SME

Krajšia aj rýchlejšia. Tesla spúšťa výrobu nového Modelu Y Juniper v Nemecku

Veľká batéria sa zatiaľ nekoná.

Tesla Model Y JuniperTesla Model Y Juniper (Zdroj: Tesla)

Tesla minulý rok zaznamenala v Európe pokles predajov. Prichádza teda s rýchlou odpoveďou v podobe už dávnejšie očakávanej modernizácie Modelu Y s interným názvom Juniper.

Najpredávanejšie auto na svete za rok 2023 sa početným zmenám podrobilo po šiestich rokoch od predstavenia. Model Y nakoniec dostal inú tvár ako Model 3 a prichádzajú aj technické inovácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď sa ešte pred pár dňami zdalo, že Európa si na novinku počká a prednosť dostala Ázia s Austráliou, dnes už situácia vyzerá inak.

Nemecké noviny Handelsblatt s odvolaním sa na zdroj zvnútra fabriky Tesla Gigafactory v Berlíne informujú o spustení výroby nového Juniperu.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ málo oficiálnych informácií

Americká značka si s propagáciou novinky zatiaľ ťažkú hlavu nerobí. Faceliftovaný Model Y, nazývaný Juniper, sa v tichosti zaradil do konfigurátora, hoci zatiaľ len v ázijských krajinách a v Austrálii.

Oproti Modelu 3, ktorý zmenami prešiel už v roku 2023, sa rovnaké dizajnové zmeny nepotvrdili. Sú výraznejšie a tvar svetiel viac pripomína Cybertruck.

Oblé línie sa priostrili podľa vzoru konceptu robotického taxíka Cybercab.

Okrem svetiel, ktoré sa zmenili na tenký pás po celej šírke karosérie, sa zmien dočkal aj nárazník s väčšími otvormi pred kolesami.

Aj vzadu sa svetlá spojili do súvislého celku so svietiacim širokým pásom na dverách kufra. Priestor pre tabuľku s evidenčným číslom sa presunul nižšie, do nárazníka a jeho spodná časť má teraz výraznejší difúzor.

SkryťVypnúť reklamu

O jednu páčku menej

Zmenami prešiel aj interiér s prísne minimalistickou prístrojovou doskou. Dostal podobné zmeny ako Model 3 Highland a týkajú sa kvalitnejšieho spracovania aj lepšej výbavy.

Nové sú volant, ventilované sedadlá s možnosťou potiahnutia vegánskym semišom, ambientné podsvietenie aj veľká 15,4-palcová obrazovka.

Súvisiaci článok Cybertruck dorazil na Slovensko, dá sa u nás kontroverzný pick-up kúpiť? Čítajte 

Jedna páčka za volantom ostala a ovládajú sa ňou smerovky, no druhá pre smer jazdy zmizla. Ovládanie je riešené dotykovo cez obrazovku a ak by zlyhala, záložným riešením sú tlačidlá na strope.

Ďalšia obrazovka, už menšia 8-palcová, je pre cestujúcich vzadu. Cez ňu si môžu okrem nastavovania klimatizácie užiť aj hry.

Rýchlejšia, ale bez výrazných noviniek

Špekulácie o novej 800-voltovej architektúre sa nenaplnili, no aj tak Juniper ponúkne viacero konštrukčných zmien.

SkryťVypnúť reklamu

Týkajú sa napríklad výrobného procesu s veľkými odliatkami známeho ako megacasting, čo znižuje výrobné náklady, ale aj zlepšuje kvalitu výroby s menšími medzerami karosérie. Novinka má byť tiež lepšie odhlučnená a s mäkším filtrovaním nerovností počas jazdy.

Zatiaľ nie je jasné, či sa naplnia aj predpovede o použití 82 alebo 95 kWh batérií, Tesla si totiž ďalšie verzie šetrí na neskôr.

Súvisiaci článok Vedec roka: Malý náraz a totálna škoda. Bezpečnosť karosérie Tesly je otázna (rozhovor) Čítajte 

Zdá sa tak, že veľké zmeny v pohone sa zatiaľ neudiali.

Verzia Single-motor RWD s pohonom zadných kolies má výkon 220 kW (299 koní) a využíva 62,5 kWh batériu s LFP chémiou od spoločnosti CATL, s ktorou má zvládnuť dojazd 466 kilometrov. Ide však zatiaľ o predbežný údaj. Zrýchlenie z nuly na sto aj slabšia verzia zvláda za 5,9 sekundy.

Silnejšia verzia s pohonom všetkých kolies má označenie Long Range Dual-motor AWD a systémový výkon predného aj zadného elektromotora 331 kW (450 koní). Nájdeme tu tiež väčšiu 78,4 kWh batériu pre dojazd 551 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tiež však ešte nejde o potvrdený WLTP údaj. Zrýchlenie z nuly na sto sa skrátilo na 4,3 sekundy.

Prvé autá v úvodnej výbave Launch Series sa k zákazníkom dostanú v apríli tohto roka, kedy to však bude v Európe, zatiaľ nie je známe. Predfaceliftový Model Y sa dá kúpiť nový od 44 324 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 401
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 251
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 575
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 871
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 842
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 574
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 433
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  2. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  3. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  6. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  7. Roland Vizner: Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
  8. Štefan Šturdzík: Šialenstvo menom zbrojenie.
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 777
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 343
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 22 109
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 384
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 884
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 255
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 706
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 111
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu