SME

Automatická prevodovka ostrej Toyote GR Yaris vôbec neuškodila

Trojvalec s výkonom 280 koní miluje otáčky.

Toyota GR YarisToyota GR Yaris (Zdroj: Marek Čepa)
Toyota GR Yaris 8AT- prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)49 990 / 52 790
Spotreba výrobca / test (l)9,5 / 10,1
Objem batožinového priestoru (l)174
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 560; 3 995; 1 805; 1 455

Existuje veľmi málo áut, o ktorých sa dá skutočne povedať, že majú svoje korene v motoristickom športe. Situácia však kedysi bola odlišná.

Pravidlá od výrobcov často vyžadovali, aby sa z modelu vyrobil a predal určitý počet kusov aj bežným zákazníkom, až potom sa mohol zúčastniť pretekov. Malo sa tak zamedziť výrobe účelových pretekárskych áut, ktoré nemali nič spoločné s bežnou ponukou automobilky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stal sa však pravý opak a na cesty sa dostalo množstvo takzvaných homologačných špeciálov, ktoré boli často vyrobené v malých sériách iba pre splnenie kvót.

SkryťVypnúť reklamu

Takto vzniklo napríklad prvé BMW M3, ale aj šialený Mercedes CLK-GTR z konca deväťdesiatych rokov.

Mnohé takéto homologačné špeciály pochádzajú z prostredia rely, napríklad skutočné chuťovky ako Renault 5 Turbo či Audi Sport Quattro. Aj keď väčšina podobných špeciálov dávno vymizla, ešte pred pár rokmi na túto tradíciu nadväzovali známe Subaru Impreza WRX či Mitsubishi Lancer Evolution.

Aj tie sa však svojmu pôvodu postupne vzdialili, dnes ich už nekúpite vôbec. V roku 2020 však prišlo prekvapenie v podobe nového homologačného špeciálu, ktorým bola Toyota GR Yaris.

Vylepšiť nepotrebovala, aj tak to urobili

Na vlastnej koži sme sa mohli o kvalitách tejto vreckovej rakety presvedčiť počas redakčného testu, ktorý v nás zanechal skutočne silné dojmy.

SkryťVypnúť reklamu

Nie nadarmo býva tento hatchback označovaný za jedno z najlepších šoférskych áut súčasnosti, o čom svedčia aj predaje, ktoré len v Európe prekročili 20 000 kusov.

Teraz prichádza facelift, ktorý so sebou prináša množstvo zmien hlavne po technickej stránke. Nie, že by ich GR Yaris nutne potreboval, no keď v Toyote videli úspech šoférsky orientovaného modelu, rozhodli sa posunúť ho na ďalšiu úroveň.

Súvisiaci článok Toyota GR Yaris je vrecková raketa, ktorá zahanbí nejeden väčší hot hatch (test) Čítajte 

Najväčšou novinkou je bezpochyby nová možnosť automatickej prevodovky. Tú mnohí rovno odpísali, však takéto auto jednoducho potrebuje poctivý manuál. Je to však skutočne tak?

Najprv sa pozrime na zmeny, ktoré modernizácia priniesla pre obe verzie. Tie sú pomerne decentné, aspoň teda na pohľad.

Zvonku si môžeme všimnúť zopár zmien, ktoré však nie sú čisto estetické. Napríklad nový predný nárazník sa skladá z troch dielov, ktoré sa po poškodení dajú jednoduchšie vymeniť.

SkryťVypnúť reklamu

Náchylná na poškodenie bola aj plastová mriežka v jeho spodnej časti, ktorá bola zlomená dokonca aj na našom testovacom aute. Na novom modeli ju nahradila kovová, ktorá lepšie chráni medzichladič.

V zadnej časti sa popresúvali označenia, logo automobilky zmizlo úplne, svetlá teraz presahujú na veko kufra a sú prepojené po celej šírke. Zadnú časť dotvára nový dizajn spodnej časti nárazníka a výraznejšie koncovky výfuku.

Všetko je orientované na vodiča

Oveľa výraznejšie sa pozmenil interiér, pričom obrázky novej palubnej dosky mnohých pobúrili viac než automatická prevodovka. Pochybnosti však po usadnutí za volant opadli takmer okamžite.

Všetky ovládacie prvky a displeje sú totiž orientované primárne na vodiča. Jej hranatý dizajn aj rozloženie opäť evokujú pocit jazdy skôr v pretekárskom aute než v bežnom hatchbacku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To isté platí aj o jednoduchej grafike displeja pred vodičom, ktorý nahradil klasické analógové prístroje. Jeho zobrazenia sa dajú pekne prispôsobiť aby ukazovali rôzne informácie a hlavne pri rýchlej jazde oceníte jeho dobrú čitateľnosť.

