SME

Automatická prevodovka ostrej Toyote GR Yaris vôbec neuškodila

Trojvalec s výkonom 280 koní miluje otáčky.

Toyota GR YarisToyota GR Yaris (Zdroj: Marek Čepa)
Toyota GR Yaris 8AT- prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)49 990 / 52 790
Spotreba výrobca / test (l)9,5 / 10,1
Objem batožinového priestoru (l)174
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 560; 3 995; 1 805; 1 455

Existuje veľmi málo áut, o ktorých sa dá skutočne povedať, že majú svoje korene v motoristickom športe. Situácia však kedysi bola odlišná.

Pravidlá od výrobcov často vyžadovali, aby sa z modelu vyrobil a predal určitý počet kusov aj bežným zákazníkom, až potom sa mohol zúčastniť pretekov. Malo sa tak zamedziť výrobe účelových pretekárskych áut, ktoré nemali nič spoločné s bežnou ponukou automobilky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stal sa však pravý opak a na cesty sa dostalo množstvo takzvaných homologačných špeciálov, ktoré boli často vyrobené v malých sériách iba pre splnenie kvót.

SkryťVypnúť reklamu

Takto vzniklo napríklad prvé BMW M3, ale aj šialený Mercedes CLK-GTR z konca deväťdesiatych rokov.

Mnohé takéto homologačné špeciály pochádzajú z prostredia rely, napríklad skutočné chuťovky ako Renault 5 Turbo či Audi Sport Quattro. Aj keď väčšina podobných špeciálov dávno vymizla, ešte pred pár rokmi na túto tradíciu nadväzovali známe Subaru Impreza WRX či Mitsubishi Lancer Evolution.

Aj tie sa však svojmu pôvodu postupne vzdialili, dnes ich už nekúpite vôbec. V roku 2020 však prišlo prekvapenie v podobe nového homologačného špeciálu, ktorým bola Toyota GR Yaris.

Vylepšiť nepotrebovala, aj tak to urobili

Na vlastnej koži sme sa mohli o kvalitách tejto vreckovej rakety presvedčiť počas redakčného testu, ktorý v nás zanechal skutočne silné dojmy.

SkryťVypnúť reklamu

Nie nadarmo býva tento hatchback označovaný za jedno z najlepších šoférskych áut súčasnosti, o čom svedčia aj predaje, ktoré len v Európe prekročili 20 000 kusov.

Teraz prichádza facelift, ktorý so sebou prináša množstvo zmien hlavne po technickej stránke. Nie, že by ich GR Yaris nutne potreboval, no keď v Toyote videli úspech šoférsky orientovaného modelu, rozhodli sa posunúť ho na ďalšiu úroveň.

Súvisiaci článok Toyota GR Yaris je vrecková raketa, ktorá zahanbí nejeden väčší hot hatch (test) Čítajte 

Najväčšou novinkou je bezpochyby nová možnosť automatickej prevodovky. Tú mnohí rovno odpísali, však takéto auto jednoducho potrebuje poctivý manuál. Je to však skutočne tak?

Najprv sa pozrime na zmeny, ktoré modernizácia priniesla pre obe verzie. Tie sú pomerne decentné, aspoň teda na pohľad.

Zvonku si môžeme všimnúť zopár zmien, ktoré však nie sú čisto estetické. Napríklad nový predný nárazník sa skladá z troch dielov, ktoré sa po poškodení dajú jednoduchšie vymeniť.

SkryťVypnúť reklamu

Náchylná na poškodenie bola aj plastová mriežka v jeho spodnej časti, ktorá bola zlomená dokonca aj na našom testovacom aute. Na novom modeli ju nahradila kovová, ktorá lepšie chráni medzichladič.

V zadnej časti sa popresúvali označenia, logo automobilky zmizlo úplne, svetlá teraz presahujú na veko kufra a sú prepojené po celej šírke. Zadnú časť dotvára nový dizajn spodnej časti nárazníka a výraznejšie koncovky výfuku.

Všetko je orientované na vodiča

Oveľa výraznejšie sa pozmenil interiér, pričom obrázky novej palubnej dosky mnohých pobúrili viac než automatická prevodovka. Pochybnosti však po usadnutí za volant opadli takmer okamžite.

Všetky ovládacie prvky a displeje sú totiž orientované primárne na vodiča. Jej hranatý dizajn aj rozloženie opäť evokujú pocit jazdy skôr v pretekárskom aute než v bežnom hatchbacku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To isté platí aj o jednoduchej grafike displeja pred vodičom, ktorý nahradil klasické analógové prístroje. Jeho zobrazenia sa dajú pekne prispôsobiť aby ukazovali rôzne informácie a hlavne pri rýchlej jazde oceníte jeho dobrú čitateľnosť.

