Citroën C3 Max Turbo 100 S&S 6MT - Prehľad základných parametrov | |
Cena od / verzia od (eur) | 14 490 / 17 490 |
Spotreba WLTP výrobca / test (l) | 5,6 / 5,6 |
Objem batožinového priestoru (l) | 310 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2540; 4015; 1813; 1577 |
Mohlo by sa zdať, že cenovo dostupné autá sú už minulosťou. Nové modely musia byť vybavené modernými technológiami, aby dokázali splniť vyššie nároky na bezpečnosť, ale aj stlačiť škodlivé emisie na nižšie hodnoty.
Už slabšie verzie majú výbavu, za ktorú by sa prednedávnom nehanbili prémiové značky. Výnimkou nie sú ani kompaktné hatchbacky z B-segmentu, ktoré boli kedysi obľúbenou voľbou aj pre ich dostupné ceny.
Dnes je všetko inak a väčšina značiek síce ponúka takmer prémiové modely s hybridnými pohonmi v kompaktnom balení, strácajú sa však skromnejšie verzie. Mnohým preto neostáva nič iné, ako radšej siahnuť po ojazdenom aute.
Svetlou výnimkou v tomto smere bývala azda iba Dacia, vďaka čomu si získala množstvo priaznivcov aj v našich končinách. Teraz však dostala veľkého konkurenta v podobe francúzskeho Citroënu.
Štvrtá generácia modelu C3 totiž prichádza so skutočne lákavými cenami, no bez prílišných kompromisov. A teraz po prvých jazdách s predprodukčnými autami konečne prišiel čas vyskúšať si hotový produkt.
Novinka dizajnom pokračuje v podobnom duchu ako predchodca. Malý hatchback sa snaží vydávať za SUV, takže dostal vyššiu svetlú výšku, tmavé plastové prvky v spodnej časti, ale aj pomerne hranatú karosériu s vysokou líniou strechy.
Hoci auto ťažko nazvať imidžovkou, nedá sa mu uprieť istá dávka typického francúzskeho šarmu. Platí to, samozrejme, najmä o vyšších výbavách, ktoré majú kontrastné farebné detaily či zliatinové disky kolies.

Jediné, čo nám úplne nesadlo, sú práve proporcie kolies oproti zvyšku auta. Aj na 17-palcových diskoch totiž pôsobia trochu primalé, najmä v porovnaní s inými súčasnými modelmi.
O to viac však vynikajú rozmery novej C3, ktorá pôsobí podstatne väčšia než predchodca. Iba do výšky narástla o viac ako 10 centimetrov.
Vysoká strecha znamená bohatý priestor
To sa, samozrejme, pozitívne prejavilo najmä v interiéri, kde je vďaka vysokej línii strechy prekvapivo bohatý priestor nad hlavou. Potešil aj priestor v zadnom rade, kde sa pohodlne odvezú dvaja dospelí pasažieri.
Skromnejší je len kufor s objemom 310 litrov, ktorý však na mestské auto v B-segmente úplne postačuje. Rovnaký objem ponúka aj verzia s elektrickým pohonom, my sme si však vyskúšali tradičnejšiu verziu jazdiacu na benzín.
Tá je pochopiteľne cenovo dostupnejšia, s cenami od 14 490 eur, testovaný kus v najvyššej výbave stál 17 490 eur. S cenami od 22 990 eur za alternatívny pohon má novinka potenciál rozvíriť vody aj medzi elektromobilmi.

Rozloženie kabíny sa inšpirovalo takzvaným i-cockpitom od sesterského Peugeotu. Nájdeme tu malý a nízko posadený volant, ponad ktorý sa vodič pozerá na prístrojový štít umiestnený hneď pod čelným sklom.
Takéto riešenie prináša výhody head-up displeja, no bez predražených riešení a zbytočného duplicitného zobrazovania informácií. Zároveň vďaka vysokej karosérii a dobrému posedu netrpí problémom mnohých peugeotov, v ktorých býva volant až príliš blízko k nohám, čím sťažuje najmä nastupovanie a vystupovanie.
Centrálny displej s uhlopriečkou 10 palcov je pomerne skromný pokiaľ ide o funkcie, no s dobrou čitateľnosťou aj ovládaním. Nechýba ani podpora bezdrôtového zrkadlenia smartfónu.

Klasické tlačidlá zjednodušili používanie
Základná výbava sa ho v záujme čo najnižšej ceny zbavila úplne, Citroën zvolil podobné riešenie ako Dacia. Namiesto stredového displeja tak poslúži smartfón, ktorý je s autom prepojený pomocou aplikácie.
Vďaka tomu netrpí chorobou mnohých moderných áut, ktorou je prehnané ovládanie dotykmi na displeji. Všetky základné funkcie si totiž museli zachovať klasické fyzické ovládače.
Stále je tu klasický panel manuálnej klimatizácie, ktorá je v najvyššej výbave automatická. Najviac nás však potešili tlačidlá naľavo od volantu, ktorými sa dá jednoducho vypnúť štart-stop systém či rozpoznávanie značiek a s ním spojené upozornenie na prekročenie rýchlosti.