Pomerne malý stredový displej podporuje bezdrôtové zrkadlenie smartfónu, inak je však pomerne skromný. Chýba napríklad aj bezdrôtová nabíjačka alebo mnohé iné komfortné prvky, ktoré sú dnes už takmer štandardom.

Toto auto však nie je o komforte, hoci jeho športové sedadlá by sme nepohodlnými rozhodne nenazvali. Tie sú teraz uchytené o niečo nižšie, čo dáva vodičovi lepšiu pozíciu za volantom a uvoľňuje pár milimetrov miesta pod nízkou strechou.

Dokonca aj zrkadlo na čelnom skle sa posunulo vyššie pre lepší výhľad. Smerom dozadu je však stále výrazne obmedzený malým oknom a hrubým C-stĺpikom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa na poriadne športové auto patrí, zadné sedadlá sú prakticky nepoužiteľné. Dvaja pasažieri sa musia uskromniť s priestorom na nohy, ale ešte väčším problémom môže byť výrazne klesajúca línia strechy. Ostávajú tak vhodné len pre deti či na krátke presuny v núdzových prípadoch.

Súvisiaci článok Toyota GR86 pripomína, čo všetko nám v nových autách chýba (test) Čítajte 

Rýchlejšia technika je štandardom

Nie, toto skutočne nie je typický hot hatch dnešnej doby. V tomto prípade nejde iba o výkonnejšiu verziu bežného auta, ktorá si zachováva aj rozumnú každodennú využiteľnosť.

GR Yaris dostal omnoho menej praktickú trojdverovú karosériu s uhlíkovou strechou práve za účelom homologizácie pre preteky rely. Väčšie množstvo zvarov a lepenia ju robí ešte tuhšou v porovnaní so starším modelom.

Nové pruženie je tiež tuhšie a s odolnejším uchytením tlmičov, výrazné diery a nerovnosti však zvláda s prekvapivou ľahkosťou. Spolu s ťažkým a komunikatívnym riadením dávajú vodičovi skvelý pocit prepojenia s autom, ktoré teraz na ceste pôsobí ešte istejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K tomu dopomáhajú aj samosvorné diferenciály Torsen, ktoré bývali súčasťou príplatkového balíka Sport za 5 000 eur. Po novom sú štandardom, rovnako ako červené brzdové strmene z rovnakého balíka.

Sériovo je dodávaný tiež balík prídavného chladenia, ktorý pridáva ďalší chladič, odlišné sanie a dokonca rozprašovač vody pre medzichladič. Ten znižuje teplotu nasávaného vzduchu pomocou vody, ktorú čerpá zo špeciálnej nádržky pod dnom malého iba 174-litrového kufra.

Bohatšia štandardná výbava s dôrazom na rýchlu jazdu však pomerne výrazne zdvihla aj základnú cenu auta. Tá stúpla z 36 990 až na 49 990 za nový model s manuálom.

Jediným dostupným príplatkom okrem lakovania je voliteľný paket VIP, ktorý obsahuje vyhrievané sedadlá a volant, prémiové audio JBL, ale aj kované disky kolies. Obsahuje tiež pár jednoduchých asistenčných systémov, napríklad sledovanie mŕtveho uhla či predné aj zadné parkovacie senzory.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Úplnou novinkou je možnosť voľby jazdných režimov, ktoré robia ostrý hatchback o niečo krotkejším. Starší Yaris chcel ísť stále naplno, novinka je napríklad v režime Eco omnoho krotkejšia a prejaví sa samozrejme aj na spotrebe.

Zmenami prešiel aj systém pohonu všetkých kolies GR-Four. Režim Sport nahradil Gravel, ktorý delí výkon v rovnomernejšom pomere 53:47 pre optimálnu trakciu na každom povrchu.

Podobne funguje aj režim Track, ktorý upravuje rozdelenie výkonu v rozmedzí od 60:40 až po 30:70. V praxi auto do zákruty vchádza s rovnomernejším rozdelením, no na výjazde pošle viac krútiaceho momentu dozadu a pomôže auto pretočiť a zrýchliť.

Auto stále poháňa kompaktný turbom prepĺňaný trojvalec pod kapotou. Teraz však napriek skromnému objemu iba 1,6 litra ponúka ešte vyšší výkon, až 206 kW (280 koní) a 390 Nm krútiaceho momentu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stále je rovnako ochotný ťahať a najlepšie sa cíti po prekročení hranice 5 000 otáčok, kedy ťahá ako žiadny iný trojvalec ktorý sme skúšali. Maximálny výkon dosahuje až pri 6 500 otáčkach, na úrovni 7 200 už naráža na obmedzovač.

