SME

Prezidentský tank na kolesách: Čo ukrýva Trumpova Beštia?

Je to nákladiak prezlečený za limuzínu.

Súčasná limuzína amerického prezidenta, známa ako Beštia, bola modernizovaná v roku 2018.Súčasná limuzína amerického prezidenta, známa ako Beštia, bola modernizovaná v roku 2018. (Zdroj: U.S. Customs and Border Protection)

Inaugurácia staronového prezidenta USA Donalda Trumpa nie je len symbolickým momentom pre celú krajinu, ale aj logistickou a bezpečnostnou výzvou. Zatiaľ čo čelní predstavitelia na Slovensku používajú v posledných rokoch predĺžené Audi A8L, v USA je situácia odlišná.

Prezident jazdí iba špeciálne navrhnutou obrnenou limuzínou známou ako „The Beast“ – „Beštia“.

Táto mobilná pevnosť je skonštruovaná tak, aby odolala aj najextrémnejším hrozbám vrátane pokusu o atentát.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Počas pondelkovej inaugurácie bude Beštia sprevádzať Donalda Trumpa už druhýkrát. Pri tejto príležitosti sme sa rozhodli na túto unikátnu limuzínu pozrieť bližšie a predstaviť vám špeciálnu výbavu, ktorú ukrýva vo svojich útrobách.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam... Prichádza Trump 2.0 a chce Grónsko aj Kanadu (16. 1. 2025)
Počúvajte v appke SME alebo cez ToldoApple, Spotify a RSS.

Kabriolet? V žiadnom prípade

Po celé desaťročia boli vozidlá prezidenta USA pravidelne posúvané na čoraz vyššiu úroveň bezpečnosti. Stávalo sa tak najmä v dvoch prípadoch.

Prvým bola prirodzená technologická inovácia, keď nový model vystriedal svojho zastaraného predchodcu. Druhým a oveľa závažnejším prípadom bola bezpečnostná hrozba alebo incident. Práve druhá možnosť bola tým, čo navždy rozdelilo históriu prezidentských limuzín v Bielom dome.

Po nástupe 35. prezidenta Johna F. Kennedyho v roku 1961 bola do Bieleho domu dodaná nová limuzína Lincoln Continental s krycím označením X-100.

Išlo o predĺženú verziu kabrioletu od firmy Hess and Eisenhardt so skladacou strechou z plexiskla. Tajná služba však asi nerátala s tým, že práve otvorená limuzína sa môže prezidentovi stať osudnou.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Pápež, nacista, raper. Ako sa odohrali najznámejšie atentáty v autách Čítajte 

Dňa 22. novembra 1963, počas návštevy Dallasu, prezident utrpel smrteľné zranenia po streľbe a otvorená limuzína odvtedy nepripadala do úvahy. Tmavomodrý Lincoln následne putoval do dielne výrobcu, kde bol kompletne obrnený, dostal pevnú strechu s nepriestrelnými sklami a čierny lak.

Odvtedy ho ďalší prezidenti používali len ako náhradné vozidlo a počas ďalších rokov vystriedali ešte niekoľko generácií Lincolnu Continental.

Každá limuzína bola od atentátu na Kennedyho pancierovaná a na palube mala najnovšie komunikačné prvky. Od nástupu prezidenta Ronalda Reagana presadli šéfovia Bieleho domu do značky Cadillac, ktorá dodáva limuzíny dodnes.

V službách od začiatku milénia

Korene súčasnej prezidentskej limuzíny siahajú do relatívne nedávnej minulosti. Koncom 90. rokov začal byť výber vhodného základu pre prezidentskú limuzínu problematický.

SkryťVypnúť reklamu

Bolo to kvôli tomu, že všetky dovtedy vyrábané limuzíny mali s pribúdajúcimi kilogramami panciera problémy s ovládateľnosťou, brzdy sa rýchlo opotrebovali a dochádzalo aj k častému kazeniu prevodoviek.

Špeciálny výskumný ústav automobilky General Motors (GM) preto vyvinul limuzínu na podvozkovom základe silnejších SUV Cadillac Escalade a Chevy Suburban.

Vozidlo síce navonok vyzeralo ako opancierovaný sedan DeVille od Cadillacu, no v skutočnosti išlo o kombináciu viacerých modelov GM. Informácie o technických detailoch vtedy neboli z bezpečnostných dôvodov dostupné, a tak verejnosť mohla len hádať, čo sa pod maskou Cadillacu skrýva.