Tlačidlá však nie sú jedinými staromódnymi ovládacími prvkami. C3 sa aj v testovanej verzii štartuje tradičným otočením kľúča, medzi sedadlami sa zase usídlila klasická páka šesťstupňovej manuálnej prevodovky.
Tá je k spaľovaciemu motoru jedinou voľbou. Kto sa chce zbaviť tretieho pedála a nutnosti radiť rýchlosti, ten musí zatiaľ siahnuť po elektrickej verzii. Mild-hybrid s dvojspojkovým automatom by však mal čoskoro nasledovať.
Veľa benzínu nepýta
Benzínový variant poháňa trojvalec s objemom 1,2 litra, ktorý vďaka prepĺňaniu turbom s variabilnou geometriou dodáva 74 kW (100 koní) a maximálny krútiaci moment 205 Nm. Nová verzia motora 1,2 Puretech sa odlišuje aj použitím rozvodovej reťaze, vďaka ktorej by mal byť spoľahlivejší.
Nepomáha si žiadnou formou elektrifikácie, no ani ju nepotrebuje. Motor totiž vyniká celkom príjemnou kombinovanou spotrebou, ktorá sa pohybovala hlboko pod hranicou šiestich litrov. Aj v meste sme ju prekročili iba zriedkavo a udržali sa na úrovni 6,1 litra.

Za dobrú spotrebu vďačí okrem iného svojej nízkej hmotnosti 1250 kilogramov, čo je na dnešné pomery a rozmery auta skvelá hodnota. Tá dáva autu aj prekvapivo dobrú dynamiku a vynikajúci odpich, iba pri vyšších rýchlostiach už trochu stráca ochotu ťahať.
Pochváliť musíme tiež odstupňovanie manuálnej prevodovky, ale aj jej chod. Značka bola často kritizovaná za "gumový" pocit z páky, ktorým však nová C3 netrpí.
Komfort na špičke segmentu
Čo je však skutočne mäkké, je podvozok s hydraulickými dorazmi tlmičov. Citroën je známy svojím pohodlím a dali si záležať aj pri tomto cenovo dostupnom modeli, všetky verzie sú totiž vybavené pružením Advanced comfort.
Vďaka nemu malá C3 cez nerovnosti doslova pláva a do kabíny prenáša iba minimum otrasov. S prémiovými autami sa, samozrejme, porovnávať nemôže, no v rámci segmentu a predovšetkým svojej cenovej kategórie skutočne nemá konkurenciu.
Ak k tomu pridáme pohodlnejšie sedadlá Advanced comfort, ktoré sú štandardom pre všetky okrem najlacnejšej verzie, sa z Citroënu C3 sa stáva skutočne pohodlné auto, v ktorom je radosť tráviť čas.

Pre komfort však trochu utrpeli jazdné vlastnosti, keďže karoséria trpí výraznými bočnými náklonmi a najmä hrboľaté cesty dokážu auto celkom rozhodiť. Zameranie skôr na príjemné jazdenie je zjavné aj z prehnane ľahkého riadenia.
Napriek nízkej cene musíme vyzdvihnúť aj výborné odhlučnenie auta, či už ide o aerodynamický hluk, alebo tichý chod motora. Ten sa iba krátko po štarte prejavuje výraznejšími vibráciami, no po zahriatí funguje hladko a ticho.
Jazdy s predprodukčnými autami v nás zanechali v istých ohľadoch celkom neisté pocity, ktoré našťastie jazda s plne dokončeným autom úspešne zažehnala. Nový Citroën C3 so spaľovacím motorom je podareným malým autíčkom, ktoré ukazuje, že sa netreba vždy naháňať za čo najbohatšou výbavou a ponúknuť bohatšiu výbavu než konkurencia.
Menej je niekedy viac a máloktoré auto to dokazuje tak dobre. Výrobca sa sústredil v prvom rade na komfort typický pre značku, v druhom na zachovanie nízkej ceny, no napriek tomu autu prakticky nič nechýba. Najmä v období, keď sú cenovo dostupné autá čoraz vzácnejšie, môže byť nový Citroën C3 pre mnohých mimoriadne lákavou voľbou.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Citroën C3 |
Verzia | Max Turbo 100 S&S 6MT |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 14 490 / 17 490 / 17 490 |
Motor | benzínový trojvalec s turbom, 1199 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 74 (100) / 5500 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 205 / 1750 |
Typ prevodovky / počet stupňov | manuálna / 6 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 10,6 |
Spotreba - výrobca / test (l) | 5,6 / 5,6 |
Objem palivovej nádrže (l) | 44 |
Rozmer pneumatík | 205/50 R17 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1250 |
Objem batožinového priestoru (l) | 310 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2540; 4015; 1813; 1577 |