Aj s automatom zostáva pánom vodič

Tým sa konečne dostávame k najzaujímavejšej novinke, a teda k automatickej osemstupňovej prevodovke. Tá bola vyvinutá tímom Gazoo Racing špeciálne pre športovú jazdu.

V bežných režimoch funguje pomerne hladko a rozumne, pri bežnom jazdení robí zo športového Yarisu omnoho príjemnejšieho spoločníka. V športovom či manuálnom režime však bleskové zmeny stupňov sprevádza ostré kopnutie, ktoré ešte pridáva na zážitku.

Najlepším spôsobom ako jazdiť s týmto autom je využívanie radiacich páčiek pod volantom. Softvér na základe rôznych vstupov vyhodnocuje situáciu a podľa toho sa pripraví na preradenie či podradenie, samostatne však nezasiahne ani v obmedzovači a všetko necháva plne v rukách vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Toyota Supra získala manuálnou prevodovkou všetko, čo jej chýbalo (test) Čítajte 

Automat v tomto prípade skutočne nie je horšou voľbou, aj keď charakter auta pochopiteľne trochu mení. Radenie je rýchlejšie než ktorýkoľvek šofér s manuálom a dáva viac priestoru sústrediť sa na prácu s plynom a brzdou.

Zároveň ťaží z užšieho odstupňovania vďaka vyššiemu počtu prevodových stupňov. Osmička je vyhradená takmer výlučne pre diaľničné presuny, kedy umožňuje inak smädnému motoru lenivo sa prevaľovať v nízkych otáčkach.

V porovnaní s manuálom dosahuje rýchlejšie časy na okruhu a zároveň robí auto použiteľnejším v bežnej premávke. Nie je to však na úkor jazdného zážitku, ktorý je prinajmenšom rovnako intenzívny ako so šesťstupňovým manuálom. Aj ten samozrejme v ponuke zostáva s cenovkou o 2 800 eur nižšou než automat.

Ako druhé auto ideálny

Po prvotnom úspechu modelu sa mohli inžinieri kľudne potľapkať po chrbte a pustiť sa do nových projektov. GR Yaris žiadne výrazné zmeny nutne nepotreboval, a predsa sa rozhodli riskovať a skúsiť ho vylepšiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Musíme však povedať, že im to vyšlo takmer dokonale. Nový model ostáva verný predchodcovi, no je ešte rýchlejší, intenzívnejší, a stále takmer rovnako nepraktický aj s automatickou prevodovkou.

Aj keď sa snaží odkazovať na šikovný mestský hatchback Yaris, odlišnejší ani byť nemôže. Má málo dverí, je stiesnený, do kufra sa nič nezmestí, veľa žerie a ešte je aj hlučný.

Lenže o to tu vôbec nejde. Kým konkurencia zmäkla a priblížila sa bežnej produkcii, GR Yaris zostáva verný rely pôvodu a prináša skvelé jazdné vlastnosti aj zážitky každému, kto hľadá skutočné šoférske auto.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelToyota GR Yaris
VerziaDynamic 1,6 Turbo 280k GR-Four 4WD 8AT
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)

49 990 / 52 790 / 57 840

Motorbenzínový radový trojvalec prepĺňaný turbom, 1 618 cm3
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)206 (280) / 6 500
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)390 / 3 250 - 4 600
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická Gazoo Racing Direct / 8
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)5,2
Spotreba - výrobca / test (l/100km)9,5 / 10,1
Objem palivovej nádrže (l)50
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 300
Objem batožinového priestoru (l)174
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2 560; 3 995; 1 805; 1 455
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 350
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 938
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 437
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 343
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 043
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 105
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 924
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Rastafariánství v plné nahotě
  2. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené
  3. Lucia Mihalíková: Londýn: Nezabudnuteľná cesta
  4. Vladimír Bojničan: Kritické a analytické myslenie: Základy logickej diskusie a časté chyby v argumentácii
  5. Jozef Černek: Transakčná daň - plaťme ju s radosťou
  6. Ján Valchár: Niečo o kolonizácii a dekolonizácii, časť 1.
  7. Vladimír Bojničan: Neschopnosť plnohodnotne kriticky myslieť vedie k podpore konzervatívnych populistov a extrémistov
  8. Andrea Školudová: Vankúše v spálni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 088
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 012
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 925
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 081
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 487
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 263
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 909
  8. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 6 248
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu