Najviac nás však potešili tlačidlá naľavo od volantu, ktorými sa dá jednoducho vypnúť štart-stop systém či rozpoznávanie značiek a s ním spojené upozornenie na prekročenie rýchlosti.

Tlačidlá však nie sú jedinými staromódnymi ovládacími prvkami. C3 sa aj v testovanej verzii štartuje tradičným otočením kľúča, medzi sedadlami sa zase usídlila klasická páka šesťstupňovej manuálnej prevodovky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tá je k spaľovaciemu motoru jedinou voľbou. Kto sa chce zbaviť tretieho pedála a nutnosti radiť rýchlosti, ten musí zatiaľ siahnuť po elektrickej verzii. Mild-hybrid s dvojspojkovým automatom by však mal čoskoro nasledovať.

Veľa benzínu nepýta

Benzínový variant poháňa trojvalec s objemom 1,2 litra, ktorý vďaka prepĺňaniu turbom s variabilnou geometriou dodáva 74 kW (100 koní) a maximálny krútiaci moment 205 Nm. Nová verzia motora 1,2 Puretech sa odlišuje aj použitím rozvodovej reťaze, vďaka ktorej by mal byť spoľahlivejší.

Nepomáha si žiadnou formou elektrifikácie, no ani ju nepotrebuje. Motor totiž vyniká celkom príjemnou kombinovanou spotrebou, ktorá sa pohybovala hlboko pod hranicou šiestich litrov. Aj v meste sme ju prekročili iba zriedkavo a udržali sa na úrovni 6,1 litra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za dobrú spotrebu vďačí okrem iného svojej nízkej hmotnosti 1250 kilogramov, čo je na dnešné pomery a rozmery auta skvelá hodnota. Tá dáva autu aj prekvapivo dobrú dynamiku a vynikajúci odpich, iba pri vyšších rýchlostiach už trochu stráca ochotu ťahať.

Pochváliť musíme tiež odstupňovanie manuálnej prevodovky, ale aj jej chod. Značka bola často kritizovaná za "gumový" pocit z páky, ktorým však nová C3 netrpí.

Komfort na špičke segmentu

Čo je však skutočne mäkké, je podvozok s hydraulickými dorazmi tlmičov. Citroën je známy svojím pohodlím a dali si záležať aj pri tomto cenovo dostupnom modeli, všetky verzie sú totiž vybavené pružením Advanced comfort.

Vďaka nemu malá C3 cez nerovnosti doslova pláva a do kabíny prenáša iba minimum otrasov. S prémiovými autami sa, samozrejme, porovnávať nemôže, no v rámci segmentu a predovšetkým svojej cenovej kategórie skutočne nemá konkurenciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak k tomu pridáme pohodlnejšie sedadlá Advanced comfort, ktoré sú štandardom pre všetky okrem najlacnejšej verzie, sa z Citroënu C3 sa stáva skutočne pohodlné auto, v ktorom je radosť tráviť čas.

Pre komfort však trochu utrpeli jazdné vlastnosti, keďže karoséria trpí výraznými bočnými náklonmi a najmä hrboľaté cesty dokážu auto celkom rozhodiť. Zameranie skôr na príjemné jazdenie je zjavné aj z prehnane ľahkého riadenia.

Napriek nízkej cene musíme vyzdvihnúť aj výborné odhlučnenie auta, či už ide o aerodynamický hluk, alebo tichý chod motora. Ten sa iba krátko po štarte prejavuje výraznejšími vibráciami, no po zahriatí funguje hladko a ticho.

Jazdy s predprodukčnými autami v nás zanechali v istých ohľadoch celkom neisté pocity, ktoré našťastie jazda s plne dokončeným autom úspešne zažehnala. Nový Citroën C3 so spaľovacím motorom je podareným malým autíčkom, ktoré ukazuje, že sa netreba vždy naháňať za čo najbohatšou výbavou a ponúknuť bohatšiu výbavu než konkurencia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Menej je niekedy viac a máloktoré auto to dokazuje tak dobre. Výrobca sa sústredil v prvom rade na komfort typický pre značku, v druhom na zachovanie nízkej ceny, no napriek tomu autu prakticky nič nechýba. Najmä v období, keď sú cenovo dostupné autá čoraz vzácnejšie, môže byť nový Citroën C3 pre mnohých mimoriadne lákavou voľbou.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCitroën C3
VerziaMax Turbo 100 S&S 6MT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)14 490 / 17 490 / 17 490
Motorbenzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)74 (100) / 5500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)205 / 1750
Typ prevodovky / počet stupňovmanuálna / 6
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)10,6
Spotreba - výrobca / test (l)5,6 / 5,6
Objem palivovej nádrže (l)44
Rozmer pneumatík205/50 R17
Prevádzková hmotnosť (kg)1250
Objem batožinového priestoru (l)310
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2540; 4015; 1813; 1577

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 484
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 942
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 394
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 091
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 393
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Pilnik: Naozaj obhajujete právo zločincov na najvyššiu politickú a morálnu funkciu v štáte? Naozaj?
  2. Jolana Čuláková: Zlyháva štát, médiá, politici aj odborníci. Tragické udalosti tak smerujú viac k zlu a nenávisti ako k dobru a spolupráci
  3. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  5. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  6. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  7. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  8. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 144
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 052
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 945
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 398
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 578
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 281
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 921
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 744
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu