Tesla minulý rok zaznamenala v Európe pokles predajov. Prichádza teda s rýchlou odpoveďou v podobe už dávnejšie očakávanej modernizácie Modelu Y s interným názvom Juniper.
Najpredávanejšie auto na svete za rok 2023 sa početným zmenám podrobilo po šiestich rokoch od predstavenia. Model Y nakoniec dostal inú tvár ako Model 3 a prichádzajú aj technické inovácie.
Aj keď sa ešte pred pár dňami zdalo, že Európa si na novinku počká a prednosť dostala Ázia s Austráliou, dnes už situácia vyzerá inak.
Nemecké noviny Handelsblatt s odvolaním sa na zdroj zvnútra fabriky Tesla Gigafactory v Berlíne informujú o spustení výroby nového Juniperu.
Zatiaľ málo oficiálnych informácií
Americká značka si s propagáciou novinky zatiaľ ťažkú hlavu nerobí. Faceliftovaný Model Y, nazývaný Juniper, sa v tichosti zaradil do konfigurátora, hoci zatiaľ len v ázijských krajinách a v Austrálii.
Rozmery Tesla Juniper:
- Rázvor: 2890 mm
- Dĺžka: 4797 mm
- Šírka: 1920 mm
- Výška: 1624 mm
- Kufor: 954 l
Oproti Modelu 3, ktorý zmenami prešiel už v roku 2023, sa rovnaké dizajnové zmeny nepotvrdili. Sú výraznejšie a tvar svetiel viac pripomína Cybertruck.
Oblé línie sa priostrili podľa vzoru konceptu robotického taxíka Cybercab.
Okrem svetiel, ktoré sa zmenili na tenký pás po celej šírke karosérie, sa zmien dočkal aj nárazník s väčšími otvormi pred kolesami.
Aj vzadu sa svetlá spojili do súvislého celku so svietiacim širokým pásom na dverách kufra. Priestor pre tabuľku s evidenčným číslom sa presunul nižšie, do nárazníka a jeho spodná časť má teraz výraznejší difúzor.
O jednu páčku menej
Zmenami prešiel aj interiér s prísne minimalistickou prístrojovou doskou. Dostal podobné zmeny ako Model 3 Highland a týkajú sa kvalitnejšieho spracovania aj lepšej výbavy.
Nové sú volant, ventilované sedadlá s možnosťou potiahnutia vegánskym semišom, ambientné podsvietenie aj veľká 15,4-palcová obrazovka.

Jedna páčka za volantom ostala a ovládajú sa ňou smerovky, no druhá pre smer jazdy zmizla. Ovládanie je riešené dotykovo cez obrazovku a ak by zlyhala, záložným riešením sú tlačidlá na strope.
Ďalšia obrazovka, už menšia 8-palcová, je pre cestujúcich vzadu. Cez ňu si môžu okrem nastavovania klimatizácie užiť aj hry.
Rýchlejšia, ale bez výrazných noviniek
Špekulácie o novej 800-voltovej architektúre sa nenaplnili, no aj tak Juniper ponúkne viacero konštrukčných zmien.
Týkajú sa napríklad výrobného procesu s veľkými odliatkami známeho ako megacasting, čo znižuje výrobné náklady, ale aj zlepšuje kvalitu výroby s menšími medzerami karosérie. Novinka má byť tiež lepšie odhlučnená a s mäkším filtrovaním nerovností počas jazdy.
Zatiaľ nie je jasné, či sa naplnia aj predpovede o použití 82 alebo 95 kWh batérií, Tesla si totiž ďalšie verzie šetrí na neskôr.

Zdá sa tak, že veľké zmeny v pohone sa zatiaľ neudiali.
Verzia Single-motor RWD s pohonom zadných kolies má výkon 220 kW (299 koní) a využíva 62,5 kWh batériu s LFP chémiou od spoločnosti CATL, s ktorou má zvládnuť dojazd 466 kilometrov. Ide však zatiaľ o predbežný údaj. Zrýchlenie z nuly na sto aj slabšia verzia zvláda za 5,9 sekundy.
Silnejšia verzia s pohonom všetkých kolies má označenie Long Range Dual-motor AWD a systémový výkon predného aj zadného elektromotora 331 kW (450 koní). Nájdeme tu tiež väčšiu 78,4 kWh batériu pre dojazd 551 kilometrov.
Tiež však ešte nejde o potvrdený WLTP údaj. Zrýchlenie z nuly na sto sa skrátilo na 4,3 sekundy.
Prvé autá v úvodnej výbave Launch Series sa k zákazníkom dostanú v apríli tohto roka, kedy to však bude v Európe, zatiaľ nie je známe. Predfaceliftový Model Y sa dá kúpiť nový od 44 324 eur.