Pomerne malý stredový displej podporuje bezdrôtové zrkadlenie smartfónu, inak je však pomerne skromný. Chýba napríklad aj bezdrôtová nabíjačka alebo mnohé iné komfortné prvky, ktoré sú dnes už takmer štandardom.

Toto auto však nie je o komforte, hoci jeho športové sedadlá by sme nepohodlnými rozhodne nenazvali. Tie sú teraz uchytené o niečo nižšie, čo dáva vodičovi lepšiu pozíciu za volantom a uvoľňuje pár milimetrov miesta pod nízkou strechou.

Dokonca aj zrkadlo na čelnom skle sa posunulo vyššie pre lepší výhľad. Smerom dozadu je však stále výrazne obmedzený malým oknom a hrubým C-stĺpikom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa na poriadne športové auto patrí, zadné sedadlá sú prakticky nepoužiteľné. Dvaja pasažieri sa musia uskromniť s priestorom na nohy, ale ešte väčším problémom môže byť výrazne klesajúca línia strechy. Ostávajú tak vhodné len pre deti či na krátke presuny v núdzových prípadoch.

Súvisiaci článok Toyota GR86 pripomína, čo všetko nám v nových autách chýba (test) Čítajte 

Rýchlejšia technika je štandardom

Nie, toto skutočne nie je typický hot hatch dnešnej doby. V tomto prípade nejde iba o výkonnejšiu verziu bežného auta, ktorá si zachováva aj rozumnú každodennú využiteľnosť.

GR Yaris dostal omnoho menej praktickú trojdverovú karosériu s uhlíkovou strechou práve za účelom homologizácie pre preteky rely. Väčšie množstvo zvarov a lepenia ju robí ešte tuhšou v porovnaní so starším modelom.

Nové pruženie je tiež tuhšie a s odolnejším uchytením tlmičov, výrazné diery a nerovnosti však zvláda s prekvapivou ľahkosťou. Spolu s ťažkým a komunikatívnym riadením dávajú vodičovi skvelý pocit prepojenia s autom, ktoré teraz na ceste pôsobí ešte istejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K tomu dopomáhajú aj samosvorné diferenciály Torsen, ktoré bývali súčasťou príplatkového balíka Sport za 5 000 eur. Po novom sú štandardom, rovnako ako červené brzdové strmene z rovnakého balíka.

Sériovo je dodávaný tiež balík prídavného chladenia, ktorý pridáva ďalší chladič, odlišné sanie a dokonca rozprašovač vody pre medzichladič. Ten znižuje teplotu nasávaného vzduchu pomocou vody, ktorú čerpá zo špeciálnej nádržky pod dnom malého iba 174-litrového kufra.

Bohatšia štandardná výbava s dôrazom na rýchlu jazdu však pomerne výrazne zdvihla aj základnú cenu auta. Tá stúpla z 36 990 až na 49 990 za nový model s manuálom.

Jediným dostupným príplatkom okrem lakovania je voliteľný paket VIP, ktorý obsahuje vyhrievané sedadlá a volant, prémiové audio JBL, ale aj kované disky kolies. Obsahuje tiež pár jednoduchých asistenčných systémov, napríklad sledovanie mŕtveho uhla či predné aj zadné parkovacie senzory.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Úplnou novinkou je možnosť voľby jazdných režimov, ktoré robia ostrý hatchback o niečo krotkejším. Starší Yaris chcel ísť stále naplno, novinka je napríklad v režime Eco omnoho krotkejšia a prejaví sa samozrejme aj na spotrebe.

Zmenami prešiel aj systém pohonu všetkých kolies GR-Four. Režim Sport nahradil Gravel, ktorý delí výkon v rovnomernejšom pomere 53:47 pre optimálnu trakciu na každom povrchu.

Podobne funguje aj režim Track, ktorý upravuje rozdelenie výkonu v rozmedzí od 60:40 až po 30:70. V praxi auto do zákruty vchádza s rovnomernejším rozdelením, no na výjazde pošle viac krútiaceho momentu dozadu a pomôže auto pretočiť a zrýchliť.

Auto stále poháňa kompaktný turbom prepĺňaný trojvalec pod kapotou. Teraz však napriek skromnému objemu iba 1,6 litra ponúka ešte vyšší výkon, až 206 kW (280 koní) a 390 Nm krútiaceho momentu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stále je rovnako ochotný ťahať a najlepšie sa cíti po prekročení hranice 5 000 otáčok, kedy ťahá ako žiadny iný trojvalec ktorý sme skúšali. Maximálny výkon dosahuje až pri 6 500 otáčkach, na úrovni 7 200 už naráža na obmedzovač.

