Osud Mazdy 6 ako sedanu strednej triedy bol dlho neistý. Jej tretia generácia sa svetu predstavila ešte v roku 2012 a na európskom trhu vydržala s viacerými modernizáciami 11 rokov. Lenže čo potom?
Po špekuláciách o jej nahradení SUV modelmi alebo o príchode veľkého sedanu so šesťvalcom je konečne jasné, čo bude skutočne nasledovať.
Mazda 6 sa predstavila v štvrtej generácii, nie je z nej SUV, ale ani nemá pod kapotou šesťvalec. Japonská značka nám auto ukázala vo svojom vývojom centre v nemeckom Oberurseli, pri Frankfurte nad Mohanom.
Limuzína ostane v ponuke
Ako prichádzame chodbou do nasvieteného ateliéru, pohľad nám padne na zmenšenú maketu auta, ktoré bolo podnikateľským snom 90. rokov - Mazda Xedos 9 s 2,5-litrovým šesťvalcom. Pri tejto malej spomienke nám napadne, že by bola škoda, keby Mazda prišla o reprezentatívny sedan. Vstupujúc do štúdia je jasné, že sa nič také nestane.
Pre nami je auto, ktorého fotografie obleteli svet už minulý rok v apríli. Vtedy Mazda ukázala novinku pre čínsky trh s označením EZ-6, ale japonská značka sa k príchodu do Európy dlho nevyjadrovala. Až teraz.

Rozmery Mazda 6e:
- Rázvor: 2895 mm
- Dĺžka: 4921 mm
- Šírka: 1890 mm
- Výška: 1485 mm
- Objem kufra: 330 + 70 l
Naživo je auto väčšie, než by sa zdalo, proporcie sa trochu zmenili, ale dizajn jasne odkazuje na predchodcu, najmä prednou maskou, tentoraz už s podsvieteným logom aj okolo typickej mriežky.
Okná dverí sú bezrámové a kľučky výsuvné. Už nejde o sedan, ale Mazda sa vrátila ku karosérii liftback, teda s dverami kufra sa dvíha aj zadné okno. Vzadu nás tiež zaujal výsuvný spojler, ktorý sa objaví pri rýchlosti nad 90 km/h a zlepšuje prítlak.
Minimalizmus na palube
Interiér je prísne minimalistický, ale s kvalitne pôsobiacimi materiálmi, na aké sme už pri Mazde zvyknutí. Bez veľkých obrazoviek to dnes zjavne nejde, centrálna, cez ktorú sa ovládajú všetky funkcie, má 14,6 palca. Pred vodičom ostáva menšia 10,2-palcová obrazovka, za ňou má miesto head-up displej.
Sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou a odvetrávaným koženým čalúnením či krásny dvojramenný volant úplne lákajú sa s autom zviezť, no na to si ešte musíme počkať.
Vzadu je miesta dosť pre dvoch dospelých, hoci vzhľadom na rozmery auta sme ho čakali ešte viac. Klaustrofóbny pocit nehrozí, a to najmä vďaka obrovskej presklenej streche. Na integrovanú roletku priestor neostal, no bude možné ju dodatočne zacloniť pred slnečnými lúčmi.

Občas sa pri autách stretávame s prehnaným údajom o objeme kufra, keď výrobca započíta aj každý liter pod podlahou. V tomto prípade však je Mazda zrejme až príliš skromná a tvrdí, že objem kufra novej 6e je len 330 litrov. Ďalších 70 litrov je pod prednou kapotou.
Na dĺžku má novinka 4921 mm a rázvor kolies je 2895 mm. Za konkurentov Mazdy 6e zástupcovia značky považujú Teslu Model 3, Polestar 2, ale aj Volkswagen ID.7. Už je teda jasné, že nová Mazda 6e je elektromobil.
Značka ho nevyvinula sama, auto vzniklo v rámci spoločného podniku Mazdy s čínskou značkou Changan. Toto spojenie funguje v Ázii už 20 rokov. Dvojičkou Mazdy 6e je Deepal L07, ale zmien je toľko, že príbuzenstvo prezrádza len rovnaká bočná silueta.
Podvozkovú platformu EPA1 si Changan vyvinul vo vlastnej réžii, zaujímavosťou je, že v Číne sa počíta aj s plug-in hybridnou verziou s pomocným spaľovacím motorom alebo s vodíkovou verziou.

Viac výkonu alebo väčší dojazd
Do Európy sa dostane len plne elektrický pohon v dvoch verziách.
Kto chce na nabíjačkách tráviť minimum času, pre toho je verzia s menšou 69 kWh batériou, ale s rýchlejším až 200 kW rýchlym nabíjaním. Z 10 na 80 percent stačí 22 minút a dojazd má byť 479 kilometrov.
Synchrónny elektromotor poháňajúci zadné kolesá ponúka výkon 190 kW (258 koní) a krútiaci moment 320 Nm. Zrýchlenie z nuly na sto trvá 7,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 175 km/h.
Kto čaká výrazne lepšie parametre druhej verzie s názvom Long Range, zrejme ostane zaskočený. Batéria je síce väčšia a má kapacitu 80 kWh, ale kombinovaný dojazd je lepší len o 73 kilometrov, teda celkový by mal byť 552 kilometrov. Zvláštnosťou je výrazne pomalšie nabíjanie s maximálnym výkonom 95 kW, čo spôsobuje, že z 10 na 80 percent je potrebných 45 minút.
Výkon zadného elektromotora je 180 kW (245 koní) a krútiaci moment rovnakých 320 Nm. Zrýchlenie je len o chlp slabšie, trvá 7,8 sekundy a maximálka je tiež 175 km/h.
Elektrická novinka od Mazdy sa má u dílerov objaviť v lete tohto roka a vyrábať sa bude v Číne. Zatiaľ je známa len informácia o predpokladanej základnej cene na nemeckom trhu, kde verzia s menšou batériou má začínať pod 45-tisíc eur.
Čo nás ešte zaujímalo
Na naše doplňujúce otázky k novej Mazde 6e odpovedal Uwe Mandel, manažér výskumu a technologickej komunikácie v Mazda Motor Europe.
V čom sa európska verzia Mazdy 6e líši od čínskej?
Veľa úsilia sme venovali vývoju podvozka, aby splnil európske požiadavky zákazníkov a rovnako dôležitá bola pre nás aj bezpečnosť. Od čínskej verzie sa európska okrem toho líši výkonom, tunajší zákazníci vyžadujú od auta väčšiu dynamiku.
Príde aj verzia s pohonom všetkých kolies?
Mazda 6e dostala pohon zadných kolies pre lepšie jazdné vlastnosti. Nad pohonom všetkých kolies momentálne neuvažujeme. Výkon elektromotora, ktorý tu máme, je 190 kW (258 koní), čo by mohla byť dobrá motivácia pre majiteľov predošlej generácie Mazdy 6 presadnúť zo spaľovacej verzie do elektromobilu. Myslíme si, že po troch generáciách a 23 rokoch na trhu nadišiel na takúto zmenu ten správny čas.
Použité batérie majú dosť rozdielny nabíjací výkon. Používajú rovnakú chémiu?
Nie, menšia z batérií je s lítium-železo-fosfátovou (LFP) chémiou a väčšia je nikel-mangán kobaltová (NMC). Pri LFP batérii je dodávateľom spoločnosť CATL a pri NMC je to taktiež čínska spoločnosť CALB. Myslíme si, že nižší nabíjací výkon pri reálnom používaní vykompenzuje dobrá nabíjacia krivka.
Predprodukčné vystavené auto má nabíjací DC konektor typu CHAdeMO, ktorý sa už v Európe takmer nepoužíva. Budú ho mať aj sériové Mazdy 6e?
Nebudú. Pre európsku špecifikáciu už samozrejme počítame s CCS konektorom a pri LFP batérii s nabíjacím výkonom 200 kW.
Ako sú technicky riešené nápravy?
Vpredu sú vzpery typu MacPherson a vzadu je viacprvková náprava s nezávislým odpružením, teda multilink. Všetko je naladené tak, aby vodič mal presnú spätnú väzbu a čo najviac si vychutnal jazdu.
Je auto vybavené systémom jazdy s jedným pedálom?
Nie je to súčasťou našej filozofie šoférovania, ale brzdenie s rekuperáciou aj šesť režimov či vlastná konfigurácia úrovne rekuperácie budú vodičovi k dispozícii.
Ponúkne Mazda 6e funkciu V2L pre obojsmerné napájanie a bude mať aj predhrievanie batérie?
Áno, s oboma funkciami sa počíta, ale k dispozícii budú až neskôr v priebehu životného cyklu auta.