DS 7 Collection Antoine de Saint-Exupéry BlueHDi 130 EAT8 | |
Cena od / verzia od (eur) | 39 990 / 41 990 |
Priemerná spotreba (WLTP) / test (l) | 5,1 - 5,5 / 6,1 |
Objem batožinového priestoru (l) | 555 / 1 752 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 2 738; 4 593; 1 891; 1 625 |
Typická predstava prémiového auta je pre našinca pomerne jasná. Občas si niekto spomenie napríklad na Lexus či Land Rover, ale väčšina skončí pri nemeckej svätej trojici Audi, BMW a Mercedes.
Francúzske automobilky však počas uplynulých desaťročí tiež vyprodukovali množstvo zaujímavých kúskov, spomeňme napríklad Citroëny SM, C6, ale aj Renault Safrane či Vel Satis.
Dnes sú Francúzi známi skôr výrobou dostupnejších áut, z ktorých sa často vytratil ich typický šarm a extravagancia. To sa však snaží zmeniť koncern Stellantis so svojou značkou DS, ktorá na trhu figuruje už pár rokov.
K luxusu pristupuje trochu inak, ako sme zvyknutí u nemeckých značiek, no bola by škoda ju prehliadať. Zaujať sa snaží výrazným dizajnom aj nadpriemerným pohodlím, ktorými kedysi vynikali aj vrcholné modely Citroënu.
Málokto im však dá šancu. Ako napísal letec a spisovateľ Antoine de Saint-Exupéry vo svojom slávnom diele Malý princ: "Ľudia už nemajú čas, aby niečo spoznávali."
Práve on bol inšpiráciou pre špeciálnu edíciu zaujímavého francúzskeho SUV, ktorému sa venujeme v tomto teste. Poďme si však najskôr priblížiť zmeny, ktoré priniesla jeho modernizácia ešte v roku 2023.
Jednoduchší názov aj dizajn
Jednou z nich je, že z názvu sa vytratilo označenie crossback, ktoré na začiatku používali SUV modely značky. Ostalo tak iba jednoduché označenie DS 7.
Predná časť pôsobí omnoho modernejšie vďaka väčšej mriežke a striedmejšiemu použitiu chrómu. Po jej stranách sa objavilo denné svietenie s novým svetelným podpisom, ktorý viac pripomína novšie modely značky.
Veľkou zmenou prešli aj svetlá nad nimi. Kedysi boli skutočnou ozdobou auta vďaka vyšperkovanému dizajnu, vodiča vítali efektným otočením vnútorných prvkov.

To všetko však patrí minulosti, nahradili ich striedmejšie a, žiaľ, o niečo obyčajnejšie pôsobiace svetlomety. Natáčacie LED svetlá však nahradili omnoho pokročilejšie a lepšie fungujúce inteligentné svetlá Pixel LED Vision 3.0.
Okrem lepších svetiel s jazdou v noci pomáha aj systém Night Vision, ktorý je súčasťou výbavy testovanej edície. S pomocou infračervenej kamery vás vie v noci varovať pred chodcami či zvieratami až do vzdialenosti 200 metrov.
Zaujala nás aj farba Night Flight, ktorá je špecifická pre túto výbavu. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide o obyčajnú sivú metalízu, ozvláštňujú ju však tóny fialovej a zlaté odlesky. V exteriéri prezrádza špeciálny model aj označenie na predných dverách.

Najsilnejšou stránkou automobilov DS je však bezpochyby ich interiér, ktorý je skutočne na vysokej úrovni. Tu sa toho s modernizáciou zmenilo iba minimum.
Stále tu nájdeme opakujúci sa motív kosoštvorcov aj ovládanie okien umiestnené na stredovej konzole. Hoci kedysi bývalo takéto riešenie pomerne bežné, dnes sa s ním už príliš nestretávame.
Čoraz zriedkavejšie vidieť aj klasické analógové hodiny, ktoré sú bežne skryté a efektne sa vyklopia pri naštartovaní. Bez zmeny však zostala aj veľká páka voliča prevodovky, ktorá dnes pôsobí už trochu zastaralo a narúša inak vynikajúci interiér.

Ten okrem nevšedného dizajnu zaujme aj vysokou kvalitou použitých materiálov vrátane tmavohnedej kože. Jej prešívanie je špecifické pre túto edíciu, ktorú tiež pripomína odznak pred spolujazdcom či nápisy na prahoch dverí.
Niektoré prvky vo výbave chýbajú
Mimoriadne komfortné sedadlá z rovnakej kože zdobí zaujímavý vzor. Tie sú v tomto prípade elektricky nastaviteľné a okrem vyhrievania či vetrania ponúkajú aj masážne funkcie. Zarazila nás však úplná absencia vyhrievaného volantu v ponuke, hlavne ak chce francúzska automobilka skutočne konkurovať prémii.
Podobne pohodlné sú aj sedadlá v druhom rade, hoci neponúkajú ani vyhrievanie. Luxusný je tiež priestor, ktorý majú k dispozícii, hoci na šírku sa pohodlne zmestia iba dvaja pasažieri, v trojici už sa musia potlačiť.
Aj keď pasažieri v zadnom rade dostali vlastné výduchy vetrania, DS 7 ponúka iba dvojzónovú klímu, v prípade testovaného auta bez ovládania z druhého radu. Jej ovládanie nie je riešené ideálne ani vpredu, keďže väčšinu funkcií treba ovládať cez dotykový displej.