Aj s automatom zostáva pánom vodič

Tým sa konečne dostávame k najzaujímavejšej novinke, a teda k automatickej osemstupňovej prevodovke. Tá bola vyvinutá tímom Gazoo Racing špeciálne pre športovú jazdu.

V bežných režimoch funguje pomerne hladko a rozumne, pri bežnom jazdení robí zo športového Yarisu omnoho príjemnejšieho spoločníka. V športovom či manuálnom režime však bleskové zmeny stupňov sprevádza ostré kopnutie, ktoré ešte pridáva na zážitku.

Najlepším spôsobom ako jazdiť s týmto autom je využívanie radiacich páčiek pod volantom. Softvér na základe rôznych vstupov vyhodnocuje situáciu a podľa toho sa pripraví na preradenie či podradenie, samostatne však nezasiahne ani v obmedzovači a všetko necháva plne v rukách vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Toyota Supra získala manuálnou prevodovkou všetko, čo jej chýbalo (test) Čítajte 

Automat v tomto prípade skutočne nie je horšou voľbou, aj keď charakter auta pochopiteľne trochu mení. Radenie je rýchlejšie než ktorýkoľvek šofér s manuálom a dáva viac priestoru sústrediť sa na prácu s plynom a brzdou.

Zároveň ťaží z užšieho odstupňovania vďaka vyššiemu počtu prevodových stupňov. Osmička je vyhradená takmer výlučne pre diaľničné presuny, kedy umožňuje inak smädnému motoru lenivo sa prevaľovať v nízkych otáčkach.

V porovnaní s manuálom dosahuje rýchlejšie časy na okruhu a zároveň robí auto použiteľnejším v bežnej premávke. Nie je to však na úkor jazdného zážitku, ktorý je prinajmenšom rovnako intenzívny ako so šesťstupňovým manuálom. Aj ten samozrejme v ponuke zostáva s cenovkou o 2 800 eur nižšou než automat.

Ako druhé auto ideálny

Po prvotnom úspechu modelu sa mohli inžinieri kľudne potľapkať po chrbte a pustiť sa do nových projektov. GR Yaris žiadne výrazné zmeny nutne nepotreboval, a predsa sa rozhodli riskovať a skúsiť ho vylepšiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Musíme však povedať, že im to vyšlo takmer dokonale. Nový model ostáva verný predchodcovi, no je ešte rýchlejší, intenzívnejší, a stále takmer rovnako nepraktický aj s automatickou prevodovkou.

Aj keď sa snaží odkazovať na šikovný mestský hatchback Yaris, odlišnejší ani byť nemôže. Má málo dverí, je stiesnený, do kufra sa nič nezmestí, veľa žerie a ešte je aj hlučný.

Lenže o to tu vôbec nejde. Kým konkurencia zmäkla a priblížila sa bežnej produkcii, GR Yaris zostáva verný rely pôvodu a prináša skvelé jazdné vlastnosti aj zážitky každému, kto hľadá skutočné šoférske auto.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelToyota GR Yaris
VerziaDynamic 1,6 Turbo 280k GR-Four 4WD 8AT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)

49 990 / 52 790 / 57 840

Motorbenzínový radový trojvalec prepĺňaný turbom, 1 618 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)206 (280) / 6 500
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)390 / 3 250 - 4 600
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická Gazoo Racing Direct / 8
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)5,2
Spotreba - výrobca / test (l/100km)9,5 / 10,1
Objem palivovej nádrže (l)50
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 300
Objem batožinového priestoru (l)174
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2 560; 3 995; 1 805; 1 455

Toyota

Ilustračné foto

Predaj vozidiel sa zvýšil na 2,82 milióna kusov z 2,63 milióna v predchádzajúcom roku.


TASR
Súvisiace témy: Kompaktné autá
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 110
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 7 679
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 612
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 069
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 939
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 672
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 619
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 573
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Súkromný park pre verejnosť
  2. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  3. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil.
  4. Igor Múdry: Povedzme že taká pizza
  5. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  6. Marián Kozák: Osobná asistencia - Filozofia Nezávislého života
  7. Jozef Huljak: Taiwan rozhoduje v referende o budúcnosti jadrovej elektrárne
  8. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 102
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 19 445
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 192
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 14 863
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 015
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 922
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 881
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 356
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu