SME

Nový Citroën C3 ponúka pohodlie za bezkonkurenčnú cenu (test)

Komfortné pruženie sa stalo štandardom.

Citroën C3Citroën C3 (Zdroj: Marek Čepa)
Citroën C3 Max Turbo 100 S&S 6MT - Prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)14 490 / 17 490
Spotreba WLTP výrobca / test (l)5,6 / 5,6
Objem batožinového priestoru (l)310
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2540; 4015; 1813; 1577

Mohlo by sa zdať, že cenovo dostupné autá sú už minulosťou. Nové modely musia byť vybavené modernými technológiami, aby dokázali splniť vyššie nároky na bezpečnosť, ale aj stlačiť škodlivé emisie na nižšie hodnoty.

Už slabšie verzie majú výbavu, za ktorú by sa prednedávnom nehanbili prémiové značky. Výnimkou nie sú ani kompaktné hatchbacky z B-segmentu, ktoré boli kedysi obľúbenou voľbou aj pre ich dostupné ceny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes je všetko inak a väčšina značiek síce ponúka takmer prémiové modely s hybridnými pohonmi v kompaktnom balení, strácajú sa však skromnejšie verzie. Mnohým preto neostáva nič iné, ako radšej siahnuť po ojazdenom aute.

SkryťVypnúť reklamu

Svetlou výnimkou v tomto smere bývala azda iba Dacia, vďaka čomu si získala množstvo priaznivcov aj v našich končinách. Teraz však dostala veľkého konkurenta v podobe francúzskeho Citroënu.

Štvrtá generácia modelu C3 totiž prichádza so skutočne lákavými cenami, no bez prílišných kompromisov. A teraz po prvých jazdách s predprodukčnými autami konečne prišiel čas vyskúšať si hotový produkt.

Novinka dizajnom pokračuje v podobnom duchu ako predchodca. Malý hatchback sa snaží vydávať za SUV, takže dostal vyššiu svetlú výšku, tmavé plastové prvky v spodnej časti, ale aj pomerne hranatú karosériu s vysokou líniou strechy.

Hoci auto ťažko nazvať imidžovkou, nedá sa mu uprieť istá dávka typického francúzskeho šarmu. Platí to, samozrejme, najmä o vyšších výbavách, ktoré majú kontrastné farebné detaily či zliatinové disky kolies.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Citroën C3 nanovo definuje, ako má vyzerať cenovo dostupné auto (prvá jazda) Čítajte 

Jediné, čo nám úplne nesadlo, sú práve proporcie kolies oproti zvyšku auta. Aj na 17-palcových diskoch totiž pôsobia trochu primalé, najmä v porovnaní s inými súčasnými modelmi.

O to viac však vynikajú rozmery novej C3, ktorá pôsobí podstatne väčšia než predchodca. Iba do výšky narástla o viac ako 10 centimetrov.

Vysoká strecha znamená bohatý priestor

To sa, samozrejme, pozitívne prejavilo najmä v interiéri, kde je vďaka vysokej línii strechy prekvapivo bohatý priestor nad hlavou. Potešil aj priestor v zadnom rade, kde sa pohodlne odvezú dvaja dospelí pasažieri.

Skromnejší je len kufor s objemom 310 litrov, ktorý však na mestské auto v B-segmente úplne postačuje. Rovnaký objem ponúka aj verzia s elektrickým pohonom, my sme si však vyskúšali tradičnejšiu verziu jazdiacu na benzín.

SkryťVypnúť reklamu

Tá je pochopiteľne cenovo dostupnejšia, s cenami od 14 490 eur, testovaný kus v najvyššej výbave stál 17 490 eur. S cenami od 22 990 eur za alternatívny pohon má novinka potenciál rozvíriť vody aj medzi elektromobilmi.

Rozloženie kabíny sa inšpirovalo takzvaným i-cockpitom od sesterského Peugeotu. Nájdeme tu malý a nízko posadený volant, ponad ktorý sa vodič pozerá na prístrojový štít umiestnený hneď pod čelným sklom.

Takéto riešenie prináša výhody head-up displeja, no bez predražených riešení a zbytočného duplicitného zobrazovania informácií. Zároveň vďaka vysokej karosérii a dobrému posedu netrpí problémom mnohých peugeotov, v ktorých býva volant až príliš blízko k nohám, čím sťažuje najmä nastupovanie a vystupovanie.

Centrálny displej s uhlopriečkou 10 palcov je pomerne skromný pokiaľ ide o funkcie, no s dobrou čitateľnosťou aj ovládaním. Nechýba ani podpora bezdrôtového zrkadlenia smartfónu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Najlacnejší elektromobil sa poriadne zlepšil, vyskúšali sme novú Daciu Spring Čítajte 

Klasické tlačidlá zjednodušili používanie

Základná výbava sa ho v záujme čo najnižšej ceny zbavila úplne, Citroën zvolil podobné riešenie ako Dacia. Namiesto stredového displeja tak poslúži smartfón, ktorý je s autom prepojený pomocou aplikácie.

Vďaka tomu netrpí chorobou mnohých moderných áut, ktorou je prehnané ovládanie dotykmi na displeji. Všetky základné funkcie si totiž museli zachovať klasické fyzické ovládače.

Stále je tu klasický panel manuálnej klimatizácie, ktorá je v najvyššej výbave automatická. Najviac nás však potešili tlačidlá naľavo od volantu, ktorými sa dá jednoducho vypnúť štart-stop systém či rozpoznávanie značiek a s ním spojené upozornenie na prekročenie rýchlosti.

