Škoda Kodiaq iV - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena od / verzia od (eur) | 40 460 / 51 760 |
Kombinovaná spotreba na 100 km – výrobca | 0,4 – 0,8 l a 17,3 – 18,7 kWh |
Objem batožinového priestoru (l) | 745 |
Rozmery – rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 791; 4 758; 1 864; 1 656 |
Jednou z najvýznamnejších automobilových noviniek, ktoré priniesol rok 2024 je určite druhá generácia Škody Kodiaq. Aj v našich končinách sa jej predchodca stal mimoriadne obľúbenou voľbou pre rodiny.
Veľké SUV si ľudí získalo dobrým pomerom ceny a výbavy, ale aj priestranným interiérom či možnosťou sedenia až pre siedmich pasažierov. Na jeho silné stránky nadväzuje aj nový Kodiaq, no posúva ich na novú úroveň.
K najzaujímavejším zmenám však patrí nová plug-in hybridná verzia, s ktorou sme sa zatiaľ zoznámili iba veľmi letmo počas prvých jázd. V tom čase ešte nebola na trhu, no medzičasom bola zaradená do ponuky a preto prišiel čas sa s ňou zoznámiť dôkladnejšie.
Tentokrát sme si vyskúšali športovo ladenú výbavu Sportline. Tá pridáva zopár atraktívnych prvkov výbavy, v prvom rade sa však sústredí na športovejší imidž.
K nemu si pomáha lakovaním prahov či spodných častí nárazníkov vo farbe karosérie, zadný nárazník tiež dostal odlišný dizajn. Samozrejmosťou sú tiež odlišné disky kolies s nižším profilom pneumatiky.
Kryty spätných zrkadiel sú čierne, rovnako ako C-stĺpiky, strešné nosiče, orámovanie mriežky, alebo označenie výrobcu a modelu na kufri. Názov výbavy prezrádza označenie pri spätných zrkadlách.
Výbava však nekončí len pri vizuálnych vylepšeniach. Jej súčasťou sú tiež vynikajúce predné svetlá s technológiou Matrix LED. Od základnej výbavy Selection sa líši tiež plne LED zadnými svetlami, ktoré sú prepojené červenou lištou.
Nechýba ani zopár príjemných komfortných prvkov, napríklad bezkľúčový prístup či elektrické otváranie kufra. Posádka tiež ocení akustické sklá vpredu alebo zatmavenie zadných okien.
Športové sedadlá ubrali na komforte
Športovo ladený je aj interiér s odlišnými materiálmi, kovovými krytmi pedálov či čiernym čalúnením stropu. Odlišný je tiež trojramenný volant, ktorý je v spodnej časti sploštený.
Tu sú však najväčšou zmenou športové sedadlá s výraznejšími bočnicami, ktoré lepšie držia v zákrutách. Pri dlhšom cestovaní nám však viac vyhovovali sedadlá dávnejšie testovanej verzie Top Selection.

Vodičove sedadlo je štandardne ovládané elektricky, u spolujazdca si za tento luxus treba priplatiť. Je súčasťou balíka Convenience Plus, ktorý obsahuje napríklad aj prémiový audiosystém Canton.
Súčasťou výbavy Sportline je aj väčší 13-palcový stredový displej s navigáciou. Základ si musí vystačiť bez nej a s menšou obrazovkou, všetky verzie však podporujú bezdrôtové zrkadlenie smartfónu.
Rovnako má Kodiaq už v základnej verzii Selection trojzónovú klimatizáciu, ambientné osvetlenie či vyhrievané sedadlá. Parkovanie s veľkým SUV zjednodušujú parkovacie senzory vpredu aj vzadu či štandardná zadná kamera.

Testované auto však bolo vybavené 360-stupňovou kamerou a parkovacím asistentom v rámci balíka Assisted Drive Plus za 1 324 eur. Ten obsahuje tiež adaptívny tempomat či automatické udržiavanie jazdného pruhu, ktoré spríjemňujú hlavne dlhé cesty po diaľnici. K balíku asistentov sa tiež vynikajúco hodí projekčný head-up displej s rozšírenou realitou, za ktorý si Škoda vypýta 458 eur.
Okrem toho bolo testované auto vybavené rodinným paketom s roletkami zadných okien, košom na odpadky vo dverách, držiakmi na tablet vzadu alebo ochranou hrán dverí proti otlčeniu. Využiteľnosť šikovného SUV zlepšuje sklopné ťažné zariadenie, zatiaľ čo príplatková maska so svetelným pásom pekne dotvára vizuálnu stránku.
Určite by sme si priplatili aj za Performance paket v hodnote 732 eur, ktorý obsahuje vynikajúci adaptívny podvozok DCC plus. Spolu s progresívnym riadením a voľbou jazdných režimov značne zlepšujú pocit z jazdy.
Plug-in hybrid sa rodinnému SUV hodí
Nebudeme si však klamať, pár vylepšení a efektných dizajnových prvkov z rodinného SUV športiak nespraví. Rozhodne nie z jeho dvojtonovej plug-in hybridnej verzie, ktorá má však úplne iné prednosti.
Tradičné motory v ponuke modelu doplnila elektrifikovaná verzia po prvý raz, a to rovno v plug-in hybridnej podobe. Tá nesie označenie Škoda Kodiaq iV a využíva druhú generáciu koncernového pohonného systému.
Tá vychádza z benzínového turbom preplňovaného štvorvalca s priamym vstrekovaním 1,5 TSI, ktorý sa však pri hybridnej verzii dočkal niekoľkých zmien. Z používateľského hľadiska je asi najvýznamnejším rozdielom oproti čisto spaľovacím modelom absencia systému vypínania dvoch valcov.

Stále však poskytuje rovnaký výkon aj krútiaci moment, teda 110 kW a 250 Nm. Asistuje mu však elektromotor s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 330 Nm.
Ten je integrovaný v automatickej dvojspojkovej prevodovke so šiestimi stupňami. Spolu dodávajú maximálny systémový výkon 150 kW a 350 Nm krútiaceho momentu.
Elektrickú energiu mu poskytuje trakčná batéria s využiteľnou kapacitou 19,7 kWh umiestnená pod zadnými sedadlami, na mieste kde by sme bežne našli palivovú nádrž. Tá sa v tejto verzii presunula do kufra, kvôli čomu klesol jeho objem z bežných 910 na stále výborných 745 litrov.
Kompromisom sa nevyhol
Usporiadanie plug-in hybridného systému so sebou prináša viaceré obmedzenia. Kvôli umiestneniu nádrže napríklad nemôže byť vybavený rezervným kolesom či tretím radom sedadiel, hybrid teda v sedemmiestnej verzii nekúpite.
Rovnako neostalo dosť miesta pre pohon oboch náprav. Kodiaq si obvykle vystačí aj s pohonom predných kolies, no hlavne na namrznutej ceste už ťažké auto začínalo mať problémy s trakciou.
Hybridný pohon však tieto nedostatky kompenzuje inými spôsobmi, napríklad dobrým dojazdom. Výrobca udáva kombinovaný elektrický dojazd prevyšujúci 100 kilometrov, ktorý sa počas nášho testu ukázal ako trochu príliš optimistický.
Pri plne nabitej batérii nám auto ukazovalo dojazd stále veľmi príjemných 93 kilometrov. Reálne sa nám do vybitia batérie podarilo na elektrinu prejsť iba 71 kilometrov, treba však brať do úvahy, že sme jazdili v zime a vonkajšie teploty sa pohybovali okolo piatich stupňov.

Aj s o niečo nižším dojazdom než na papieri však Kodiaq zvládne každodenné jazdenie čisto na elektrickú energiu. Navyše skrýva ešte jedno eso v rukáve, ktorým je rýchle dobíjanie trakčnej batérie.
Maximálny výkon pri nabíjaní striedavým prúdom dosahuje 11 kW, kedy by sa auto malo nabiť z nula na sto percent asi za 2,5 hodiny. V porovnaní s konkurenciou ide o veľmi slušnú hodnotu.
Pre mnohých však bude zaujímavejšia podpora nabíjania jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW. S ním sa batéria za ideálnych podmienok nabije z desať na osemdesiat percent asi za 25 minút, takže si auto stihnete nabiť napríklad aj počas nákupu.
Efektívny aj bez elektriny
Aj s vybitou batériou dosahuje Kodiaq iV spotrebu porovnateľnú s klasickou benzínovou 1,5 TSI. Aj slabšia asistencia elektromotora dobíjaného za jazdy v takomto prípade pekne kompenzuje pridanú hmotnosť hybridného pohonu.
Na okreskách sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu 6,1 litra, pričom benzínový motor pri deväťdesiatke točil asi 2 500 otáčok. O niečo vyššie stúpla spotreba na diaľnici, kde dosahovala rovných 8 litrov, pri stotridsiatke motor pracoval na 2 900 otáčok.
Mestskú spotrebu sa nám presne zmerať žiaľ nepodarilo, no práve v tomto prostredí je najlepšie využívať elektromotor. Celková priemerná spotreba počas nášho testu dosiahla 5,7 litra a 10,8 kWh na sto kilometrov.

Ako každý plug-in hybrid, aj Škoda Kodiaq iV so sebou prináša isté kompromisy. Či už je to absencia pohonu všetkých kolies či sedemmiestnej verzie, nejaké ústupky hybridnému systému jednoducho urobiť treba.
Ak vám však neprekážajú, elektrifikovaný Kodiaq môže byť skvelou voľbou pre úsporné rodinné auto. Vďaka dobrému dojazdu a rýchlemu nabíjaniu je možné s ním drvivú väčšinu času jazdiť len na elektrinu a v týchto ohľadoch prekonáva aj mnohých konkurentov.
V neposlednom rade prichádza na náš trh aj s pomerne priaznivou cenou, ktorá začína od 46 200 za plug-in hybrid v základnej výbave Selection. To je podstatne menej než napríklad Hyundai Santa Fe, ale aj menšia Toyota Rav4 v plug-in hybridnej verzii.

Z testovacieho zápisníka: | |
---|---|
Značka a model | Škoda Kodiaq |
Verzia | 1,5 TSI iV Sportline |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 40 460 / 51 760 / 58 186 |
Motor | benzínový štvorvalec s turbom, 1 498 cm3 |
Výkon motora kW (k) / pri otáčkach (ot. / min) | 110 (150) / 5 500 -6 000 |
Krút. moment motora (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 250 / 1 500 - 4 000 |
Systémový výkon kW (k) | 150 (204) |
Systémový krút. moment (Nm) | 330 |
Typ prevodovky / počet stupňov | Automatická DSG / 6 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 8,4 |
Spotreba – výrobca (WLTP) / test (l/100 km) | 0,4 – 0,8 l a 17,3 – 18,7 kWh / 5,7 l a 10,8 kWh |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Kapacita batérie (kWh) | 25,7 (z toho 19,7 využiteľná) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 917 - 2 087 |
Rozmer pneumatík | 235/50 R19 |
Objem batožinového priestoru / sklopené sedadlá (l) | 745 / 1 945 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 791; 4 758; 1 864; 1 656 |