Ten patrí k tým prehľadnejším a ponúka široké možnosti prispôsobenia domácej obrazovky. Úplne nám nevyhovuje jeho umiestnenie, keďže pri šoférovaní prekrýva jeho ľavý okraj ruka na volante. Uvítali by sme aj o niečo rýchlejšiu odozvu na dotyk.
Výborne prispôsobiteľná je aj digitálna prístrojovka pred vodičom, ktorá ponúka niekoľko režimov zobrazenia. Niektoré ponúkajú množstvo informácií, iné zase pôsobia minimalisticky a v efektnej grafike zobrazujú len to najnutnejšie.

Kufor stále ponúka rovnakých 555 litrov objemu, ktorý možno zväčšiť sklopením sedadiel. Tým však vznikne vysoký schod, ktorý pri dávnejšie testovanom aute dorovnalo dvojité dno kufra.
V tomto prípade však absentovalo, hoci všetky prvky pre jeho uchytenie zostali na svojom mieste. Nenašli sme ho ani v cenníku, rovnako ako rezervné koleso. Pod dnom kufra sa skrývala iba lepiaca sada.
Okrem komfortných sedadiel dotvára pohodu na palube vynikajúce odhlučnenie vďaka dvojitým akustickým sklám, a to dokonca aj v zadnom rade.
Spomenúť opäť musíme aj mimoriadne pohodlné odpruženie. Tlmiče dokonca spolupracujú s prednou kamerou, vďaka ktorej sa vedia pripraviť na výraznejšie výtlky a tak odfiltrovať nerovnosti ešte účinnejšie.

Napriek pomerne mäkkému podvozku sa auto správa predvídateľne a pekne drží v zákrutách, hoci trpí miernou nedotáčavosťou. O naladení auta skôr na komfort než na svižnú jazdu vypovedá aj ľahké a nie príliš komunikatívne riadenie.
Základný diesel nestačí
Šoférovanie DS 7 je vyslovene príjemné a upokojujúce. Jediné, čo by sme mu z hľadiska jazdných vlastností skutočne vytkli, je neadekvátny výkon naftového motora pre auto vážiace viac ako 1,6 tony.
Aj keď je zamerané skôr na pohodovú jazdu, 130 koní, ktoré dodáva 1,5-litrový štvorvalec BlueHDi, je jednoducho príliš málo. Občas sme mali pocit, že sa s autom zbytočne trápi, neohúri ani zrýchlenie na stovku za 10,9 sekundy.
Jeho výhodou je aspoň pomerne nízka spotreba, ktorá sa počas testu pohybovala okolo 6,4 litra pri jazdení v meste. Mimo neho však nie je problém dosiahnuť aj o liter nižšiu hodnotu.

Špeciálna edícia je našťastie dostupná aj ako plug-in hybrid v dvoch výkonových verziách. Slabší z nich má 225 koní vďaka benzínovému štvorvalcu a elektromotoru, rovnako ako naftová motorizácia poháňa iba predné kolesá.
Najsilnejšou verziou dostupnou v tomto stvárnení je výkonnejší plug-in hybrid, ktorý pridáva ešte druhý elektromotor na zadnej náprave. Vďaka nemu má poháňané všetky štyri kolesá a systémový výkon až 300 koní. Na stovku potrebuje iba 5,9 sekundy, čo je v porovnaní s dieselom takmer polovičná hodnota.

Všetky motorizácie používajú automatickú osemstupňovú prevodovku, ktorá minimálne v prípade nášho auta pracovala veľmi hladko a predvídateľne. Vyťažiť zo slabšieho motora maximum môže pomôcť tiež radenie páčkami pod volantom.
Lákadlom slabšieho motora môže byť aj cena o 10 000 eur nižšia v porovnaní s hybridom. Určite vhodnejšou voľbou by bol dvojlitrový motor s výkonom 180 koní, ktorý sa však z ponuky po modernizácii vytratil.
Podarené, no nie pre každého
Ako sa na francúzske auto patrí, DS 7 je veľmi špecifické auto, ktoré určite nebude vyhovovať každému. Má však vlastný charakter, čo je v dnešných časoch čoraz väčšia vzácnosť.
Ak hľadáte skutočne pohodlné auto s nevšedným dizajnom, toto SUV by mohlo byť dobrou voľbou, hoci so sebou prináša isté kompromisy. V ponuke nám chýbali niektoré prvky výbavy, ktoré sú dnes u prémiových značiek bežne dostupné.
Napriek tomu si nás získal jeho kvalitný a štýlový interiér či kultivované správanie na ceste a komfort porovnateľný s najlepšími. A hoci sa na prémiovú konkurenciu stále úplne nedotiahlo, priaznivo nastavené ceny od 41 990 za testovanú edíciu sú celkom lákavé.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | DS 7 |
Verzia | Collection Antoine de Saint-Exupéry BlueHDi 130 EAT8 |
Cena od / cena verzie od / testovací model (eur) | 39 990 / 41 990 / 41 990 |
Motor | Naftový štvorvalec s turbom, 1 499 cm3 |
Prevodovka / počet stupňov | Automatická / 8 |
Výkon motora (kW(k)) / pri otáčkach (ot./min) | 96 (130) / 3 750 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 300 / 1 750 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h - výrobca (s) | 10,9 |
Spotreba (WLTP) - výrobca / test (l/100 km) | 5,1 - 5,5 / 6,1 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Rozmer pneumatík | 235 / 50 R19 |
Objem batožinového priestoru (l) | 555 / 1 752 (sklopené sedadlá) |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 651 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2 738; 4 593; 1 891; 1 625 |