Tlačidlá však nie sú jedinými staromódnymi ovládacími prvkami. C3 sa aj v testovanej verzii štartuje tradičným otočením kľúča, medzi sedadlami sa zase usídlila klasická páka šesťstupňovej manuálnej prevodovky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tá je k spaľovaciemu motoru jedinou voľbou. Kto sa chce zbaviť tretieho pedála a nutnosti radiť rýchlosti, ten musí zatiaľ siahnuť po elektrickej verzii. Mild-hybrid s dvojspojkovým automatom by však mal čoskoro nasledovať.

Veľa benzínu nepýta

Benzínový variant poháňa trojvalec s objemom 1,2 litra, ktorý vďaka prepĺňaniu turbom s variabilnou geometriou dodáva 74 kW (100 koní) a maximálny krútiaci moment 205 Nm. Nová verzia motora 1,2 Puretech sa odlišuje aj použitím rozvodovej reťaze, vďaka ktorej by mal byť spoľahlivejší.

Nepomáha si žiadnou formou elektrifikácie, no ani ju nepotrebuje. Motor totiž vyniká celkom príjemnou kombinovanou spotrebou, ktorá sa pohybovala hlboko pod hranicou šiestich litrov. Aj v meste sme ju prekročili iba zriedkavo a udržali sa na úrovni 6,1 litra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za dobrú spotrebu vďačí okrem iného svojej nízkej hmotnosti 1250 kilogramov, čo je na dnešné pomery a rozmery auta skvelá hodnota. Tá dáva autu aj prekvapivo dobrú dynamiku a vynikajúci odpich, iba pri vyšších rýchlostiach už trochu stráca ochotu ťahať.

Pochváliť musíme tiež odstupňovanie manuálnej prevodovky, ale aj jej chod. Značka bola často kritizovaná za "gumový" pocit z páky, ktorým však nová C3 netrpí.

Komfort na špičke segmentu

Čo je však skutočne mäkké, je podvozok s hydraulickými dorazmi tlmičov. Citroën je známy svojím pohodlím a dali si záležať aj pri tomto cenovo dostupnom modeli, všetky verzie sú totiž vybavené pružením Advanced comfort.

Vďaka nemu malá C3 cez nerovnosti doslova pláva a do kabíny prenáša iba minimum otrasov. S prémiovými autami sa, samozrejme, porovnávať nemôže, no v rámci segmentu a predovšetkým svojej cenovej kategórie skutočne nemá konkurenciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak k tomu pridáme pohodlnejšie sedadlá Advanced comfort, ktoré sú štandardom pre všetky okrem najlacnejšej verzie, sa z Citroënu C3 sa stáva skutočne pohodlné auto, v ktorom je radosť tráviť čas.

Pre komfort však trochu utrpeli jazdné vlastnosti, keďže karoséria trpí výraznými bočnými náklonmi a najmä hrboľaté cesty dokážu auto celkom rozhodiť. Zameranie skôr na príjemné jazdenie je zjavné aj z prehnane ľahkého riadenia.

Napriek nízkej cene musíme vyzdvihnúť aj výborné odhlučnenie auta, či už ide o aerodynamický hluk, alebo tichý chod motora. Ten sa iba krátko po štarte prejavuje výraznejšími vibráciami, no po zahriatí funguje hladko a ticho.

Jazdy s predprodukčnými autami v nás zanechali v istých ohľadoch celkom neisté pocity, ktoré našťastie jazda s plne dokončeným autom úspešne zažehnala. Nový Citroën C3 so spaľovacím motorom je podareným malým autíčkom, ktoré ukazuje, že sa netreba vždy naháňať za čo najbohatšou výbavou a ponúknuť bohatšiu výbavu než konkurencia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Menej je niekedy viac a máloktoré auto to dokazuje tak dobre. Výrobca sa sústredil v prvom rade na komfort typický pre značku, v druhom na zachovanie nízkej ceny, no napriek tomu autu prakticky nič nechýba. Najmä v období, keď sú cenovo dostupné autá čoraz vzácnejšie, môže byť nový Citroën C3 pre mnohých mimoriadne lákavou voľbou.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelCitroën C3
VerziaMax Turbo 100 S&S 6MT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)14 490 / 17 490 / 17 490
Motorbenzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)74 (100) / 5500
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)205 / 1750
Typ prevodovky / počet stupňovmanuálna / 6
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)10,6
Spotreba - výrobca / test (l)5,6 / 5,6
Objem palivovej nádrže (l)44
Rozmer pneumatík205/50 R17
Prevádzková hmotnosť (kg)1250
Objem batožinového priestoru (l)310
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2540; 4015; 1813; 1577

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  2. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  4. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  5. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  6. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  1. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  2. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  3. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  8. Invázne rastliny ako superpotraviny
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 9 398
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 486
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 4 933
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 411
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 079
  6. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 026
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 1 658
  8. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 537
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Turčan: O zmysle zmyselnosti
  2. Zuzana Valachovičová: Bratislava, Kramáre, nemocnica a chodníky
  3. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi
  4. Dávid Polák: Medzi ilúziou a napodobňovaním: IDF a dilema Západu vo vedení vojen
  5. Jozef Černek: List synovi Ondríkovi od Tatika
  6. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech!
  7. Vladimír Bojničan: Falošní mierotvorcovia a ruská agresia: Biblia, dogma a realita
  8. Emil Sútor : 5 vecí, ktoré by si mal vedieť predtým, ako pôjdeš voliť na Slovensku
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 83 907
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 520
  3. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 421
  4. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 9 327
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 7 311
  6. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 6 879
  7. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 5 024
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 4 888
  1. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  2. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  3. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  5. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  6. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  7. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
SkryťZatvoriť reklamu