Súvisiaci článok Mercedes S580 e je riaditeľská limuzína s vlastným asistentom (test) Čítajte 

Prvý novodobý opancierovaný Cadillac sa objavil na inaugurácii prezidenta Busha v roku 2001 a o štyri roky neskôr bol „omladený“ do podoby inšpirovanej modelom DTS. Viac-menej tak išlo len o facelift pôvodnej limuzíny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Auto vyrobili vo viacerých kusoch a počas zahraničných ciest boli aj s prezidentom letecky prepravované naprieč svetom. Išlo hlavne o otázku bezpečnosti a keďže Američania svoju limuzínu poznali najlepšie, prepraviť ju na miesto štátnej návštevy bola drobnosť. Prezident Bush preto nikdy nepoužíval iné než americké autá.

Prvú generácia týchto modelov Cadillac využívali do roku 2009, keď ju nahradila úplne nová generácia s krycím označením The Beast, teda v preklade Beštia.

Beštia číslo dva

Druhá generácia limuzíny zažila premiéru počas inaugurácie prezidenta Obamu v roku 2009. Verejnosť vtedy doslova šokoval vzhľad novej limuzíny.

Oproti pôvodnému Cadillacu auto narástlo do výšky 1,8 metra a jeho hmotnosť odhadli na 6 800 až 9 100 kg oproti pôvodným 6 400 kg. Základom Cadillacu Number One bola tentoraz platforma pre stredne ťažké nákladné vozidlá s benzínovým 8,1-litrovým osemvalcom alebo 6,6-litrovým turbodieselom, ktorých výkonové hodnoty neboli oficiálne zverejnené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Nové BMW 740d je limuzína pre tých, čo si radi užívajú pozornosť (test) Čítajte 

Zaujímavosťou boli pneumatiky Goodyear Regional RHS s technológiou run-flat, čo znamená, že vozidlo s nimi môže bezproblémovo núdzovo jazdiť aj napriek defektu.

Beštia je v podstate tankom so 133-milimetrovým pancierovaným sklom, ktoré kvôli hrúbke blokuje časti svetelného spektra. Obrnená je aj nádrž a ako prevencia pred výbuchom je uzatvorená v schránke s penovou výplňou.

Interiér Beštie je kompletne odhlučnený a okolité zvuky sú doň prehrávané pomocou reproduktorov napojených na vonkajšie snímače. Okrem odhlučnenia je auto hermeticky utesnené proti chemickým útokom, obsahuje zariadenia na nočné videnie, ručné automatické pušky a vypúšťanie dymovej clony a olejových škvŕn ako obranné opatrenia proti útočníkom.

Taktiež si na palube vezie krvnú banku so zásobami prezidentovej krvi, lieky a zásobníky s kyslíkom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako je už zvykom, General Motors vyrobilo niekoľko kusov Beštie a počas každej cesty prezidenta je v kolóne jedno až dve náhradné vozidlá. Keďže ide o identické kusy, prípadní útočníci si nikdy nemôžu byť istí, v ktorom z nich práve hlava spojených štátov cestuje.

Trump a Beštia sa už poznajú

Počas prvej Trumpovej inaugurácie, presne pred ôsmimi rokmi, ho limuzína Cadillac Number One viezla prvýkrát. Vtedy to však bola prvá fáza Beštie s dizajnovou podobou Cadillacu CTS. Krátko na to, 24. septembra 2018 , debutovala tajná služba s opäť omladeným Cadillacom počas návštevy Donalda Trumpa v New Yorku. Vozidlo prevzalo aktuálnejší dizajn modelu Escalade a CT6.

Súvisiaci článok Test riaditeľských limuzín: Mercedes triedy S alebo BMW radu 7? Čítajte 

Vo výbave sa toho údajne veľa nezmenilo a okrem dizajnu pravdepodobne pribudol nový motor, pokročilejšia generácia bezpečnostných systémov a možnosť nabitia kľučiek elektrickým prúdom ako opatrenie proti násilnému vstupu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posledná generácia Beštie je v službách zároveň s predošlou a novozvolený prezident Trump do nej zasadne už počas pondelkovej inaugurácie vo Washingtone.

Donald Trump

Súvisiace témy: Limuzíny, USA
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 047
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 450
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 933
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 847
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 463
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 351
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 062
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 044
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Dve blbé správy od Putina
  2. Branislav Gröhling: Gröhling odpovedá Ficovi na list
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  4. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  5. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  6. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  7. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  8. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 29 126
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 14 942
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 698
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 629
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 170
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 966
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 447
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 936
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu